Toon posts:

"Complex" netwerk opzetten met meerder IP adressen

Pagina: 1
Acties:

• wauwtor
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 29-09-2010
Hoi allemaal,

Voor mij is het redelijk complex (vandaar de titel ;-)). Maar de situatie is als volgt:

Ik heb 1 modem van UPC, met de mogelijkheid om (tot max) 4 ip adressen te ontvangen. Aangezien ik 2 servers heb en op beide de mogelijkheid wil hebben om te kunnen ftp'en, vpn'en etc. heb ik nu 2 routers (Sitecom WL-351) aangesloten die beide een eigen ip adres hebben en die dus poorten kunnen forwarden.

Werkt allemaal erg leuk, alleen nu wil ik dat de routers wel op hetzelfde netwerk zitten, althans, dat de netwerk printer voor iedereen bereikbaar is in netwerk a, maar ook in netwerk b. En dat er ook dus de mogelijkheid is de computers van de andere router te zien.

Nu had ik iets gelezen over het gebruiken van dezelfde gateway, maar dat is me helaas nog niet gelukt.
Hopelijk kan iemand mij tippen over hoe ik dit het best aan kan pakken.

Ter verduidelijking heb ik nog een schema bijgevoegd.
Alvast bedankt voor jullie hulp!

[Voor 4% gewijzigd door wauwtor op 28-09-2010 09:59]

• Craven
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 13:00
Ten eerste zou het wel handig zijn als we weten wat de routers precies voor modellen zijn. Als je een opstelling als deze wilt bouwen dan zul je namelijk je netwerken moeten koppelen en waarschijnlijk handmatig wat routing tabelletjes aanpassen. En dat moet ook maar net kunnen.

• wauwtor
Excuus voor de ontbrekende informatie, de routers betreffen de Sitecom WL-351

• magic_nl
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 12:19

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Waarom 2 routers?

Het UPC-ding kan beide externe ip's makkelijk naar 1 poort gooien.

Een enkele router kan meerder ip-forwards afhandelen.

De constructie die er nu staat is m.i. nodeloos complex.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Is het niet mogelijk om beide routers aan een switch te hangen met daaraan de clients erbij? Dan heb je beide routers in hetzelfde netwerk zitten.

Anders gaat al het netwerkverkeer van Netwerk A naar B en vice versa door het modem en dus over het UPC netwerk, lijkt me niet handig (of het snel is is dan nog een tweede).

• Kompaan
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 30-04 22:44
magic_nl schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 10:04:
Waarom 2 routers?

+1

Eventueel kan je een(1) router gebruiken, en de Sitecom(s) als switch/AP inzetten. Kan alleen zo snel niet vinden of die Sitecom meerdere IP doet.

• tc982
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10:03
De twee routers in hetzelfde netwerk zetten?

Je zet in Router A op 192.168.1.254, Router B : 192.168.1.253

Server 1 : Default gateway op 192.168.1.254
Server 2 : Default gateway op 192.168.1.253

Je clients zet je op de gewenste lijn, en je kan aan je netwerkprinter , elkanders pc's en alles staat in één netwerk.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• wauwtor
magic_nl schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 10:04:
Waarom 2 routers?

Omdat die modem die ik nu heb niet is staat is om poorten door te sturen naar de verschillende servers.
Dus port 21 via (bijv) 83.4.2.1 moet doorgestuurd worden naar lokale server 192.168.0.101 en poort 21 via 83.4.2.2 moet door naar 192.168.0.102.

• wauwtor
tc982 schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 10:13:
De twee routers in hetzelfde netwerk zetten?

Je zet in Router A op 192.168.1.254, Router B : 192.168.1.253

Server 1 : Default gateway op 192.168.1.254
Server 2 : Default gateway op 192.168.1.253

Je clients zet je op de gewenste lijn, en je kan aan je netwerkprinter , elkanders pc's en alles staat in één netwerk.
Volgens mij is dit exact de richting die ik zoek! Ik ga dit even uitproberen, thanks!

• CherandarGuard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09-08 12:30
wauwtor schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 10:13:
[...]Omdat die modem die ik nu heb niet is staat is om poorten door te sturen naar de verschillende servers.
Dus port 21 via (bijv) 83.4.2.1 moet doorgestuurd worden naar lokale server 192.168.0.101 en poort 21 via 83.4.2.2 moet door naar 192.168.0.102.
Deze situatie is ontzettend makkelijk op te lossen met een wat degelijker router, maar dan zul je buiten het consumenten segment moeten gaan zoeken en ben je er ook wel iets meer voor kwijt (hoewel dat tweedehands nog best mee kan vallen).

Een goeie (configureerbare, i.t.t. die consumentendingen) router kan met gemak meerdere publieke IPs op één interface zetten, en vervolgens aan de hand van die IPs routeren. Alles wat dan aan de binnenkant van je router hangt zit vervolgens in één netwerk. Veel makkelijker en nog flexibeler ook.

• wauwtor
CherandarGuard schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 10:19:
[...]

Deze situatie is ontzettend makkelijk op te lossen met een wat degelijker router, maar dan zul je buiten het consumenten segment moeten gaan zoeken en ben je er ook wel iets meer voor kwijt (hoewel dat tweedehands nog best mee kan vallen).

Een goeie (configureerbare, i.t.t. die consumentendingen) router kan met gemak meerdere publieke IPs op één interface zetten, en vervolgens aan de hand van die IPs routeren. Alles wat dan aan de binnenkant van je router hangt zit vervolgens in één netwerk. Veel makkelijker en nog flexibeler ook.
Thanks voor de tip. Heb je een merk wat je kan aanraden?

• Kompaan
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 30-04 22:44
Als je zin in een projectje hebt: pfSense (en vooral de 2.0 BETA) is erg gaaf. Ik draai het al een hele tijd op een ALIX 2D3.

• CherandarGuard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09-08 12:30
Kompaan maakt een goed punt; je kan inderdaad ook gewoon zelf een router maken door een oude pc uit te rusten met twee (of meer) interfaces en er een software router/routing firewall op te zetten.
Op dat gebied heb ik zelf goeie ervaringen met IPCop, maar er zijn alternatieven genoeg.

Wat betreft dedicated routing hardware heb ik buiten Cisco niet veel ervaring. Heerlijk spul, maar niet goedkoop.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee