Toon posts:

Geheugen defect door reboot windows update???

Pagina: 1
Acties:

• Candy1983
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 19-08-2015
Beste tweakers,

Ik heb hier een bizar probleem wat ik eigelijk niet begrijpen kan. Ik draai sinds een jaar nu ongeveer een MSI 1HE servertje met daarin een MS-9149 mainboard met daarop 4x 512MB Elixir geheugen. Het ding heeft dus nu vrijwel 1 jaar continu aangestaan zonder ook maar enige vorm van problemen. Heb 3 dagen geleden het systeem nog gecheckt met Sisoft Sandra 2010 en door installatie van een programma de server opnieuw opgestart, allemaal zonder enig probleem.

Vanmorgen zag ik in de Windows traybalk dat er update's beschikbaar waren. Deze zonder enig probleem geinstalleerd en na vroeg windows Update om een reboot. Ik klikte op "computer opnieuw opstarten" en het systeem sloot netjes af. Echter was opnieuw opstarten er niet meer bij. Het buzzertje op het mainboard begon te tuuteren en op het display was "mem sizing error" te lezen. In de eerste instantie dacht ik dat dit een foutje van de BIOS o.i.d. was en heb toen de stekker eruit getrokken. Na een minuut of 5 de stekker er weer ingestoken en het systeem weer aangezet. Echter hetzelfde verhaal. Dus ik het systeem uit zijn 19" rack gebouwd en opengeschroefd. Na wat geheugentjes omgewisseld te hebben blijkt dus inderdaad 1 geheugenmodule defect. Op de andere 3 werkt hij prima en start prima op zonder BSODs.

Alleen nu is mijn vraag: wat is hier nu de oorzaak van? Het systeem (Pentium 4 2.8GHz) voelde niet eens lauw aan en volgens de laatste logs van 3 dagen eerder was de hoogste temperatuur 55 graden voor de CPU en 27 graden voor moederbord/chipset. Er is eigelijk vanaf een jaar geleden niets veranderd in de configuratie. Ik weet dat het heel ver gezocht lijkt, maar het laatste wat ik dus deed op de server was die update dus zou het hier iets mee te maken kunnen hebben? Of iets anders? Graag jullie meningen

• Dj-sannieboy
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Lijkt me eerder puur toeval. Als je het nu niet had gehad, was het wel gebeurd bij een andere reboot.

• Candy1983
Maar is het normaal dat juist bij het opstarten het geheugen sneuveld? Wat ik bedoel te zeggen: Het zijn allemaal dezelfde geheugentjes, is de kans nu ook aanwezig dat de andere spoedig zullen sneuvelen?

• Rupie
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 15:12
Je weet niet of het met opstarten gebeurd is, hij kan ook ergens de afgelopen 3 dagen de geest gegeven hebben zonder dat je het gemerkt hebt ;) Of de andere dimm's ook stuk gaan kan je niet voorspellen, dat er 1 defect is betekend niet dat die anderen ook defect gaan. Het kan zijn dat de volgende morgen stuk gaat, het kan ook pas over 2 jaar zijn. Of wellicht helemaal nooit.

Desktop | Server | Laptop

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tijdens een reboot kunnen altijd hardware fouten aan bod komen die je niet snel zal merken als het systeem draait. Het zorgt er zeker niet voor dat je hardware direct stuk gaat, eerder dat je merkt dat het defect is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• albatross
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 22-09 11:26
Tsurany schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 07:20:
Tijdens een reboot kunnen altijd hardware fouten aan bod komen die je niet snel zal merken als het systeem draait. Het zorgt er zeker niet voor dat je hardware direct stuk gaat, eerder dat je merkt dat het defect is.
Daar kan ik me niet helemaal in vinden. Opstarten van je machine veroorzaakt, relatief gezien, meer stress op de individuele componenten dan gewoon laten lopen. Als er iets zwak is, en al aan het stukgaan is eigenlijk, dan geeft het juist bij een her-opstart vaak de geest.

Met die software upgrade zal het in ieder geval niets te maken hebben. Gewoon toeval.

Intel i7 11700K | Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Asus Z590-E Gaming | 64G Corsair LPX | Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti | Samsung 980/860 EVO/970 Pro | Logitech Z-906 | Super Flower Leadex Gold 650W | In Win 805c | LG 32UK550

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maar het zorgt niet genoeg stress om te zorgen dat onderdelen direct defect worden, enkel dat de defecten aan het licht komen door een tijdelijke zware belasting.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• kluyze
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
albatross schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 08:17:
[...]

Daar kan ik me niet helemaal in vinden. Opstarten van je machine veroorzaakt, relatief gezien, meer stress op de individuele componenten dan gewoon laten lopen. Als er iets zwak is, en al aan het stukgaan is eigenlijk, dan geeft het juist bij een her-opstart vaak de geest.

Met die software upgrade zal het in ieder geval niets te maken hebben. Gewoon toeval.
Op het moment dat de bios gaat testen of alle onderdelen nog werken is er nog geen/niet veel belasting op de componenten geweest. Als de componenten falen door een te zware belasting zou ik eerder denken dat een error (bsod) te voorschijn zou komen tijdens het laden van Windows. Of het zou door het testen van het geheugen zelf moeten komen.

• albatross
kluyze schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 09:22:
[...]
Op het moment dat de bios gaat testen of alle onderdelen nog werken is er nog geen/niet veel belasting op de componenten geweest. Als de componenten falen door een te zware belasting zou ik eerder denken dat een error (bsod) te voorschijn zou komen tijdens het laden van Windows. Of het zou door het testen van het geheugen zelf moeten komen.
Het gaat meer om de stress op de componenten vanwege het aan- en uitzetten; niet zo zeer om operationele belasting.

Intel i7 11700K | Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Asus Z590-E Gaming | 64G Corsair LPX | Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti | Samsung 980/860 EVO/970 Pro | Logitech Z-906 | Super Flower Leadex Gold 650W | In Win 805c | LG 32UK550

• Candy1983
De server stond op het moment van de reboot zeker al een week aan zonder enig probleem en zonder BSOD. Systeem sloot ook netjes af zonder vastlopers. Wanneer deze server reboot en windows is afgesloten, schakelt hij voor een 2 seconden uit, daarna schakelt hij weer in. Zou het kunnen zijn dat bij het inschakelen het geheugen defect is gegaan? Alle processen voor het uitschakelen zijn gewoon verlopen zonder enig probleem. Ik maak me alleen nu wel zorgen over de overige reepjes geheugen...

• albatross
Candy1983 schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 19:42:
De server stond op het moment van de reboot zeker al een week aan zonder enig probleem en zonder BSOD. Systeem sloot ook netjes af zonder vastlopers. Wanneer deze server reboot en windows is afgesloten, schakelt hij voor een 2 seconden uit, daarna schakelt hij weer in. Zou het kunnen zijn dat bij het inschakelen het geheugen defect is gegaan? Alle processen voor het uitschakelen zijn gewoon verlopen zonder enig probleem. Ik maak me alleen nu wel zorgen over de overige reepjes geheugen...
Ga er maar vanuit dat je geheugen normaliter niet stuk gaat door aan- of uitzetten (alleen dus als het al aan het doodgaan was, zeg maar; dan zou het weer aanzetten hem net over de streep kunnen trekkken; maar aan- en uitzetten schaadt normaliter je geheugen echt niet).

Ik zou je dan ook niet druk maken om die andere reepjes. Soms gaat iets gewoon stuk. Als er bij jou thuis een lamp doorbrandt, dan ben je toch nog niet huiverig dat de rest het ook wel spoedig gaat begeven? :) Niet helemaal hetzelfde, uiteraard, maar ik hou het er gewoon op dat dat 1-reepje gewoon kaduuk ging, en meer niet (wellicht brak exemplaar vanuit de frabriek? who knows).

• Candy1983
En nu neemt het verhaal een verassende wending. Sinds het defect gaan van module 1 heb ik het systeem op de overige 3 modules laten draaien. Gisteravond weer een Windows XP update en bij de restart JAWEL weer een geheugenfout. Nu hebben de 3 overige modules het loodje gelegd. Wat kan hier toch aan de hand zijn?

• delalegro
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 14-10-2014
probleem met de voeding mischien?

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19:55
Candy1983 schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:50:
Nu hebben de 3 overige modules het loodje gelegd. Wat kan hier toch aan de hand zijn?
Heb je ze ook getest in een ander systeem? Anders kan het natuurlijk ook aan het bord liggen, brakke geheugencontroller of rotte condensators oid.

• Mavamaarten
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 15:47

Mavamaarten

Omdat het kan!

Moederbord ?

Android developer & dürüm-liefhebber

• Candy1983
Heb de geheugenmodules in een ander systeem geprobeerd, en daar werkte ze perfect. Het zal dan wel aan het moederbord liggen dacht ik nog. Ik steek de 3 modules erin en hoppa hij draait weer??? Ik denk dat het eens tijd wordt voor een Elco check? De eerste geheugenmodule is echt defect, deze heb ik in geen enkel systeem nog aan de praat gekregen.

• Candy1983
Elco´s het mainboard vervangen en alles leek weer te werken. Vanmiddag weer een reboot gedaan en weer een memory sizing error. Nu wederom weer één geheugenmodule defect. Ik zit een beetje met de handen in het haar. Iemand nog enig idee?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee