Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenabi
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-05-2024
Mijn Windows XP bak boot niet meer. Hij komt in een oneindige loop waarbij wel het Win XP scherm geladen wordt maar na enkele seconden automatische reboot start.

Win XP als veilige modus kiezen werkt niet; zelfde symptoom.

Installatie-CD kiezen als boot device werkt niet; zelfde symptoom. Hij geeft dan aan dat hij een bepaald bestand niet kan laden en reboot opnieuw.

Iemand suggestie waar dit aan kan liggen en hoe te verhelpen? Ik heb de verschillende guides op dit gebied al nageplozen, maar die richten zich vooral op de hardware componenten en BSOD (wat hier dus niet het geval is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welk bestand kan dan niet geladen worden?

Verder, krijg je hlemaal geen BSOD? Ik zou eens beginnen met het uitsluiten of het een hardware- of softwarematig probleem is. Boot eens met een livelinuxdistro en kijk of het systeem dan wel werkt. Geeft ook dat problemen dan zit het vast in de hardware, en is het zaak dat eens goed te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
draai eens memtest86+ en een diagnostisch programma van je harde schijf fabrikant..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenabi
Nogmaals een poging ondernomen.

De Win XP installatie CD draait nu wel en laadt alle benodigde items. Komt vervolgens terecht in menu met opties Win XP installeren (enter) of herstellen/ repareren (R).

Ik kies voor dat laatste, want ik wil bestanden behouden (wel reserve back-up externe USB-HDD eraan hangen maar die is een paar weken niet bij).

Win XP analyseert na keuze R enkele zaken maar komt dan op commandpromt met de tekst: herstelconsole kan helpen om systeem te herstellen: type EXIT om opnieuw te starten.

Op dit scherm kan ik via D: de externe HDD benaderen en met dir de bestandstructuur zien, maar voor C: levert dir (of dir /w /p) een foutmelding op dat het gevraagde commando niet kan worden uitgevoerd (' leidt tot een fout').

Komt op mij over alsof de HDD waar de XP installatie op staat (C:) aardig mis is? Iemand hersteltips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenabi
nedernakker schreef op maandag 27 september 2010 @ 22:01:
draai eens memtest86+ en een diagnostisch programma van je harde schijf fabrikant..
programma's draaien lukt dus vooralsnog niet want ik kom het systeem niet in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

memtest is gewoon te booten vanaf CD (het is dan eigenlijk ook een OS, geen programma), dus volledig onafhankelijk van je software kun je dat gewoon testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Voor je gaat knutselen met alle risico's vandien:

Linux live cd/dvd-tje booten en je data backuppen naar je USB schijf aangezien je achter loopt met back-ups zoals je zelf schrijft.

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenabi
Emmeau schreef op maandag 27 september 2010 @ 22:10:
Voor je gaat knutselen met alle risico's vandien:

Linux live cd/dvd-tje booten en je data backuppen naar je USB schijf aangezien je achter loopt met back-ups zoals je zelf schrijft.
Zal ik zeker doen. Memtest86+ op usb-stick gezet, maar mijn systeem herkent die USB-stick niet automatisch dus ik kan hem niet in commandpromt benaderen om tool te draaien.

Knoppix of andere Linux live distro is nog goede optie. Knoppix in dit kader het beste of nog andere suggesties/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Laatst online: 07-07 19:21
Volgens mij maakt het niet heel veel uit welke distro je pakt, met allemaal zul je kunnen achterhalen of je probleem software of hardware matig is. Als de distro draait is het software, als de distro niet draait is het hardware heel kort door de bocht gezegd.
Ik zou als ik jou was gaan voor de Ultimate Boot CD nadat je je gegevens gered hebt. Daar staan tools op om je HDD te testen, heeft mij al een aantal keer goed geholpen. De boot loop zoals jij die aangeeft zie je vaak bij een HDD met fouten en het niet kunnen kopieren van de XP cd zou daar ook door verklaard kunnen worden.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Lijkt me gewoon dat je HDD het begeven heeft (althans, zo goed als). Als die HDD met S.M.A.R.T werkt, zou je daar de status van in de BIOS eens kunnen opvragen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:44
[b][message=34758154,noline]De Win XP installatie CD draait nu wel en laadt alle benodigde items. Komt vervolgens terecht in menu met opties Win XP installeren (enter) of herstellen/ repareren (R).

Ik kies voor dat laatste, want ik wil bestanden behouden (wel reserve back-up externe USB-HDD eraan hangen maar die is een paar weken niet bij).

Win XP analyseert na keuze R enkele zaken maar komt dan op commandpromt met de tekst: herstelconsole kan helpen om systeem te herstellen: type EXIT om opnieuw te starten.
Via de herstelconsole kom je zo inderdaad niet veel verder.
Je kunt een XP repair installatie proberen:

How to Perform a Windows XP Repair Install
Geekstogo Forum: How-to repair Windows XP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenabi
The_Doman schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 09:51:
[...]

Bedankt voor de tip. Duidelijk dat je dan toch Windows install optie moet kiezen i.p.v. direct herstelconsole. Dit zal ik direct doen als stap 2, na stap 1 met Linux bootable proberen data veilig te stellen.

Update: Knoppix distro geprobeerd, nog geen resultaat, nog even andere versie zoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door Zenabi op 28-09-2010 19:56 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenabi
albatross schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 08:21:
Lijkt me gewoon dat je HDD het begeven heeft (althans, zo goed als). Als die HDD met S.M.A.R.T werkt, zou je daar de status van in de BIOS eens kunnen opvragen.
Mijn BIOS biedt voor de HDD S.M.A.R.T., maar die staat nu op disabled. Is er geen gevaar voor dataverlies als ik die nu op enabled zet en heeft deze exercitie uberhaupt zin bij een systeem dat niet wil booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Zenabi schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 20:26:
[...]

Mijn BIOS biedt voor de HDD S.M.A.R.T., maar die staat nu op disabled. Is er geen gevaar voor dataverlies als ik die nu op enabled zet en heeft deze exercitie uberhaupt zin bij een systeem dat niet wil booten?
Het is altijd slim om S.M.A.R.T. aan te zetten. Dat is (even kort door de bocht) een 'early detection' mechanism, vanuit de harddisk zelf, waarbij je dus vantevoren gewaarschuwd wordt dat je harddisk het aan het begeven is.

Je zou het nu ook nog aan kunnen zetten om te kijken wat er eventueel gerapporteerd wordt. Maar bij vermoeden van doodgaan, zou ik sowieso eerst al je data veiligstellen. Je kunt dat alvast maar gedaan hebben.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenabi
Ok, ik kan nu met Knoppix mijn bestanden etc. zien. Iemand een snelle tip hoe met Knoppix te werken (nog nooit gedaan)?

Specifiek: hoe kopieer ik vanuit Knoppix data naar backup USB schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenabi
Bedankt voor de link maar ik krijg een DOS-achtige interface waar ik commando's moet invoeren (geen web GUI zoals in de link)

KNOPPIX ADRIANE v6.2.1. EN vanavond gedownload...

Of is er ergens anders wel een webbased knoppix GUI versie?

[ Voor 16% gewijzigd door Zenabi op 29-09-2010 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

"Adriane Knoppix is a variation that is intended for blind and visually impaired people, which can be used entirely without vision oriented output devices. It was released in the third quarter of 2007 as a Live CD. Adriane Knoppix is named after Adriane Knopper, the wife of Klaus Knopper, the developer of Knoppix. Adriane has a visual impairment, and has been assisting Klaus with the development of the software.[8] The name Adriane is also an acronym for "Audio Desktop Reference Implementation And Networking Environment".

http://www.kernel.org/pub..._V6.2CD-2009-11-18-EN.iso

zou beter moeten gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenabi
Emmeau schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 20:59:
"Adriane Knoppix is a variation that is intended for blind and visually impaired people, which can be used entirely without vision oriented output devices. It was released in the third quarter of 2007 as a Live CD. Adriane Knoppix is named after Adriane Knopper, the wife of Klaus Knopper, the developer of Knoppix. Adriane has a visual impairment, and has been assisting Klaus with the development of the software.\[8] The name Adriane is also an acronym for "Audio Desktop Reference Implementation And Networking Environment".

http://www.kernel.org/pub..._V6.2CD-2009-11-18-EN.iso

zou beter moeten gaan
Thanks, kon er ook al weinig chocola van maken. Vreemd toch, google op knoppix, pak de knoppix site en klik op download en dan krijg je dus automatisch een versie voor blind en visually impared people :|

Update: het werkt (na een paar keer). Nu data aan het backuppen naar externe HD en straks Win XP repair draaien. Hopelijk is de vaste HDD niet al gaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Zenabi op 29-09-2010 08:13 ]

• Zenabi
The_Doman schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 09:51:
[...]

Update: Win XP reparatieactie haalt niets uit, hij geeft aan dat schijf te beschadigd is. Hij geeft een niet gepartitioneerde ruimte van 8 MB, die hou dus waarschijnlijk brak. Heeft het zin om op zo'n schijf überhaupt opnieuw Windows te zetten of blijf je last houden van die beschadigde 8 MB?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Persoonlijk zou ik er niet meer aan beginnen en een nieuwe schijf erin zetten, want als eenmaal zo'n schijf slechte sectoren begint te krijgen is het meestal ook echt einde verhaal.
Pagina: 1