Toon posts:

raid 10 of 0

Pagina: 1
Acties:
  • 308 views

Onderwerpen

• luke antonissen
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 24-08-2012
okee ik wil dus wat extra schijven aanschaffen en in raid zetten maar kan maar niet bedenken welke raid en of het dan wel werkt.

ik kan dus

raid 10 met 4 schijven

raid 0 2 schijven maar kan ik dan die anderen 2 wel gewoon blijven gebruiken als lossen schijven ?

of als laatstn 4 x raid 0.

wat zouden jullie me aanraden en valt een schijf snel uit ? of valt dat wel mee.

• Jiriki
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19-09 10:00
Misschien moet je je even inlezen in de wereld van RAID.

Met RAID 10 heb je effectief maar twee schijven over qua ruimte maar ben je wel redundant bezig.

Met vier schijven in RAID 0 loop je aardig risico, één schijf defect en je bent de data van alle vier schijven kwijt.

Wat zoek je eigenlijk?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem RAID FAQ eens door voor wat de verschillende RAIDlevels inhouden. RAID 0 en RAID 10 zijn compleet andere levels, en het is volledig afhankelijk van wat jij wilt welke level je moet pakken.

30" monitor te koop

• luke antonissen
ja weet al wat van raid maar het zit zo ik heb 1,2 terra aan films maar wil een raid maken zoizo 0 dus dacht ik aan raid 10 maar bedacht me opeens wrm niet gewoon raid 0 en die anderen 2 schijven los en zelf back ups maken dan hou ik ook gelijk aardig wat ruimten over maar kan dat wel ?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

luke antonissen schreef op maandag 27 september 2010 @ 21:17:
ja weet al wat van raid maar het zit zo ik heb 1,2 terra aan films maar wil een raid maken zoizo 0 dus dacht ik aan raid 10 maar bedacht me opeens wrm niet gewoon raid 0 en die anderen 2 schijven los en zelf back ups maken dan hou ik ook gelijk aardig wat ruimten over maar kan dat wel ?
Natuurlijk kan het.
Maar nogmaals, het ligt er maar net aan wat jij belangrijk vind, heb je de redundancy nodig of niet? Dat zijn vragen die je zelf kunt beantwoorden en aan de hand daarvan je RAIDlevel uit kan kiezen.

Waarom trouwens geen RAID 5 overwegen?

30" monitor te koop

• 26779
  • Registratie: september 2021
  • Niet online
raid0 met 4 schijven?..... dat lijkt me niet eens vragen om problemen: dat is smeken om problemen.
1 schijf stuk en data van 4 schijven weg....

Waarom wil je uberhaupt raid gebruiken?
Extra snelheid? En waarvoor is die extra snelheid? Als het voor je MP3/DVD-Iso's/Games-Iso's etc is, dan heb je aan extra snelheid HE-LE-MAAL niets. Als het voor je systeempartitie is: lekker een SSD regelen. Vele male sneller en een stuk betrouwbaarder.

Wat ^^ zegt: lees je eens in over wat Raid is en waar het voor gebruikt wordt, daarna kan je weer terugkomen en hoef je niet maar wat in het wilde weg te roepen.

• luke antonissen
raid 5 ondersteun ik niet en laad tijden zijn toch sneller dan met games. ssd is duur en weinig ruimte en zij al eerder heb 1,2 terra aan film.

wel jammer dat er veel mesnen zijn die niet even een antwoord kunnen geven en maar commetaar leveren. gelukkig zijn er ook mesne die wel gewoon willen helpen thx terw_dan

• 26779
  • Registratie: september 2021
  • Niet online
Je leest niet, er wordt wel degelijk antwoord gegeven. Als je snel van je 1.2 TB aan films en muziek AF wil.... prima... go ahead... zet de boel in raid 0. Niet janken als het mis gaat.
Als je met iets meer zekerheid de boel in een raid vorm wil zetten en voor jou raid 5 of 6 afvalt, dan blijft raid 10 (of 0+1, ligt eraan in welke volgorde je de verschillende raidlvls toepast) over.
Dan heb je alsnog alle 4 de schijven nodig en heb je effectief de ruimte van 2 schijven.
2 Schijven in raid 0 zetten en dan regelmatig een backup maken: waar denk je die backup op te maken? De andere 2 schijven? dan heb je nog steeds effectief 2 schijven ruimte.

Persoonlijk zou ik voor een raid5 kiezen als ik 4 schijven heb. Dan is er EN redundantie EN effectief 3 schijven ruimte. Neemt niet weg dat je dan, als het om belangrijke data gaat, je ALSNOG voor regelmatige backups moet zorgen. RAID =/ Backup!!!

• luke antonissen
maar als ik 4 terra heb in raid 10 maar 2 kan gebruiken heb ik 1,2gb aan film die ik wil backuppen dus hou ik 2 x 1,2 terra is 2,4 4 -2,4= 1.6 terra - 800 gb van die raid dan hou ik dus 800gb ongebruikt over dat vind ik zonden dus dan zou ik liever elke keer als het mgoelijk is raid 0 2 schijven en dan zelf back uppen zo dat ik 800gb nog kan gebruiken

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maakt het dan uit of je die ruimte vrij hebt op singledisk of een RAIDarray? Je hebt op een volume van 2TB 800GB vrij, of dit nu op een array is of op een disk.
En die ruimte kun je natuurlijk gewoon voor andere dingen gebruiken.

30" monitor te koop

• Big Womly
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 11-07-2020

Big Womly

Live forever, or die trying

Die 1,2TB op een RAID 0 zetten heeft volgens mij totaal geen nut. Als je de film bekijkt ga je minder data lezen dan de bandbreedte van 1 schijf kan leveren. Je bandbreedte verdubbellen heeft dus geen enkele meerwaarde. Enkel een verhoogd risico dat je je films kwijt raakt door een HDD failure.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• luke antonissen
dus waarom zou je dan uberhaubt een raid 0 nemen ik kijk dus veel films en game veel.

en terw als ik raid 10 zou staan si het 800 gb raid 0 plus 2 losse schijven 1,6 terra

[Voor 34% gewijzigd door luke antonissen op 27-09-2010 22:12]

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online
Voor opslagdoeleinden zou ik de boel niet in Raid 0 zetten, Raid10 heeft weer als nadeel dat je de helft van de diskspace kwijt bent. Je zou het ook gewoon non-raid kunnen laten, dan ben je maar een deel van je data kwijt als er een schijf klapt en je geen backup hebt en je kunt alle ruimte benutten. Raid5 is ook nog een optie, maar als je moederbord dit niet ondersteunt moet je een extra hdd controller kopen.

De wijzen komen uit het Oosten!

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT helpt Tweakers die de moeite nemen zichzelf te helpen...

1) als je de moeite neemt om te zoeken op "RAID" op GoT ontdek je dat vragen erover thuishoren in Opslagmedia & I/O Controllers, niet Processors, Moederborden & Geheugen.
2) het is de bedoeling dat je zelf eerst leest wat anderen geschreven hebben, zowel in de FAQ als in eerdere topics. Nergens blijkt dat je die moeite genomen hebt.
3) als je er niet uitkomt mag je rustig een vraag stellen (in het juiste subforum), maar we verwachten wel dat je de moeite neemt om een fatsoenlijke topicstart neer te zetten, met in ieder geval hoe je gezocht hebt, wat je vond (links!) en wat dan nog onduidelijk is. Oneliners, ook in replies richting anderen, zijn daar niet bepaald een voorbeeld van.

Aangezien totaal geen eigen inzet uit deze topicstart of verdere replies ademt gaat dit topic dicht. Daarnaast verplaats ik het richting het subforum waar het thuishoort.

Move PMG -> OM

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee