Soorten netwerken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-08-2021
Wij hebben voor school opdracht gekregen een netwerk aan te leggen.
We kregen al een voorbeeld van bijv. een internetcafé of een LAN-party.

Wij hadden graag iets anders opgesteld. Hier iets rond bedenken blijkt niet zo simpel.

Nu is mijn vraag of iemand nog andere, interessante voorstellen kon doen over wat voor soort netwerk we kunnen aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Is een netwerk voor een high-availability, high-performance dynamische website (met load-balanced front-ends, redundantie, etc) wat?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmie
Herko_ter_Horst schreef op maandag 27 september 2010 @ 21:14:
Is een netwerk voor een high-availability, high-performance dynamische website (met load-balanced front-ends, redundantie, etc) wat?
Mss dat ik uw uitleg verkeerd begrijp, maar het is niet de bedoeling van een website op te richten.
Puur netwerk. We zijn verantwoordelijk voor het installeren van verscheidene servers, routers en switches. We mogen zelf beslissen hoe we dit doen en welke software we gebruiken.

Ik zoek alleen een geschikt onderwerp om rond te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Misschien iets van een dataopslag netwerk (SAN) dat op een ander subnet zit dan de client werkstations. Met als verbindende factor de servers die op zowel subnet 1 als subnet2 zitten (bijvoorbeeld dmv vlans).

Je kan dan nog met dubbel uitgevoerde switches gaan werken en een redundante Internet verbinding (bijv een glasvezel + een ADSL als backup)
Verder misschien naar andere topologieën kijken? (wel al wat verouderd, maar bijv tokenring of coax. Maar nieuwe topologieën zoals 10GBE zijn ook te verzinnen)

Probeer eens zelf wat creatief te zijn.....

[ Voor 16% gewijzigd door 26779 op 27-09-2010 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-07 14:36

MagicTempest

Fly pig!

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat we hier je huiswerk voor je gaan maken, maar ik raad je aan om het niet te ingewikkeld te maken. Het feit dat ze aangeven dat je een netwerk moet ontwerpen voor een lan-party of internetcafé geeft al aan dat ze niet zo heel veel enterprise achtige constructies verwachten.

Wat je het beste kan doen naar mijn mening is een relatief simpel netwerk te verzinnen (bijvoorbeeld een klein bedrijf) en daar na te denken over de verschillende problemen die kunnen optreden. (Bijvoorbeeld het falen van een switch). Let wel op dat het simpel houden van een ontwerp over het algemeen de beste oplossingen oplevert. Houd daarnaast je netwerk in balans met de omgeving. Een klein bedrijf heeft waarschijnlijk geen SAN/Fibrechannel, los voip netwerk etc nodig. Hooguit een dubbele switch en dito internetverbinding.

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-06 15:23
nimmie schreef op maandag 27 september 2010 @ 21:20:
[...]Mss dat ik uw uitleg verkeerd begrijp, maar het is niet de bedoeling van een website op te richten.
Puur netwerk. We zijn verantwoordelijk voor het installeren van verscheidene servers, routers en switches. We mogen zelf beslissen hoe we dit doen en welke software we gebruiken.

Ik zoek alleen een geschikt onderwerp om rond te werken.
Heel eerlijk: Als je niet begrijpt wat hier staat, kun je je het beste beperken tot een klein scenario: Handjevol VLAN's(1 per afdeling en 1 server-VLAN), redundant laag 2 netwerkdesign, onderbouwde configuratie STP, simpele routering, simpel routeringsprotocol (OSPF ofzo) tussen Main office en Branch-office, 1 Internet-uplink, IP-subnet-ontwerp en klaar. Ik denk dat het dan al wel spannend genoeg is.
- 2 switches met routing capabilities (Core met server-VLAN)
- 3 switches (access)
- 2 simpele routers met leased line (serials) en 1 Internet-uplink (ADSL ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-07 20:00

martjah

Appel

Ik denk dat je als eerste een uitwerking moet maken voor wie je het gaat aanleggen.
Denk hierbij aan:
- aantal gebruikers
- aantal werkplekken/gebouwen
- eisen die gesteld worden aan het netwerk

[ Voor 98% gewijzigd door martjah op 27-09-2010 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:30

Duinkonijn

Huh?

je zou het dichtbij kunnen houden.

je heb een school met een nevenvestiging met een aantal werkplekken / printers / voip telefoons / accespoints

hoe zou je de boel aanelkaar knopen. liefst met een centraal te beheren systeem

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimmie
Dit zijn allemaal heel mooie voorstellen.
Bedankt daarvoor.

Nee, het is zeker niet de bedoeling dat jullie mijn huiswerk maken. Ik zocht slecht naar mogelijke opstellingen.
Het is idd niet de bedoeling er een technisch hoogstandje van te maken. Op het einde van de dag moet het werken. Het is dan idd beter van een simpele opstelling te vertrekken en zorgen dat dit werkt.

Merci voor de hulp.
Pagina: 1