Last van Long loads, mobo beschadigt?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamalla
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-11-2022
Hoi
ik heb al een paar maanden last van iets dat lijkt op lange laadtijden van de CPU.

vb:
  1. bij CPU afhankelijke spellen of spellen met veel functies, zoals Arma 2, Sim city 4, .
  2. bij programma's zoals google chrome, MS office, Dreamweaver, ...
  3. als ik iets naar mijn HDD kopieer van een CD of Externe HDD dan gaat de snelheid een paar seconden op 25Mb/s en verspringt hij ineens tot 200 kb/s voor een paar seconden en, als hij dan niet freezed, terug naar 25 Mb/s

ik heb een Asus P5Q, Intel Dual core @ 2.50 GHz, GTX 260, en WD Green Caviar 1 TB, Win 7 Prem 32Bit, 4GB ram

ik heb ooit m'n Grafische Kaart overclocked, maar dan terug gezet
Asus EPU-6 is een programma voor energiezuinigheid dat je CPU en moederbord underclocked voor energiebesparing... daar runde ik een tijdje op... ik kan me herinneren dat ik voor ik dat programma gebruikte, ik geen long loads had...
ik heb net windows 7 opnieuw geinstalleerd dus het kan niet software zijn...

kan het zijn dat m'n moederbord stuk is?

help? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderxp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 00:57
Of je harde schijf is defect aan het gaan, test deze is met hd tune op bad sectors en dergelijke!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dramatic
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
deed het probleem zich ook al voor voor de (her)installatie van windows 7?
verder zijn laadtijden sterk afhankelijk van de HD..
zou een andere HD proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamalla
het deed zich ook na voor de herinstallatie.

nu, defraggler vond geen fouten, en de quick scan op hd tune "error scan" ook niet

maar tis wel WD en ik denk niet dat western digital een van de merken is die 1 jaar na aankoop falen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dramatic
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
jusefd schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 16:41:
hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamalla
het long loads probleem deed zich ook voor voor ik de PC opnieuw heb geinstalleerd

ik ben ook nog iets vergeten te melden bij vb.

- men explorer.exe crashte juist toen ik een nieuw word document had aangemaakt (rechtermuisklik, nieuw) -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commanderxp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 00:57
Bij HD tune niet de quick scan selecteren. Deze scant de harde schijf niet goed genoeg.
Kies de normale langzame scan, duurt even maar dan kun je hopelijk je HDD uitsluiten. :D
En zelfs een WD kan naar 1 jaar al stuk zijn. :X

• Chamalla
ok, ik deed de langzame scan, hij zei 1 sector... doe'k die test opnieuw, zegt hij 0 :D

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:33
jusefd schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 16:41:

nu, defraggler vond geen fouten, en de quick scan op hd tune "error scan" ook niet

maar tis wel WD en ik denk niet dat western digital een van de merken is die 1 jaar na aankoop falen
ten eerste zal ik je uit een droom helpen: het maakt niet uit hoe kwalitatief goed de producten van een bedrijf zijn, ze kunnen allemaal kapot, ook binnen hele korte tijd.

Je kan op de website van WD een test vinden voor de harde schijf die los van je besturingssysteem werkt. HIermee kun je vrij zeker mee zeggen of een schijf goed is of niet. Probeer verder de componenten los van elkaar te testen (memtest, PI etc.). Het kan ook een stuk progammatuur zijn dat je gebruikt, of een driver die een update nodig heeft (bijvoorbeeld chipset), maar als het "ineens" is komen opzetten, en niet weggaat na herinstallatie dan zou ik naar hardware neigen.

• Gytax
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 14:54
Probeer ook eens een Memtest uit te voeren?

• Chamalla
de HDD test heeft geen beschadigde sectors geleverd...
Gytax schreef op woensdag 29 september 2010 @ 13:29:
Probeer ook eens een Memtest uit te voeren?
en hoe begin ik hieraan? :D ik weet dat laptop manufacturers een soort van speciale boot hebben voor een soort van diagnos opstart, maar hebben vaste computers dit ook?

• Gytax
code:
1
http://www.memtest86.com/

Kijk daar eens.
Bestandje downloaden, bootable cd maken en vervolgens vanaf deze cd opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamalla
ik heb de memtest uitgevoert maar er was geen error te vinden...

weet er iemand soms een soort van "boot" error scanner voor je HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gytax
code:
1
http://support.wdc.com/product/download.asp?groupid=608&sid=3&lang=en

WD Data Lifeguard Tools.
Die scannen bad sectors op je schijf.
Maar als je Boot Record op je schijf naar de haaien is kom je Windows in principe niet eens in.

Alsnog is het goed om de Data Lifeguard Tool te gebruiken en bad sectors te scannen.
Succes en let us know! =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamalla
Alsnog is het goed om de Data Lifeguard Tool te gebruiken en bad sectors te scannen.
Succes en let us know! =)
Bedankt.

de boot cd, er is iets mis mee denk ik :D, het start op, en dan moet je wel effe wachten voor het bij de "gebruik op eigen risico-pagina" en dan moet je accept of decline aanklikken, maar dan freezed het beeld gewoon :S. weird. ik heb dan gewoon de windows test gedaan en die bleek normaal.

maar ik heb al een paar keer op bad sectors gezocht met verschillende programma's, en toch denk ik niet dat het aan de harde schijf ligt. ik denk nog steeds eerder moederbord.

als ik iets kopieer van m'n Externe HD of ik haal er iets af, dan gaat de snelheid 20MB/s plots naar een niet reactieve 130kb/s en dan na enkele seconden terug naar 20MB/s. wanneer dat gebeurt valt gewoon alles in stilstand. CPU, explorer.exe, internet. muziek.
dan denk ik toch eerder iets met m'n southbrigde of processor... vrij weird.

ook weird is dat hij alleen bij CPU afhankelijke processen raar doet... dus dan sluit het toch uit dat het Harde schijf is? SMART is alles groen dus :S ik weet niet meer wat doen...

wat ik tot nu toe heb geprobeerd
  • Memtest86 : pass
  • HDTune Pro : pass
  • WD Lifeguard Windows : pass
misschien is dit ook een oorzaak van het probleem...
  • ik heb ook 2 externe Harde schijven van WD... USB aansluiting... soms als ik de ext HDD afkoppel dan valt me computer gewoon uit :S, (niet uitvallen... maar scherm word zwart en me ventilator van m'n GPU draait nimeer). ze stonden alletwee in NTFS, dan heb ik ze geformateerd en in exFAT gezet en nog steeds hetzelfde probleem... dit gebeurt niet altijd... soms. ik heb dan ook gescant voor sectors maar daar was ook niets. ik zou misschien men bios kunnen updaten. maar de versie is maar een jaar of twee oud.
  • ik heb al een heel lange tijd een vrij raar probleem, dat is... heel soms, als ik me PC opstart en het op bureaublad komt, dan merk ik meteen dat men CPU enorm enorm traag reageert. dit is natuurlijk uitzonderlijk (1 keer per 3-4 weken) en na een reboot is het voorbij. maar dat kan je toch niet normaal noemen?
ik weet dat er iets enorm raar is met m'n pc :D, ik stel het wel erg op prijs wat jullie allemaal doen om dit probleem weg te krijgen!

alvast bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:18
jusefd schreef op woensdag 29 september 2010 @ 13:01:
ok, ik deed de langzame scan, hij zei 1 sector... doe'k die test opnieuw, zegt hij 0 :D
Kijk vervolgens even naar je SMART data, reallocated sector count zal zeer waarschijnlijk opgehoogd zijn. Als die hoger dan 0 is, duidt dat vaak op harddisks met problemen.
Overigens zijn die WD Green drives zeer agressief met powersaving, die dingen doen steeds spindown en spinup en leven daardoor veel korter dan andere schijven die niet "groen" zijn. Tijdens het opnieuw opspinnen van de schijf staat de hele boel te wachten tot die disk weer kan lezen of schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gytax
Misschien is dit wat vergezocht maar probeer je energie-instellingen eens te veranderen in Windows?
Daar staat een instelling voor je processor. Standaard staat deze in minimaal 10% geloof ik.
Ik knal die altijd standard naar minimaal 100% en laat hem niets uitzetten.

Je hebt ook een Intel Dual core, ik weet niet of deze de functie hebben om zichzelf te underclocken maar check dat eens in je bios. Intel Speedstep technology heette dat geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaveHam
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

HaveHam

I've done worse

Probeer ook je sata kabel te vervangen met een nieuwe, dit kan ook dergelijke fouten genereren.

Suspect: Id like to see a warrant?
Vic Mackey: Id like to see Anna Kournikova naked on a waterbed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamalla
_JGC_ schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 13:56:
[...]Kijk vervolgens even naar je SMART data, reallocated sector count zal zeer waarschijnlijk opgehoogd zijn. Als die hoger dan 0 is, duidt dat vaak op harddisks met problemen.
die theorie van WD green drive kan wel heel juist kloppen.. hmm maar. hij zou toch niet moeten down spinnen tijdens z'n gebruik?

Afbeeldingslocatie: http://img716.imageshack.us/img716/9509/naamloosdo.png

hier zie je de SMART.
Gytax schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 15:45:
Misschien is dit wat vergezocht maar probeer je energie-instellingen eens te veranderen in Windows?
kwist niet dat Windows dit standaard had? :D
HaveHam schreef op donderdag 07 oktober 2010 @5:54:
Probeer ook je sata kabel te vervangen met een nieuwe, dit kan ook dergelijke fouten genereren.
de kabel is niet zo oud. het is misschien minder dan een jaar oud. maar ik zal het toch eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gytax
jusefd schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 17:29:
[...]

kwist niet dat Windows dit standaard had? :D
Config. scherm -> Energie Beheer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamalla
Gytax schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 20:38:
[...]

Config. scherm -> Energie Beheer ;)
jah figured that part out :D, maar ik wist niet dat Windows u processor en PCIe's energieverbruik kon lager zetten, ik zeg dit omdat ik m'n eindwerk doe over energiezuinigheid op school, dit is dus zeer interesant!! bedankt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:18
jusefd schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 17:29:
[...]

die theorie van WD green drive kan wel heel juist kloppen.. hmm maar. hij zou toch niet moeten down spinnen tijdens z'n gebruik?

[afbeelding]

hier zie je de SMART.
Zie je die extreem hoge load cycle count? Bij mijn niet-green Samsung Spinpoint F3 is die gelijk aan start/stop count (19 in mijn geval). Die load cycle count is het aantal keren dat de arm van de platters is geweest om energie te besparen.
Nou vind ik die van jou nog redelijk meevallen, heb het bij WD Green drives wel eens wat erger gezien, maar dat is vnml op linux systemen: WD Green drives gooien na 4 seconden geen activiteit de koppen naast de platters neer zodat er minder weerstand is bij het roteren van de schijven. Bij reguliere linuxsystemen commit het filesystem elke 5 seconden naar de journal, waardoor de disk elke 9-10 seconden dat het systeem draait een load cycle registreert, met de nodige klikgeluiden erbij. Gek dat de boel kapot gaat of begint te haperen, vind je ook niet?
Overigens is die idle timeout wel bij te stellen met diverse tooltjes. Voor zover ik weet heeft WD ooit een tooltje "wdidle3" uitgegeven waarmee je die idle timeout kunt aanpassen, maar die stellen ze niet beschikbaar via hun website, zal je voor moeten googlen.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chamalla
_JGC_ schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 21:06:
[...]

Overigens is die idle timeout wel bij te stellen met diverse tooltjes. Voor zover ik weet heeft WD ooit een tooltje "wdidle3" uitgegeven waarmee je die idle timeout kunt aanpassen, maar die stellen ze niet beschikbaar via hun website, zal je voor moeten googlen.
bedankt voor je antwoord... weer iets bijgeleerd... :D
waarom zou WD dit ooit op 8 seconden zetten? wat logischer zou zijn 30 seconden

maar moet ik WD idle 3 als boot runnen?, want ik deed het in windows en hij deed het niet :s

ik las net op wikipedia over SMART, dat 300.000 tot 600.000 ongeveer de maximale load cycle is in 1 levensduur. maar ik zit nog amper op 20.000. is dat misschien omdat ik me pc opnieuw heb geinstalleerd dat ie terug op 0 begint?

[ Voor 30% gewijzigd door Chamalla op 07-10-2010 22:44 ]

Pagina: 1