Toon posts:

8600m GT of equivalente kaart

Pagina: 1
Acties:

• deus4
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 05-04 00:48
Beste,

3 jaar geleden heb ik bij BTO een hele mooie laptop (P-BOOK 15W26A) aangeschaft, althans, dat dacht ik toen. Na krap een half jaar begaf de videokaart het door aantoonbare oververhitting. Dit heeft vervolgens tot enorme discussies met BTO geleid die niet erg bereidwillig waren om de videokaart onder garantie te vervangen want ik zou de kaart overclocked hebben wat zij als enige levensvatbare verklaring konden bedenken om onder de garantie uit te komen. Helaas voor BTO had ik mijn videokaart niet overclocked, en na tussenkomst van mijn rechtsbijstandsverzekering kon het uiteindelijk wel opgelost en gerepareerd worden. Helaas heeft dit wel ervoor gezorgd dat ik mijn laptop gedurende een aantal maanden van gerechtelijke discussies niet kon gebruiken.
Na ongeveer 7 maanden na de 'reparatie' door BTO, kwamen de symptomen terug: m'n laptop viel uit bij zware belasting, werd erg heet (+/- 110 graden) t/m huidirritatie en lichte verbranding aan de handen toe. Niet heel veel later gaf de videokaart het opnieuw volledig op en heb ik nu alleen nog maar een zwart scherm.
De oorzaak van het probleem is mij nog altijd onduidelijk, maar vermoedelijk een combinatie van één van deze 3:
1. BTO heeft een ondeugdelijk product geleverd.
2. BTO heeft een te zware videokaart gestopt in een laptop die niet voor voldoende koeling kon zorgen.
3. De 8600m GT is een problematische kaart (naar het schijnt hebben meer mensen soortgelijke problemen gehad met deze kaart).

Aansluitend dan ook de vraag hoe ik dit probleem het beste kan oplossen:
1. Is er een equavalente videokaart (sneller/trager) waarmee ik die 8600m GT kan vervangen en die voor minder warmteproductie zorgt? Zou bijvoobeeld de nvidia mobile 9 serie een beter idee zijn? Iemand toevallig bekend met een zaak waar ze mobile videokaarten verkopen? De gemiddelde zaak heeft deze namelijk niet :(
2. Een 2e hands 8600m GT op de kop tikken? Heb al gekeken en zelf inbouwen is geen probleem; de videokaart kan er zo uitgeklikt woreen.
3. Een winkel vinden waar ze een 8600m GT verkopen.

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Waarschijnlijk zijn alle drie de punten waar. De 8600m bevatte een productiefout en je kan er donder op zeggen dat die na een half jaar harstikke dood is (dus oplossing 3 gaat 'm niet worden). Maar dit probleem was dat de 8600m dood ging door temperatuurschommelingen, en verklaart geen te hoge temperatuur. Dus is er hoogstwaarschijnlijk gewoon een te dikke kaart in de laptop gestopt voor wat de koeling aan kan, en daarmee heeft BTO een ondeugelijk product geleverd. Of je moet hem vol hebben gestopt met stof of zo...

Mobile kaarten worden idd nergens los verkocht (voor zover ik weet), dus dat wordt sowieso 2e hands. 8000m dus sowieso niet doen, de mobile 9 serie lijkt nog niet zo massaal uit te vallen maar zijn er ook een paar van langs gekomen dus dat is geen garantie dat hetzelfde probleem weer terug komt.

Tevens vind is het een vrij belachelijke houding van BTO, was het nà een half jaar of ìn het eerste half jaar? Als het binnen een half jaar is ligt de bewijslast dat je het product verkeerd gebruikt hebt (overklokken) bij hun dus hadden ze het overklok-verhaal zonder bewijs er helemaal niet bij mogen betrekken (aangenomen dat je de laptop direct bij hun hebt gekocht en niet via een andere winkel of zo). En ook al was het buiten dat eerste half jaar, zomaar iemand betichten van overklokken en de garantie ongeldig verklaren "omdat ie anders vast niet kapot gaat"... sjongejonge. Maar dat zal je zelf ook wel gedacht hebben. :P

[Voor 10% gewijzigd door bwerg op 27-09-2010 19:14]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee