Regelmatig wordt er in diverse fora gescholden op de verschillen in prijs van producten in de Verenigde Staten ten opzichte van die in Europa (en Nederland in het bijzonder). Vaak wordt dan voorbijgegaan aan het feit dat de prijzen in de VS altijd zonder belasting worden getoond en dat het importeren van producten ook niet gratis is, zeker als het op een legale manier gebeurt, dus met aangifte van de werkelijke kosten e.d. Maar in een aantal gevallen is het prijsverschil echter dermate groot, dat het zonder meer de moeite loont om te importeren uit de VS.
Zo liep ik onlangs aan tegen een enorm verschil in de prijzen die Adobe rekent voor zijn CS5 software (met name de suites). Om een voorbeeld te geven: Adobe CS5 Production Premium staat in de VS voor $1700 in de webshop, terwijl er in Nederland € 2260 voor neergelegd moet worden. Rekenen we de prijs in dollars om naar euro's, wordt het verschil pas echt groot: € 1332 tegen € 2260 euro, een virtuele 'korting' van bijna 60%.
Niet gelijk "schande!" roepen, want zoals gezegd is deze vergelijking niet eerlijk, omdat de prijs in dollars zonder BTW en andere bijkomende kosten is. Wat is het verschil dan wel? Ik heb de proef op de som genomen en deze software besteld bij Amazon.com en laten versturen via Borderlinx (omdat de software alleen naar adres in de VS kon worden verstuurd).
Ik was het volgende kwijt:
bedragen afgerond op hele euro's/dollars en onderhevig aan koersschommelingen
Het verschil is dus uiteindelijk € 1675 vs € 2260, een 'korting' van € 585, oftewel zo'n 25%.
Ok, nu mag je "schande!" roepen
Adobe verkoopt dezelfde software in Nederland dus met een dikke toeslag. En daarvoor krijg je nog niet eens een vertaalde versie: versies in een taal anders dan Engels zijn nog eens € 200 duurder!
Gotcha's/tips/tricks:
Zo liep ik onlangs aan tegen een enorm verschil in de prijzen die Adobe rekent voor zijn CS5 software (met name de suites). Om een voorbeeld te geven: Adobe CS5 Production Premium staat in de VS voor $1700 in de webshop, terwijl er in Nederland € 2260 voor neergelegd moet worden. Rekenen we de prijs in dollars om naar euro's, wordt het verschil pas echt groot: € 1332 tegen € 2260 euro, een virtuele 'korting' van bijna 60%.
Niet gelijk "schande!" roepen, want zoals gezegd is deze vergelijking niet eerlijk, omdat de prijs in dollars zonder BTW en andere bijkomende kosten is. Wat is het verschil dan wel? Ik heb de proef op de som genomen en deze software besteld bij Amazon.com en laten versturen via Borderlinx (omdat de software alleen naar adres in de VS kon worden verstuurd).
Ik was het volgende kwijt:
| USD | EUR | Omschrijving | |
|---|---|---|---|
| 1630 | 1332 | Adobe CS5 Production Premium | |
| 5 | 4 | Standard Shipping (Amazon » Borderlinx met FedEx+USPS) | |
| 1635 | 1336 | Totaal Amazon.com | |
| Besteld: 12 sept. Verzonden: 13 sept. Ontvangen: 21 sept. (Borderlinx US) | |||
| 59 | 45 | Invoerrechten NL (3.5% over productprijs + shipping) | |
| 330 | 254 | Omzetbelasting NL (19% over productprijs) | |
| 47 | 36 | Express Shipping (Borderlinx » mij met DHL) | |
| 3 | 3 | Brandstoftoeslag | |
| 440 | 338 | Totaal Borderlinx | |
| Betaald: 23 sept. Verzonden: 23 sept. Ontvangen: 27 sept. | |||
| 2075 | 1674 | Totaal | |
Het verschil is dus uiteindelijk € 1675 vs € 2260, een 'korting' van € 585, oftewel zo'n 25%.
Ok, nu mag je "schande!" roepen
Gotcha's/tips/tricks:
- Amazon.com accepteert gewoon Nederlandse creditcards (i.t.t. de online store van Adobe US zelf).
- Het verzenden van Amazon naar Borderlinx had een stuk sneller gekund, als ik een duurdere verzendmethode had gekozen. Nu zat er 9 dagen tussen de verzending vanuit Texas tot de aflevering in Ohio (wel met een weekend erbij, dus 7 werkdagen).
- Het verzenden van Borderlinx naar mij had nog iets sneller gekund als er geen weekend tussen gezeten had. Borderlinx heeft geen duurdere verzendopties, alleen nog een goedkopere.
- Borderlinx regelt de invoerrechten en BTW. Je moet deze dus vóór verzending afrekenen tegelijk met de verzendkosten, anders gaat je pakketje de deur niet uit. Je hoeft dus ook niet bang te zijn voor een naheffing. Je kunt dus ook niet gokken op een "gelukje" bij de douane.
- DHL had in mijn geval niet helemaal goed opgelet en dacht dat ik alsnog invoerrechten en BTW moest betalen aan de koerier. Ik heb het pakketje dus in eerste instantie geweigerd. Na een telefoontje hebben ze het pakketje dezelfde dag nogmaals aangeboden, maar nu zonder extra kosten
Het bleek wel gewoon netjes op de vrachtbrief te staan, maar dat hadden ze over het hoofd gezien.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."