Toon posts:

Prijsbeleid Adobe Verenigde Staten vs Europa/Nederland

Pagina: 1
Acties:

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
Regelmatig wordt er in diverse fora gescholden op de verschillen in prijs van producten in de Verenigde Staten ten opzichte van die in Europa (en Nederland in het bijzonder). Vaak wordt dan voorbijgegaan aan het feit dat de prijzen in de VS altijd zonder belasting worden getoond en dat het importeren van producten ook niet gratis is, zeker als het op een legale manier gebeurt, dus met aangifte van de werkelijke kosten e.d. Maar in een aantal gevallen is het prijsverschil echter dermate groot, dat het zonder meer de moeite loont om te importeren uit de VS.

Zo liep ik onlangs aan tegen een enorm verschil in de prijzen die Adobe rekent voor zijn CS5 software (met name de suites). Om een voorbeeld te geven: Adobe CS5 Production Premium staat in de VS voor $1700 in de webshop, terwijl er in Nederland € 2260 voor neergelegd moet worden. Rekenen we de prijs in dollars om naar euro's, wordt het verschil pas echt groot: € 1332 tegen € 2260 euro, een virtuele 'korting' van bijna 60%.

Niet gelijk "schande!" roepen, want zoals gezegd is deze vergelijking niet eerlijk, omdat de prijs in dollars zonder BTW en andere bijkomende kosten is. Wat is het verschil dan wel? Ik heb de proef op de som genomen en deze software besteld bij Amazon.com en laten versturen via Borderlinx (omdat de software alleen naar adres in de VS kon worden verstuurd).

Ik was het volgende kwijt:
USDEUROmschrijving
16301332Adobe CS5 Production Premium
54Standard Shipping (Amazon » Borderlinx met FedEx+USPS)
16351336Totaal Amazon.com
Besteld: 12 sept. Verzonden: 13 sept. Ontvangen: 21 sept. (Borderlinx US)
5945Invoerrechten NL (3.5% over productprijs + shipping)
330254Omzetbelasting NL (19% over productprijs)
4736Express Shipping (Borderlinx » mij met DHL)
33Brandstoftoeslag
440338Totaal Borderlinx
Betaald: 23 sept. Verzonden: 23 sept. Ontvangen: 27 sept.
20751674Totaal
bedragen afgerond op hele euro's/dollars en onderhevig aan koersschommelingen

Het verschil is dus uiteindelijk € 1675 vs € 2260, een 'korting' van € 585, oftewel zo'n 25%.

Ok, nu mag je "schande!" roepen :X Adobe verkoopt dezelfde software in Nederland dus met een dikke toeslag. En daarvoor krijg je nog niet eens een vertaalde versie: versies in een taal anders dan Engels zijn nog eens € 200 duurder!

Gotcha's/tips/tricks:
  • Amazon.com accepteert gewoon Nederlandse creditcards (i.t.t. de online store van Adobe US zelf).
  • Het verzenden van Amazon naar Borderlinx had een stuk sneller gekund, als ik een duurdere verzendmethode had gekozen. Nu zat er 9 dagen tussen de verzending vanuit Texas tot de aflevering in Ohio (wel met een weekend erbij, dus 7 werkdagen).
  • Het verzenden van Borderlinx naar mij had nog iets sneller gekund als er geen weekend tussen gezeten had. Borderlinx heeft geen duurdere verzendopties, alleen nog een goedkopere.
  • Borderlinx regelt de invoerrechten en BTW. Je moet deze dus vóór verzending afrekenen tegelijk met de verzendkosten, anders gaat je pakketje de deur niet uit. Je hoeft dus ook niet bang te zijn voor een naheffing. Je kunt dus ook niet gokken op een "gelukje" bij de douane.
  • DHL had in mijn geval niet helemaal goed opgelet en dacht dat ik alsnog invoerrechten en BTW moest betalen aan de koerier. Ik heb het pakketje dus in eerste instantie geweigerd. Na een telefoontje hebben ze het pakketje dezelfde dag nogmaals aangeboden, maar nu zonder extra kosten :) Het bleek wel gewoon netjes op de vrachtbrief te staan, maar dat hadden ze over het hoofd gezien.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• alt-92
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Aankooptopics zijn bij uitstek geschikt om in het Shopping Forum hun plek te vinden lijkt me zo, toch?

Of is dat een hele rare hersenkronkel mijnerzijds?

>>> SF

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Voutje, bedankt :)

• Mig29
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2014

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

Dank je wel voor je uitgebreide beschrijving. Is er een specifieke vraag/stelling die je wilt bediscussieren?

The answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
mig29 schreef op maandag 27 september 2010 @ 20:38:
Dank je wel voor je uitgebreide beschrijving. Is er een specifieke vraag/stelling die je wilt bediscussieren?
Aan een kant is de vraag wat een bedrijf bezielt om in de huidige globale markt nog dit soort verschillen in stand te houden. Ik snap dat er enige marge m.b.t. koersverschillen en de hogere salarissen in Europa inzit, maar 25% lijkt mij schromelijk overdreven. Ik begrijp ook dat een bedrijf vraagt wat ze ervoor kunnen krijgen, maar dan vraag ik me af: waarom betalen Europese klanten die meerprijs?

Aan de andere kant wil ik mijn ervaring delen voor anderen die misschien soortgelijke aankopen overwegen.

[Voor 22% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 27-09-2010 20:46]

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 21:37
Adobe heeft nog wel meer gekke fratsen in hun shop, boxed versie van software is goedkoper als een download. En ook zit er in de downloads flinke prijsverschillen tussen US en EU, terwijl je hier verder geen last hebt van distributie ed.

• Bob
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21:19
Kan je hier op legale manier winst mee maken? Veel US software importeren, taksen ed betalen, en hier dan verkopen aan een interessante prijs waardoor je zelf winst maakt en het iets goedkoper kan aanbieden dan EU versies?

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 14:38

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Bob schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 12:52:
Kan je hier op legale manier winst mee maken? Veel US software importeren, taksen ed betalen, en hier dan verkopen aan een interessante prijs waardoor je zelf winst maakt en het iets goedkoper kan aanbieden dan EU versies?
Volgens mij is je US licentie niet eens geldig in NL, dus dat dit legaal zou kunnen lijkt me vrij sterk. Correct me if I'm wrong maar volgens mij heeft de topicstarter ook gewoon een heel dure illegale kopie van CS5 in handen. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Waarom zou die licentie niet geldig zijn? Ik zie daar in de EULA nergens iets over terug. Zou ook wel lekker worden: zou je zeker voor elk land waar je heenreist een aparte Adobe licentie moeten kopen?

Sterker nog: het EULA document bevat alle talen, dus er is helemaal geen verschil in EULA afhankelijk van waar je de software gekocht hebt. Het enige dat er over exporteren in staat, is dat de producten van Adobe niet geexporteerd mogen worden in strijd met de US Export Regulations. Als ik die vluchtig bekijk, gaan die met name over national security, anti-terrorism en geen zaken doen met "evil" landen, zoals Afghanistan en Iran. Als ik die regels hiermee zou overtreden, zou Adobe die zelf ook overtreden door de software in Nederland te verkopen. Er staat nergens iets over waar je de software gekocht hebt of waar je die mag gebruiken.

Ik heb gewoon iets in de VS gekocht en ingevoerd in NL. Dit mag met computerapparatuur, kleding, muziek, etc. Waarom zou het met software ineens niet mogen?

Ik heb nog even verder gezocht en blijkbaar is het enige "probleem" dat Adobe op basis van het serialnumber support levert vanuit een bepaalde regio. Ik zou dus geen support krijgen van Adobe NL, maar ik zou Adobe US moeten bellen. Ok, so be it.

[Voor 113% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 28-09-2010 14:54]

• Mig29
  • Laatst online: 16-02-2014

Mig29

Sowieso schrijf je zo!

Ongeacht of de EULA iets zegt over het gebied waar de licentie geldig is: het beschikbaar stellen van andere talen voor de EULA zegt natuurlijk helemaal niets over de regio waar de software eventueel gebruikt mag worden :)

The answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything

• Stampertje
  • Laatst online: 02-09 13:49

Stampertje

Gaat je nix aan

Ik heb mijn contacten binnen Adobe Systems gemaild met deze vraag, en krijg dit antwoord:
Volgens onze EULA is het gebruik van software aangeschaft in het buitenland niet verboden. Upgraden en support is echter niet mogelijk. Natuurlijk moeten er, zoals door de wet op import goederen, officieel BTW afgedragen worden. Dit is meestal niet het geval.
Dit antwoord komt weliswaar van een account manager binnen Adobe. Of legal dit ook onderschrijft durf ik niet te zeggen.

[Voor 14% gewijzigd door Stampertje op 28-09-2010 14:48]

Living the American Dream

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
mig29 schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 14:30:
Ongeacht of de EULA iets zegt over het gebied waar de licentie geldig is: het beschikbaar stellen van andere talen voor de EULA zegt natuurlijk helemaal niets over de regio waar de software eventueel gebruikt mag worden :)
Nee, wat ik bedoelde: alle talen staan in één document, ik zit dus niet in een ander document te kijken dan wat ik bij een NL versie geleverd zou krijgen (met mogelijk andere voorwaarden).

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Stampertje schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 14:45:
Ik heb mijn contacten binnen Adobe Systems gemaild met deze vraag, en krijg dit antwoord:

[...]

Dit antwoord komt weliswaar van een account manager binnen Adobe. Of legal dit ook onderschrijft durf ik niet te zeggen.
Dank voor de info. Over upgraden had ik inderdaad ook iets gelezen. Maar als het in de VS goedkoper is, upgrade ik daar wel :) Invoerrechten en belasting heb ik zoals vermeld netjes afgedragen.

• Alfredo
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 21-09 16:23
De prijsverschillen zijn inderdaad groot, maar dat is niet uitzonderlijk. Kijk maar eens naar Windows 7 Home Premium. In de VS betaal je $199 (€ 145), in Nederland € 199 en in China € 75. Worden wij afgezet omdat de Chinezen een stuk minder betalen? Andere markten, ander prijsbeleid. Wij zijn bereid meer te betalen voor hetzelfde product, en daar wordt gewoon gebruik van gemaakt.

Adobe heeft ook zelf hun beleid toegelicht (ergens onderaan), het is altijd mogelijk dat de prijzen zullen zakken als er genoeg mensen klagen.

• Gomez12
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23-07 14:44
1 reden waarom Europeanen het prijsverschil betalen is omdat ze graag support willen hebben.

Sowieso maakt de aanschafprijs van software veelal geen reet uit op de lange termijn.

Maar die korting is gewoon een risico wat je kan nemen of niet.
Als je toch onverhoopt support blijkt nodig te hebben ( ik kan me zo snel geen voorbeeld voor de geest halen maargoed ) dan verdampt je 25% korting heel erg snel als er mensen stilzitten...

Beetje designer kost voor zijn baas 100 euro per uur. Als iemand dus 1 dag per jaar op support moet wachten ( vanwege rare constructies zodat je de supportmelding vanuit US instuurt ) dan is die korting dus een kostenpost geworden.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee