Bezetting van een ICT afdeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Koortens
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09-2024
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag aan jullie. Op mijn werk zijn we aan het kijken naar de bezetting op onze ICT-afdeling. Nu hebben wij al gezocht op internet maar kunnen niks concreets vinden qua cijfers, al is er natuurlijk geen eenduidig antwoord mogelijk. Nu wil ik graag weten wat jullie ervaringen/mening is bij de volgende omgeving:

Onze ICT-organisatie ziet er als volgt uit:
1 coördinator (Beleid, Projectwerk) 0.75 fte
2 systeembeheerders (Serverbeheer, Diverse applicaties, Projectwerk, desktopbeheer) 2 fte
1 helpdesk medewerker (desktopbeheer) 0.5 fte

Servers: 30 Windows bakken, 3 ESX, AS400
Applicaties: SAP r3, SAP NW, Oracle, MS SQL, McAfee, Firewall, daarnaast zijn er nog +/- 50 kleinere applicaties
Werkplekken: Ongeveer 190
Projecten: Er lopen nu +/- 25 projecten
Incidenten: +/- 2300 per jaar, dat is inclusief allerlei applicatie updates

Onze organisatie bevindt zich in een dynamische markt waardoor we veel applicaties, en updates, nodig zijn.
Hoe zien jullie onze bezetting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Hmm, dat is op zich, wat je zelf al zegt, een erg lastige vraag om te beantwoorden. Wat ik hier en daar mee krijg (wij zitten midden in een reorganisatie) is het vrij normaal om de verhouding ICT/Personeel ongeveer op 1:8 te hebben. In 't kader daarvan zeg ik, te weinig.

Maar aan de andere kant, 30 servers met 2 man beheren lijkt mij uitstekend te doen. Als je de zaak redelijk op de rails hebt is het in jullie huidige bezetting goed te doen denk ik, al kan een mannetje extra denk ik geen kwaad want het aantal projecten is op zich best redelijk als je dat afzet tegen 1 jaar. Ik neem tenminste aan dat die 25 projecten op jaarbasis zijn...? Dat zijn er toch 2 per maand + al je incidenten, al dan niet geplanned.

Maar goed, dat is natuurlijk ook voor een groot deel afhankelijk van je werkzaamheden en hoe druk je het hebt en wat voor soort werk je doet. Misschien is het een tip om eens bij een extern bedrijf een soort consultancy hiervoor aan te vragen...? Die doen dat soort dingen regelmatiger en hebben daar ook een betere kijk op (nou ja, soms, soms ook niet :P )

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Daar is weinig zinnigs over te zeggen. Dat ligt ook voor een gedeelte aan de mate waarop een gedeelte van de werkzaamheden gautomatiseerd is, en welke tooling er gebruikt wordt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

En of je ooit op vakantie wil, nu kan er max 1 tegelijk weg? Gaat de helpdesker op vakantie, dan moet de beheerder dat erbij doen. Ik vind het persoonlijk een erg lage bezetting.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-04 09:46

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Aan je profiel te zien werk je bij een gemeente (zoals ik)

Wij zitten hier met :

1 bureauhoofd, 2 sr beheerders , 1 all round beheerder (ik), 1 projectmedewerker, 1 adviseur, 1 helpdesk.
Allen fulltime en we beheren oa mede meerdere Sap R3 + Sap NW omgevingen, veel diverse applicaties + servers en ongeveer 500+ werkplekken (pc's /laptops)

Er is ooit onderzoek geweest (werk / personen) en toen bleek dat we er precies genoeg hadden.

Persoonlijk zou ik kijken of je nu aan je max. zit of niet. Zit je meer achterover en blijven er dingen liggen dan weet je dat er iemand bij moet komen.
Als ik het zo zie zou ik iemand voor de 2de lijns erbij nemen zodat jullie je kunnen richten op de 3de lijns indicenten ed.

[ Voor 37% gewijzigd door Frostbite op 27-09-2010 14:53 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-05 23:56
als je een eenvoudige omgeving hebt 1:150, complex 1:30
1:8 is echt veel te hoog, dan zit je de hele dag te GoT-en

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-04 12:04
Wij hebben hier zo'n 4000 medewerkers en 3000 pc's/laptops en we werken met zo'n 30 man eraan....1 op 100 ongeveer dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Het is gewoon moeilijk te bepalen want dat ligt er maar net aan wat aan de diversiteit en hoeveelheid applicaties en servers je hebt staan.

Een bedrijf zal minder applicaties hebben dan een overheidsinstelling (lijkt me)
Hier heeft elke afdeling wel tig specifieke applicaties die dan ook nog eens allemaal periodiek geüpdate moeten worden (o.a. ivm wetgeving).

Daar heeft een bedrijf minder last van lijkt me.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Koortens
Sc0rPi0N schreef op maandag 27 september 2010 @ 14:58:
Het is gewoon moeilijk te bepalen want dat ligt er maar net aan wat aan de diversiteit en hoeveelheid applicaties en servers je hebt staan.

Een bedrijf zal minder applicaties hebben dan een overheidsinstelling (lijkt me)
Hier heeft elke afdeling wel tig specifieke applicaties die dan ook nog eens allemaal periodiek geüpdate moeten worden (o.a. ivm wetgeving).

Ik werk inderdaad voor een gemeente. Wij zijn als gemeente zuinig (en eigenwijs), en willen juist geen enkel beheer buiten de deur willen leggen. Onze ervaring met extern beheer zijn slecht (Pink, Centric ect.). Dit baseren we op prijs kwaliteit verhouding. Hier valt ook advies onder ;-)

De projecten die lopen zijn tegelijk, dus niet achter elkaar. Dit heeft te maken met deels wetgeving en ander kant de invoering van digitale dienstverlening (mid office). Voornamelijk zijn het projecten met een lange doorlooptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:24
Sc0rPi0N schreef op maandag 27 september 2010 @ 14:58:

Wat een onzin opmerking zeg. Je generaliseerd heel erg. Elke toko is anders. Dat ligt echt aan de bedrijfsvoering. Dat een overheidsinstantie over het algemeen een stuggere bedrijfsvoering heeft dan de norm betekent niet dat "een bedrijf" per difinitie minder applicaties zal hebben dan een overheids instantie.
Bah bah bah, ga je mond wassen met zeep.

@TS
Er is geen pijl op te trekken hoeveel IT personeel je nodig hebt. Je moet gewoon een goede assessment doen van je omgeving en workload en daar je conclusies uit trekken.
Wat ook mee speelt is welke kennis is in huis, en productiviteit van het personeel. Als voorbeeld, bij mijn oude werkgever deed ik in mijn eentje meer dan 2 jongens in Parijs. In Amerika hadden ze, dankzij budget en kennis, ook minder mensen in de US dan wij in EMEA en toch hogere productiviteit.

[ Voor 24% gewijzigd door Razwer op 27-09-2010 18:54 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Koortens
Wat ik hier uit kan concluderen is dat het feitelijk een afweging is tussen kennis en omgeving.
Gevoelsmatig zeggen wij dat er nog 1 volle FTE bij moet ;-)

@RAZWER
Het is wel zo dat een gemeente van 150 - 250 man over het algemeen meer applicaties en meerdere servers hebben dan het gemiddelde MKB. Echter zijn er tal van uitzonderingen inderdaad ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:00

eagle00789

Est. November 2005

ik zelf werk bij de ict afdeling van een bedrijf met ong 1000 werkplekken.
1ste lijns 3-4 persoons +2 stagaires
2de lijns 5 persoons
3de lijns 5-6 persoons +1 stagaire
aantal servers: 250+
aantal accounts 1200+
aantal projecten onbekend maar wel veel
aantal verschillende applicaties +/- 1000

serverbeheer is perfect en de 1se lijns kunnen perfect werken met die 3 tot 4 personen. indien nodig, de 2de lijns zit op de zelfde kamer als de 1ste lijns en kan eventueel helpen op 1ste lijns

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:50

Grvy

Bot

Ik zit in mn 1tje op ongeveer 60 werkplekken en 20 servers :o gaat prima opzich, af en toe heel druk maar dat maakt niet uit.

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het ligt er voornamelijk aan hoe goed er gepresteerd wordt per FTE. Je kunt wel 3 FTE aan beheer hebben, maar als er 2 FTE 'gedwongen' op die plek zit dan wordt er ook niet voor 2 FTE gepresteerd. Helaas komt dit nogal eens voor bij de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Ik zit ook in m'n eentje zo'n 40 servers te beheren en dat gaat prima, meeste incidenten gaan om hardware failures, en dat is ook vrij makkelijk op te lossen (swappen en dan pas controles gaan doen). De werkplekken worden geautomatiseerd beheerd door gebruikers (rara hoe doe ik dat) en downtime is (intern) nooit meer dan 5 minuten geweest, en dat 5 jaar lang :)

Punt is: je bezetting hangt heel sterk van je inrichting af! Je kan systemen en infrastructuur ontwerpen met ingecalculeerde failuers en incidenten waar je met je neus bovenop moet zitten, maar dan zit je naar mijn idee verkeerd te plannen. Van de 40 servers zijn 30 incident-vrij, en de 10 die dat niet zijn hebben hardware incidenten of software updates door dat dat aangevraagd werd via een ticket (we all love trac). Het kan zijn dat de automatische profielen het probleem van helpdesker 99% oplossen, of dat de gebruikers de boel niet vaak genoeg 'verneuken', maar het is prima te doen met de juiste kennis.

En in relatie tot je vraag; je kan met die bezetting normaal wel werken, maar gezien er een groot aantal medewerkers 'waarschijnlijk' niet de kennis hebben om zelf problemen te evalueren, en een mix van veel programma's van verschillende kwaliteit gebruikt zullen worden heb je meer helpdesk en app managers nodig dan serverbeheerders. Als het goed is moet een server autonoom kunnen functioneren, waarbij alleen invloedden van buitenaf voor problemen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Razwer schreef op maandag 27 september 2010 @ 18:50:
[...]

Wat een onzin opmerking zeg. Je generaliseerd heel erg. Elke toko is anders. Dat ligt echt aan de bedrijfsvoering. Dat een overheidsinstantie over het algemeen een stuggere bedrijfsvoering heeft dan de norm betekent niet dat "een bedrijf" per difinitie minder applicaties zal hebben dan een overheids instantie.
Bah bah bah, ga je mond wassen met zeep.
Als je goed leest dan staat er redelijk vaak 'lijkt me' in mijn reactie. En dat je het niet met me eens ben prima, maar ik snap niet waarom je dan op deze manier moet reageren. Het komt eerder als flame over dan als een serieuze reactie imo

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:15
ligt ook aan de hoeveelheid taken welke je hebt.

Moet je als ICT afdeling ook begrotingen schrijven, inkopen, etc.

Er zijn situaties te bedenken waar 250 werkplekken door 1 persoon te beheren zijn, en ook situaties waar je 50 werkplekken met z'n 2'en doet.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Pagina: 1