• deus4
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 05-04 00:48
Beste,
Als net afgestudeerde masterstudent ben ik op zoek naar werk. Gezien ik mijn master (informatica & telematica) in het buitenland heb gedaan, ben ik op dit moment niet geheel bekend met de verschillende bedrijven binnen NL. Aansluitend zou ik willen vragen of jullie bedrijven kennen/kunnen aanbevelen die zich met de volgende onderwerpen bezig houden:
-combinatorial optimization
-approximation algorithms
-research (& development)
-graph theory
-datamining
Het leukste vind ik het om een probleem (maatschappelijk of gemotiveerd vanuit het bedrijfsleven) te kunnen omzetten in een theoretische structuur, er vervolgens algoritmes voor te ontwerpen of reeds bestaande algoritmes erop los te kunnen laten. Het makkelijkste voorbeeld in deze context vind ik meestal de dienstregeling van de NS. Deze dienstregeling zou je als een graph kunnen benaderen, om er vervolgens optimalisaties voor te gaan uitwerken. Het toepassingsgebied is voor mij niet zo heel relevant. Of dit nu een meer bio-medische toepassing is (ziekte/medicijn onderzoek), telematica toepassing, etc maakt me niet uit.

• qadn
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19:17

qadn

Pinnacle of Perversion

Even terzeide, graph-gebaseerde agent-dingetjes is de NS al heel druk mee bezig ;)
Heb ze er al regelmatig over gesproken op conferenties.

Niet dat het dan binnenkort echt gebruikt wordt, maargoed dat is altijd zo met nieuwe coole shit t.o.v. een systeem wat gewoon MOET blijven draaien.

Gezien wat je wil doen is het misschien leuk om naar een AiO positie te kijken bij een universiteit? Als je tenminste echt R&D wilt doen.
(Hierbij denk ik dan vooral aan de technische universiteiten, vooral vanwege aanwezige infrastructuur)

[Voor 10% gewijzigd door qadn op 27-09-2010 11:30]

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad is promoveren iets waar je aan zou kunnen willen denken.

Bedrijven: ik zal zo uit mijn hoofd geen bedrijven noemen maar doe even een browse-rondje langs de universiteiten en studieverenigingen waar dergelijke onderwerpen op de agenda staan. Gezien je lijstje wil je dan niet focussen op informatica-studies maar ook op (werken na) wiskunde-achtige opleidingen (zoals bijv. BWI/BMI op de VU). En bel met je 'oude' universiteit. Dan kom je wel een en ander tegen gok ik.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Zoijar
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Het is idd denk ik lastig om op zo'n gebied in de echte research terecht te komen zonder PhD. Bij het CWI ( http://www.cwi.nl/ )hebben we ook wat groepen die hier mee bezig zijn; zou je eens kunnen informeren (vnl voor OiO plekken)

Dit lijkt me de plek voor jou :) http://www.cwi.nl/en/research-themes/societal-logistics

[Voor 21% gewijzigd door Zoijar op 27-09-2010 13:01]

• SmartDoDo
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 20:34

SmartDoDo

Woeptiedoe

Aansluitend zou ik willen vragen of jullie bedrijven kennen/kunnen aanbevelen die zich met de volgende onderwerpen bezig houden
Laat in ieder geval duidelijk zijn dat concrete vacatures e.d. als spam worden beschouwd en hier dus niet thuis horen.

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

CWI is inderdaad een goede. Ik was er afgelopen week voor een praatje en kwam erachter dat ze momenteel niet direct budget hebben voor postdoc-achtigen, maar misschien wel voor een OiO?
CWI is wel een plek waar je het beste een open solicitatie naar kan sturen, maarja de mensen zelf kennen helpt ook enorm.

• deus4
Ik heb de afgelopen maand druk zitten soliciteren naar phd posities bij alle technische en minder technische universiteiten in NL en België, en daarnaast ook bij het CWI. Veel reacties gehad in de zin: "we zouden je graag een positie aanbieden, maar helaas hebben we daar op dit moment geen budget voor. Zodra de situatie verandert zullen we contact met je opnemen". Gezien ik door mijn lijst met universiteiten en contactpersonen heen ben, zou ik in afwachting op betere tijden toch graag aan het werk gaan. 1. tegen de verveling, 2. om te voorkomen dat ik een kloof in mijn cv krijg. Ook het CWI had helaas geen passende phd positie beschikbaar.

@smartdodo: ik vroeg niet naar concrete vacatures, alleen naar namen van bedrijven. Dit omdat je vaak aan de buitenkant van een bedrijf niet ziet wat ze doen, en dit een mooie manier is om vaak nuttige suggesties te krijgen.

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Hou je van schaak (oplossen met computers) ?

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

V.w.b. kijken bij universiteiten bedoelde ik niet alleen om te zien of daar nog werk is, maar ook bij de studenten-info kijken naar stageplekken (als er plek is voor een stage, dan misschien ook wel voor 'echt werk'), naar bedrijven die relevante studieverenigingen (pak-em-beet www.storm.vu.nl) sponsoren, etc.

Als je sowieso van plan bent om zsm naar een universiteit over te stappen en het dus als een tussenbaantje ziet, zou ik als werkgever erg voorzichtig zijn om je aan te nemen voor een baan "op niveau". Ongeacht wat je geleerd hebt tijdens je master, je kost bij dergelijke banen de eerste tijd al snel meer dan je oplevert. Misschien kan je dus beter ook wat breder kijken (maar wel op redelijk niveau, geen vakkenvullen).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Grijze Vos
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21-09 16:53
Ik heb op de TU college gehad over combinatorial optimization van iemand die bij Philips werkte. Wellicht dat ze daar nog mensen aannemen c.q. nodig hebben op dat vakgebied?

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• odysseus
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je hebt ook wel bedrijven in Nederland die dergelijk optimalisatiewerk doen als consultants voor andere bedrijven - denk aan Ortec (groot), Quintiq en (minder bekend, maar ook interessant om eens te bekijken) CQM. Heb je daar al naar gekeken?

offtopic:
Als je die master toevallig in Noorwegen en Finland gedaan hebt, dan kan ik je achtergrond denk ik wel inschatten - zou toevallig zijn :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Coju
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Een docent van mij werkt een aantal dagen per week bij de NS om de dienstregeling te verbeteren en de rest van de week werkt hij aan de universiteit. Misschien is zoiets wel interessant.

• Rannasha
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:49

Rannasha

aka "Species5618"

Coju schreef op maandag 27 september 2010 @ 22:47:
Een docent van mij werkt een aantal dagen per week bij de NS om de dienstregeling te verbeteren en de rest van de week werkt hij aan de universiteit. Misschien is zoiets wel interessant.
Dat soort leuke combi-baantjes krijg je niet zomaar. Daar moet je eerst redelijk wat ervaring voor hebben, dus minstens een promotie.

@TS: Het loont om wat breder te zoeken dan alleen je afstudeer-richting, als je bredere interesses hebt. Op het, al vaker genoemde, CWI is het zeker geen probleem als de master niet perfect aansluit op het onderzoeks-onderwerp (hangt ook af van hoe de groepsleider er over denkt natuurlijk). Zo ben ik afgestudeerd met wiskundige logica en doe nu computationele plasma-fysica.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Bonsaiboom
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:43
Ook is eventueel in het dataminen / customer profiling iets te vinden?

• Big M.
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 30-06-2019
TNO-ICT misschien?

No bigger M. than Big M.

• R3M1
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 22-09 09:05
Kijk eens naar functies binnen het gebied kennistechnologie, bijvoorbeeld bij bedrijven als Zoombim en het oude Bolesian wat nu onderdeel is van Capgemini.

• writser
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21:49
Ok. je bebt afgestudeerd in de informatica (WO neem ik aan?) op een leuk onderwerp en je lijkt redelijk enthousiast. Als je niet contactgestoord bent kun je waarschijnlijk bij elk bedrijf aan de slag dat iets met ICT heeft te maken. Wellicht leuk voor je is TNO of Philips, Thales, Oce. Dat gaat wat meer richting onderzoek. Als je wat meer richting het bedrijfsleven wil Accenture of Logica of een van de talloze detacheerders. Ook in de financiele wereld zoeken ze genoeg ICT-ers bij banken of handelshuizen. ABN, Optiver bijvoorbeeld. Keuze genoeg!

Onvoorstelbaar!

• deus4
Dank voor de nuttige reacties dusver! In ieder geval kan ik hier al een eind mee soliciteren.

@odysseus: jup, kleine wereld he :)

• swtimmer
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 17:21

swtimmer

Ontrafelt het leven!

deus4 schreef op maandag 27 september 2010 @ 10:58:
Of dit nu een meer bio-medische toepassing is (ziekte/medicijn onderzoek).
Je geeft aan dat veel plekken geen geld hebben voor een PhD positie. Ook geef je aan dat bio-medische toepassingen je wel leuk lijken. Ik weet uit ervaring dat in de bioinformatics veel groepen staan te springen voor goede PhD's, geen echte relevante biologie achtergrond is vaak nog niet eens zo'n ramp (dat kan je leren :-)). Dit soort PhD's kan je daarna weer zo theoretisch/IT achtig maken als je zelf wil (mits de groep het toelaat, kies dus slim). Maar in dit vakgebied heb ik en mijn mede studenten totaal geen moeite een plek te vinden als je in ieder geval een beetje snugger bent!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Overigens doen NLP groepen het ook wel goed qua funding de laatste tijd :)
Vallen onder een (technisch) deel van NWO wat meer geld richting technische humanities wil stoppen dus dat gaat vrij goed. Want zoveel technische humanities zijn er niet.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee