Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pes
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:15
Omdat mijn nieuwe systeem kuren toont, wilde ik het probleem diagnosticeren en alle componenten en kabels van het moederbord loskoppelde.

Ik kwam echter niet ver toen ik zag dat de onboard power LED van mijn moederbord langzaam knipperde, nadat ik de PSU-schakelaar uit zette en de stekker eruit trok.

Ik kan hiervan geen verwijzing terugvinden in de handleiding; weet iemand wat dit betekent? Zit er toch nog stroom in het moederbord, ondanks dat het is losgekoppeld van het stroomnet? Hoe kan ik dit verhelpen zodat door kan gaan met het opzoeken van mijn andere probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Er zijn 2 dingen op je moederbord die nog elektriciteit kunnen leveren:

- Condensatoren (zijn redelijk snel leeg na het ontkoppelen)
- CMOS/BIOS batterij

De batterij kan je tijdelijk verwijderen, de condensatoren lopen vanzelf leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-04 20:06
na het los koppelen van de stroom kabels nog even op de 'start' knop drukken in je kast, dan slaan de fan's soms nog wel eens aan en is de laatste stroom ook wel uit de condensatoren.

gametag: estruqiarixs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pes
Bedankt! heb op knopjes gedrukt, niets brandt of knippert meer, en ben inmiddels alle kabels aan het lostrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pes
Ik wil hier even op terugkomen, ook omdat het mogelijk deel uitmaakt van een groter cold-boot probleem die ik heb.

Volgens mij heb ik de definitieve oorzaak ontdekt van de knipperende LED. Eerst ter verduidelijking: mijn moederbord heeft een onboard power switch, wiens lampje om de 3-4 seconden snel knippert, zelfs als ik de PSU handmatig/fysiek heb uitgeschakeld. Dit knipperen stopt pas echt als ik de stekker uit het stopcontact trek.

Wat mij echter nog verraste, is dat als ik de stekkerdoos uitschakel, de LED nog steeds blijft knipperen. Betekent dit dat het moederbord enkel reageert op de minieme stroom dat toch door de uitgeschakelde stekkerdoos en PSU naar het moederbod gaat? Of is dit misschien een indicatie van een defecte PSU?

Ik heb namelijk het probleem dat mijn computer moeizaam opstart bij een cold boot: er is geen beeld en het diagnostieke VGA_LED lampje op mijn moederbord brandt, en soms (maar niet altijd) gaat de videokaart-fan op maximaal draaien. Maar POST lijkt hij niet te beginnen, laat staan dat hij er doorheen komt. Als ik een paar keer power-cycle (dit wisselt ook tussen de één en tien keer), dan wil hij goed opstarten, en dan gaat het ook helemaal goed: Windows restarts en soft-resets doen het allemaal prima, en mijn videokaart ook.

Ik vind het nu een moeilijk probleem om te diagnosticeren. Na onderzoek heb ik wat gevonden over algemene cold-boot problemen bij ASUS; kieskeurig geheugen dat niet in de QVL staat, en een mogelijk brakke voeding. De Hangen en Opstartproblemen Troubleshooter kan ik maar beperkt volgen omdat hij niet eens POST met het probleem. Wel geeft Memtest geen fouten en heb ik beide RAM-modules afzonderlijk in alle sloten getest, en zij lijken gewoon goed te werken.

Ik ga nu proberen om een andere voeding en RAM te lenen en verder te testen, en ook de moederbord-batterij om te wisselen...

Het is alleen erg jammer dat ik dit nieuwe systeem vorige week heb gebouwd met niet de minste onderdelen; het moet gewoon werken! Als iemand tips heeft, dan hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
als je bord het ram niet pikt gaat je DRAM led branden en hangt hij daar, het feit dat je VGA led brandt doet me vermoeden dat er in de communicatie GPU mobo iets niet snort, kun je met een andere GPU testen?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pes
Was vergeten erbij te zeggen, maar ik zal idd proberen te testen met een andere videokaart. Vind het wel gek omdat hij verder prima werkt, ook met films en grafisch-intensieve spellen. En dan brandt de VGA_LED natuurlijk niet. Komende week zal ik ook de videokaart in de andere PCI-e x16 slot proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ik heb wel vaker rare incompatibiliteit gehad met mobo's en GPU's....

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Pagina: 1