Toon posts:

Netwerk situatie

Pagina: 1
Acties:

• Clavat
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 09:09
Ik ben thuis dus mijn server aan het inrichten.
nu loop ik tegen hetvolgende aan.

situatie schets:
Internet komt binnen (ziggo)
Deze staat rechtstreeks aangesloten op een Linksys WRT router (192.168.1.XXX)
Bij deze router gaan er 3 poorten naar pc's in het huis die blijven buiten mijn server.
1 poort gaat naar mij om zo te zeggen.

Deze heb ik dan bij mij lopen.
Nu is mijn vraag:

Die lijn komt binnen bij mij om zo te zeggen.
nu wil ik deze lijn op mijn server insteken en op de 2de nic die in de server zit op mijn switch aansluiten en de server als router en dhcp server en hele mikmak laten fungeren met een ander netwerk bijv( 10.0.0.2)

Of andere optie:
ik heb nog een Cisco router 91Soho liggen.
Dus situatie schets als volgt de lijn die bij mij binnen komt aansluiten op de cisco router (deze moet ik handmatig configureren)
en dan de kabel van de router naar de server en dan op de 2de nic die erin zit op de switch aansluiten zodat dan de clients met de server kunnen verbinden,

Of hoe kan ik het beste het netwerk indelen,
Het gaat er dus om dat ik op mijn gedeelte met de server kan werken de clients die ik erop aansluit internet e.d hebben zonder dat de overige 3 er last van hebben.
en ik de server met clients kan gebruiken voor experimenten e.d.

PSN: McMillan0984

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:46
nu wil ik deze lijn op mijn server insteken en op de 2de nic die in de server zit op mijn switch aansluiten en de server als router en dhcp server en hele mikmak laten fungeren met een ander netwerk bijv( 10.0.0.2)
Dat gaat gewoon werken, aangezien je twee verschillende ranges gebruikt.

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17-09 17:08

lier

MikroTik nerd

Nielson schreef op maandag 27 september 2010 @ 09:45:
Dat gaat gewoon werken, aangezien je twee verschillende ranges gebruikt.
Uiteraard heb je dan nog wel de benodigde software (en/of services) nodig. Welk OS/versie draait op je server ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Clavat
Ooh ja vergeten bij te zeggen sorry

ik wil gaan klooien met w2k8 r2
Dus zoals ik dan begrijp het ik die cisco router niet nodig?

• lier

lier

MikroTik nerd

Klopt, kijk maar hier naar.

• Clavat
maar krijgt de router die er nu tussen zit dan geen last van mijn dhcp server omdat de router ook dhcp draait?

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:46
Nee, je hebt toch twee aparte netwerken? De ene netwerkkaart hangt aan je normale netwerk en krijgt een 192.168.1.x adres van je router, de ander stel je in op een vast adres, je laat je dhcp server alleen op die interface adressen uitdelen in bv de 10.0.0.x reeks en je gebruikt rras om een verbinding tussen de twee te maken.

• Clavat
aha dus dan maak ik er rras op dan krijgen de clienten internet en anders niet dus?
en is het verstandig om dan die netwerk kaart die een adres van de router krijgt ook een vast ip te laten geven of maakt dat niets uit?

dus internet komt binnen van router met dhcp (vast 192.168.1.xxx)
en 2de nic bijv vast ip adres (10.1.1.1)

of hoeft de eerst nic geen vast ip te krijgen die het internet van ziggo binnen krijgt?

[Voor 31% gewijzigd door Clavat op 27-09-2010 21:56]

• blackstorm09
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 27-01-2013
ik zit met dezelfde situatie ongeveer alleen ik heb er geen router tussen. ik weet niet of je die perse nodig hebt

• lier

lier

MikroTik nerd

Clavat schreef op maandag 27 september 2010 @ 13:22:
aha dus dan maak ik er rras op dan krijgen de clienten internet en anders niet dus?
en is het verstandig om dan die netwerk kaart die een adres van de router krijgt ook een vast ip te laten geven of maakt dat niets uit?

dus internet komt binnen van router met dhcp (vast 192.168.1.xxx)
en 2de nic bijv vast ip adres (10.1.1.1)

of hoeft de eerst nic geen vast ip te krijgen die het internet van ziggo binnen krijgt?
Vast IP adres is handig als je services naar buiten aanbiedt (in verband met port forwarding), maar dan heb ik het over je WAN kant van de server. Bedenk wel dat je bijvoorbeeld DNS server wil draaien en dus aan de WAN kant je server als (enige) DNS server op geeft.

De LAN kant wil je wel voorzien van vast IP adres.
blackstorm09 schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 16:11:
ik zit met dezelfde situatie ongeveer alleen ik heb er geen router tussen. ik weet niet of je die perse nodig hebt
Nee

• Clavat
De WAN kant is de kant die naar het ziggo router en modem zitten.
Dus ind allebij een vast ip te geven en dan alles in te stellen

volgens mij heb ik een vast ip nodig als ik in de toekomst met exchange wil gaan spelen toch?
en voor mijn ftp site vanbuiten te benaderen heb ik die ook nodig lijkt me

• lier

lier

MikroTik nerd

Clavat schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 16:52:
De WAN kant is de kant die naar het ziggo router en modem zitten.
Dus ind allebij een vast ip te geven en dan alles in te stellen

volgens mij heb ik een vast ip nodig als ik in de toekomst met exchange wil gaan spelen toch?
en voor mijn ftp site vanbuiten te benaderen heb ik die ook nodig lijkt me
:Y

• Clavat
oke ik heb de ad en dns geinstalleerd
nu moet ik een reverse lookup zone geven.
geeft ik deze dan aan in de range van de 2de nic op de server of die eerste waar internet opzit?

[Voor 76% gewijzigd door Clavat op 28-09-2010 22:41]

• ik222
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
Clavat schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 20:32:
oke ik heb de ad en dns geinstalleerd
nu moet ik een reverse lookup zone geven.
geeft ik deze dan aan in de range van de 2de nic op de server of die eerste waar internet opzit?
Reverse lookup zone is gewoon voor het vertalen van ip's naar hostname, die hoort dus in je AD en dus op de LAN kant van je server.

• Clavat
Dus op de kant die naar de switch gaat voor mijn gebruikers als ik het het goed heb.
moet ik die dan ook bij de forward instellen naar die?
of moet ik ook dns naar de internet kant maken?

• ik222
  • Niet online
Je moet de DNS in eerste instantie gewoon instellen voor je domein zodat alle domein clients goed werken. Dat doet de wizard overigens in principe vanzelf wanneer je tijdens het configureren van AD ook gelijk DNS laat installeren :) En verder moet je natuurlijk in je eigen DNS server ook DNS servers aangeven waar hij heen kan kijken als hij een adres niet zelf kent. Dat kan bijvoorbeeld het ip van je router op de WAN kant zijn (indien al DNS draait) maar ook rechstreeks ip's van publieke DNS servers.

Doe je dat laastste niet dat kunnen je clients logischerwijs geen internet domeinen resolven en kun je dus niet echt handig browsen ;) Op je clients moet je namelijk altijd het ip van de AD DNS server als enige DNS instellen.

[Voor 18% gewijzigd door ik222 op 29-09-2010 09:10]

• Clavat
Dus zoals ik het begrijp zoals je het verteld:
kort samen gevat alles in de dns dus de pointer en cname e.d instellen op de 2de ip van de server die dus naar de switch gaat (dus niet in de 192 range van internet maar bijv de 30. range die ik aan de clients wil geven.)

• ik222
  • Niet online
Inderdaad immers je clients moeten je server kunnen bereiken en moeten dat dan dus op zijn LAN kant (de switch) doen en dat betekend dan inderdaad dat je de DNS records van de server zelf naar dat LAN ip moet verwijzen.

Maar dat neemt dus niet weg dat in de DNS server uiteindelijk ook DNS servers moet opgeven die via de WAN kant werken en gebruikt worden om internet domein requests van clients naar door te sturen zodat je op alle clients via domeinnamen kan browsen.

• Clavat
dus het verstandigste is eerst inrichten via de LAN kant dat daar alles in orde is
en daarna in de dns de forward lookuop en reverse in te vullen op de WAN kant.
kan ik dat dan niet beter doen als dhcp klaar is?

en gebeurd dat niet als ik de server als router indeel? of moet ik het dan toch nog aangeven

• lier

lier

MikroTik nerd

Volgens mij hoef je binnen DNS alleen je forwarders expliciet in te stellen. RRAS activeren zorgt er voor dat onderscheid gemaakt wordt tussen LAN en WAN, daar hoef je dan niets meer voor te doen.

Zorg er trouwens ook voor dat je WAN nic in een ander netwerk segment zit als de LAN kant (maar dat had je zelf ook al zo benoemd).

• Clavat
normaal met 1 segement zover ik weet moest ik altijd een reverse zone instellen om zo sneller mijn domein te vinden als ik daar een pc aan hing en ook om met het cmd commando te kunnen zien hoe mijn netwerk genaamd was dus wwarom zou ik die reverse dan niet te doen?

maar ze hebben ind een verschillende range zoals ik aangaf.

• Clavat
Ik heb het ind werken dankzij jullie hulp, echter er rust me 1 vraag:

Ik heb nu dus op de pc's in mijn domein op internet en alles,
Nu valt het mij op dat soms gezegd word op de clients:
Kan geen verbinding maken met deze website probeer het later nog eens,

Dan druk ik gewoon op f5 en hij komt wel op. Het lijkt dus alsof deze een hikje krijgt maar kan nergens niets terug vinden hoe dat mogelijk is.

Het gebeurd zowel bedraad als draadloos.

(situatie schets:

Server met 2 nic's
nic 1: Internet komt binnen
nic 2 : gaat naar switch en die gaat naar een router dlink dir 635 voor wireless en de rest via switch

Nic2: Ad DNS DHCP.
)

• lier

lier

MikroTik nerd

Post eens een IPCONFIG /ALL van een client.
Heb je het alleen met websites of heb je ook wel eens domein gerelateerde foutmeldingen?

• Clavat
Dit probleem is echt alleen als er op internet gesurft wordt.
Ik zal vanavond eens kijken dat ik een ip config post ben nu op het werk.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee