Toon posts:

Problemen met Waterkoelingsetup.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Ik heb dus sinds gisteren mijn waterkoelingsetup klaar, alles werkt perfect alleen de temperatuur bevalt me niet. Ik gebruik een 80watt TEC op 12V op een aparte Aopen 300watt voeding. De temperatuur is in windows op gewoon 667mhz 16 C :? Volgens mij is dit veel te warm voor als je een peltier gebruikt? De onderdelen die ik heb:

- Danger Den waterjacket
- 80watt pelier van Melcor met 16,1 V en 8.0 A max.
- Danger Den radiator met 3x 92mm fans.
- 800l/uur pomp die op max. staat.

Aub help me.

Bedankt.

Greetz

Verwijderd

maar als je nog lager wilt, zal je toch echt met grovere pelts moeten werken.

heb je em wel goed geisoleerd??

heb je het amperage al gemeten?

Verwijderd

Heb je:
- een goed vlak geschuurd waterblok
- je waterblok+pelt vetvrij gemaakt voor het monteren
- koelpasta gebruikt
- koelpasta in een dunne laag gebruikt
- net zo lang met de pelt heen en weer gewreven totdat alle overtollige pasta verdwenen was.
- Een goede coldplate gebruikt. 5mm koper of dikker
- de coldplate ook vlak gelapt, ontvet, en met een heel dunne laag koelpasta behandeld.
- De peltier onder de goede druk gezet

Ow, en de p3 meet de chiptemperatuur. Die is automatisch hoger dan de casetemperatuur. Als je water zo rond de 30 graden komt, dan vind ik 16 graden best netjes voor een 80W pelt.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn coldplate is 40x40x3mm er zit een dun laagje no-name koelprut tussen. De temperatuur van het water is ongeveer net zoveel als koud kraanwater. Ik gebruik een reservoir van ongeveer 4 a 5 liter buiten mijn kast. Bij het testen heb ik wel gewoon veel ijs op mijn coldplate gekregen, maar sinds ik hem heb geisoleert krijg ik er geen ijs meer op. Dit vind ik het meest bizarre.
Het waterblok zelf wordt ook helemaal niet warm.

Bedankt in ieder geval voor de replies.

Greetz

Verwijderd

ik heb het zelfde probleem met een 156 watt peltier krijg hem eerst heel koud en nu niet meer raar maar waar

Verwijderd

kijk uit met pelts he..

het kan best zo zijn dat de warme kant te warm is geworden en zo KAPOT is gegaan..

maar dit kan alleen als het waterblok van slechte kwal is of slecht gemonteerd is

Verwijderd

Hoe warm mag dan een pelt worden:?

K wil namenlijk ook gaan koelen met een pelt, maar als dat ook probs kan geven.. K heb geen zin om zo'n ding naar de knoppe te helpen. Daar vind k ze net iets te duur voor. :(

Verwijderd

Topicstarter
Het water wordt na 15 min toch wel aardig warm. Ga nog even 3 x 92mm Sunon fans op mijn radiator zetten. Ik wil ook nog even onze electrische koelbox proberen.

Greetz

Verwijderd

staat dat de working range tot 80C gaat.

maar ze worden met speciale tin gesoldeerd.. die smelt al bij 138C .. inplaats van 180 bij normale tin.

dus 138C..???

• sju
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05-2025

sju

rrradio

als die 80graden echt waar is, moet je wel uitkijken.. want de warme kant wordt dat natuurlijk behoorlijk snel (als ie niet goed gekoeld is)

blaat? BLAAAAAAAAT!

• Exposure
  • Registratie: December 1999
  • Niet online
Weet je zeker dat na het isoleren alles nog goed op elkaar aansluit?

You're so fucking special. I wish I was special.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Kan het zijn dat de aansluitdraden zijn beschadigd bij het aanbrengen van de isolatie?

Het kan misschien ook dat de isolatie verhindert dat de peltier etc niet goed op de proc drukt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nog even uit elkaar gehaalt, maar alles sluit volgens mij goed op elkaar aan. De voeding levert met niks erop aangesloten 13 tot 13,5 V. Zodra ik mijn peltier er aan hang gaat het voltage omhoog tot bijna 15 V. Dit vind ik ook maar raar :? Ik heb hem nu op 667@1000 staan op 1,85 V. Heb een keer 3d mark gerunt en liep niet vast. Op 1050 op het zelfde voltage volgens mij liep ie bij de High Detail van Adventure vast. Max. temp. was 23 of 24 C na 3D Mark.

Greetz

Verwijderd

als je je pelt om de 12v voeding hebt aangesloten is het geen 80watt meer maar ron de 50watt, daarom is ie niet zo koud, sluit er een goede aparte pelt voeding op aan dan word ie duidelijk kouder. verder moet je aan zwaardere pelts denken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er een speciale 300watt voeding voor alleen mijn peltier...

Greetz

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:48
k heb het nog even uit elkaar gehaalt, maar alles sluit volgens mij goed op elkaar aan. De voeding levert met niks erop aangesloten 13 tot 13,5 V. Zodra ik mijn peltier er aan hang gaat het voltage omhoog tot bijna 15 V.
Dit is zeker heel erg weird. Bij een hogere belasting gaat mijn voeding juist minder volt leveren (als ik m'n koeler aan doe zie ik het zakken van ~ 12.21 -> 12.10). Misschien dat die voeding van jouw kaduk is, want zo'n enorme afwijking op de 12V lijn kan niet gezond zijn.

Verwijderd

mischien ander idtje

de druk op je pelt is niet goed genoeg..
schijnt dat ze behoorlijk onder druk moeten staan voor hogere efficienty..

Verwijderd

Topicstarter
Mijn 2e slocket is dus kapot gegaan denk door de condensatie :( maar nu heb ik mijn oude er weer op gedaan, maar nu kan ik max. 830mhz halen, toen ik mijn Alpha nog had kon ik 1000mhz halen op dezelfde slocket. In Windows draait ie idle op -8 tot -10. Iemand enig idee hoe dat kan? :? Ik snap er zelf niks van. Als ik hem bv. op 900mhz of hoger zet dan boot ie wel maar dan krijg ik gelijk een knipperende underscore linksbovenin mijn beeld. Dit heb ik zelf nog niet eerder gehad sinds vandaag. Ik zelf denk dat de slocket niet goed is. En nog 1 vraag, hoe kan ik mijn slocket optimaal anti-condens maken? Heb nu socket helemaal afgekit van binnen en van buiten en aan de achterkant. Ook heb ik mijn hele achterkant helemaal van foam en heb ik onder de processor een stukje foam. Iemand nog suggesties wat ik nog meer kan doen om condensatie te voorkomen?

Bedankt.

Greetz

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die er ECHT verstand van heeft... :P

Greetz

• Exposure
  • Registratie: December 1999
  • Niet online
Condenseren zal niet zo'n vaart lopen, als je het een beetje goed inpakt. Gewoon eerst beetje afkitten, en dan foam luchtdicht om de slocket maken. suc6

Exposure

You're so fucking special. I wish I was special.

Pagina: 1