In ons gezondheidscentrum wordt door een externe automatiseerder de infrastructuur georganiseerd. Zo staat er een recent geinstalleerde SBS2008 server met daarachter zo'n 50 werkstations. We hebben nu, naast de beveiligde zorgverbinding voor de zorgapplicatie, een ADSL lijn voor internet/mail welke volgens hen veel te traag is (12 Mbit) en ze willen ons glasvezel aanpraten. Ik vind die 12Mbit echt niet zo langzaam, hooguit de upload. Voordat we een van € 500 per jaar naar € 8000 per jaar gaan, was mijn reactie: Eerst meten, dan weten. Dus ik zei: meet de hoeveelheid verkeer dmv een simpel programmaatje op de sbs server wat over de ADSL lijn gaat. Weet je gelijk of dit een flessenhals is.
Naar nu blijkt hangt de server gewoon 'in' het LAN, in plaats van, wat ik dacht, vóór het LAN (om zo als gateway, DNS, etc). Nu wordt de SBS gebruikt als centrale opslag en OWA. Ze kunnen de traffic over deze ADSL lijn dus niet meten.
Ik zal het netwerk schetsen:
Huidige situatie:
ADSL
|
Modem/Router
|
Clients en SBS 2008 server
Ik had verwacht:
ADSL
|
Modem
|
SBS 2008
|
Clients
Is mijn verwachting juist? Hoort een SBS altijd als gateway te fungeren? Dat volgt toch ook vanuit een vereiste van SBS, nl 2 NIC's. Of is deze oplossing niet zo ongebruikelijk? Waar kan ik specifieke informatie vinden over hoe zo'n netwerk ingedeeld hoort te zijn?
Naar nu blijkt hangt de server gewoon 'in' het LAN, in plaats van, wat ik dacht, vóór het LAN (om zo als gateway, DNS, etc). Nu wordt de SBS gebruikt als centrale opslag en OWA. Ze kunnen de traffic over deze ADSL lijn dus niet meten.
Ik zal het netwerk schetsen:
Huidige situatie:
ADSL
|
Modem/Router
|
Clients en SBS 2008 server
Ik had verwacht:
ADSL
|
Modem
|
SBS 2008
|
Clients
Is mijn verwachting juist? Hoort een SBS altijd als gateway te fungeren? Dat volgt toch ook vanuit een vereiste van SBS, nl 2 NIC's. Of is deze oplossing niet zo ongebruikelijk? Waar kan ik specifieke informatie vinden over hoe zo'n netwerk ingedeeld hoort te zijn?
Homo sapiens non urinat in ventum