• Jan Smit
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23:04
In ons gezondheidscentrum wordt door een externe automatiseerder de infrastructuur georganiseerd. Zo staat er een recent geinstalleerde SBS2008 server met daarachter zo'n 50 werkstations. We hebben nu, naast de beveiligde zorgverbinding voor de zorgapplicatie, een ADSL lijn voor internet/mail welke volgens hen veel te traag is (12 Mbit) en ze willen ons glasvezel aanpraten. Ik vind die 12Mbit echt niet zo langzaam, hooguit de upload. Voordat we een van € 500 per jaar naar € 8000 per jaar gaan, was mijn reactie: Eerst meten, dan weten. Dus ik zei: meet de hoeveelheid verkeer dmv een simpel programmaatje op de sbs server wat over de ADSL lijn gaat. Weet je gelijk of dit een flessenhals is.

Naar nu blijkt hangt de server gewoon 'in' het LAN, in plaats van, wat ik dacht, vóór het LAN (om zo als gateway, DNS, etc). Nu wordt de SBS gebruikt als centrale opslag en OWA. Ze kunnen de traffic over deze ADSL lijn dus niet meten.

Ik zal het netwerk schetsen:

Huidige situatie:
ADSL
|
Modem/Router
|
Clients en SBS 2008 server

Ik had verwacht:
ADSL
|
Modem
|
SBS 2008
|
Clients

Is mijn verwachting juist? Hoort een SBS altijd als gateway te fungeren? Dat volgt toch ook vanuit een vereiste van SBS, nl 2 NIC's. Of is deze oplossing niet zo ongebruikelijk? Waar kan ik specifieke informatie vinden over hoe zo'n netwerk ingedeeld hoort te zijn?

• Oid
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
SBS 2008 is maar 1 NIC, waardoor je automatisch een router/firewall als gateway krijgt.

Maar waarom zou je op die router het verkeer niet kunnen meten?

http://blogs.technet.com/...-networking-topology.aspx is een goed overzicht.

[Voor 32% gewijzigd door Oid op 27-09-2010 00:34]

• Craven
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 23:43
Zo'n netwerk word ingedeeld zoals dat voor jullie het handigst uitkomt. Ikzelf ben ook niet echt een fan van sbs2008 als gateway. Liever een beetje behoorlijke firewall/router, daar kan je veel beter mee uit de voeten en is ook meestal wat stabieler.

Ga gewoon kijken of er via die router wat verkeer gemeten kan worden. En als dat niet kan dan zou ik eerst is gaan kijken naar een wat betere router. Helemaal als je over wilt gaan stappen naar glas heb je dat toch al nodig.

En dan nog 1 puntje: waarom is het zo ontzettend duur? Heb nog geen bergen ervaring. Maar 1 van mijn klanten is bezig met overstappen op het moment (lees: het gat word gegraven) en ik kan geen precieze prijzen noemen maar het prijsverschil was niet zo groot.

• Razwer
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17-09 19:00
welke software boer doe je zaken mee voor je zorgapplicatie? het is toch geen Chipsoft Ezis heh? Laat me weten als je zaken doet met Chipsoft, dan kan ik wel wat voor je betekenen.
En dan nog 1 puntje: waarom is het zo ontzettend duur? Heb nog geen bergen ervaring. Maar 1 van mijn klanten is bezig met overstappen op het moment (lees: het gat word gegraven) en ik kan geen precieze prijzen noemen maar het prijsverschil was niet zo groot.
Hangt echt af van de locatie en welke glas boer als is 8000 wel erg veel idd.
500 voor 12mbit ADSL is trouwens ook te duur.

[Voor 4% gewijzigd door Razwer op 27-09-2010 08:39]

Newton's 3rd law of motion

• fatshark
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 08-05 13:26

fatshark

fat to da bone

Zoals gezegd werkt sbs2008 met 1 NIC (multi homed is "niet" meer mogelijk)
Maar je kan er toch een Router voor zetten of zelf 1 maken met linux daar valt genoeg mee te meten ;)

fat to da bone

• Jan Smit
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23:04
fatshark schreef op maandag 27 september 2010 @ 11:13:
Zoals gezegd werkt sbs2008 met 1 NIC (multi homed is "niet" meer mogelijk)
Maar je kan er toch een Router voor zetten of zelf 1 maken met linux daar valt genoeg mee te meten ;)
Ik zal inderdaad eens vragen of er gewoon een cisco voor geplaatst kan worden, lijkt me de meest handige oplossing. Als ik dat netjes zou kunnen doen, dan had ik deze vraag waarschijnlijk ook niet gepost ;-)
Prijzen genoemd zijn trouwens jaarprijzen, dus dat valt wel mee, denk ik.
Het is trouwens geen Chipsoft, wel bedankt voor je aanbod.
Ik weet helemaal voldoende, ieder bedankt.

• Razwer
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17-09 19:00
Jan Smit schreef op maandag 27 september 2010 @ 13:34:
[...]
Prijzen genoemd zijn trouwens jaarprijzen, dus dat valt wel mee, denk ik.
Het is trouwens geen Chipsoft, wel bedankt voor je aanbod.
jaar prijzen valt het idd wel mee :)

leek me al sterk dat het Chipsoft was, maar was altijd het vragen waard. Misschien een idee om op Chipsoft over te stappen :)
Ezis kan bijna alles, en Chipsoft is een stuk professionelere toko dan wat jij omschrijft over jouw software boer. Huidig marktaandeel van Chipsoft in de zorgsector is >50% in Nederland.

Newton's 3rd law of motion

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee