Toon posts:

Spitsstroken

Pagina: 1
Acties:

• BlakHawk
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 09-01 11:57
We hebben eigenlijk twee verschillende soorten spitsstroken in Nederland.
- Vluchtstroken die als spitsstrook gebruikt mogen worden als er een groene pijl boven staat
- Een extra baan waar een rood kruis boven staat indien deze niet gebruikt mag worden

Vandaag een dagje Dolfinarium gedaan en dan kom ik ze beide tegen.
Allereerst de A12 waar ze het tweede type hebben. Eigenlijk een extra baan die niet gebruikt mag worden, zonde van het asfalt, maar goed geen probleem.

Het eerste type was vandaag op de A28 in werking, want het was druk. Maar verbazingwekkend ging nagenoeg niemand een baan naar rechts. Erg vervelend! Snappen mensen het niet, of snap ik het niet en hoef je dan niet zo rechts als mogelijk te houden?

Heel de spitsstrook zat er voor jan joker, want rechts inhalen mag niet...

Youtube: DashcamNL

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Veel mensen weten het idd niet. Sommigen doen het niet omdat er vaak nogal veel troep ligt (stenen en andere dingen die je auto kunnen beschadigen of je banden lek prikken :P). Met de motor rij ik daar in ieder geval sowieso niet :P

PV 3015wp op oost, 2680 wp op west. pvoutput

• Master__R
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17-09 10:57
Op de A28 is het gewoon een doorgetrokken streep, en mensen durfen er volgens mij niet overheen. Ondanks de groene pijl boven de weg.

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Yup, merkt het zelf ook op de A13, waar ze spitsstroken van het eerste type hebben. Sommige types snappen werkelijk niet wat die groene pijlen én borden met "Spitsstrook open" betekenen...

Misschien moet de politie daar wat meer op gaan controleren en mensen die niet naar rechts gaan een bekeuring voor onnodig linkskleven gaan geven.

Virussen? Scan ze hier!

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
dfrenner schreef op zondag 26 september 2010 @ 18:54:
Heel de spitsstrook zat er voor jan joker, want rechts inhalen mag niet...
Klopt, maar kan wel :P Ik doe het elke dag tussen Hoevelaken en Barneveld. Echt prima, een hele baan voor jezelfs. Kilometers kan ik 120 rijden, zonder iemand tegen te komen. En dat terwijl op de linkerbaan en de middenbaan het verkeer elkaar allemaal in de weg zit.

• Sick Nick
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:14

Sick Nick

Drop the top!

Nee joh, lekker zo laten. Alle opgefokte lease-rijders rijden varierend 80 tot 120 (lekker gassen en weer remmen) op de linker banen. Kan ik heerlijk constant 120 rechts rijden met geen sterveling voor me.

• Aladeen
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 26-12-2014
Tja zondagsrijders.

het is echt waar, het is vaak een heel ander publiek dan de man die 's ochtends om 6/7 uur in de auto stapt naar z'n werk.

Het zijn vaak dagjesmensen, absoluut niet harder dan 115 op de teller waar je 120 mag, terwijl je morgenochtend op diezelfde weg gewoon 130/140 in een rijd indien mogelijk.

Buiten dat: een spitsstroook op de rechterbaan vind ik zowiezo niet ideaal, liever op de linker erbij, dan heb je namelijk geen last van dit soort praktijken.

i5 3570K @ 4,6Ghz cooled by Scythe Mugen 3 | MSI Z77-G45 | XFX Radeon HD7950 Black DD @1100Mhz | Crucial M4 128GB + 2TB | 8GB Corsair Vengeance LP | Logitech G510 | MadCatz RAT 7 | LG IPS277L-BN

• Sr_Ogel
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 18-08 07:22

Sr_Ogel

Klop klop klop

Ik weet niet of het stand houdt in de rechtbank maar mijn definitie van rechts in halen is: van achter een auto naar rechts gaan, rechts passeren en weer naar links om weer voor de auto te komen. Naar rechts gaan om over de spitsstrook een auto te passeren en daar dan te blijven vind ik geen inhalen. In mijn optiek is dat hetzelfde als de rechter rijstrook harder gaat in de file dan de linker rijstrook.

Om gelijk de goede benamingen te hanteren, een vluchtstrook die tijdelijk als rijstrook wordt gebruikt is een spitsstrook. Een extra linker rijstrook (vaak smaller uitgevoerd) is een plusstrook.(jouw type 2)

P.s. als iedereen op de standaard rijstroken blijft rijden, blijft het vuil liggen. Krijgen we het kip en ei verhaal.

[Voor 9% gewijzigd door Sr_Ogel op 26-09-2010 19:51]

• Paul
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12:07
Glashelder schreef op zondag 26 september 2010 @ 19:06:
Veel mensen weten het idd niet. Sommigen doen het niet omdat er vaak nogal veel troep ligt
Dat is een hele mooie circel, men rijdt er niet want er ligt troep, en omdat men er niet rijdt ligt er troep...

Ik kan je gerust stellen, die troep ligt er niet :) Er gaan (ondanks dat een hoop mensen niet durven) voldoende (vracht)auto's overheen om die troep op te ruimen, je kunt dus gewoon op die rijstroken rijden :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Sick Nick schreef op zondag 26 september 2010 @ 19:38:
Nee joh, lekker zo laten. Alle opgefokte lease-rijders rijden varierend 80 tot 120 (lekker gassen en weer remmen) op de linker banen. Kan ik heerlijk constant 120 rechts rijden met geen sterveling voor me.
Op alle plekken waar ik spitsstroken open heb gezien mocht je geen 120 meer als de strook open was, soms zelfs geen 100 meer... Bij welke kom jij?

Overigens is mijn ervaring bij iig de A28 dat ie in de spits beter gebruikt wordt dan in bijvoorbeeld de weekenden, vooral omdat er in de spits dan (meer) vrachtwagens over rijden. Het zal wel mede te maken hebben met hoe ervaren de diverse bestuurders met die weg zijn.

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• Sick Nick
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:14

Sick Nick

Drop the top!

ACM schreef op zondag 26 september 2010 @ 21:08:
[...]

Op alle plekken waar ik spitsstroken open heb gezien mocht je geen 120 meer als de strook open was, soms zelfs geen 100 meer... Bij welke kom jij?

Overigens is mijn ervaring bij iig de A28 dat ie in de spits beter gebruikt wordt dan in bijvoorbeeld de weekenden, vooral omdat er in de spits dan (meer) vrachtwagens over rijden. Het zal wel mede te maken hebben met hoe ervaren de diverse bestuurders met die weg zijn.
A13, vmax 100. Zowel als de strook open of dicht is overigens. Maar goed, vmax let ik niet echt op eerlijk gezegd, meer op de situatie. Soms is dat ook langzamer dan de vmax, bv de A15 aan de zuidkant van r'dam. Het asfalt is daar dusdanig slecht inclusief debiel veel spoorvorming dat ik niet veel harder dan 90 rij als het hard regent. Zicht van 0 en een auto die alle kanten op wil behalve rechtdoor :X Soms is het dan weer wat harder tot heel veel harder dan de vmax :P

• El-Loco
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 17-09 22:47
PWM schreef op zondag 26 september 2010 @ 19:37:
[...]

Klopt, maar kan wel :P Ik doe het elke dag tussen Hoevelaken en Barneveld. Echt prima, een hele baan voor jezelfs. Kilometers kan ik 120 rijden, zonder iemand tegen te komen. En dat terwijl op de linkerbaan en de middenbaan het verkeer elkaar allemaal in de weg zit.
Dan ga ik je daar nog tegenkomen, ik doe geregeld exact hetzelfde. :P

• RomeoJ
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

X.ExceL schreef op zondag 26 september 2010 @ 19:41:
Buiten dat: een spitsstroook op de rechterbaan vind ik zowiezo niet ideaal, liever op de linker erbij, dan heb je namelijk geen last van dit soort praktijken.
Eens, helaas is dat niet zo gemakkelijk te realiseren dan een vluchtstrook ombouwen naar spitsstrook, dus dat zal ook niet snel gebeuren. Je ziet ze wel als extra baan met rood kruis zoals de TS al opmerkt.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• Loona35
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 15-09 18:49
Veel mensen weten het idd niet. Sommigen doen het niet omdat er vaak nogal veel troep ligt (stenen en andere dingen die je auto kunnen beschadigen of je banden lek prikken :P). Met de motor rij ik daar in ieder geval sowieso niet :P
Met een motor rij je sowieso niet rechts c.q. langzaam ;-)

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online
RomeoJ schreef op zondag 26 september 2010 @ 22:15:
[...]

Eens, helaas is dat niet zo gemakkelijk te realiseren dan een vluchtstrook ombouwen naar spitsstrook, dus dat zal ook niet snel gebeuren. Je ziet ze wel als extra baan met rood kruis zoals de TS al opmerkt.
Als je die lijn nu vervangt door een onderbroken lijn, dan los je de meeste problemen op. Als de spitsstrook is afgesloten hang er dan een mooi rood kruis boven, en je bent klaar.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Sr_Ogel
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 18-08 07:22

Sr_Ogel

Klop klop klop

Onbekend schreef op zondag 26 september 2010 @ 22:20:
[...]

Als je die lijn nu vervangt door een onderbroken lijn, dan los je de meeste problemen op. Als de spitsstrook is afgesloten hang er dan een mooi rood kruis boven, en je bent klaar.
Lijkt me geen gewenste situatie. Nu moeten mensen leren dat ze bij een groene pijl gewoon over de doorgetrokken streep mogen. Als we de streep vervangen voor een onderbroken streep met rode kruizen op de matrixborden moeten mensen leren dat het dan dus een vluchtstrook is. In beide gevallen moeten mensen dus een nieuwe situatie aanleren. Nu merken we dus dat sommige weggebruikers niet willen of kunnen leren. In het eerste geval blijven ze gewoon weg van de vluchstrook en levert het geen gevaarlijke situaties op. Bij de tweede optie missen zij de vluchstrook en zullen ze bij pech in de berm vliegen of zolang mogelijk doorrijden, beide ongewenst lijkt mij.

Als iedereen die het dus wel weet gewoon het goede voorbeeld geeft, desnoods overdreven dan moeten anderen het toch vanzelf overnemen. Slechte gewoontes van mensen worden ook snel overgenomen dus waarom goede gewoontes dan niet.

Met overdreven het goede voorbeeld geven bedoel ik dus, netjes op snelheid vanaf de vluchtstrook, rijstrook 2 kruisen naar rijstrook 1 het verkeer op rijstrook 2 en vluchtstrook inhalen en weer helemaal terug naar de vluchtstrook. Regelmatig wordt mijn voorbeeld dan gevolgd door ook op de vluchtstrook te gaan rijden.

[Voor 11% gewijzigd door Sr_Ogel op 26-09-2010 22:45]

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Nu online
Wat doen mensen als ze pech hebben en er is geen vluchtstrook in de buurt? Juist. Doorrijden of de berm in.
Dat is de zelfde situatie nu als de vluchtstrook als rijbaan wordt gebruikt. De meeste mensen stoppen niet, maar gaan door totdat ze de berm in kunnen duiken.

Het blijft verwarrend. Misschien dat een reclamebord (Net zoals 80 in z'n 5.) bij het begin van het vluchtstrookrijden het misschien verbetert.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13:31

Crazy D

I think we should take a look.

Onbekend schreef op zondag 26 september 2010 @ 22:47:
Wat doen mensen als ze pech hebben en er is geen vluchtstrook in de buurt? Juist. Doorrijden of de berm in.
Dat is de zelfde situatie nu als de vluchtstrook als rijbaan wordt gebruikt. De meeste mensen stoppen niet, maar gaan door totdat ze de berm in kunnen duiken.

Het blijft verwarrend. Misschien dat een reclamebord (Net zoals 80 in z'n 5.) bij het begin van het vluchtstrookrijden het misschien verbetert.
Daarom heb je ook vaak op die wegen extra pechhavens waar je kunt staan als je pech hebt..

En nee, dat werkt niet. De spitsstrook op de A13 bestaat al een paar jaar, tot 2 jaar geleden had ik die strook de helft van de tijd voor mezelf (rij er ondertussen 2 jaar niet meer) maar zo te lezen is daar nog niet veel verandert. Terwijl het toch echt wel duidelijk is imho.

Exact expert nodig? itwize.nl

• PauseBreak
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 15:27
Ja, rondom Utrecht (A28/A27) staan van die borden ernaast, met zowel de pijlen per rijstrook als de Vmax erop. Nie-mand die zich daar aan houd. Op het moment dat je echt 80km/u gaat rijden als die 3 stroken open zijn, wordt je zelfs door vrachtwagens ingehaald (en ik corrigeer voor de afwijking op de snelheidsmeter door de cruisecontrol dan op 84km/u te zetten).
Het is niet iets van 'alleen de rijstrook niet benutten', het is ook iets van 'niet aanpassen aan de veranderde omstandigheden', iets dat je ook ziet bij het begin van files of wegwerkzaamheden waarbij op de matrixborden een lagere Vmax staat aangegeven. Hele kuddes vliegen je voorbij met 120km/u waar je toch echt maar 70 of 90km/u mag op dat moment. Dat is volgens mij gewoon ook, naast onkunde, onwil. Je wílt je gewoon niet aanpassen en volgens mij snappen veel mensen het ook niet meer allemaal.
Kijk eens hoeveel mensen er op de 8 en 10-baans stukken A2 niet aanpassen aan de veranderde omstandigheden. Echt, als je rechts rijdt kom je niemand tegen op je hele rit, afgezien van een vrachtwagen hier en daar.

Misschien is het wel handig als SIRE daar eens wat aandacht aan zou besteden, maar nog beter zou het imo zijn wanneer iedereen, dus niet alleen de beroepschauffeurs, iedere x jaar een opfriscursus voor de theorie zouden krijgen want mensen weten gewoon niet meer goed genoeg wat wel en niet mag.

Nee, merp!

• PWM
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 26 september 2010 @ 22:20:
[...]

Periodiek theorie examen ;)

Het is gewoon dommigheid en onwil van mensen. Je kan bijvoorbeeld op de A1 die hele spitsstrook niet op of af zonder over die streep te gaan. Er zijn 2 plekken waar de streep onderbroken word (tankstation en afrit), maar ook daarna volgt weer een streep die je echt over moet.

Dat moet mensen toch aan het denken zetten :? Je denkt dus dat je die streep niet over mag. Prima. Dan rijd je 10 kilometer langs een streep, die maar niet onderbroken word. En aan het einde stopt die strook opeens. Dan zit je toch in je auto, en denk je: He, dat is raar :?

Dan ga je naar huis, en zoek je het even op. Maar blijkbaar is dat teveel gevraagd. Het levert altijd wel leuke situaties op aan het einde van de strook, wanneer heel dom Nederland in die laatste 100 meter die afrit probeert te pakken die aan het einde van de strook ligt, omdat ze niet het fatsoen in hun donder hebben om even te kijken hoe zoiets nou werkt.

Blijkbaar moeten wij in Nederland aan het handje genomen worden. Hence de: Periodiek theorie examen ;)

• Petuhr
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 11:51

Petuhr

FreeBSD

Master__R schreef op zondag 26 september 2010 @ 19:09:
Op de A28 is het gewoon een doorgetrokken streep, en mensen durfen er volgens mij niet overheen. Ondanks de groene pijl boven de weg.
Zelfde op de A7 richting Purmerend vanaf Zaandam/A8. Iedereen netjes linker 2 banen, terwijl de vluchtstrook redelijk leeg blijft. Maar er is hoop, na een dikke 2+ jaar beginnen de mensen het eindelijk te leren! \o/

Ook zie ik heel veel mensen die daar waarschijnlijk dagelijks rijden gewoon links inhalen, zeker als iemand op de middelste baan net geen 100 gaat rijden, dat is echt )@(# irritant :)

• MrSleeves
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 16-08 21:46

MrSleeves

You'll thank me later.

dfrenner schreef op zondag 26 september 2010 @ 18:54:
Vandaag een dagje Dolfinarium gedaan en dan kom ik ze beide tegen.
Allereerst de A12 waar ze het tweede type hebben. Eigenlijk een extra baan die niet gebruikt mag worden, zonde van het asfalt, maar goed geen probleem.
Tja, heeft met de wet te maken; de spitsstrook bestaat volgens mij alleen maar doordat de overheid een maas in de wet misbruikt, waardoor de spitsstrook geen extra asfalt is.

Overigens was de spitsstrook op de A12 van Zoetermeer naar Gouda op zaterdagochtend gewoon open; op de terugweg dicht. Ik denk een foutje.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• PWM
  • Niet online
MrSleeves schreef op maandag 27 september 2010 @ 09:40:
[...]

Tja, heeft met de wet te maken; de spitsstrook bestaat volgens mij alleen maar doordat de overheid een maas in de wet misbruikt, waardoor de spitsstrook geen extra asfalt is.
Gelukkig maar :) Spitstroken zijn echt mega effectief. Zodra er 1 dicht is wegens een storing over onderhoud, hoor je meteen de lengtes weer op de radio die er stonden voor opening van het ding.

Het werkt gewoon enorm goed, met relatief lage kosten.

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Nouja, lage kosten. Als je ziet wat ze op de A12 allemaal hebben gedaan, en hoe lang het heeft geduurd. Dat heeft net zo veel gekost als een rijstrook erbij.

Maar normaal gesproken zijn de kosten lager, zeker zoals op de A28.

• P.B.
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
Lager? Spitsstrook / plusstrook heeft ook constante camerabewaking. Installatie daarvoor + kosten om het te bemannen zullen niet gering zijn.

• Sabelhout
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 17-09 12:48
X.ExceL schreef op zondag 26 september 2010 @ 19:41:
...

Dat ben ik niet helemaal met je eens, rij dagelijks Deventer - Den Bosch en v.v. en heb op mijn route zowel een spits- (A50) als een plusstrook (A1). Op de A1 heb ik ook het idee dat mensen niet meer terug op de rechterbaan gaan, krijg er altijd het gevoel bij dat mensen de rechterbaan overhouden voor de vrachtwagens.

Zelf maak ik creatief gebruik van de ruimte op de weg en passeer dus regelmatig auto's aan de rechterkant. Mijn vrouw vind dat ik dan autorij alsof ik een racegame speel _/-\o_

.....

• Fastmatti
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 04-03-2011
PWM schreef op maandag 27 september 2010 @ 09:45:
[...]

Gelukkig maar :) Spitstroken zijn echt mega effectief. Zodra er 1 dicht is wegens een storing over onderhoud, hoor je meteen de lengtes weer op de radio die er stonden voor opening van het ding.

De kosten zijn juist enorm. Het is vooral om de milieuwetgeving te kunnen omzeilen. Niet ideaal, maar het werkt wel. We mogen de LPF hier trouwens wel voor dankbaar voor zijn _/-\o_

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 17-09 23:07

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Veel mensen zijn gewoon lui en blijven op de middenbaan hangen. Ze hebben geen zin om regelmatig van baan te wisselen want dan moet je moeilijk doen met kijken waar anderen rijden enzo. Ik heb twee oudere dames dit horen zeggen en de een dacht zelfs dat bij de drie rijstroken de rechterstrook in principe bedoeld is voor vrachtwagens.

Dit gedrag ga je niet zomaar veranderen. Ik zou zeggen maar er gebruik van door door te stomen op de vrije rechterbaan.
PauseBreak schreef op zondag 26 september 2010 @ 23:36:
Ja, rondom Utrecht (A28/A27) staan van die borden ernaast, met zowel de pijlen per rijstrook als de Vmax erop. Nie-mand die zich daar aan houd. Op het moment dat je echt 80km/u gaat rijden als die 3 stroken open zijn, wordt je zelfs door vrachtwagens ingehaald (en ik corrigeer voor de afwijking op de snelheidsmeter door de cruisecontrol dan op 84km/u te zetten).
80km/h op een snelweg is natuurlijk ook gewoon een belachelijke snelheid. Een snelweg met zo'n Vmax is geen snelweg meer.

Die 100km borden op de spitsstroken tussen Amersfoort en Barneveld en Zeist en Utrecht worden overigens wel altijd gezien. Het merendeel van de middenbaanrijders houdt zich aan de snelheid terwijl velen moeite hebben om de rechterbaan te vinden.

• PWM
  • Niet online
Fastmatti schreef op maandag 27 september 2010 @ 11:09:
[...]

De kosten zijn juist enorm. Het is vooral om de milieuwetgeving te kunnen omzeilen. Niet ideaal, maar het werkt wel. We mogen de LPF hier trouwens wel voor dankbaar voor zijn _/-\o_
Hé, relatief he ;) Voor de kosten van het doortrekken van de A4, kan je 20 spitsstroken neerleggen ;)

Ik heb het dan wel over trajecten waar de spitsstrook aangelegd kan worden, zonder daarvoor echt grote aanpassingen te maken. Zoals op de A1 bij Barneveld, daar zijn feitelijk alleen vluchthavens aangelegd, voor de rest was de weg al geschikt. Op de A12 moest veel meer gebeuren :)

• P.B.
  • Niet online
Ik ben trouwens wel voor een intiatief vanuit burgers & bedrijfsleven, om zaken als :

- linksplakken
- invoegen bij wegversmalling
- middenbaanrijders

aan te pakken dmv reclamespotjes waarin met een animatie precies wordt laten zien wat juist is.

• funk-e
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 13-09 03:43
Ik heb altijd de neiging om de rest van het verkeer 'op te voeden'.
Ik ben dus de hele tijd van rechts naar links aan het 'slalommen' (dus vanaf de vluchtstrook de mensen op de middelste baan via de linkerbaan inhalen) zodat de mensen denken: hey, ik moet waarschijnlijk op de vluchtstrook rijden :o

...less is more

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Dat heb ik ook wel eens gedaan, maar tegenwoordig houd ik het "keep-your-lane" principe aan.

• BlakHawk
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 09-01 11:57
funk-e schreef op maandag 27 september 2010 @ 12:15:
Ik heb altijd de neiging om de rest van het verkeer 'op te voeden'.
Ik ben dus de hele tijd van rechts naar links aan het 'slalommen' (dus vanaf de vluchtstrook de mensen op de middelste baan via de linkerbaan inhalen) zodat de mensen denken: hey, ik moet waarschijnlijk op de vluchtstrook rijden :o
Hahaha, dat deed ik ook.
Het helpt allemaal niets...
MrSleeves schreef op maandag 27 september 2010 @ 12:42:
Dat heb ik ook wel eens gedaan, maar tegenwoordig houd ik het "keep-your-lane" principe aan.
Tja, laatst had ik er één voor te pakken... 166 euro...
Want de gevaarzetting zou groter zijn en de quota helpen denk ik ook niet mee...

[Voor 27% gewijzigd door BlakHawk op 27-09-2010 14:57]

Youtube: DashcamNL

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 12:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Sommigen doen het niet omdat er vaak nogal veel troep ligt (stenen en andere dingen die je auto kunnen beschadigen of je banden lek prikken :P).
Na 7 nieuwe voorruiten in 1 jaar ga je daar inderdaad minder rijden..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• PWM
  • Niet online
DukeBox schreef op maandag 27 september 2010 @ 15:06:
[...]

Dan moet je eens wat afstand houden 8)7

• LtMarx
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17-09 22:11

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Die strook op de a12 snap ik helemaal niets van. De originele theorie is volgens mij om van bestaande vluchtstroken spitstroken te maken. lekker goedkoop, lekker snel extra capaciteit.

Waarom zou je vervolgens de a12 de hele zomer platleggen om dan een spitstrook aan te liggen die 80% van de tijd niet gebruikt mag worden? Waarom dan niet meteen een volwaardige baan?

• Fastmatti
Lt. Marx schreef op maandag 27 september 2010 @ 15:20:
Die strook op de a12 snap ik helemaal niets van. De originele theorie is volgens mij om van bestaande vluchtstroken spitstroken te maken. lekker goedkoop, lekker snel extra capaciteit.

Waarom zou je vervolgens de a12 de hele zomer platleggen om dan een spitstrook aan te liggen die 80% van de tijd niet gebruikt mag worden? Waarom dan niet meteen een volwaardige baan?
Één woord: milieu. Op deze manier kan rekentechnisch alles binnen de normen vallen. Dat het in de praktijk geen bal uitmaakt doet er niet zoveel toe.

• roelieboelie
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14:18
DukeBox schreef op maandag 27 september 2010 @ 15:06:
[...]

Overdrijven is natuurlijk ook een kunst ;) Die spits/plus stroken worden grondig gecontroleerd d.m.v. camera's en daarbij rijd RWS er ook nog eens langs met die mooie gele nissans van hun. Verder natuurlijk niet te hard rijden ;)

Lego steentjes kopen?!

• roelieboelie
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14:18
Lt. Marx schreef op maandag 27 september 2010 @ 15:20:

Dat heeft puur met het mileuwetgeving te maken. Niks met kosten, want deze stroken zijn ontzettend duur en arbeidsintensief.

In principe is het alleen druk tijdens de spits, dat is, even grofgezegd 8 uur per dag (4uurtjes sochtends, 4 uurtjes savonds). De overige 16 uur is het relatief rustig. Door nu de truc van de spits/plus strook te pakken, word er gerekend met die 8uur ipv 24uur als het een permanente rijstrook is. Omdat de spits/plus strook dus dicht te gooien is doormiddel van een kruis. Pak dan ook nog eens het weekend mee in de berekeningen en voila....alles kan binnen de normen die zijng gesteld.

Lego steentjes kopen?!

• P.B.
  • Niet online
De normen zijn dus onjuist.

• PauseBreak
Femme schreef op maandag 27 september 2010 @ 11:33:

80km/h op een snelweg is natuurlijk ook gewoon een belachelijke snelheid. Een snelweg met zo'n Vmax is geen snelweg meer.

Die 100km borden op de spitsstroken tussen Amersfoort en Barneveld en Zeist en Utrecht worden overigens wel altijd gezien. Het merendeel van de middenbaanrijders houdt zich aan de snelheid terwijl velen moeite hebben om de rechterbaan te vinden.
Daar ben ik het mee eens, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat dat geen valide reden is om dan maar gewoon met 100 door te stuiven. Wanneer mensen zich in het algemeen meer aan de regels zouden houden, dus 80 als er 80 staat en rechts houden wanneer de spitsstroken open zijn, dan zou het ook al een stuk beter opschieten.
Maar goed, dat soort dingen gaan we toch niet krijgen zonder dat er impopulaire maatregelen als een periodieke opfriscursus doorgevoerd gaan worden en met het huidige aantal VROSsers wordt het ook lastig om echt asociaal rijgedrag systematisch aan te pakken.

Nee, merp!

• Fastmatti
De modellen trouwens ook
PauseBreak schreef op maandag 27 september 2010 @ 15:39:
[...]

Daar ben ik het mee eens, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat dat geen valide reden is om dan maar gewoon met 100 door te stuiven. Wanneer mensen zich in het algemeen meer aan de regels zouden houden, dus 80 als er 80 staat en rechts houden wanneer de spitsstroken open zijn, dan zou het ook al een stuk beter opschieten.
Vandaar dat het aantal files geëxplodeerd is bij de 80km-zones. Zo goed werkt het.

Edit: owja, en RWS smeekt of iedereen links wil gaan rijden in de 80km-zones omdat de rechterstroken veel te zwaar belast worden doordat iedereen zo zacht rijdt.

[Voor 72% gewijzigd door Fastmatti op 27-09-2010 15:51]

• LtMarx
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 17-09 22:11

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Fastmatti schreef op maandag 27 september 2010 @ 15:22:
[...]]
Één woord: milieu. Op deze manier kan rekentechnisch alles binnen de normen vallen. Dat het in de praktijk geen bal uitmaakt doet er niet zoveel toe.
Milieu? Maar hoe dan? Het verkeer wordt er niet meer of minder om. De snelheid ook niet, het geluid ook niet! Wat is er dan nu gunstiger op papier?

• Fastmatti
Lt. Marx schreef op maandag 27 september 2010 @ 15:54:
[...]

Milieu? Maar hoe dan? Het verkeer wordt er niet meer of minder om. De snelheid ook niet, het geluid ook niet! Wat is er dan nu gunstiger op papier?
Ik vermoed dat er per rijstrook met een bepaalde verkeershoeveelheid gerekend moet worden. Die extra strook zal ervoor zorgen dat de normen worden overschreden. Als je nu zegt dat de rijstrook maar 8 uur per dag open is dan hoeft deze strook maar voor 1/3 meegenomen te worden en past deze ineens wel binnen de normen.

Dit is natuurlijk een versimpelde weergave.

• PauseBreak
Fastmatti schreef op maandag 27 september 2010 @ 15:49:
[...]

De modellen trouwens ook

[...]

Vandaar dat het aantal files geëxplodeerd is bij de 80km-zones. Zo goed werkt het.

Edit: owja, en RWS smeekt of iedereen links wil gaan rijden in de 80km-zones omdat de rechterstroken veel te zwaar belast worden doordat iedereen zo zacht rijdt.
Ja, als je gewoon door blijft stuiven, met relatief grote snelheidsverschillen tot gevolg en dus ook weer remgolven e.d. krijg je wel files.

Het tweede zou ik toch wel graag een linkje naar een bron van zien, want ik heb zulks nimmer vernomen van RWS.

Nee, merp!

• TheMajor
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 01-06-2014
[...]

De modellen trouwens ook

[...]

lol, dat moet een broodje-aap zijn.

Mijn iCheckmovies - IMDb vote history

• Fastmatti
TheMajor schreef op maandag 27 september 2010 @ 16:19:
[...]

lol, dat moet een broodje-aap zijn.
In 2007 al bekend daarna nog vele malen in het nieuws geweest.
‘Mislukken 80 km-zone schuld automobilisten’

Door OLOF VAN JOOLEN

De 80 kilometerzones op de snelwegen rond de grote steden zijn grotendeels mislukt door het rijgedrag van automobilisten.

Zij maken onvoldoende gebruik van de linkerrijstrook en veroorzaken files door tijdens het invoegen te veel te remmen. Rijkswaterstaat had deze problemen kunnen voorkomen.

Dat was mogelijk geweest door bestuurders beter over alle rijbanen van de snelweg te verdelen door middel van duidelijker borden en strepen. Ook had een goede voorlichtingscampagne automobilisten kunnen voorbereiden op de valkuilen.

Dat concludeert verkeerskundige Hilke Harms van adviesbureau Witteveen en Bos. Ze deed minutieus onderzoek naar het weggedrag van automobilisten in de vijf zones waar permanente trajectcontrole is. Harms presenteert de uitkomsten binnenkort op een toonaangevend congres over verkeersmanagement. De camerabeelden en computerdata van Rijkswaterstaat laten duidelijk zien waar de pijn zit.

,,Mensen blijven rechts rijden omdat ze niet sneller kunnen dan het andere verkeer en zich aan de verkeersregels willen houden. Die schrijven immers voor dat je zoveel mogelijk rechts moet houden,’’ vertelt Harms. ,,Daarnaast zie je dat invoegen een probleem wordt wanneer de snelheidsverschillen klein zijn. Automobilisten proberen zo vroeg mogelijk van baan te wisselen en wanneer dat niet lukt, nemen ze gas terug. Daardoor gaan mensen achter hen weer remmen en ontstaan files.’’

Uit de data blijkt dat de problemen nog erger worden doordat bestuurders relatief veel afstand houden. Daardoor zijn files langer en duurt het ook langer voor ze oplossen. Alles bij elkaar kunnen de wegen door de ‘rijfouten’ veel minder verkeer aan dan voor de ombouw tot 80 kilometerzone. Het ministerie concludeerde vorig jaar dat de zones alleen op de A10 bij Amsterdam-West echt een succes zijn. Daar staan minder files en is de lucht schoner geworden. Daarentegen staan vooral bij Den Haag veel langere files.

Verkeersminister Camiel Eurlings (CDA) wil automobilisten die de stad uitrijden, daarom weer 100 kilometer per uur laten rijden, maar het duurt circa twee jaar voordat alle procedures daarvoor zijn doorlopen.

Hilke Harms suggereert dat Rijkswaterstaat zorgvuldiger zou moeten kijken waar 80 kilometergebieden worden ingevoerd.
Bron: AD

• PauseBreak
Goede kop weer van het AD daar het dus feitelijk niet zozeer ligt aan de automobilist (want voorspelbaar gedrag), maar aan RWS die daar onvoldoende rekening mee heeft gehouden.
Ach, gelukkig kom ik toch nooit in 80-km zones, dus ik heb daar niet zoveel last van :P

Nee, merp!

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 12:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

PWM schreef op maandag 27 september 2010 @ 15:11:
[...]
Dan moet je eens wat afstand houden 8)7
Heeft niets met afstand te maken.. zodra iemand van strook wisseld en daarbij het 'grindpad' wat net naast de doorgetrokken lijn ligt passeerd is het gebeurd. Je heb er zowel op de spitsstrook last van als de meest rechter reguliere baan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• PWM
  • Niet online
DukeBox schreef op maandag 27 september 2010 @ 17:30:
[...]

Heeft niets met afstand te maken.. zodra iemand van strook wisseld en daarbij het 'grindpad' wat net naast de doorgetrokken lijn ligt passeerd is het gebeurd. Je heb er zowel op de spitsstrook last van als de meest rechter reguliere baan.
Ik rijd elke dag op die dingen, nog nooit een steentje op mijn ruit gehad (wel bij werkzaamheden e.d.). Mijn collega's rijden er ook overheen, heb er nog nooit iemand over gehoord. Ben benieuwd waarom jij ze wel allemaal tegen je auto krijgt.

• TheMajor
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 01-06-2014
Fastmatti schreef op maandag 27 september 2010 @ 16:35:
[...]

In 2007 al bekend daarna nog vele malen in het nieuws geweest.

[...]
Ik doelde op je edit, over dat de weg meer zou slijten door het te langzame rijden :)

Mijn iCheckmovies - IMDb vote history

• Fastmatti
TheMajor schreef op maandag 27 september 2010 @ 18:01:
[...]

Ik doelde op je edit, over dat de weg meer zou slijten door het te langzame rijden :)
Laat dit een grap zijn :X

Ik bedoel uiteraard met te zwaar belast dat daar teveel verkeer rijdt :P

• rolex
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 22:42
[...]

De modellen trouwens ook

[...]

Ik moet er bijna van huilen. In Rotterdam bij de 80km-zones rij je rond de 60 km/h :')

• Loft
  • Laatst online: 17-09 12:17
PWM schreef op maandag 27 september 2010 @ 09:45:
[...]

Mega effectief ?

Ze hadden wat mij betreft die extra stroken 10/20 cm breder mogen maken en altijd open zetten. Dan kun je er altijd gebruik van maken en met een hogere snelheid. Kortom; Altijd meer doorstroming, in plaats van alleen tijdens de spits...
Daar komt nog bij dat die spits stroken net te smal zijn voor een zondagsrijder / minder ervaren rijder. Er zijn zat mensen op de weg die er geen gebruik van durven te maken omdat deze weg voor die mensen te smal is. Als dan een vrachtwagen gaat inhalen, dan wil bijna niemand meer over die linker spitsstrook....

Ik vind het beter als er volwaardige asfaltstroken gemaakt waren.
P.B. schreef op maandag 27 september 2010 @ 11:02:
Lager? Spitsstrook / plusstrook heeft ook constante camerabewaking. Installatie daarvoor + kosten om het te bemannen zullen niet gering zijn.
Idd. Amen.
Dergelijk kosten wegen nooit op tegen een paar cm. bredere weg.
Veel mensen zijn gewoon lui en blijven op de middenbaan hangen. Ze hebben geen zin om regelmatig van baan te wisselen want dan moet je moeilijk doen met kijken waar anderen rijden enzo. Ik heb twee oudere dames dit horen zeggen en de een dacht zelfs dat bij de drie rijstroken de rechterstrook in principe bedoeld is voor vrachtwagens.

Dit gedrag ga je niet zomaar veranderen. Ik zou zeggen maar er gebruik van door door te stomen op de vrije rechterbaan.
Volgens mij lossen we dit nooit op. Er zijn simpelweg te veel mensen in NL dit gedrag vertonen en het gewoon niet willen snappen.

Semi Offtopic.
Als je het zou kunnen uitrekenen zou ik het volgende wel eens willen weten:
Het % snelheidsovertredingen van het totaal.
Het % snelheidsbekeuringen van het totaal.

Ik heb het idee dat het eerste op 20-30% ligt.
Die bekeuringen maken volgens mij 70% uit. :/

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• Loft
  • Laatst online: 17-09 12:17
Fastmatti schreef op maandag 27 september 2010 @ 15:22:
[...]

Dit lijkt me grote onzin. Dat wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt. Voor de duidelijkheid. Ik ben voor een grote vergroening van het belastingstelsel, maat het argument "milieu" wordt door de overheid misbruikt voor totaal andere zaken.

Als men in DH het milieu werkelijk wil verbeteren, dan zijn er legio alternatieven.

Verbied enige vorm van reiskosten voor woon-werk verkeer. (oké wel langzaam afbouwen ;) ) Men stimuleert nog net niet dat men 100 km van je werk gaat wonen, maar het is toch van den zotte dat je nog steeds geld kunt krijgen als 80 km van je werk woont. |:(

Verkeerslichten. Volgens mij weet 80% van de beheerders niet dat je deze op elkaar kunt afstemmen. En waar is de "groene golf" van jaaaaaren geleden gebleven :? Het wordt interessant wanneer je auto's rustig kunt laten doorrijden in plaats van continue optrekken en afremmen. Dat laatste lijkt nu mode te worden.

Wanneer leggen ze fatsoenlijk OV aan? In NL gebruiken ze treinen als trams, zovaak stoppen de treinen. Gebruik vervoersmiddelen waar ze voor zijn. Trein = lange afstand. (minimaal 50-80km) Metro/Tram = korte afstand.
Idem met de auto, ELK gehucht heeft een afslag. Wanneer er minder afslagen zijn, is er ook minder verstoring van de snelheid op de snelwegen.

Volgens mij ontbreekt er gewoon "de wil" in DH om er iets van te maken. Eurlings (niet mijn kleur/partij) was/is wel iemand die vooruitgang boekte, maar het mag wat mij betreft verder gaan.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• Goverman
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 12:43

Goverman

not loaded

Voor de werking van de Spoedwet wegverbreding (waar al die spits- en plusstroken vandaan komen)
klik hier
en
klik hier

Kort gezegd: in een wet (de Spoedwet Wegverbreding) staat dat er een spitsstrook komt, dus komt er een spitsstrook. Waarom? Dat was bij het rondkrijgen van die spoedwet het maximaal haalbare. Dat mag je te weinig vinden, maar meer zat er destijds niet in (in 2002 was meer asfalt een vieze kreet).

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Fire_Fly
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Nou, als jij twee oude dames dat hebt horen zeggen dan moet het wel waar zijn, toch?

Veruit het grootste nadeel van zo veel mogelijk rechts houden is dat niemand in het treintje op de linkerbaan je er tussen laat als je weer naar links wilt.
De pot verwijt de ketel ...

[Voor 3% gewijzigd door Fire_Fly op 30-09-2010 14:24]

• Fastmatti
Fire_Fly schreef op donderdag 30 september 2010 @ 14:23:
[...]

Nou, als jij twee oude dames dat hebt horen zeggen dan moet het wel waar zijn, toch?

Veruit het grootste nadeel van zo veel mogelijk rechts houden is dat niemand in het treintje op de linkerbaan je er tussen laat als je weer naar links wilt.
Rij dan ook of 120 of 85, maar ga niet met 87 vrachtauto's inhalen.

• Crazy D
  • Laatst online: 13:31

Crazy D

I think we should take a look.

Fire_Fly schreef op donderdag 30 september 2010 @ 14:23:
Dat dacht ik ook altijd maar sinds een tijdje probeer ik het in de spits toch gewoon en dat valt dus best wel mee. Zelfs op de A12 (naar mijn mening echt de snelweg met de meeste mongolen op de weg) lukt dat over t algemeen nog wel goed. En anders flikker je 'm er gewoon tussen. Bij de 1e bij wie je dat doet krijg je middelvingers in je binnenspiegel, maar als je wanneer het kan direct weer naar rechts gaat om het treintje rechts voorbij te rijden, zie je ze regelmatig achter je aan komen... werkt heel grappig :)

Exact expert nodig? itwize.nl

• PWM
  • Niet online
Vanochtend op de A1:

Kilometer na kilometer (ik had net al een hele rits rechts ingehaald). Nu was het redelijk rustig, maar ook als het druk is, ontstaat dit beeld.

• swtimmer
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 11:29

swtimmer

Ontrafelt het leven!

PWM schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 09:56:
Vanochtend op de A1:

[afbeelding]

Kilometer na kilometer (ik had net al een hele rits rechts ingehaald). Nu was het redelijk rustig, maar ook als het druk is, ontstaat dit beeld.
Ik heb ook niet het idee dat deze stroken de veiligheid ten goede komen. Door het "geplak" op de middenbanen heb je veel meer rechtsinhalers ed. Je zou toch denken dat veiligheid belangrijker is dan milieu....

[Voor 5% gewijzigd door swtimmer op 03-10-2010 14:27]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee