Toon posts:

Nu nog een AM3 socket 770 kopen?

Pagina: 1
Acties:

• rmd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
Dag,

Ik heb eerder dit jaar meerdere BBG's gelezen waarin de Gigabyte GA-770TA-UD3 aanbevolen werd. Ik heb gewacht met het aanschaffen er van omdat ik geen haast had. Het werd ook aangeraden in de DAW BBG:
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie maart 2010
Ik noem deze BBG omdat de pc soms ook voor audio gebruikt zal worden. Daarnaast voor vanalles wat (oude games, multipmedia, surfen/mailen, etc).

Ik wil er een Athlon II op zetten (640 of 645) of een 90 watt versie van de Phenom II 1055T (die nu nog niet beschikbaar is). De Athlon II 640 is in ieder geval ondersteund door bios F3, maar ik moet bij 4Launch wel €15,- betalen om te checken of die F3 bios er ook daadwerkelijk op staat (wat ik niet gek vind en een handige service trouwens; zouden alle winkels moeten hebben). Mijn punt is dat ik dan wel dicht in de buurt kom v/d prijs voor een nieuwer moederbord.

Mijn vraag is of er grote nadelen zijn als ik nu nog een socket 770 mobo zou kopen... Ik heb bijv. in een review van de nieuwe, nog niet beschikbare Phenom II 1075T, gelezen dat je die zo op een socket 890 bord kunt prikken maar dat 't niet gaat werken op een ouder 700 serie bord. Ook niet na een bios update. Dit laatste lijkt mij sterk, want tot nu toe heeft Gigabyte alle CPU's ondersteund die later zijn uitgekomen. Behalve dan die nieuwe Athlon II 645 en Phenom II 1075T.

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja, de 770 kan alle CPU's ondersteunen die voor AM3 uitkomen, de toekomstige CPU's die ze niet meer ondersteunen komen ook niet meer op AM3 (was nogal wat onduidelijkheid over). Mits de fabrikant wel netjes een BIOS-update uitbrengt waarin die CPU ondersteund wordt uiteraard maar daar mag je wel vanuit gaan.

Nee, er zitten geen nadelen aan 770 behalve dat je geen SATA600 hebt. Maar als je met die 15 euro extra toch op de kosten van een 870-mobo komt, waarom niet. :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• rmd
  • Niet online
bwerg schreef op zondag 26 september 2010 @ 17:54:
Ja, de 770 kan alle CPU's ondersteunen die voor AM3 uitkomen, de toekomstige CPU's die ze niet meer ondersteunen komen ook niet meer op AM3 (was nogal wat onduidelijkheid over). Mits de fabrikant wel netjes een BIOS-update uitbrengt waarin die CPU ondersteund wordt uiteraard maar daar mag je wel vanuit gaan.

Nee, er zitten geen nadelen aan 770 behalve dat je geen SATA600 hebt. Maar als je met die 15 euro extra toch op de kosten van een 870-mobo komt, waarom niet. :P
SATA600 zit wel op GA-770TA-UD3 hoor: pricewatch: Gigabyte GA-770TA-UD3

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja maar een 870-bord is goedkoper. :P Een 770 nemen in plaats van een 870 doe je natuurlijk alleen als die 770 goedkoper is.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• rmd
  • Niet online
bwerg schreef op zondag 26 september 2010 @ 20:11:
Ja maar een 870-bord is goedkoper. :P Een 770 nemen in plaats van een 870 doe je natuurlijk alleen als die 770 goedkoper is.
Dat lijkt mij eigenlijk ook. Ik vraag me dan ook af waarom dit bord zelfs duurder is geworden dan dat ie was, afgezien van de economie...

Zo'n Asrock 870 Etreme3 is ook al goedkoper. Weet alleen niet of het geschikt is voor audio etc...

• naarden 4ever
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 17-09 15:33
is al eerder genoemd maar ik bevestig het gewoon maar even: er is geen noemenswaardige reden om van een 770 af te zien en een 870 te kopen met een groot prijsverschil: enige voordeel is dat de 870 standaard SATA600 heeft (USB 3.0 al wel of niet op 770?) maar als je daar niks mee doet, is een 770 geen probleem. als er nieuwe processoren uitkomen op een AM3 bord die niet compatibel zijn op een 770, zal dat evenmin zo zijn op een 870. en voor die 15 euro die je bespaard kun je eventueel een SATA3 kaartje kopen. ;)

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 25-09 16:07
Dat is 2x d.m.v een extra s-ata controllerchip, bij de 800 serie zit het native in de chipset en heb je dan ook 6x s-ata600.

• rmd
  • Niet online
OK bedankt. Dat maakt 't al wat makkelijker kiezen.

Nu twijfel ik tussen die Asrock Extreme 3 en de Gigabyte GA-870A-UD3. Bij die CPU support list van Gigabyte zie ik trouwens dat alle cpu's sinds bios versie F2 zijn ondersteund. Daar maak ik uit op dat die bios versie waarschijnlijk op elk bord zit dat je koopt.Anders had er wel ergens F1 gestaan lijkt me... Dan hoef ik ook niet meer te betalen voor het checken v/d bios versie bij de winkel.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

rmd schreef op zondag 26 september 2010 @ 20:51:
Bij die CPU support list van Gigabyte zie ik trouwens dat alle cpu's sinds bios versie F2 zijn ondersteund. Daar maak ik uit op dat die bios versie waarschijnlijk op elk bord zit dat je koopt.
Daar kun je wel vanuitgaan. Er zijn maar heel weinig borden die met een F1 bios op de markt komen, meestal is de F1 de eerste echte bios, maar zijn er al updates voordat de eerste chipjes in de fabriek worden geprogrammeerd.

30" monitor te koop

• Singular1ty
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 12-09 11:37

Singular1ty

EV Evangelist

Als je er niet uitkomt kan je altijd van iemand even een AM3 CPU lenen om de laatste BIOS te flashen. Kost wat extra moeite, maar bespaart je die 15 euro. Ik was ook zo slim om eerst mijn 955be te verkopen, en daarna een six core op mijn 790FX GD70 te zetten, die vervolgens niet werkte zonder BIOS update 8)7

Ik zou gaan voor de Asrock. Deze ondersteunt vanuit de doos al een six-core, naast alle eerder genoemde voordelen.

• bladerash
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22-09 16:53
rmd schreef op zondag 26 september 2010 @ 20:18:
[...]

Dat lijkt mij eigenlijk ook. Ik vraag me dan ook af waarom dit bord zelfs duurder is geworden dan dat ie was, afgezien van de economie...

Zo'n Asrock 870 Etreme3 is ook al goedkoper. Weet alleen niet of het geschikt is voor audio etc...
Omdat de vraag naar deze bord hoger is dan gebruikelijk.
Gigabyte Ultra Durable 3 levert wel wat meer kwaliteit dan Asrock.

• rmd
  • Niet online
Hmm... Ja alleen lees ik over de Gigabyte het volgende:

"the CPU socket is placed even closer to the DIMM slots. This means that low profile memory modules must be used when installing larger tower CPU coolers."

http://www.techspot.com/r...ard-comparison/page5.html

Dat kan dus eventueel een probleem worden als ik zo'n GeIL GV34GB1333C9DC setje er in wil doen + een
Scythe Mugen 2 Rev. B ?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je maar 1 set geheugen gaat gebruiken kun je die prima in de 2 witte sloten duwen, dan heb je wat meer ruimte en zit de koeler sowieso niet in de weg.
En die GEiL dingen zijn niet zo heel gek hoog, dus dat scheelt ook nog.

30" monitor te koop

• postbus51
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

postbus51

Lala is sexy

Dus als je mobo koopt , bijbetalen checken sticker op de bios

gauw 15 euries waard
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee