Computer loopt constant vast na stroomuitval

Pagina: 1
Acties:

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
Beste tweakers, ik zit met het volgende probleem. De pc van een vriend van me is sinds twee weken zeer instabiel en loopt om de haverklap vast (soms een freeze, soms artifacts, soms blue screen met memory dump). Ik heb al allerlei onderdelen vervangen en met de voltages van de verschillende onderdelen gespeeld om te kijken of hier ergens het probleem lag, maar heb tot dusver nog niets kunnen vinden. Misschien interessant is het feit dat dit probleem speelt sinds de stroom bij hem was uitgevallen terwijl de computer aanstond.

De hardware is als volgt:

Phenom X4 940 BE (3GHz)
4GB DDR2 PC6400 Kingston ValueRam
ASUS M4A785D moederbord (met onboard video, sound, lan)
500GB WD 7200rpm SATA harddisk
NEC DVD-brander
550W CoolerMaster voeding
Windows 7 Home Premium 64bit

De voltages lijken allemaal goed te zijn, alhoewel de +5V en +12V op 4,84V (volgens mij binnen de toegestane marge van 5%) en 12,74V (misschien wat aan de hoge kant) zijn. De temperaturen bij een stresstest met Prime95 64bit (waar hij dus meestal na een minuut al uitklapt) zijn rond de 40-45 graden met de AMD stock koeler, dit lijkt me ook geen probleem. Ik heb het geheugen reeds verwisseld met mijn eigen geheugen, dit verhielp het probleem niet. Mijn ideeën om dit probleem op te lossen beginnen een beetje op te raken, dus richt ik me op mijn mede-tweakers. Ik zie mogelijke input graag tegemoet!

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

adamvansanten schreef op zondag 26 september 2010 @ 16:12:
Ik heb al allerlei onderdelen vervangen
Misschien handig als je ook even vertelt wat je al vervangen hebt?

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
Daar heb je een goed punt. Ik heb het geheugen verwisseld, ik heb een losse videokaart geprobeerd (onboard video uitgeschakeld), verder zit er eigenlijk dus niet zoveel in (processor en moederbord heb ik niet veranderd, harde schijf en dvd brander lijken me niet erg relevant). Enige wat ik nog kan verzinnen is een andere voeding, maar die heb ik helaas niet liggen...

[ Voor 14% gewijzigd door adamvansanten op 26-09-2010 16:25 ]

Verwijderd

fouten bij prime95 lijkt me een memory of een processor issue (ligt eraan welke test je doet). Aangezien je het geheugen veranderd hebt en dat niets uithaalt, zal het waarschijnlijk de processor zijn dus wellicht een idee om dat om te wisselen?

Daarnaast is het handig om de BSoD code op te zoeken en te kijken of dat wat oplevert. Je kan ook de memory dump analyseren voor extra info.

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
Ik ben helaas niet in de gelegenheid om een andere processor te proberen. BSOD code googlen ga ik doen, memory dump analyseren wil ik ook best doen, maar ik zou in Windows7 niet weten waar deze te vinden is? Misschien kan iemand mij de locatie hiervan geven? (Heb nooit met Win7 gewerkt)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus je hebt voltages die opzich aardig zijn, alhoewel iets hoog bij de 12V en je hebt het geheugen vervangen. Nou ik zou zeggen dat je nog genoeg kan doen. Onderdelen los koppelen die niet nodig zijn, kijken of dat helpt. Geheugenbankjes wisselen, kijken of het daar aan ligt, processor testen, voeding wisselen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:10
Heb je het OS al uitgesloten door bv een Knoppix cd te booten ?

UNOX: The worst operating system

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
Tsurany schreef op zondag 26 september 2010 @ 16:30:
Dus je hebt voltages die opzich aardig zijn, alhoewel iets hoog bij de 12V en je hebt het geheugen vervangen. Nou ik zou zeggen dat je nog genoeg kan doen. Onderdelen los koppelen die niet nodig zijn, kijken of dat helpt. Geheugenbankjes wisselen, kijken of het daar aan ligt, processor testen, voeding wisselen.
Geheugenbankjes wisselen heb ik gedaan, alle 4 geprobeerd met 1 reepje erin. Maakte niets uit. Voeding wisselen zal inderdaad de volgende stap worden denk ik. Bedankt voor de input in ieder geval!

Verwijderd

adamvansanten schreef op zondag 26 september 2010 @ 16:30:
memory dump analyseren wil ik ook best doen, maar ik zou in Windows7 niet weten waar deze te vinden is? Misschien kan iemand mij de locatie hiervan geven? (Heb nooit met Win7 gewerkt)
http://lmgtfy.com/?q=memory.dmp+windows+7

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mij lijkt het wel redelijk voor de hand liggen dat je toch richting voeding moet gaan kijken, vooral omdat de problemen met de pc zich voordoen na de stroomstoring. Dat de voltages goed lijken te zijn zegt op zich nog niet alles omdat de voeding toch kan inklappen wanneer ie onder stress word gezet, hetgeen ook wel gebeurd als je prime95 draait.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 09:05
Als het stroomstoring is geweest kun je ook schade aan je HDD oplopen. Ik ben toevallig vandaag aan het sleutelen geweest aan de pc van een kennis van mij, Doordat de voeding aan het sterven is (en het systeem daardoor om de paar minuten uitvalt) zijn er fouten ontstaan op de HDD. Draai vanuit de recovery console van de DVD een keer een chkdsk om te zien of er fouten op staan.

Maar vanwege de andere symptomen zou ik ook gokken op de voeding in jou situatie.

Desktop | Server | Laptop

• Roel1966
  • Niet online
Binnen Windows7 en Vista kan je vanuit het OS zelf chkdsk starten door met de rechtermuis op eigenschappen van de betreffende harddisk te klikken. Alleen heet het dan geen chkdsk maar schijfcontrole maar dat spreekt lijkt mij wel een beetje voor zich. En zeker zou dat kunnen dat net op het moment van de stroomuitval de harddisk iets aan het wegschrijven was maar het lijkt mij minder waarschijnlijk.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter had je al gezien? Eerste info bij dit soort zaken hier op GoT. Op basis daarvan kun je een hoop elimineren en heb je er structuur in - en dat is voor ons ook een stuk makkelijker helpen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 09:05
Roel1966 schreef op zondag 26 september 2010 @ 17:35:
Binnen Windows7 en Vista kan je vanuit het OS zelf chkdsk starten door met de rechtermuis op eigenschappen van de betreffende harddisk te klikken. Alleen heet het dan geen chkdsk maar schijfcontrole maar dat spreekt lijkt mij wel een beetje voor zich. En zeker zou dat kunnen dat net op het moment van de stroomuitval de harddisk iets aan het wegschrijven was maar het lijkt mij minder waarschijnlijk.
Die zit ook in XP en doet het op je systeem disk alleen na een nieuwe opstart. Daarnaast viel mij bij het systeem dat ik nu heb staan op dat ik op deze manier geen fouten kreeg. Via een chkdsk vanaf de XP cd werden er 5 fouten gevonden (en gefixed) en met de tool van de fabrikant vanaf de UB CD werden er vervolgens nog eens 7 gerepareerd.

Desktop | Server | Laptop

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Zoals Roel al zegt, verwissel even de voeding. Grote kans dat het daar aan ligt.

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

• resma
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-02 16:32
Stroomuitval gaat vaak gepaard met een spike. Spanningspieken in het net kunnen een computer behoorlijk verklooten.

Probeer inderdaad eerst de voeding te wisselen, als dat niet helpt zul je echt moeten zoeken. Bedenk dan dat een spike ook vaak meerdere onderdelen verkloot.

• Roel1966
  • Niet online
Normaal gesproken bij een A-merk voeding zou deze die pieken goed moeten op vangen, echter bij B-merken kan dit nog wel eens anders zijn. Ook weer 1 van de redes om een A-merk voeding te kopen zodat in elk geval bij een stroomstoring niet meteen je hele systeem beschadigd raakt.

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
Sorry voor de trage reactie, drukke week gehad. Ik heb inmiddels de voeding vervangen (door een HP 400W, zou genoeg moeten zijn aangezien deze PC een Phenom X4, maar verder alles onboard heeft), maar dit heeft het probleem niet opgelost. Checkdisk heb ik gedraaid, gaf een paar corrupte area's die het programma gerepareerd heeft, maar dit heeft het probleem ook niet opgelost. Ook heb ik de processor underclocked en overvolted (van 3GHz en 1.25v naar 2GHz en 1.3v) om te kijken of het een stabiliteits- of hitteprobleem was, dit heeft ook niet geholpen. Het memory dump report uitlezen heeft ook weinig geholpen. Ik begin steeds meer te denken dat of het moederbord of de processor beschadigd is (aangezien ik de rest eigenlijk al heb vervangen).

[ Voor 4% gewijzigd door adamvansanten op 03-10-2010 10:44 ]

• adamvansanten

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Topicstarter
Het probleem is opgelost, moederbord was kapot, geRMAd en nieuwe gekregen, nu werkt de computer weer goed! Bedankt voor de hulp.

• ploffie144
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-02 08:00
Rupie schreef op maandag 27 september 2010 @ 07:02:
[...]

Die zit ook in XP en doet het op je systeem disk alleen na een nieuwe opstart. Daarnaast viel mij bij het systeem dat ik nu heb staan op dat ik op deze manier geen fouten kreeg. Via een chkdsk vanaf de XP cd werden er 5 fouten gevonden (en gefixed) en met de tool van de fabrikant vanaf de UB CD werden er vervolgens nog eens 7 gerepareerd.

[ Voor 3% gewijzigd door ploffie144 op 22-10-2010 03:04 . Reden: Sorry verkeerde quote ]

Pagina: 1