Beste tweakers, ik zit met het volgende probleem. De pc van een vriend van me is sinds twee weken zeer instabiel en loopt om de haverklap vast (soms een freeze, soms artifacts, soms blue screen met memory dump). Ik heb al allerlei onderdelen vervangen en met de voltages van de verschillende onderdelen gespeeld om te kijken of hier ergens het probleem lag, maar heb tot dusver nog niets kunnen vinden. Misschien interessant is het feit dat dit probleem speelt sinds de stroom bij hem was uitgevallen terwijl de computer aanstond.
De hardware is als volgt:
Phenom X4 940 BE (3GHz)
4GB DDR2 PC6400 Kingston ValueRam
ASUS M4A785D moederbord (met onboard video, sound, lan)
500GB WD 7200rpm SATA harddisk
NEC DVD-brander
550W CoolerMaster voeding
Windows 7 Home Premium 64bit
De voltages lijken allemaal goed te zijn, alhoewel de +5V en +12V op 4,84V (volgens mij binnen de toegestane marge van 5%) en 12,74V (misschien wat aan de hoge kant) zijn. De temperaturen bij een stresstest met Prime95 64bit (waar hij dus meestal na een minuut al uitklapt) zijn rond de 40-45 graden met de AMD stock koeler, dit lijkt me ook geen probleem. Ik heb het geheugen reeds verwisseld met mijn eigen geheugen, dit verhielp het probleem niet. Mijn ideeën om dit probleem op te lossen beginnen een beetje op te raken, dus richt ik me op mijn mede-tweakers. Ik zie mogelijke input graag tegemoet!
De hardware is als volgt:
Phenom X4 940 BE (3GHz)
4GB DDR2 PC6400 Kingston ValueRam
ASUS M4A785D moederbord (met onboard video, sound, lan)
500GB WD 7200rpm SATA harddisk
NEC DVD-brander
550W CoolerMaster voeding
Windows 7 Home Premium 64bit
De voltages lijken allemaal goed te zijn, alhoewel de +5V en +12V op 4,84V (volgens mij binnen de toegestane marge van 5%) en 12,74V (misschien wat aan de hoge kant) zijn. De temperaturen bij een stresstest met Prime95 64bit (waar hij dus meestal na een minuut al uitklapt) zijn rond de 40-45 graden met de AMD stock koeler, dit lijkt me ook geen probleem. Ik heb het geheugen reeds verwisseld met mijn eigen geheugen, dit verhielp het probleem niet. Mijn ideeën om dit probleem op te lossen beginnen een beetje op te raken, dus richt ik me op mijn mede-tweakers. Ik zie mogelijke input graag tegemoet!
Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten