Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 372672

Topicstarter
Hallo mensen,

Voor school moet ik een hoop opdrachten maken met betrekking tot Windows Server 2003. Deze draait in VMWare. Alles tot nu toe ging prima maar nu kom ik er echt niet meer uit. Ik ben nog een beginner!

Ik heb in de AD een aantal users en OU's aangemaakt. Op de C-schijf heb ik een share-map gezet waarbij "Everyone" op Full Controll staat.
Als ik de map benader via C:/Share heb ik dat ook. Wanneer ik hem echter benader via \\server-naam\Share krijg ik de volgende melding:

\\server-naam\Share is not accessible. You might not have permission to use this network resource. contact the administrator of this server to find out if you have acces permissions

configuration information could not be read from the domain controller, either because the machine is unavailable, or acces had been denied

Ik probeer de map te benaderen vanaf de server zelf en ben gewoon ingelogd op de server als Administrator!

Via google vind ik wel het een en ander met deze foutmelding alleen toch kom ik er niet uit. Wat kan het zijn?

bedankt alvast :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 372672 op 26-09-2010 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 09:10
ntfs perms wel nagekeken? properties-->security
die moet je ook zetten.
share+ntfs perms == most restrictive. RW+no access == no access

[ Voor 31% gewijzigd door Razwer op 26-09-2010 16:05 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Staat je DNS wel goed? IPCONFIG /ALL van client en server.. Lijkt erop alsof ie zn eigen naam niet kan resolven.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Razwer schreef op zondag 26 september 2010 @ 16:05:
ntfs perms wel nagekeken? properties-->security
die moet je ook zetten.
share+ntfs perms == most restrictive. RW+no access == no access
bedankt voor je reactie. Uiteraard, daar staat alles op Full Controll.
Zelfs de C-Schijf staat op Full Controll voor Admins, Users en Everyone.

@ sanfranjake: I see, I see.. \\192.168.0.1\Share werkt wel.. Maar toch gek dat \\davidserver.local\ gewoon te bereiken is maar \\davidserver.local\Share niet

Afbeeldingslocatie: http://img692.imageshack.us/img692/2448/schermafbeelding2010092p.png

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 372672 op 26-09-2010 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 151099

zie je op \\davidserver.local\ wel de map share staan?

waarom werken jullie op school trouweens met een 7 jaar oud OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb je wel DFS opgezet dan? Je probleem zit in Kerberos vermoed ik?

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 151099 schreef op zondag 26 september 2010 @ 18:57:
zie je op \\davidserver.local\ wel de map share staan?

waarom werken jullie op school trouweens met een 7 jaar oud OS?
Ja. Die zie ik. Wanneer ik hem open krijg ik dus de foutmelding die in de ts staat.

We beginnen met 2003, daarna meteen er achteraan 2008. Uiteindelijk moet 2003 en 2008 samenwerken vanuit 2 virtuele omgevingen.

DNS heb ik nog niet ingesteld.. Maar eerlijk gezegd weet ik ok niet wat ik allemaal moet instellen daarin. :o
Morgen dan maar op school vragen. Het enige wat ik momenteel moet doen is:

"Managing Users, Computers and Groups"

In de opdracht staat niets over het configureren van DNS.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 372672 op 26-09-2010 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 09:10
standalone bak of domain controller? als het een DC is zit er dns op en moet je zowel lokaal op de DC als op de client de DC and DNS server instellen.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Anoniem: 372672 schreef op zondag 26 september 2010 @ 19:00:
DNS heb ik nog niet ingesteld.. Maar eerlijk gezegd weet ik ok niet wat ik allemaal moet instellen daarin. :o
Morgen dan maar op school vragen. Het enige wat ik momenteel moet doen is:

"Managing Users, Computers and Groups"

In de opdracht staat niets over het configureren van DNS.
Het is verstandig om bij zoiets als Active Directory met les 1 te beginnen, en niet gelijk door te schieten naar les 4. Daarin ligt het probleem.

Mijn spoorwegfotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135756

Anoniem: 372672 schreef op zondag 26 september 2010 @ 15:59:
Hallo mensen,

Voor school moet ik een hoop opdrachten maken met betrekking tot Windows Server 2003. Deze draait in VMWare. Alles tot nu toe ging prima maar nu kom ik er echt niet meer uit. Ik ben nog een beginner!

Ik heb in de AD een aantal users en OU's aangemaakt. Op de C-schijf heb ik een share-map gezet waarbij "Everyone" op Full Controll staat.
Als ik de map benader via C:/Share heb ik dat ook. Wanneer ik hem echter benader via \\server-naam\Share krijg ik de volgende melding:

\\server-naam\Share is not accessible. You might not have permission to use this network resource. contact the administrator of this server to find out if you have acces permissions

configuration information could not be read from the domain controller, either because the machine is unavailable, or acces had been denied

Ik probeer de map te benaderen vanaf de server zelf en ben gewoon ingelogd op de server als Administrator!

Via google vind ik wel het een en ander met deze foutmelding alleen toch kom ik er niet uit. Wat kan het zijn?

bedankt alvast :)
Het probleem is hoogstwaarschijnlijk DNS.
DNS en AD zijn zeer nauw met elkaar verbonden.
Ik raad je aan om je Domain Controller (DC) ook DNS server te maken (enkel caching voor het gemak) en de client waarmee je test de DC als DNS server te laten gebruiken.
Gebruik gewoon altijd een DC als DNS server, het heeft legio voordelen, niet in de laatste plaats de replicatie van active directory die dan ook meteen DNS kan repliceren naar andere DC´s.

Let ook goed op SHARE rechten en NTFS rechten.
Dat zijn dus 2 verschillende dingen en kunnen verwarrend zijn. De rechten die je wil zetten zijn NTFS rechten, hiermee kan je VEEL meer dan met SHARE rechten. Share rechten is een protocol en is vooral voor een bestandssysteem die geen rechten (ACL) ondersteund. (zoals FAT). Echter, NTFS heeft zeer granulaire ACL´s en dus heb je 2 opties: share rechten en NTFS rechten.
Vergeet die share rechten (= prut) en zet die altijd open en ga vervolgens fijn afstellen middels NTFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-06 16:32
kun je op naam pingen dan weet je of het met de dns goed zit.
zit je met beide machines in het zelfde ip segment?
192.168.0.2 en 192.168.0.3 of iets dergelijks.

heb je ook geprobeerd de firewall uit te zetten misschien dat deze nog roet in het eten gooit.
en de vmware ethernet kaarten staan goed ingesteld dit wil ook nog wel eens tot vage problemen leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mag ik 1 opmerking maken? Dank je,

Hij heeft een map aangemaakt waar iedereen rechten op heeft > check
Hij kan lokaal browsen naar c:\share > check
Hij heeft een share aangemaakt > unchecked
Hij probeert te verbinding met \\server\share > check
Share is niet benaderbaar doordat er geen share is > check

DNS is een andere issue, hij kan namelijk wel naar \\server.local\, maar niet naar \\server.local\share

btw: als het een admin is waar je mee inlogt op het domein: \\server.local\c$\share

[ Voor 9% gewijzigd door Vorkie op 27-09-2010 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-06 16:32
Vorkie schreef op maandag 27 september 2010 @ 21:54:

Hij heeft een share aangemaakt > unchecked
scherp. 8)7 dat wij dat allemaal niet eerder zagen

rechtermuisknop delen of sharing. voor wie ;iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135756

Vorkie schreef op maandag 27 september 2010 @ 21:54:

DNS is een andere issue, hij kan namelijk wel naar \\server.local\, maar niet naar \\server.local\share
Niet mee eens en niet zo heel erg scherp imho.
Deze melding:
Is heel verdacht bij het benaderen van de share.
Want waarom is de DC niet te benaderen?
De machine zelf heet davidserver en er is een DNS suffix: davidserver.local.
Het kan dus goed zijn dat voor resolven van hostname davidserver.local DNS niet nodig is en omdat de share op dezelfde machine staat ZIE je de share wel. En hoe kan het dat hij wel de share ziet op \\davidserver.local als hij de share nog niet gemaakt heeft?

Ik denk dat je voor het benaderen van de share zelf op een DC je DNS nodig hebt.
TS geeft aan dat niet te hebben geinstalleerd.
Ook geeft TS aan dat \\192.168.0.1\Share wel werkt (geen DNS nodig dan).
En ook DAN moet je dus WEL de share aangemaakt hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 135756 op 27-09-2010 22:46 ]

Pagina: 1