speaker kabel verschillende lengten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botech
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:34
Mijn front speakers staan aan beide kanten van m'n audio meubel. Nu staat m'n receiver niet in het midden maar helemaal rechts in het meubel, dus voor m'n rechter front zou ik genoeg hebben aan 1 of 1,5 m kabel en voor m'n linker front zo'n 3 m kabel. Is dit verschil in lengte verwaarloosbaar of moet dat gelijk zijn?
Kwestie van de prijs te drukken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:33
Ik heb op verschillende plekke gelezen dat je altijd moet zorgen voor dezelfde lengte van kabels :)

Dus ik zou gewoon dezelfde maat pakken, ik weet eigenlijk niet of je echt zoveel verschil hoort, maar waarom zou je moeilijk doen? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

botech schreef op zondag 26 september 2010 @ 10:36:
Is dit verschil in lengte verwaarloosbaar of moet dat gelijk zijn?
Dit maakt echt geen bips uit. Gewoon netjes op lengte maken dus :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dit kleine lengteverschil maakt niet zo veel uit lijkt me. Als de ene kabel nu 25m is en de andere 1m dan is het wellicht een ander verhaal al geloof ik daar ook niet in.

[ Voor 25% gewijzigd door XeNeRgY op 26-09-2010 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botech
yannickie111 schreef op zondag 26 september 2010 @ 10:38:
Ik heb op verschillende plekke gelezen dat je altijd moet zorgen voor dezelfde lengte van kabels :)

Dus ik zou gewoon dezelfde maat pakken, ik weet eigenlijk niet of je echt zoveel verschil hoort, maar waarom zou je moeilijk doen? :>
Zoals ik al zei, om de prijs te drukken. 8) Ik ga binnenkort nieuwe speakers kopen en dan wil ik er een goede kabel bij, en een paar meter is al gauw enkele tientallen euros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-05 14:02
teacher schreef op zondag 26 september 2010 @ 10:41:
[...]

Dit maakt echt geen bips uit. Gewoon netjes op lengte maken dus :)
Jawel, een kabel heel weerstand, dus verschillende lengtes geeft een verschillende weerstand. Wat zou kunnen betekenen dat je ene speaker harder kan klinken dan de andere..

Maar over 1 a 1,5 meter ga je dat niet merken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-05 14:02
botech schreef op zondag 26 september 2010 @ 10:44:
[...]

Zoals ik al zei, om de prijs te drukken. 8) Ik ga binnenkort nieuwe speakers kopen en dan wil ik er een goede kabel bij, en een paar meter is al gauw enkele tientallen euros.
Luidespreker kabel is onzin om daar erg dure van te kopen.. maar daar is al heel veel over geschreven in andere topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Giem schreef op zondag 26 september 2010 @ 10:49:
[...]

Luidespreker kabel is onzin om daar erg dure van te kopen.. maar daar is al heel veel over geschreven in andere topics.
zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 ;)

Maar verschil in lengte is niet te horen, zeker niet in een normale huiskamer waar beide speakers in een totaal andere omgeving staan (muur-deur, boekenkast-hondenmand, tafeltje-gordijnen, dat soort verschillen)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

juist al het maar om een paar meter gaat zou ik zeker gelijke lengtes nemen. Die paar tientjes maakt dan toch ook niet meer uit ? Al geloof je zelf niet dat je het gaat horen, als je ooit wat anders wil zijn ongelijke lengtes onverkoopbaar :)

Of je moet kiezen voor Ocos van dynaudio. de claim op deze kabel is dat ongelijke lengtes juist geen probleem zijn. Heb het zelf ook in gebruik. Fijne flexibele kabel die ook gebruikt nog wel te vinden is (en dan betaalbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Gezien het signaal met bijna lichtsnelheid door het draadje raast, kan ik me geen problemen voorstellen die niet met een simpele draai aan een balance-schuif opgelost kunnen worden, als ze al onstaan.

Theoretisch is een even lange kabel natuurlijk idealer, maargoed, praktisch gezien is de portomonnee belangrijker :)
Ray schreef op zondag 26 september 2010 @ 10:58:
Of je moet kiezen voor Ocos van dynaudio. de claim op deze kabel is dat ongelijke lengtes juist geen probleem zijn. Heb het zelf ook in gebruik. Fijne flexibele kabel die ook gebruikt nog wel te vinden is (en dan betaalbaar)
Nofi, maar als dat bij één kabel zo werkt, werkt het bij alle kabels zo. Je gaat mij niet vertellen dat een specifiek soort kabel dat soort problemen oplost (als die er zijn) terwijl anderen dat niet doen.

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 26-09-2010 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

botech schreef op zondag 26 september 2010 @ 10:44:
Als gezegd maakt de lengte van de kabel helemaal niks noppes nada uit. Voorts zou ik besparen op je kabels door gewoon naar de Praxis ofzo te gaan en een paar mm dik nonames cheap-ass koperkabel te kopen. Dat maakt namelijk ook helemaal niks uit. Zie inderdaad andere topics op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botech
Ray schreef op zondag 26 september 2010 @ 10:58:
juist al het maar om een paar meter gaat zou ik zeker gelijke lengtes nemen. Die paar tientjes maakt dan toch ook niet meer uit ?
Daar heb je ook een punt ;) Speakers zullen waarschijnlijk 800-1000 euro kosten. Kan je aan de ene kant zeggen: dan steekt het niet op een paar tientjes, aan de andere kant kan je zeggen: het is genoeg geweest.
Resistor schreef op zondag 26 september 2010 @ 10:57:
[...]

zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 ;)

Maar verschil in lengte is niet te horen, zeker niet in een normale huiskamer waar beide speakers in een totaal andere omgeving staan (muur-deur, boekenkast-hondenmand, tafeltje-gordijnen, dat soort verschillen)
Heb die zilveren kabel topics al verschillende keren gelezen en dat zijn eindeloze discussies die ik hier niet weer wil beginnen >:)
Oscar Mopperkont schreef op zondag 26 september 2010 @ 11:11:
[...]

Als gezegd maakt de lengte van de kabel helemaal niks noppes nada uit. Voorts zou ik besparen op je kabels door gewoon naar de Praxis ofzo te gaan en een paar mm dik nonames cheap-ass koperkabel te kopen. Dat maakt namelijk ook helemaal niks uit. Zie inderdaad andere topics op dit forum.
Dat ben ik nu toch ook niet van plan, of het wel of niet uitmaakt laat ik in het midden :+

Iedereen bedankt voor de reacties in elk geval, 'k ga het eens bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambr0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-07-2024
Anoniem: 172410 schreef op zondag 26 september 2010 @ 11:01:
Gezien het signaal met bijna lichtsnelheid door het draadje raast, kan ik me geen problemen voorstellen die niet met een simpele draai aan een balance-schuif opgelost kunnen worden, als ze al onstaan.
Bijna lichtsnelheid is niet helemaal waar, meer in de richting van 1/10 van de lichtsnelheid. Maar goed, dat is alsnog zo snel dat je het verschil nooit zult kunnen horen. Zeker niet in een woonkamer opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:28

mace

Sapere Aude

Wat de meeste "experts" ;) in dit topic vergeten is dat de weerstand niet de enige eigenschap is van een kabel. Een kabel is behalve een weerstand ook een inductor en een condensator. Samen vormen ze een LCR-circuit welke een karakteristiek heeft van bepaalde frequenties die gedempt worden en bij bepaalde frequenties gaat oscilleren etc...

Oké het effect is erg klein en met een verschil van een paar meter ga je het niet merken, dus in dit geval zou ik idd zeggen, maakt niet uit knip maar op lengte.

Maar dat kabels dus NIKS uitmaken is ook een grote mythe, net zoals alle magische eigenschappen die er door de audiofiele kant aan worden toegeschreven.
Zoals altijd ligt de waarheid ergens in het midden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Verschillen in kabels zijn niet te horen maar ze zijn wel te meten.

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:28

mace

Sapere Aude

ScrooLoose schreef op zondag 26 september 2010 @ 11:39:
Verschillen in kabels zijn niet te horen maar ze zijn wel te meten.
Mooi samengevat. :)

Hier voor de geïnteresseerden nog een artikel van Nelson Pass die hij in de jaren 80 over speakerkabels heeft geschreven: http://www.passlabs.com/pdfs/articles/spkrcabl.pdf

Zoals je kunt zien; overduidelijke verschillen tussen kabels. Kun je het horen? Waarschijnlijk niet.

[ Voor 12% gewijzigd door mace op 26-09-2010 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het kan wel hoorbaar zijn dat het koper van de kabel bij de uiteinden gaat oxideren, maar de oplossing daarvoor is door om elk halfjaar het gestripte deel af te knippen en de kabel opnieuw te strippen (ga niet de uiteinden vertinnen, soldeertin is niet veerkrachtig dus dan gaat de kabel los zitten).

[ Voor 0% gewijzigd door TBTL op 26-09-2010 11:50 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

gambr0 schreef op zondag 26 september 2010 @ 11:33:
Bijna lichtsnelheid is niet helemaal waar, meer in de richting van 1/10 van de lichtsnelheid. Maar goed, dat is alsnog zo snel dat je het verschil nooit zult kunnen horen. Zeker niet in een woonkamer opstelling.
Verschillende bronnen melden verschillende dingen, maar hoewel de elektronen zich misschien relatief langzaam bewegen, beweegt het signaal zich behoorlijk rap (de elektronen worden als knikkers doorgeduwd, waardoor reeds in de draad aanwezige electronen een lamp of speaker zullen aansturen).
mace schreef op zondag 26 september 2010 @ 11:38:
Maar dat kabels dus NIKS uitmaken is ook een grote mythe, net zoals alle magische eigenschappen die er door de audiofiele kant aan worden toegeschreven.
Zoals altijd ligt de waarheid ergens in het midden. ;)
Bij alles dat analoog wordt doorgegeven maakt kabelkwaliteit in theorie een verschil. Of je daar in de praktijk ook wat van merkt verschilt per situatie, maar bepaalde kabels zullen het signaal met minder verlies van A naar B krijgen dan andere.

Bij digitale signalen maakt de kwaliteit alleen een verschil in of het signaal aankomt of niet. Daarna treedt er geen kwaliteitsverlies of o.i.d.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 26-09-2010 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Zoals je kunt zien; overduidelijke verschillen tussen kabels. Kun je het horen? Waarschijnlijk niet.
Ik kan wel degelijk horen dat de rear-speakers een stuk zachter zijn dan mijn front speakers. Komt ook omdat er naast de toch al langere kabels ook nog zo'n 5 meter velengkabel tussen zit (dus zo'n 3m tegenover 10m kabel). Maar het verschil is echt heel groot, ik moet de rears met zo'n 15db extra versterken om het verschil op te heffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Een kabel is behalve een weerstand ook een inductor en een condensator. Samen vormen ze een LCR-circuit
Jeps.. en, wat doe je met het overschot aan kabel? Oprollen (lees: een spoel maken) achter je speaker? :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Anoniem: 147126 schreef op zondag 26 september 2010 @ 11:57:
Ik kan wel degelijk horen dat de rear-speakers een stuk zachter zijn dan mijn front speakers. Komt ook omdat er naast de toch al langere kabels ook nog zo'n 5 meter velengkabel tussen zit (dus zo'n 3m tegenover 10m kabel). Maar het verschil is echt heel groot, ik moet de rears met zo'n 15db extra versterken om het verschil op te heffen.
Dat komt dan hoogstwaarschijnlijk door de versterker/bron of dat de gevoeligheid van de rear speakers lager is dan die van de front speakers. Sluit maar eens zo'n kabel van 10 meter aan op de linker front speaker en houd voor de rechter gewoon de kabel van 3 meter.

[ Voor 19% gewijzigd door TBTL op 26-09-2010 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botech
En zo draait het toch weer uit op een "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht" discussie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:00

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik zou toch kiezen voor 2 gelijke lengten vanwege "mace" z'n opmerking, de demping en afstand.
Misschien hoor je het niet maar als er iets mis is ga je wel gelijk de schuld geven aan je ongelijke kabels :P

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botech
BlueTooth76 schreef op zondag 26 september 2010 @ 12:37:
Ik zou toch kiezen voor 2 gelijke lengten vanwege "mace" z'n opmerking, de demping en afstand.
Misschien hoor je het niet maar als er iets mis is ga je wel gelijk de schuld geven aan je ongelijke kabels :P
Maar mace zegt:

Oké het effect is erg klein en met een verschil van een paar meter ga je het niet merken, dus in dit geval zou ik idd zeggen, maakt niet uit knip maar op lengte.
Verwarrend :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:03

FeaR

In GoT we trust

Als je toch dure kabels gaat kopen dan zou ik wel adviseren om twee maal dezelfde lengte te nemen. Niet omdat je verschil hoort, maar mocht je ooit de kabels gaan willen verkopen dan ben je sneller 2 x 3 meter kabel kwijt dan 1 x 3 meter en 1 x 1,5 meter. Maar dat verkooptechnischpunt is natuurlijk niet van toepassing als je goedkope kabels koopt. Aan de andere kant: als je toch goedkope kabels hebt, waarom dan niet die extra meters er bij nemen als het toch maar letterlijk een paar kwartjes scheelt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1