2 losse switches of 1 switch?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Check_Mate
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07 23:20
Hallo,

Ik wil 2 verschillende netwerk aansluitingen verdelen dmv een switch. Ik zou het liefste 1 switch kopen waarin ik beide aansluitingen kan switchen.... Of kan ik toch gewoon het beste 2 losse switches kopen?

Alvast bedankt voor de tips! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 18:07
moeten ze los van elkaar opereren? of is er ook netwerkverkeer tussen de netwerken mogelijk?

in geval 1 is 'twee losse switches kopen' goedkoper, omdat je dan voor domme consumerswitches kunt gaan.
in geval 2 is 'een switch kopen' misschien wel een goed idee, maar dan wel eentje met routing mogelijkheden (en misschien vlans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235769

Ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp maar volgens mij moet je dan een manageble switch hebben die " vlan's" ondersteund. leg datgene dat je wilt doen even wat duidelijker uit.

grtz. B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Check_Mate
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07 23:20
Anoniem: 235769 schreef op zondag 26 september 2010 @ 10:09:
Ik weet niet of ik het helemaal goed begrijp maar volgens mij moet je dan een manageble switch hebben die " vlan's" ondersteund. leg datgene dat je wilt doen even wat duidelijker uit.

grtz. B
Beide bedankt voor jullie reactie!

Omdat beide netwerken juist gescheiden moeten werken begrijp ik dat de voordeligste oplossing 2 consumer switches zijn. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 15:09
De (bij mijn weten) goedkoopste switch met VLANs is een HP ding met 8 poorten, en die kost een 80 euro, terwijl je voor 10 euro al unmanaged switches hebt met hetzelfde aantal poorten.

De netwerken moeten gescheiden blijven; dan zou ik dus 2 switches nemen. Aangezien de netwerken van elkaar gescheiden moeten blijven zou je aan kunnen nemen dat de onderdelen van dat netwerk ook van elkaar gescheiden zijn, en in dat geval is ook het fysiek aanleggen van de kabels waarschijnlijk makkelijker als je 2 switches hebt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Twee losse nemen ja, anders gaan VLANnen maar dat is een stukje duurder. Naast dat betwijfel ik of je kennis ver genoeg reikt om met VLANs te gaan werken, maar dat is even gebaseerd op je topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Over een consumenten switch kan je ook tag's gebruiken. Zolang je deze dan ook op de interfaces configureerd. Maar soms is dat niet altijd mogelijk (driver ondersteuning, of hardware die het niet kan).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-06 15:23
Buiten de reeds genoemde VLAN-aspecten is er nog een criterium: Afstand tot de switch. Staat alles relatief dicht bij elkaar, of zijn er eigenlijk twee centrale punten aan te wijzen? In het laatste geval zouden twee switches wellicht handiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Overigens moet je wel rekening houden met dat VLAN's geen security optie is, maar bedacht is voor eenvoudiger management. 2 losse switches zijn security technisch altijd beter.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1