Toon posts:

Memtest/Orthos geeft steeds fouten.

Pagina: 1
Acties:

• Ego Draconis
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 15-04-2014
Ik heb een tijdje terug een pc gebouwd, maar vooral tijdens gamen blijkt de pc niet erg stabiel te zijn met soms een BSoD of het spel reageert niet meer.

Het volgende heb ik al gedaan:

Ik draaide eerst op de ingebouwde videokaart, later heb ik een nieuwe videokaart gekocht, zonder dat de stabiliteit verbeterd of verslechterd.
Voeding heb ik bij de videokaart gekocht, ook waarbij er niets aan de situatie veranderde.

Nu heb ik de volgende tests gedaan:

Memtest: Veelvuldig krijg ik fouten, vaak voor de 80% coverage krijg ik al de eerste fout (een enkele keer kreeg ik de eerste fout bij 120%). Ik heb al eerder advies gehad om het voltage te verhogen, maar dit werkte helaas averechts en kreeg ik nog sneller de foutmeldingen. Ook heb ik in Bios geprobeerd de timings niet op auto te laten staan en ze in te vullen naar CL9 timings, maar dit gaf geen verbetering. Daarnaast heb ik geprobeerd de RAM op 1066 te draaien met CL9 timings, maar dit gaf ook geen verbetering.

Orthos: Bij de blended test gaat het vaak al heel snel mis. 5 minuten is al te veel. Als ik de test instel op alleen cpu tests, dan kan orthos uren doorgaan, wat voor mij een duidelijke aanwijzing is dat de cpu niet slecht is en de RAM wel.

Drivers heb ik vernieuwd naar de nieuwste niet beta versies. Daarnaast heb ik ook de bios geflashed naar de nieuwste niet beta versie, maar dit gaf geen verbetering of verslechtering.

Ik baal hier eigenlijk wel een beetje van. Is dit genoeg reden om garantie te kunnen claimen of heb ik nog iets over het hoofd gezien?

Voor de volledigheid mijn pc (alles draait op stock):
Kast: Antec 300
Moederbord: Asus M4A785TD-V EVO/U3S6
Processor: AMD Athlon II X2 245
RAM: 4096MB DDR3/1333 TakeMS CL9 KIT
HDD: WD Caviar Green 500 GB 32MB Cache
GFX: XFX Radeon HD 4850 512 MB DDR3
PSU: OCZ Fatality 550 Watt

PS: mocht ik nog iets missen in de topicstart, dan pas ik het graag aan :)

Phenom II X4 955 BE 3,2 GHz @ 3,9 GHz/Antec H2O 620/XFX 6850 Black Edition Dual Fan/4 GB kingston valueram/Asrock 890GX pro3/Ms-Tech CA 0-300 Stingray/1TB samsung spinpoint/XFX Pro 550W

• udybees
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 23-03 21:01
lijkt mij duidelijk, geheugen geeft fouten. bankjes een voor een testen en de gene die fouten geeft retour zenden voor RMA

• General_Snuss
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22:37
Aangezien het een kit is, zou ik met alle RAM modules terug naar de winkel gaan en een andere vragen.

• cjdijk
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 13:52

cjdijk

Hans favoriete radiostation

General_Snuss schreef op zondag 26 september 2010 @ 08:23:
Aangezien het een kit is, zou ik met alle RAM modules terug naar de winkel gaan en een andere vragen.
Ja, en als je nieuwe RAM modules hebt ontrvangen van de winkel, zorg dan dat je deze keer een polsbandje draagt tegen statische electriciteit. Anders heb je kans dat je dat nieuwe geheugen opnieuw stukmaakt. Vertel dat natuurlijk niet tegen de winkel. ;) Alternatief voor een polsbandje is met je ene hand het geheugen inbouwen, terwijl je met je andere hand de voeding vasthoudt. En misschien overbodig, maar trek altijd de stekker uit het stopcontact tijdens het inbouwen, gezien je moederbord gedeeltelijk onder spanning blijft staan, zelfs als je computer helemaal uitstaat. Vaak zit er ook een LED op je moederbord die aangeeft of er nog spanning opstaat of niet.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Staat het geheugen dat je gebruikt op de QVL van dit bordje? Niet compatible geheugen draait net zo slecht als dood geheugen. Dat iets niet op de QVL staat wil niet zeggen dat het er niet op werkt, maar het kan wel een indicatie zijn dat het daarom niet werkt.

30" monitor te koop

• Ego Draconis
cjdijk: Tijdens het inbouwen heb ik geen statische elektriciteit gehad. Ik heb de verwarming in de buurt en meerdere malen geraakt om mogelijke statische elektriciteit kwijt te raken. Verder trek ik altijd de voedingstekker aan de achterkant eruit als ik ga "knutselen".

Terw_Dan: Het merk staat er wel tussen, maar alleen met andere chips. Dan houdt het volgens jou in in dat ik geen eerlijke tests heb uitgevoerd en ik eigenlijk niet kan weten of het wel of niet rot geheugen heeft :S

Phenom II X4 955 BE 3,2 GHz @ 3,9 GHz/Antec H2O 620/XFX 6850 Black Edition Dual Fan/4 GB kingston valueram/Asrock 890GX pro3/Ms-Tech CA 0-300 Stingray/1TB samsung spinpoint/XFX Pro 550W

• KoffieNT
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 12:45

KoffieNT

banaan

Misschien kun je je geheugen in een andere pc stoppen en dan nog eens kijken of memtest fouten geeft, zo ja; weet je waarschijnlijk genoeg :D.

:D

• B.Moust
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 09-09-2017
Vooral ook even de modules op de geheugenbanken onderling testen. misschien is een van je geheugenbanken wel defect. Maja daar kom je vanzelf achter op het moment dat je nieuwe modules hebt.

• Ego Draconis
B. Moust: sorry maar dan is het hele moederbord naar de klote. zowel op a1 + a2 dual channel kreeg ik fouten als op b1 + b2, zonder verbetering of verslechtering.

KoffieNT: Dat gaat helaas niet lukken. Het enige hier in huis is een laptop van een jaar oud en een pc met pentium 4 en ddr geheugen. Verder ken ik niemand in de buurt die zelf een pc gebouwd heeft met ddr3 geheugen.

Verder: ik zag op de QVL wel van hetzelfde merk RAM staan met lagere latencies. Ik heb geprobeerd te underclocken, 1 stapje extra prik en de wat strakkere timings ingesteld (cas 8 ipv cas 9). Resultaten hiervan zijn beter. Ik heb vanochtend anderhalf uur zitten gamen zonder bsod of vastlopers, iets wat hiervoor niet gebeurde. Ik moest zowaar het spel zelf afsluiten met de daarvoor bestemde knoppen ipv taakbeheer/bsod.

Ik hoop dat hiermee het euvel is opgelost. Ik ga geen memtest of andere testen doen totdat er weer iets mis gaat. Als het misgaat, horen jullie nog van me :)

PS: allemaal heel erg bedankt voor de hulp, de community is top :)

• Ego Draconis
Helaas werkte me laatste strohalm als gehoopt. Uiteindelijk bleek ik die ene keer gewoon geluk gehad te hebben. Ik kreeg weer de bekende bsod. Daarna memtest gedaan en wat bleek, bij 18,6% coverage ging het weer mis. Ik ga nu gewoon een RAM kopen van de QVL, maar die is voor mij niet vreselijk duidelijk.

OCZ OCZ3P13334GK DDR3 1333 4096MB(Kit of 2) DS N/A Heat-Sink Package 7-7-7-20 1.8V
OCZ OCZ3P13334GK DDR3 1333 4096MB(Kit of 2) DS N/A Heat-Sink Package 7-7-7-20 1.95V

Nu kan ik helaas by mycom alleen dezelfde versie in low voltage vinden.

http://www.mycom.nl/Produ...m-DDR3,13334GB-KIT/243424 (model OCZ3P1333LV4GK)

Zijn deze setjes zodanig hetzelfde dat ik deze veilig kan bestellen?

(mijn overige setup staat in de TS)

• albatross
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 20-09 13:42
Ego Draconis schreef op zondag 26 september 2010 @ 10:52:

Terw_Dan: Het merk staat er wel tussen, maar alleen met andere chips. Dan houdt het volgens jou in in dat ik geen eerlijke tests heb uitgevoerd en ik eigenlijk niet kan weten of het wel of niet rot geheugen heeft :S
Ik wilde net vragen wat Terw_Dan al vroeg. Vraag aan jou is dan: waarom koop je geheugen dat niet op de QVL staat? (En meer in het algemeen naar mensen toe: het is toch zo'n kleine moeite om even het manual van je toekomstig mobo de downloaden. of de aparte QVL pdf, en dan je geheugen te kopen). Geheugen dat er niet opstaat kan wel of niet werken. Bij ASUS borden willen plakjes met een bepaalde hoeveelheid chips (16 geloof ik; weet niet meer 100% zeker) het niet doen. Zulk soort zaken staan iig zeker in de manual.

Intel i7 11700K | Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Asus Z590-E Gaming | 64G Corsair LPX | Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti | Samsung 980/860 EVO/970 Pro | Logitech Z-906 | Super Flower Leadex Gold 650W | In Win 805c | LG 32UK550

• Ego Draconis
Tsja, dat was een missertje. Dit was mijn eerste systeem die ik gebouwd heb en ik verwachtte dat het RAM geheugen op de hoeveelheid en de timings niet veel verschilde. Dat was gewoon naïef van mijn kant.

Ik weet dat dit een fout van mij is en ik zit dus ook op de blaren. Ik weet nu welk geheugen ik nodig heb overigens. Ik heb een kingston gevonden die erop staat :D

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee