Toon posts:

Probleem met onboard netwerkkaaet Marvell

Pagina: 1
Acties:

• Semmert
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 22-08 12:50
Hallo mensen,

Ik heb een probleem met mijn internetverbinding die niet stabiel is, sinds ik een nieuw moederbord heb icm windows 7.

Situatie:
Nieuw moederbord: Asus p5Q Deluxe met twee netwerkcontrollers: Marvell Yukon 88E8056 PCI-E Gigabit Ethernet Controller en Marvell Yukon 88E8001/8003/8010 PCI Gigabit Ethernet Controller
Besturingssysteem: Windows 7 Ultimate 64-bit
Internet Ziggo alles-in-1 plus

Probleem:
Sinds ik dus dit mobo heb, ervaar ik problemen met mijn internetverbinding die randomly om de zoveel tijd enkele seconden uitvalt en waarvan de ping niet stabiel is. Soms gebeurt het om de haverklap en soms kun je een uur ongestoord streamen/gamen, waarbij de ping wel blijft schommelen (met ping -t test in cmd)

In de oude situatie waar ik xp draaide op een Gygabyte DS-3 mobo, was het internet altijd stabiel. Ook nu heb ik het internet zelf getest met een xp en een vista laptop, waarbij er geen enkel probleem was. Het probleem wordt dus niet veroorzaakt door de internetverbinding ansich.

Wat heb ik zelf al gedaan:
  • Internetkabel op beide poorten aangesloten
  • Drivers geupdate/vervangen zowel via marvell.com als driver cd bij mobo
  • Bij apparaatbeheer beide controllers uitgeschakeld en reboot gedaan, zodat windows ze opnieuw herkent
  • In bios één van de netwerkcontrollers uitgeschakeld zodat ze niet met elkaar interfereren
  • Virusscanner gedeïnstalleerd, plus 2 andere virusscanners geprobeerd
  • Onder apparaatbeheer bij eigenschappen van netwerkadapter/geavanceerd heb ik TCP-controlesom-offload (IPv4) uitgezet en Snelheid & duplex op full duplex 100Mbps gezet. Dit heb ik gedaan na op een engels forum gelezen te hebben dat dit voor problemen kan zorgen: http://www.neowin.net/for...vell-yukon-88e8056-issue/
Niets helpt

Op ditzelfde forum wordt aangegeven dat Marvell internetcontrollers op de P5 mobo's sowieso niet al te best zijn en dat je beter een losse Intel controller kan aanschaffen zoals bijvoorbeeld deze?: pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter

Voordat ik zo'n aankoop ga doen wil graag weten of dit nou echt nodig is (wat best een schande zou zijn) of dat iemand welicht wel een oplossing weet voor dit irritante probleem.

Alvast dank!

Ps. Ik heb dit topic maar onder Overige Hardware gezet, omdat het probleem zich lijkt toe te splitsen op de netwerkadapter en mij dit het meest geschikte subforum leek. Zo niet, excuses en feel free to move :)

Edit: Ik zie dat ik in de topicnaam een foutje heb staan, maar dit kan ik zo te zien niet meer aanpassen.

• Semmert
Klein bumpje! Iemand?

• Kompaan
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 30-04 22:44
Semmert schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 20:01:
waarvan de ping niet stabiel is. Soms gebeurt het om de haverklap en soms kun je een uur ongestoord streamen/gamen, waarbij de ping wel blijft schommelen (met ping -t test in cmd)
Ping naar je router neem ik aan dan, en schommelt tussen de wat en wat?
Misschien proberen met Linux Live CD om driver issue uit te sluiten?

• Semmert
Dank voor de reply!

Ping naar google :o . Waarschijnlijk is dit niet betrouwbaar, maar met mijn oude pc en met beide laptops heb ik referentiemateriaal. Ping 'hoort' altijd tussen de 8-13 ms te zitten, maar sinds ik de nieuwe pc heb zit er bij ongeveer elke 5 pingtests één uitschieter naar 25-40. Dit is dus niet het geval met de andere pc's.

Het ping issue is trouwens niet erg belangrijk, het is meer een bijkomstige factor. Het grootste probleem is het uitvallen van internet voor enkele seconden (5-10).

Heeft zo'n linux cd voorgeïnstalleerde drivers? Ik weet niet precies hoe zoiets werkt namelijk. Er zijn toch ook veeeele soorten live cd's? Welke moet je nemen dan?

Dank!

• Kompaan
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 30-04 22:44
Semmert schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 15:28:
Het ping issue is trouwens niet erg belangrijk, het is meer een bijkomstige factor. Het grootste probleem is het uitvallen van internet voor enkele seconden (5-10).
Bij het uitvallen van de verbinding van enkele seconden zou je dus ook een aantal zgn "timeouts" ("Timeout bij opdracht") in je ping moeten zien. Hetzelfde zou je ook naar je router toe moeten zien als het een probleem met je NIC is. Is dat het geval?
Semmert schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 15:28:
Heeft zo'n linux cd voorgeïnstalleerde drivers? Ik weet niet precies hoe zoiets werkt namelijk. Er zijn toch ook veeeele soorten live cd's? Welke moet je nemen dan?
Linux heeft idd "voorgeïnstalleerde" drivers. Je kan het populaire Ubuntu proberen bijvoorbeeld.

Duplex kan je het beste weer op Automatisch terugzetten als je dat niet al gedaan hebt. moet voor GBit namelijk (weet niet of je router van Ziggo dat doet).

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kompaan schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 15:39:
Duplex kan je het beste weer op Automatisch terugzetten als je dat niet al gedaan hebt. moet voor GBit namelijk (weet niet of je router van Ziggo dat doet).
Tja, op zich kun je dat wel forceren naar halfduplex, je krijgt toch geen 1Gbit internet binnen, 100Mbit zal nog meer dan zat zijn (als de router uberhaupt 1Gb/s poorten heeft).

30" monitor te koop

• Semmert
Ik krijg inderdaad timeouts bij de ping -t test. Ik maak trouwens geen gebruik van een router. Gewoon één kabel rechtstreeks het modem in. Die kabel gebruik ik ook voor beide laptops om de dezelfde test te doen, die dus geen timeouts geven. Ik weet zo niet wat het ip adres is van het modem om daar heen te pingen. Enig idee hoe je daar achter komt?

• Speeddragon
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
bij mijn oom heb ik zoiets ook gehad.

de pc geinstalleerd: alles helemaal top (std windows drivers)

ik dacht, laat ik de drivers pakken van de bijgeleverde cd-> alles om de 10 seconden er even uit.

dus misschien da tje hier wat mee kunt?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Semmert
Ik had het helaas al toen de standaard windows drivers waren geinstalleerd. Is zoiets altijd driver gerelateerd of is ook een probleem met de hardware vaak de oorzaak?

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het kan aan de driver liggen, maar het hoeft niet. Had je al een livelinux geprobeerd?

30" monitor te koop

• dezejongeman
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 09-09 16:35
voer het volgende eens uit

1. Click on Start button.
2. Type Cmd in the Start Search text box.
3. Press Ctrl-Shift-Enter keyboard shortcut to run Command Prompt as Administrator. Allow elevation request.
4. Type netsh winsock reset in the Command Prompt shell, and then press the Enter key.
5. Restart the computer.

hiermee worden ook registers in windows terug gezet misschien helpt dit.

dit heeft mij in het verlenden wel vaker geholpen met internet problemen

• Semmert
@Terw_Dan: Nee nog geen livelinux geprobeerd. Heb gisteravond wel de netwerkadapter in apparaatbeheer weer uitgschakeld en systeem opnieuw opgestart. Nog geen problemen gehad so far! Dit heb ik al vaker gedaan en toen hielp het niet.... apart verhaal.

@dezejongeman: Dank voor suggestie!

Ten eerste: wat doe ik dan precies? Wil ik wel graag weten voordat ik van alles ga uitvoeren :p

Ten tweede: na stap 2 druk je neem ik aan eerst op enter? Moet ik dan in het c:\ screen ctrl-shift-enter drukken bij stap 3? Gebeurt niks in dat geval. Daar stokt het dus :o

• Soundstorm2010
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 30-08 14:25
Zover ik weet heb je geen Drivers nodig voor Marvel Gigabyte om Internet te krijgen... Als goed is pakt Win7 Ulti dat gelijk op... Bij mij in ieder geval wel, en bij paar andere pc's ook.

en je kan ook naar CMD gaan, rechte muis knop, run als admin. en dan:

netsh winsock reset in the Command Prompt shell, and then press the Enter key

Je reset hiermee de cashe geheugen van je Systeem.
Meer Info: Nederland:

Dit bevel reset de Winsock catalogus naar de standaardconfiguratie. Dit kan nuttig zijn indien een misvormde LSP geïnstalleerd word dat in verlies van netwerkverband resulteert. Terwijl gebruik van dit bevel netwerkverband kan herstellen, zou het voorzichtig moeten gebruikt worden omdat vroeger-geïnstalleerde LSPs zullen moeten zijn plaats opnieuw.

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My Specs // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• Semmert
Windows had het idd meteen opgepakt. Alleen er waren direct problemen, dus heb ik ook drivers van cd en drivers van marvell geinstalleerd.

Het bizarre is dat het internet nu al 3 dagen niet is uitgevallen..... problem solved door een kabouter ofzo.

Dank voor de suggesties en wellicht kan ik ze alsnog gebruiken als het weer mis gaat.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee