Toon posts:

Backup lukt niet, VSS Writer NTDS Failed

Pagina: 1
Acties:

• ElCondor
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 24-09 08:42

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Beste Tweakers, ik ben een beetje wanhopig aan het worden.
Ik probeer een backup te maken van een fysieke server. Dit is een Backup Domain controller.
Echter de Backup maakt gebruik van VSS service om backups te maken van de NTDS store.
Deze writer geeft echter een status Failed [11] Non-retryable error aan (opgevraagd met vssadmin list writers). Dit heb ik nagezocht en er is mogelijkheid om de writers opnieuw te registreren, het betreft hier namelijk DLL's. Vervolgens moet de server gereboot worden (Met vijf virtuele servers erop is dit geen pretje) en vervolgens geeft de status van de NTDS writer netjes Stable [1] No errors aan.
Probeer ik dan de Backup te runnen, WBADMIN start systemstatebackup, dan mislukt de backup bij het maken van de shadow copies, en vervolgens is de status van NTDS weer Failed.

Ik heb hier elk artikel wat er maar mee te maken zou kunnen hebben, volgens mij, al over doorgelezen en verschillende fixes en opties geprobeerd, maar het biedt allemaal geen soelaas.

De service blijft in Failed status hangen. Restarten van de VSS service helpt niet, restarten van de NTDS service helpt ook niet (ook niet iets wat je voor je plezier doet).

De artikelen die erover te vinden zijn, zijn vaak van toepassing op oudere versies van Windows Server. Meestal 2003, heel soms 2008, maar nooit R2. Ondertussen zie ik wel vragen opduiken van mensen die hetzelfde probleem hebben, maar er wordt nergens een sluitende oplossing geboden. Wel voor een aantal gerelateerde problemen, maar die lijken dus niet op mij van toepassing.

Heeft iemand enig idee hoe ik een falende VSS writer weer van zijn writers' block kan krijgen?
Alle suggesties zijn welkom.

Het betreft een server waarbij de role data, zoals NTDS store, certsvc database DNS database etc, niet op de systeem partitie is geïnstalleerd. Ook hier had ik een fix voor gevonden, maar die was op Windows 2008 van toepassing en ik mag hem niet op 2008 R2 installeren. |:(

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• leuk_he
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 12:08

leuk_he

1. Controleer de kabel!

ElCondor schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 19:21:
Deze writer geeft echter een status Failed \[11] Non-retryable error aan (opgevraagd met vssadmin list writers).
3. Review the output and identify the Last Error failure status for the specific VSS Application Writer that was involved in the data protection operation (Figure 3, failed "NTDS" VSS Writer). Ensure that the writers are all showing a State of "[1] Stable" and that Last Error is showing "No error."

If Last Error states:

- Retryable Error, then retrying the data protection backup operation might resolve the VSS Application Writer's initial failure

- Non-Retryable Error, view the Event Viewer's Application Log for information regarding the cause and possible solution to this issue.

4. If the VSS Application Writer failure does not reset after a period of time, Backup Exec for Windows Servers continues to fail, or the native backup utility fails, then attempt to reboot the system and contact the specific company that produced the VSS Application Writer for further assistance.

Note: In most cases rebooting the server has resolved such issues, in case the issue is unresolved and the Writer continues to show failed status, please refer to the Microsoft Article mention below.

For more information regarding what may cause the Shadow Copy Components to fail, please refer to the Microsoft Article KB826936.
Heb je specifiekere foutmeldingen wat er met de vss writer fout gaat? waarschijnlijk dus in de eventviewer.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Turdie
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:36
VSS fouten wordt normaliter in de Event Logs ook weggeschreven, ik zou wel willen weten of je daar VSS gerelateerde events tegenkomt? Vaak in de Application Log met als Source VSS, soms ook in de System Log.

Als ik je post goed lees gebruik je Windows Server 2008 R2, dat is een beetje onduidelijk.

Je zou ook kunnen proberen de volgende service te stoppen voordat je de VSS services zelf stopt:
Microsoft Software Shadow Copy Provider

[Voor 169% gewijzigd door Turdie op 26-09-2010 00:04]

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
@ beide antwoorden hierboven: De versie van windows is inderdaad R2. De foutmededing die in het log terecht komt, sorry dat ik dat niet vermeld had, is vss request was rejected by ntds. Dan wordt aangeraden om het app log van de hostende applicatie, ntds, dus, na te kijken. Deze app log bestaat niet, wel de active directory service log, maar daar kan ik niets terugvinden met betrekking tot het functionere van ntds icm vss. Een google leert me, zoals hierboven al gesuggereerd wordt, te checken met vssadmin, of alle writers goed zijn. En daar blijf ik dus steken. De writer ntds is dus niet goed, maar ik kan niet terug vinden waarom en kan het dus ook niet verhelpen. Ik heb wel errors in het log van adds zitten, maar dit lijkt los te staan van het genoemde probleem. Ik kan hier wel een paar van posten. Wellicht dat het hier toch mee te maken heeft?

• Razwer
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23-09 15:27
lees ik het goed en heb je zelfs probs met het restarten van de ntds service? en je zegt backup domain controller. Doel je dat het een 2e DC is?
Wat draait er nog meer op? ik zou demoten, (en dan 2 opties, wachten op replicatie of bak renamen) en weer promoten,
Als dat faalt zou ik eens gaan nadenken over reinstall. EN vss server EN NTDS die niet willen restarten klinkt niet gezond. Prutsen om het te fixen kan, maar met schone install ben je vaak beter af. een DC is weinig waard gezien je die zo kan promoten en hij alles copieert.

Newton's 3rd law of motion

• Rolfie
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 20:22
Dit is een Backup Domain controller.
Dit bestaat al een tijdje niet meer, dit werdt alleen gebruikt bij Windows NT4.0 domainen (en lager). Bedoel je niet gewoon een domain controller? O-). Windows 2000 en hoger gebruiken de term backup domain controller al lang niet meer. :z

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Ok, Backup DC, bestaat niet meer, maar het is in ieder geval een DC zonder de FSMO role van Primary DC :P
Maar, demoten, en dan weer promoten, poeh, daar wil ik nu nog niet aan denken. Eerst eens kijken of ik dit op een andere manier aan de praat krijg. Op zich gaat het bij het NTDS niet mis met het starten...
De DC service start zonder problemen. Er komen echter wel wat errors in het log terecht. Maar niets, dat lijkt te maken te hebben met de VSS writer. Dit is een voorbeeld van de warning:
The security of this directory server can be significantly enhanced by configuring the server to reject SASL, met nog wat informatie er bij. Event ID 2886 voor ADDS.
De VSS SERVICE start ook gewoon op. En alle writers die er van afhankelijk zijn geven ook netjes de status stable. BEHALVE NTDS writer...
Er staan verder nog een behoorlijk aantal andere services op en om die allemaal weer in te richten vind ik wat jammer van mijn tijd, mocht het anders kunnen.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

ElCondor schreef op zondag 26 september 2010 @ 00:38:
De writer ntds is dus niet goed, maar ik kan niet terug vinden waarom en kan het dus ook niet verhelpen. Ik heb wel errors in het log van adds zitten, maar dit lijkt los te staan van het genoemde probleem. Ik kan hier wel een paar van posten. Wellicht dat het hier toch mee te maken heeft?
Geen idee of posten van die meldingen helpt.

of logging nivo hoger zetten van ad?

How to configure Active Directory diagnostic event logging in Windows Server 2003 and in Windows 2000 Server (artikel gaat niet specifiek over ad 2008, maar zal wel van toepassing zijn)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• Razwer
ElCondor schreef op zondag 26 september 2010 @ 23:56:
Ok, Backup DC, bestaat niet meer, maar het is in ieder geval een DC zonder de FSMO role van Primary DC :P
Maar, demoten, en dan weer promoten, poeh, daar wil ik nu nog niet aan denken.
Je doet net alsof demoten en promoten een zware klus is :S
het is een van de simpelste AD klusjes die er is. Niks spannends aan.
Start-->run-->dcpromo click click click click-->klaar.

de FSMO role waar je het over hebt is btw de pdc EMULATOR, niet de PDC role.

[Voor 4% gewijzigd door Razwer op 27-09-2010 08:30]

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
@Razwer, op zich heb je gelijk, maar ik heb vervelende ervaringen met het de-installeren en her-installeren van services. Met allerlei vervelende gevolgen van dien. Vandaar dat ik dit beschouw als een laatste redmiddel.

We raken, naar mijn idee alleen een beetje van de kern van de zaak weg. Zoals ik al zei: ik heb op zich geen problemen met ADDS zelf, maar wel met de VSS service. En dan nog niet eens met de service an sich, maar voornamelijk met één specifieke writer.

Het probleem is bekend, het komt in ieder geval vaker voor, volgens google, alleen heb ik nergens een oplossing kunnen vinden. Ik ben nu op zoek naar mensen die hierover mee willen denken.
Er komen geen errors, alleen maar warnings voor in het ADDS log (welke niet eens betrekking hebben op de VSS) en een specifiek VSS log is er niet echt.
Er komen dus wel errors voor in het application log met betrekking tot VSS en de NTDS writer en die verwijzen me naar de 'hostende' applicatie. Welke dat dan is, daar heb ik geen idee van, al vermoed ik dat dat ADDS is. Maar zoals gezegd, geeft die op dat gebied geen foutmeldingen aan in het log. Dus ik loop in een rondje.

Dit is de volledige warning (! zoals nu blijkt, geen error!) zoals die in het application log terecht komt als ik een backup start:

A VSS writer has rejected an event with error 0x800423f4, The writer experienced a non-transient error. If the backup process is retried,
the error is likely to reoccur.
. Changes that the writer made to the writer components while handling the event will not be available to the requester. Check the event log for related events from the application hosting the VSS writer.

Operation:
PostSnapshot Event

Context:
Execution Context: Writer
Writer Class Id: {b2014c9e-8711-4c5c-a5a9-3cf384484757}
Writer Name: NTDS
Writer Instance ID: {4de7335f-6c6c-4ea8-a620-35cd6e0f0897}
Command Line: C:\Windows\system32\lsass.exe
Process ID: 772

[Voor 26% gewijzigd door ElCondor op 27-09-2010 22:24]

• Razwer
ElCondor schreef op maandag 27 september 2010 @ 22:13:
@Razwer, op zich heb je gelijk, maar ik heb vervelende ervaringen met het de-installeren en her-installeren van services. Met allerlei vervelende gevolgen van dien. Vandaar dat ik dit beschouw als een laatste redmiddel.

We raken, naar mijn idee alleen een beetje van de kern van de zaak weg. Zoals ik al zei: ik heb op zich geen problemen met ADDS zelf, maar wel met de VSS service. En dan nog niet eens met de service an sich, maar voornamelijk met één specifieke writer.
Ik controleerde of je je huiswerk idd gemaakt heb en alwetende google bied idd geen relaas. Om je tijd en moeite te besparen zou ik toch mijn advies opvolgen. Als het reinstallen van een DC niet goed gaat, is er veel meer mis met je bak en ben je toch toe aan een reinstall. Zoals ik zei, demoten en promoten van een DC is verre van spannend. Elke eerste jaars MBO ICT niveau 3 n00b kan dat zonder fouten doen.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

ElCondor schreef op maandag 27 september 2010 @ 22:13:
eeeh nee, als ik het goed begrijp , NTDS writer communiceert met de ADDS om daar een soort van snapshot in te maken. dat doet NTDS door een call te maken maken naar de ADS. Die geeft dus een foutmelding terug aan NTDS. Daarom leek het me zinvol een debug log te hebben van de AD op het moment dat de writer failed.

• Turdie
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:36
Wat ik vindt op internet:
Error: 0x800423F4 - Complete PC Backup fails with the following error code:
The writer experienced a non-transient error. If the backup process is retried, the error is likely to reoccur.

This error is caused by a bug in the driver for Intel ICH5R chipset that results in critical disk 0 not being marked as fixed hard disk. There is no workaround because. According to Intel, this version is not Windows Vista compatible:
http://support.intel.com/support/chipsets/imsm/sb/CS-023616.htm

Misschien heb je ook nog wat aan het volgende artikel:
Troubleshoot VSS issues which occur with Windows Server Backup (WBADMIN) on Windows Server 2008 and Server 2008 R2

[Voor 17% gewijzigd door Turdie op 28-09-2010 00:04]

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Bedankt shadowman!
Het artikel voor het troubleshooten had ik gevonden en daarmee kwam ik juist niet heel erg verder.
Hij geeft uiteindelijk aan, ga maar eens kijken in het log van de app die de writer moet hosten, in het voorbeeld wordt Hyper-V gebruikt, maar bij mij is dat dus NTDS. NTDS an sich heeft geen log, ADS wel, maar daarin zie ik dus geen fouten optreden, alleen een warning, meer niet.

ICH5 van Intel gaat ook niet helemaal op. Ik heb een ICH10R van intel. Daar zijn wel vreemde driver problemen mee, want de laatste versie schijnt allerlei problemen op te leveren en er wordt op internet aangeraden om vooral niet naar die laatste versie te upgraden. Dat heb ik dus, vooralsnog niet gedaan. Vooral niet, omdat een eventuele upgrade naar de laatste versie niet terug te rollen is :(
Overigens geeft de RAID manager voor de ICH10R geen foutmeldingen. :?

• Fonta
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 15-09 13:29

Fonta

BuG Admin

Misschien dat ik eroverheen heb gelezen maar met welk programma maak je een backup?
En gaat het hier om een virtuele server? Al gezien - niet dus :)

[Voor 8% gewijzigd door Fonta op 02-10-2010 09:43]

BuG Community - Discord: discord.bug-community.com

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Het gaat om een fysieke server en mijn eigenlijke backupoplossing is backup exec 2010.
De test zoals beschreven heb ik gedaan met wbadmin. Om uit te sluiten dat backup exec roet in het eten gooit.

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Draaien de backupexec services onder een domain account of Local System?

Je kan eens proberen om de backupexec services te laten draaien onder een domain admin (als test) account of het terugzetten naar Local System,

Hier had ik namelijk een keertje problemen mee,

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Hmmm op zich, maar als de backup met WBADMIN (Windows Backup CLI) al mis gaat, dan gaat het met Backup Exec ook niet echt lukken. Ik heb hem trouwens draaiende onder een domain admin account.
Ik heb hem inderdaad ook een keer onder domain local laten draaien, zonder resultaat.
WBADMIN is gestart vanaf een elevated commandprompt. Ik was toen al ingelogd als Domain Admin en moest toen nog een elevated command openen om WBADMIN te mogen draaien.

Ik heb de ADDS service draaiende onder een local system account, volume shadow copy service draait ook onder local system account. Alles standaard.
ADDS opnieuw geïnstalleerd overigens, geen oplossing :(

• Fonta

Fonta

BuG Admin

Kijk eens of je meerdere vss providers hebt draaien, als de backup exec vss provider geïnstalleerd dan wil dat nog wel eens botsen met die van Microsoft.
Op de dos prompt vssadmin list providers en dan zie je het snel genoeg.
Zelf moet je dan even zoeken naar hoe je de backup exec vss provider verwijderd.
Ik zou het dan nog eens proberen.

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

Wat voor gegevens heeft de VSSADMIN allemaal staan:

VSSADMIN list providers
vssadmin list writers
vssadmin list shadows

Misschien komen we hier wat verder mee,

/edit
Geweldig eigenlijk, tijdje niet gepost en er posten 2 mensen bijna tegelijkertijd een advies voor de Vssadmin ;)

[Voor 26% gewijzigd door KRGT op 02-10-2010 21:48]

• Razwer
*gaap* werkt het nou nog niet? heb je nou al die DC demoted en opnieuw promoted? is kwartiertje werk met grote kans op success.

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
@Rawzer: zou je wat constructiever kunnen reageren? Nee, het werkt nog niet. Ook niet na een reïnstall van ADDS.

Hieronder de uitkomst van list. Ik zie inderdaad een BE writer, voor deduplication, maar tot hiervoor maakte ik gebruik van BE 12.5 zonder die de-duplication writer en die had hetzelfde probleem. Ik kon het toen al niet oplossen en ben toen maar overgegaan op BE2010 om te kijken of deze versie wel zou gaan werken. Helaas, geen resultaat.
Er is overigens ook niet veel te vinden over deze writer en problemen specifiek met andere writers zoals NTDS.

=============================list providers========================================
Provider name: 'Microsoft Software Shadow Copy provider 1.0'
Provider type: System
Provider Id: {b5946137-7b9f-4925-af80-51abd60b20d5}
Version: 1.0.0.7
=============================list writers==========================================
Writer name: 'Task Scheduler Writer'
Writer Id: {d61d61c8-d73a-4eee-8cdd-f6f9786b7124}
Writer Instance Id: {1bddd48e-5052-49db-9b07-b96f96727e6b}
State: [1] Stable
Last error: No error

Writer name: 'VSS Metadata Store Writer'
Writer Id: {75dfb225-e2e4-4d39-9ac9-ffaff65ddf06}
Writer Instance Id: {088e7a7d-09a8-4cc6-a609-ad90e75ddc93}

Writer name: 'Performance Counters Writer'
Writer Id: {0bada1de-01a9-4625-8278-69e735f39dd2}
Writer Instance Id: {f0086dda-9efc-47c5-8eb6-a944c3d09381}

Writer name: 'Microsoft Hyper-V VSS Writer'
Writer Id: {66841cd4-6ded-4f4b-8f17-fd23f8ddc3de}
Writer Instance Id: {9682836a-26c7-49bf-a8af-e6e33ac4366e}

Writer name: 'System Writer'
Writer Id: {e8132975-6f93-4464-a53e-1050253ae220}
Writer Instance Id: {e169c04f-3813-447a-8889-b3ed7a49ec94}

Writer name: 'FSRM Writer'
Writer Id: {12ce4370-5bb7-4c58-a76a-e5d5097e3674}
Writer Instance Id: {02bc1949-f3c3-4729-a985-327efaf72c95}

Writer name: 'FRS Writer'
Writer Id: {d76f5a28-3092-4589-ba48-2958fb88ce29}
Writer Instance Id: {beb34f7f-8a9f-4bc1-98a2-3b1c8846a62f}

Writer name: 'IIS Config Writer'
Writer Id: {2a40fd15-dfca-4aa8-a654-1f8c654603f6}
Writer Instance Id: {bed453e5-9dc4-442c-9b58-e20251aa6720}

Writer name: 'ASR Writer'
Writer Id: {be000cbe-11fe-4426-9c58-531aa6355fc4}
Writer Instance Id: {6a6781dd-1a08-41fa-a533-188d69fb82f7}

Writer name: 'WMI Writer'
Writer Id: {a6ad56c2-b509-4e6c-bb19-49d8f43532f0}
Writer Instance Id: {b096bacd-d67d-4b80-b1b1-3ebf19734a71}

Writer name: 'Certificate Authority'
Writer Id: {6f5b15b5-da24-4d88-b737-63063e3a1f86}
Writer Instance Id: {b48340c6-4974-49e7-bed0-2ae781a86f45}

Writer name: 'Registry Writer'
Writer Id: {afbab4a2-367d-4d15-a586-71dbb18f8485}
Writer Instance Id: {62589f5b-4902-4e49-b5f5-57edac31a106}

Writer name: 'IIS Metabase Writer'
Writer Id: {59b1f0cf-90ef-465f-9609-6ca8b2938366}
Writer Instance Id: {81727806-9c73-4b95-b6ed-d865bda66c52}

Writer name: 'NPS VSS Writer'
Writer Id: {35e81631-13e1-48db-97fc-d5bc721bb18a}
Writer Instance Id: {69c1bf42-002b-4754-8e45-654d5b7f0d17}

Writer name: 'Shadow Copy Optimization Writer'
Writer Id: {4dc3bdd4-ab48-4d07-adb0-3bee2926fd7f}
Writer Instance Id: {e009330a-673b-4431-849f-89e1867b8e04}

Writer name: 'Backup Exec Deduplication Storage Writer'
Writer Id: {55f6d76d-8617-4fc8-81e9-df0de529b555}
Writer Instance Id: {58f49054-3bcf-4dc6-afb3-cbcd5a57c0ed}

Writer name: 'BITS Writer'
Writer Id: {4969d978-be47-48b0-b100-f328f07ac1e0}
Writer Instance Id: {5c9b6968-9c8b-4f13-bca0-de3cb2ac401c}

Writer name: 'DFS Replication service writer'
Writer Id: {2707761b-2324-473d-88eb-eb007a359533}
Writer Instance Id: {019d26fe-ec8d-4ebd-8599-914a31e76433}

Writer name: 'NTDS'
Writer Id: {b2014c9e-8711-4c5c-a5a9-3cf384484757}
Writer Instance Id: {4de7335f-6c6c-4ea8-a620-35cd6e0f0897}
State: [11] Failed
Last error: Non-retryable error

Writer name: 'COM+ REGDB Writer'
Writer Id: {542da469-d3e1-473c-9f4f-7847f01fc64f}
Writer Instance Id: {0617afb6-3fc7-4b38-9676-f1c2f8b78882}

Writer name: 'Dhcp Jet Writer'
Writer Id: {be9ac81e-3619-421f-920f-4c6fea9e93ad}
Writer Instance Id: {f444d8bb-f812-4733-a9de-48ff1aa1793b}
===========================List shadows=========================================
Contents of shadow copy set ID: {4b83f09d-8c54-4c8b-b985-c96d3c230c6d}
Contained 1 shadow copies at creation time: 9/23/2010 8:51:14 PM
Shadow Copy ID: {5aff4893-1519-4016-b026-27f5a0f5d2c1}
Original Volume: (F:)\\?\Volume{47ee49eb-9136-4574-87fc-1a578260c545}\
Shadow Copy Volume: \\?\GLOBALROOT\Device\HarddiskVolumeShadowCopy1
Originating Machine: ZEUS.de-baay.nl
Service Machine: ZEUS.de-baay.nl
Provider: 'Microsoft Software Shadow Copy provider 1.0'
Type: ClientAccessible
Attributes: Persistent, Client-accessible, No auto release, No writers,
Differential

Contents of shadow copy set ID: {cb618013-b881-4cbd-80bd-44afab8995ee}
Contained 2 shadow copies at creation time: 9/25/2010 6:27:16 PM
Shadow Copy ID: {525d73a6-22a1-47ff-aa29-598ac724f6be}
Original Volume: (F:)\\?\Volume{47ee49eb-9136-4574-87fc-1a578260c545}\
Shadow Copy Volume: \\?\GLOBALROOT\Device\HarddiskVolumeShadowCopy19
Type: ApplicationRollback
Attributes: Persistent, No auto release, Differential, Auto recovered

Shadow Copy ID: {7ef2c861-eba7-48b9-8ea4-a502459a287c}
Original Volume: (C:)\\?\Volume{1d7ecc04-83aa-11df-b6e2-485b391c2b12}\
Shadow Copy Volume: \\?\GLOBALROOT\Device\HarddiskVolumeShadowCopy20
Type: ApplicationRollback
Attributes: Persistent, No auto release, Differential, Auto recovered

Contents of shadow copy set ID: {add85a19-d307-4e45-98ee-d419bd178afc}
Contained 1 shadow copies at creation time: 9/23/2010 8:51:39 PM
Shadow Copy ID: {82555f9c-3a02-4801-82f6-1f54bdd33250}
Original Volume: (C:)\\?\Volume{1d7ecc04-83aa-11df-b6e2-485b391c2b12}\
Shadow Copy Volume: \\?\GLOBALROOT\Device\HarddiskVolumeShadowCopy2
Type: ClientAccessible
Attributes: Persistent, Client-accessible, No auto release, No writers,
Differential

• Razwer
Hoe constructief kan ik zijn met het herhalen van advies als je niet vermeld dat je het al reeds gedaan hebt?
edit: excuus, overheen gelezen
Heb je trouwens toevallig je NTDS files op andere volumes staan dan je C:\ schijf en/of verspreid over verschillende volumes?
Hierbij doel ik dus op AD (partitions) log files en OS.

kom je trouwens ook eventid 8194 tegen?
http://technet.microsoft....rary/cc734235(WS.10).aspx

[Voor 33% gewijzigd door Razwer op 03-10-2010 21:21]

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Thx, ja daar heb ik wat aan. Het klopt, ik heb, ivm wat fault tolerance de NTDS op een andere harde schijf staan dan het OS ja. De log files ben ik even niet zeker van, maar het zou zo maar kunnen dat die ergens anders staan. Waar kan ik dat terug vinden?

En, is dat een probleem?

• Razwer
ik zag een post (weet niet meer welke) op ms kb (ging wel over 2003) dat wanneer je dus die files ging scheiden de vss writer over zn nek ging. demote en promote die bak nog eens en zet alles (desnoods tijdelijk, om te testen) op je C (OS) schijf.
Ik heb een zwaar vermoeden dat dit misschien je probleem oplost. Als ik het artikel weer kan vinden zal ik deze post editen.

edit, gevonden: When you perform a system state backup on a domain controller that is running Windows Server 2003 with Service Pack 1 or Windows Server 2003 with Service Pack 2, Backup may fail
In Windows Server 2003 with SP1 and Windows Server 2003 with Service Pack 2, Backup works when the operating system, the database, and the log files are all on the same volume or all on different volumes. However, Backup fails when only one volume, either the DIT volume or the log volume, is on the system drive. If both volumes are on the system drive or if both volumes are not on the system drive, Backup succeeds.

Note The DIT volume contains the Active Directory database file (.dit).

A timing issue that involves the Volume Shadow Copy Service and Backup prevents Windows Server 2003-based domain controllers from completing the system state backup operation. In this case, Backup cannot return the following information before the volume shadow copy has been created:
The names of volumes that host the operating system
The name of the Active Directory database
The names of the log files
This behavior confuses the NTDS writer, and it stops creating what would be an incomplete backup.

Additionally, the Volume Shadow Copy Service was modified in Windows Server 2003 SP1 to rely on Backup to add the volumes that host the operating system, the Active Directory database, and the log files to the snapshot set.

When system state backups are made, Backup may not include all volumes that host Active Directory information.

The following table lists the outcome for five scenarios where the DIT volume, the operating system, and the log files are stored across one to three volumes. Backup cannot create system state backups for scenarios 3 and 4 when Windows Server 2003 SP1 is installed.
Scenarios 1 2 3 4 5
Operating system C: C: C: C: C:
Database C: D: C: D: D:
Log files C: E: D: C: D:
Outcome Succeeded Succeeded Failed Failed Succeeded
wellicht geldt hetzelfde voor 2008/R2

[Voor 74% gewijzigd door Razwer op 05-10-2010 19:04]

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Ik kan het eens proberen, het probleem is dat ik dan een stuk of 8 VM's ook moet rebooten die op die server draaien. En van die VM's zijn weer een aantal andere VM's afhankelijk. Ik moet dat ff inplannen.

Overigens was ik deze al tegen gekomen, maar toch bedankt voor de tip. Ik ben er toen eigenlijk aan voorbij gegaan omdat in het artikel beschreven wordt, kwam ik nu weer achter, dat het voor mij geldende scenario, namelijk 5, OS op partitie C: en NTDS.dit en log files beide op schijf D: en, ja, het is een fysieke andere schijf, niet een andere partitie.

Overigens heb ik de 'workaround 2' uit het artikel inmiddels ook uitgeprobeerd, zonder succes, door op alle schijven waar ADDS bestanden op staan, dummy files aan te maken die expliciet in de backup worden opgenomen. Dit hielp dus niet :(

[Voor 17% gewijzigd door ElCondor op 05-10-2010 22:09]

• Razwer
mjah het zetten van alle NTDS gerelateerde zaken op de C:\ schijf is geen verzekering van success maar volgens mij zijn er nog erg weinig alternatieve opties over.
Het laatste alternatief is reinstall, en dan kun je de conclusie trekken dat backupexec naar alle waarschijnlijkheid iets heeft corrupted.

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Hmmmm, niet helemaal zeker van je laatste stelling. Op Backup Exec 12.5 heeft de backup nooit goed gelopen sinds de overgang naar Windows 2008 R2. Op Windows 2003 konden zonder problemen backups gemaakt worden van beide domain controllers.
Op een gegeven moment Windows 2008 R2 geïnstalleerd op een VM en deze in het 2003 domein gehangen. Deze vervolgens gepromoot en vervolgens de oude Win2003 back gedemote en uiteindelijk end of life.
Vervolgens mijn Win2003 2e DC ook gedemote en End of Life gedaan. Vervolgens een andere fysieke host ingericht met Win2008R2, in domein gehangen en gepromoot.

BE12.5 draaide al die tijd op een eigen VM en heeft zowel beide Win2003 DC's en de eerste Win2008 DC goed kunnen backuppen. Op de eerste 2008 DC zijn trouwens ook NTDS en Log bestanden op een ander volume dan het OS ondergebracht. BE12.5 kon vanaf dat moment (het in de lucht brengen van DC2, ik bedoel niet het verdelen van NTDS/log en OS over verschillende volumes :P ) al niet DC2 backuppen. Het heeft een tijdje geduurd voordat ik de upgrade naar BE2010 kon doen. En toen bleef het probleem met de backup van DC2 bestaan.

Het vervelende is ook dat ik ADDS niet uit de Shadowcopy kan gooien. Ik heb al een goede backup van een DC, dus een tweede heb ik in principe niet nodig, maar ja, ADDS behoord tot de SystemState en die wordt gedaan door middel van de VSS service. Bij de VSS opties in BE2010 kan ik alleen maar VSS gebruik áán of uit zetten. Niet de verschillende writers deselecteren... :-(

De fout zit hem op zich ook niet in BE2010 of 12.5, maar in de writer. Zoals beschreven, als ik een backup doe met Windows Backup, dan loopt die tegen hetzelfde probleem aan. Het enige wat BE2010 doet is gebruik maken van de VSS service. En deze is dus niet goed. Ik denk zelfs dat BE, beide versies geen enkel probleem verder hebben. Getuige alle andere servers die ik er mee backup, allemaal gebruik makend van de VSS service en last but not least de eerste DC. Die nagenoeg hetzelfde is inngericht als de 2e. Ik kan er maar niet over uit dat dit niet op te lossen lijkt... Van het weekeinde maar eens een demote en promote van DC2 inplannen... (nogmaal, ik begrijp dat demote en promote geen grote karwijen zijn, maar 8 virtuele servers down brengen en weer in de juiste volgorde up brengen is niet mijn favoriete zondagse bezigheid. :P)

[Voor 21% gewijzigd door ElCondor op 06-10-2010 20:47]

• Razwer
als je googled kom je zat posts tegen waar backupexec direct of indirect verantwoordelijk is voor vss problemen, dus toch kan het de veroorzaker zijn.
Het is trouwens ook (zwaar) tegen best practice in om hyper-v op een DC te draaien (ik ga er van uit dat het hyper-v is maar bedoel als virtual host). Waarom draai je de DC niet als VM en hou je de hyper-v host gewoon lekker kaal? Beter nog als je 2008R2 Enterprise Core edition draait als host, spaart je nog eens licenties uit ook, je mag 4x een enterprise editie VM er onder draaien voor de prijs van 1, mits je geen andere roles draait op de host (ADDS bijvoorbeeld).

Uiteraard is het makkelijk praten zonder de exacte situatie te kennen maar toch zou ik eens je design nog eens goed bekijken.

• Fonta

Fonta

BuG Admin

Razwer schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 23:40:
als je googled kom je zat posts tegen waar backupexec direct of indirect verantwoordelijk is voor vss problemen, dus toch kan het de veroorzaker zijn.
Dat ben ik volledig met je eens, de afgelopen 5 maanden ben ik bijna fulltime belast geweest met backup problemen (backup exec, arcserve en dataprotector). 1 van de meest voorkomende problemen was het falen van de snapshots. Vaak was het verwijderen van de backup exec vss provider een oplossing. TS zou de backup exec agent eens moeten verwijderen en dan na een herstart eens proberen om een backup te maken met windows backup / backup exec.

• ElCondor

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Topicstarter
Goed punt, maar BE staat zelf als applicatie op die server geïnstalleerd. Dus inderdaad niet op dezelfde server als BE12.5
Ik zal eens kijken of ik die VSS writer en/of de agent kan de-installen.
Vervelend blijft dus dat het nogal wat voeten in aarde heeft om de server te rebooten.

Om de vraag van Rawzer nog even te beantwoorden, ik heb er voor gekozen om de eerste DC als VM op te nemen op fysieke host nummer één. Om te voorkomen dat er niemand meer aan kan loggen als fysieke host nummer één of de Virtuele DC offline gaat, heb ik DC2 een fysieke machine gemaakt. Één van de twee kan dus uitvallen zonder dat toegang tot het netwerk onmogelijk wordt. Zie mijn post geschiedenis op het gebied van AD problemen voor eerdere issues die ik daarmee had. :P
Fysieke host1 is een Hyper-V 2008 R2 server met 7 guests erop (twee quad core XEON 2Ghz, 24GB en 500MB HWmirrored OS drive en HWRAID10 4TB datadrive) de tweede fysieke host is eigenlijk hetzelfde, alleen met een iets kleinere datadrive en tot nu toe 8 guests erop maar verder met een Win2008R2Ent erop.

• Razwer
koop dat een goedkope pizzadoos als dedicated DC. hyper-v draaien op een DC is echt vervelend en zoals ik al zei zwaar af te raden.

• Razwer
nog nieuws?

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee