• PurpleHaze
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15-07-2018
Hallo allemaal,

Ik probeer al enkele maanden VHS banden op te nemen en op DVD's te branden. Tot nu toe wil dit echter niet echt lukken. Allereerst had ik een Pinnacle kaartje gekocht met een BT878 chip. Het geluid had ik omgeleid naar de onboard geluidskaart. Als ik dan het beeld bekeek, was dit van goede kwaliteit en het geluid liep synchroon.

Echter toen ik op ging nemen, werd het beeld schokkerig en geluid en beeld liepen niet meer synchroon. Heb op andere fora ook al het een en ander gevraagd en waarschijnlijk komt dit omdat het beeld en geluid gescheiden binnen komt en met verschillende snelheden wordt weggeschreven.

Dit heeft me doen besluiten een andere kaart te kopen. Imo zijn TV-kaarten eigenlijk niet echt gemaakt (en dus geschikt) om VHS banden te capturen. Er zijn echter wel andere kaarten die hiervoor gemaakt zijn, alhoewel de prijzen daarvan ook hoger zijn.

Zo kwam ik de volgende kaart tegen: http://www.inside.nl/webs...?cPath=69&products_id=173. Deze is speciaal gemaakt om beeld en geluid synchroon te capturen.

Maar nu is mijn vraag, is een dergelijke kaart echt nodig om VHS banden op te nemen en naar de HD weg te schrijven? Het gepruts met TV-kaarten ben ik eigenlijk wel een btje zat. Heb dit ook voornamelijk geprobeerd onder linux, wat het allemaal nog een stukje ingewikkelder maakt.

Het is de bedoeling dat het opgenomen materiaal van zeer goede kwaliteit is. Dwz dat er (bijna) geen kwaliteitsverlies is.

Heeft iemand een idee of bovenstaande kaart echt noodzakelijk is, of dat ik met een andere kaart ook af kan?

Spec's van mn PC zijn ruim voldoende om elke kaart in te steken en goed te laten werken. OS = Vista 64-bit

• NMNN
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 12:26
Is het een mogelijkheid om het audiospoor naderhand weer onder de video te plaatsen en handmatig te synchroniseren? Denk aan premiere, of wellicht een 'simpel' video-edit programma. Mijn ervaring leert dat capturen, hoe dan ook, een ramp is. Ook met duurder spul.

• Polster
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 19:14
Weet je zeker dat je computer krachtig genoeg is om te capturen? Het lijkt er nl. op dat er frames worden gedropt en dat kan aan je CPU en/of HDD liggen.

• ScrooLoose
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Ik weet niet of dit in je budget past maar de Hauppauge HD PVR kan dit allemaal zonder poespas en in goede kwaliteit.
Ik heb het gebruikt om video van PS3 en X360 games te capturen maar het proces zal met VHS wel niet anders zijn.

Smiling as the shit comes down...

• PurpleHaze
@ NMNN:

Wellicht bestaat die mogelijkheid wel, maar dit wordt een erg ingewikkeld en arbeidsintensief karwei. Dit komt omdat a-synchroniteit inderdaad veroorzaakt wordt door dropped frames zoals Polster aangeeft. Dus naarmate de opname vordert wordt het verschil groter. Erg lastig om in één keer goed te krijgen dus.

@ Polster:

CPU: Intel I7 920
RAM: 6 GB
Mobo: Gigabyte UD4P (X58 platform)

Misschien dat de crappy TV-kaart (Pinnacle uit het jaar 0) er iets mee te maken heeft. Kan de drivers niet eens meer ergens downloaden. Vandaar ook mijn pogingen onder Linux omdat die een standaard module (v4l2) heeft voor kaarten gebaseerd op de BT878 chipset.

@ Scrooloose:

Dit ga ik even beter bekijken, maar ik denk dat deze kaart teveel mogelijkheden heeft voor mijn doel. Ik wil alleen VHS opnemen (wat volgens mij altijd als PAL eruit komt) en dus via compostie of S-video moet worden aangesloten. Extra geld uitgeven voor HDMI oid vind ik niet nodig.

Kleine edit: Deze kaart ligt ook redelijk bovenin mn budget. Eigenlijk wil ik iets van rond de 100 euro, max is 200 euro.

[Voor 6% gewijzigd door PurpleHaze op 25-09-2010 17:37]

• ScrooLoose
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

PurpleHaze schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 17:36:
@ Scrooloose:

Dit ga ik even beter bekijken, maar ik denk dat deze kaart teveel mogelijkheden heeft voor mijn doel. Ik wil alleen VHS opnemen (wat volgens mij altijd als PAL eruit komt) en dus via compostie of S-video moet worden aangesloten. Extra geld uitgeven voor HDMI oid vind ik niet nodig.

Kleine edit: Deze kaart ligt ook redelijk bovenin mn budget. Eigenlijk wil ik iets van rond de 100 euro, max is 200 euro.
Het is geen kaart maar een standalone kastje.
En hij heeft geen HDMI, je kan hem aansluiten met component kabels (composite), s-video en met de vertrouwde rood/witte audio kabels en optische audio.
Hij ondersteunt ook gewoon PAL hoor :)

Is met zijn €180 wel aan de prijs maar je kunt hem ook gebruiken als "normale" videorecorder, dus tv programma's opnemen maar ook voor dingen zoals ik hem gebruikt heb.

[Voor 12% gewijzigd door ScrooLoose op 25-09-2010 17:43]

Smiling as the shit comes down...

• Polster
Uhum ja die comp. is wel krachtig genoeg om SD te capturen, ervanuit gaande dat je in zo'n setup geen HDD van 10 jaar oud er in hebt hangen.

Maar dit moet toch eigenlijk heel makkelijk zijn. Ik meen mij te herinneren dat je regelmatig in de mediamarkt speciale VHS capture systemen kan kopen voor €50. En als je een DVD-recorder hebt kan je het misschien ook op die manier oplossen.

• Mad Marty
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22:37

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik zou sowieso niet beeld en geluid over twee verschillende kaarten laten lopen. Een jaar of twee geleden heb ik een aantal VHS banden gecaptured en dat ging zonder problemen op mijn Hauppauge PVR-500 tv-kaart. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit niet met elke moderne tv-kaart (< €100,-) zou lukken.

Rail Away!

• PurpleHaze
@ Scrooloose: Okeej, maar toch vind ik dit te duur.

@ Polster: Nee geen oude HDD, volgens mij hangt er een F1 Spinpoint in.

@ Mad Marty: Interessant, moet wel zeggen dat ik liever niet met USB werk. Omdat je daarmee vaak minder opties heb en het meer bedoeld is voor de standaard huis-tuin-en-keuken gebruiker.

Maar wat is nu een goed TV-kaart dan? Ben vanmiddag al even de Media Markt ingelopen maar de meeste kaarten daar liggen tussen de 100 en 200 euro in. En die opgenomen VHS banden, waren die van dezelfde kwaliteit als de oorspronkelijke banden?

• jeronimo
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:31
Kijk ook eens hier:Tv kaart(en) en de kwaliteit er van, Deel II
Loopt al een tijdje maar toch is er een hoop info te vinden.

Ik heb zelf m'n eerste videos met een Pinnacle PCTV pro gecaptured, maar had daarbij het probleem dat er geen hardware encoder op die kaart zit. Na het rippen moest ik dan de rauwe video data weer gaan converteren. Sync tussen beeld en audio was soms een probleem.

Daarna ben ik overgegaan op een Hauppage PVR250 (zeg maar een halve PVR500). Deze heeft wel een hardware encoder. Ik kan meteen rippen op dvd formaat en heb geen sync problemen.
Overigens schijnen de PVR250 en 500 niet goed te werken onder 64 bit.

Ik zou de Vista View HB220 willen aanraden
Pricewatch: pricewatch: VistaView HB-220

• Skinkie
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Canopus ADVC110 is wat je wilt

http://www.grassvalley.com/products/advc110

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Polster
Overkill, duur en waarschijnlijk niet meer te krijgen

• Mastermind
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 20-09 20:22
Ik heb een paar maand geleden zo'n USB-video-capture adapter bij de Lidl gehaald, kostte 15 euro ofzo. Daar zat een video en L R audio input op. Met een SCART-kabel en zo'n scart naar video converter (had ik nog liggen van m'n PS1) kon ik zo een video met geluid opnemen met het programma DScaler :)
Ik heb nu een hele oude VHS-video van een vakantie in Lloret de Mar op m'n hdd staan :P

[Voor 4% gewijzigd door Mastermind op 25-09-2010 19:49]

• PurpleHaze
Even een update. Heb vanmiddag de Hauppage PVR-250 van een mede-tweaker overgenomen (nog bedankt microkid!). Maar heb nu wat problemen om hem werkend te krijgen onder Vista.

Heb de laatste versie van WinTV en de drivers gedownload en geinstalleerd maar ik krijg geen beeld.

Weet iemand misschien een webpagina waar een duidelijke uitleg staat hoe ik dit werkend krijg? Volgens mij is het video formaat PAL maar weet niet welke soort (kan 5 verschillende selecteren). Ik las ook iets over een probleem met meer dan 4 GB intern geheugen?

EDIT: laat maar, ben er al achter. Had de post van jeronimo niet goed gelezen waarin staat dat deze kaart icm Vista 64-bit niet goed werkt! Eigen domme fout dus, op naar een volgende oplossing!

[Voor 15% gewijzigd door PurpleHaze op 30-09-2010 14:53]

• PurpleHaze
Even een kicker ivm een vraag hieraan gerelateerd. Het is inmiddels gelukt om een videoband op te nemen in goede kwaliteit. Zo goed zelfs dat je alle storingen en strepen er ook op ziet. Bestand is ook aardig groot geworden.. Nu heb ik 2 vragen...

1. Weet iemand hoe ik de grootte van dit bestand makkelijk kan verkleinen. Bijvoorbeeld door het over te zetten naar een ander formaat? Tis nu mpeg2, is er misschien een programma wat mpeg2 naar mpeg2 converteerd maar dan met mindere kwaliteit? Zodat het bestand ook kleiner wordt.. (moet rond de 4,7 GB worden, de ruimte op een DVD schijf)

2. Zijn er bepaalde effecten, bewerkingen mogelijk waardoor de storingen minder zichtbaar worden maar waarbij de opname kwaliteit hetzelfde blijft?

Bedankt alvast maar weer!

[Voor 6% gewijzigd door PurpleHaze op 05-10-2010 20:28]

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 25-09 10:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Video capture heeft niets met videokaarten te maken en alles met HTPC's

Move VB -> MH

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee