Toon posts:

[Cisco] Smartnet of spare switch?

Pagina: 1
Acties:

• Flyduck
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 28-07 22:12
We hebben een offerte ontvangen voor 13 Cisco Catalyst 2960 switches. Echter zit ik te twijfelen over de smartnet contracten met looptijd van 12 maanden. Deze worden aangeboden voor 540 euro per switch per jaar (5x8x4 replacement). Het gaat om 9 24P en 4 48P POE switches.
Is het niet verstandiger om van beide een spare te kopen met alleen op deze spare een smartnet?
Mij lijkt het wel, echter als je een dan een defecte switch gaat vervangen zit daar geen garantie meer op en moet je weer een nieuwe spare kopen. Aan de MTBF te zien en uit eigen ervaring weet ik dat het risico zeer beperkt is, maar toch hoger dan gewoonlijk omdat ze POE zijn (voeding). Hoe doen jullie dat?

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

• ItsValium
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20-09 21:08
Gezien de hoge prijzen voor de smartnet van dit type switchen zou ik opteren voor een spare van elks. Van zodra er een switch vervangen word door de spare, onmiddellijk een nieuwe spare bestellen en de defecte op de tweedehandsmarkt gooien, hersteld of niet ... je krijgt er nog een redelijke prijs voor.

• Cave_Boy
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 23-09 17:19
Ik zou het op spare doen. Zoals hierboven beschreven.
Dat andere is veel te duur.

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Met hierboven. Heb je je vervanging nog sneller klaar ook.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Rolfie
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 08:42
CyBeR schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 17:52:
Met hierboven. Heb je je vervanging nog sneller klaar ook.
Totdat er 2 tegelijkertijd defect gaan.......

Rolfieo roepts iets van 'Murphy's law'

Maar het is simpel een kosten baten analyze.....

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Rolfie schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 17:57:
[...]

Totdat er 2 tegelijkertijd defect gaan.......

Rolfieo roepts iets van 'Murphy's law'

Maar het is simpel een kosten baten analyze.....
Daarom kun je beter twee 48p sparen dan een van elk. Kunnen er ook drie kapot gaan natuurlijk maar goed, het houdt een keer op. Risico afzetten tegen de kosten hè.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• 26779
  • Registratie: september 2021
  • Niet online
Niet alleen een kosten/baten analyse. Het is vooral de afweging welk risico je wil/durft te nemen en tegen welke prijs je een risico wil ondervangen. Zekerheden kosten geld. Dat is overal zo. Of het nu om hardware gaat of om verzekeringen. Zodra je risico's wil wegwerken moet je met geld over de brug komen. Wil je ook het allerlaatste beetje risico wegnemen moet je met VEEL geld over de brug komen.

• Bloodshot
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22-09 16:27
Eens met Khildin: Kwestie van afwegen.
Wij hebben sinds enige tijd geen 24x7x4 support meer voor veel onderdelen (nog wel voor onze 6500's), maar "slechts" kantoorurensupport (NBD of iets dergelijks) en per devicesoort (type router of switch) 1 spare per datacenter. De teruggang in supportcontract is aanzienlijk: de prijs van de spares heb je er al na een half jaar of iets dergelijks uit (afhankelijk van het type switch/router). Op deze wijze kunnen we de spullen toch laten vervangen/repareren en besparen we toch nog aanzienlijk.

• Bl@ckbird
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Er zijn 4 opties, die je eventueel kan combineren.

Warranty
De 2960 heeft standaard Limited lifetime hardware warranty.
De 2960S heeft standaard Enhanced Limited Lifetime Hardware Warranty.
(Niet met elkaar te verwarren.) Zie ook tabel 11 uit de datasheet.
Hardware replacement
Cisco or its service center will use commercially reasonable efforts to ship a replacement part within ten (10) working days after receipt of the RMA request. Actual delivery times might vary depending on customer location.
Warranty Duration
As long as the original end user continues to own or use the product, provided that: fan and power supply warranty is limited to five (5) years.
Smartnet
Met Smartnet support contract kan je hardware replacement doen, als je switch defect is.
Naast 5x8x4 replacement, is er bijvoorbeeld ook 24x7x2 onsite.
Die 2 uur response tijd is afhankelijk van je locatie. (Op Texel ga je dit niet redden...)
Onsite is een engineer die de switch komt vervangen. Deze engineer wordt aangestuurd door Cisco TAC.
Configuratie van de switch doet de onsite engineer niet. Tenzij de configuratie bekend is bij Cisco TAC.
( Maak dus backups van de configuraties )

80 tot 90 procent van de support cases die bij Cisco binnen komen zijn echter software gerelateerd.
( Bugs, verkeerde configuratie, verkeerde topologie, enz.) Hardware is redelijk betrouwbaar tegenwoordig.

Daarnaast geeft Smartnet ook het recht om software updates te downloaden voor de switches.

Een switch op de plank leggen.
Een switch op de plank leggen, dekt geen softwarematige problemen.
Support cases en hardware replacements worden aangemaakt op basis van het serienummer van de switch.

Een Redundant Power Supply ( RPS )
Als de hardware defect raakt, dan is dit meestal de voeding.
Dit is te ondervangen met een RPS. Op een RPS kan je maximaal 6 switches aansluiten.
Valt de voeding van de switch uit, dan neemt de RPS het over.
Daarnaast kan je de RPS voorzien van 2 voedingen, dus je kan max. 2 gelijktijdig aantal defecte voedingen ondervangen.

Je hebt dan nodig:
1x PWR-RPS2300 RPS 2300 chassis
1 of 2x C3K-PWR-750WAC Catalyst 3750-E/3560-E 750WAC power supply
Voor elke switch die je wil aansluiten:
CAB-RPS2300= Spare RPS Cable for Cisco Redundant Power System 2300
Heb je een switch met een full power supply, dan is er een zwaardere voeding:
C3K-PWR-1150WAC Catalyst 3750-E/3560-E 1150WAC power supply
Voor de 2960S en andere switches zijn er andere kabels:
CAB-RPS2300-E= Spare RPS Cable RPS 2300 Cat 3750E/3560E, 3750v2/3560v2, and 2960/2960-S Switches
Natuurlijk is een RPS alleen een alternatief voor een defecte voeding, maar je kan dit combineren met een minder strak Smartnet van bijvoorbeeld 5x8xNBD replacement. (Next Business Day)

~ Goedkoop Leren Vliegen? ~ Send using RFC1149. Disclaimer: No animals were harmed during this data transfer.. ~

• Flyduck
Bl@ckbird, bedankt voor je reply.
Ik zie dat de aangeboden switches niet voorkomen in de compatibilty matrix van de RPS2300
Het gaat bv om de WS-C2960S-48FPS-L

Nog even over de software updates. Misschien is het niet helemaal volgende de regels, maar als ik alleen op de spare switches een smartnet neem dan kan ik natuurlijk voor die switch een nieuwe IOS downloaden en die gebruiken op de overige switches?

Overigens vind ik het belachelijk dat Cisco maar 90 dagen garantie geeft.

[Voor 8% gewijzigd door Flyduck op 26-09-2010 14:46]

• Aladeen
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 26-12-2014
Flyduck schreef op zondag 26 september 2010 @ 14:40:
Ik zie dat de aangeboden switches niet voorkomen in de compatibilty matrix van de RPS2300

Nog even over de software updates. Misschien is het niet helemaal volgende de regels, maar als ik alleen op de spare switches een smartnet neem dan kan ik natuurlijk voor die switch een nieuwe IOS downloaden en die gebruiken op de overige switches?
het is inderdaad niet volgens de regels, dan kan je net zo goed geen smartnet nemen en gewoon de laatste IOS van het internet plukken.

Afhankelijk van de situatie zou ik 1 of 2 spares aanschaffen, dit in een normale kantooromgeving inderdaad gezien het feit dat het risico zo bijzonder klein is dat er 2 tegelijk failen.

Werk je in een situatie met 24/7 beschikbaarheid en hoge interne SLA's, neem dan gewoon een 24/7 smartnet op elke switch, eventueel alsnog een spare switch zodat je niet een paar uur hoeft te wachten op een replacement.

[Voor 4% gewijzigd door Aladeen op 26-09-2010 14:49]

i5 3570K @ 4,6Ghz cooled by Scythe Mugen 3 | MSI Z77-G45 | XFX Radeon HD7950 Black DD @1100Mhz | Crucial M4 128GB + 2TB | 8GB Corsair Vengeance LP | Logitech G510 | MadCatz RAT 7 | LG IPS277L-BN

• Bloodshot
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22-09 16:27
X.ExceL schreef op zondag 26 september 2010 @ 14:48:
Werk je in een situatie met 24/7 beschikbaarheid en hoge interne SLA's, neem dan gewoon een 24/7 smartnet op elke switch, eventueel alsnog een spare switch zodat je niet een paar uur hoeft te wachten op een replacement.
Wat is dan nog het voordeel van een 24x7x4-supportcontract?
Dat hebben wij voor het kleine spul juist afgeschaft en een NBD-contract voor genomen. Wij zijn toch sneller ter plaatse dan een engineer en de spare ligt er al. Waarom zouden we dan ook nog eens 24x7-support willen hebben voor hardware-replacement? We hebben alleen 24x7x4-support voor onze 6500's omdat we daar relatief weinig van hebben en de besparing dus een stuk kleiner.

Met een NBD-contract kun je de hardware-uitwisseling gewoon op kantoor doen zonder dat je 's nachts op een datacenter moet blijven wachten op de spare die de engineer komt brengen.

• Bl@ckbird
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
De compatibilty matrix voor de RPS2300 is achterhaald, aangezien de 2960S een redelijk nieuwe switch is. ( Datum van de compatibilty matrix is van November 2008. )
Volgens de datasheet van de 2960S wordt de RPS wel ondersteund. Zie tabel 6:
Cisco RPS connector:
The Cisco RPS connector offers connection for an optional Cisco RPS 2300 that uses AC input and supplies DC output to the switch.
The connector offers a 2300W redundant power system that supports up to 6 external network devices and provides power to 2 failed devices at a time.
The connector automatically senses when the internal power supply of a connected device fails and provides power to the failed device, preventing loss of network traffic.
Only the Cisco RPS 2300 (model PWR-RPS2300) should be attached to the redundant-power-system receptacle.

Note: The Cisco Catalyst 2960-8TC-L and 2960G-8TC-L do not have RPS ports.
Voor de 2960S heb je dus CAB-RPS2300-E= kabels nodig en één of twee C3K-PWR-1150WAC voedingen.
(Want je hebt de full powered versie van de 2960S.)
Overigens vind ik het belachelijk dat Cisco maar 90 dagen garantie geeft.
Een 2960 heeft dus Limited lifetime hardware warranty en een 2960S heeft dus Enhanced Limited Lifetime Hardware Warranty. ( Omdat Cisco redelijk wat competitie heeft van HP.) Die 90 dagen geldt overigens wel voor andere hardware van Cisco. Maar dus niet voor de switches.
( Catalyst 4500 en alles wat er onder zit. )
Het is minder legaal, maar het kan. Bij de 2960 / 2960S heb je er geen last van, maar hou er rekening mee dat nieuwe switches gebruik maken van een Universal IOS image en software activatie.
( 3560X / 3750X / ISR G2 routers: 1900 / 2900 / 3900 en de 4500 Supervisor 7.)

[Voor 3% gewijzigd door Bl@ckbird op 26-09-2010 19:36]

~ Goedkoop Leren Vliegen? ~ Send using RFC1149. Disclaimer: No animals were harmed during this data transfer.. ~

• Flyduck
Bl@ckbird schreef op zondag 26 september 2010 @ 19:32:
[...]
Een 2960 heeft dus Limited lifetime hardware warranty en een 2960S heeft dus Enhanced Limited Lifetime Hardware Warranty. ( Omdat Cisco redelijk wat competitie heeft van HP.) Die 90 dagen geldt overigens wel voor andere hardware van Cisco. Maar dus niet voor de switches.
( Catalyst 4500 en alles wat er onder zit. )
Bij Enhanced Limited Lifetime Hardware Warranty lees ik
As long as the original end user continues to own or use the product, provided that: fan and power supply warranty is limited to five (5) years. In the event of discontinuance of product manufacture, Cisco warranty support is limited to five (5) years from the announcement of discontinuance.

The Cisco Enhanced Limited Lifetime Hardware Warranty provides next business day advance hardware replacement of covered products where available

Met een spare switch lijkt mij een smartnet voor alle switches dan inderdaad overbodig.

• Predator
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21:44

Predator

Suffers from split brain

Je moet gewoon een afwegen hebben van het aantal tov de support kost.
Dat is een rekensommetje.

Voor de gewone 2950/2960 neem ik ook geen support contracten meer. Ik heb er daar genoeg van in gebruik om een paar spares te nemen. Voor de hogere types (of 2960 PoE) waar ik er minder van heb wel.

Ik update die wel, niet tegenstaande ik geen actief support contract voor heb. (ik heb een PICA full access, dus download is geen probleem).

Maar weet iemand waar er exact staat dat je niet zo mogen upgraden (binnen de feature sets natuurlijk) als je geen actief support contract hebt ? Software activatie staat trouwens los van je support contract.

M'n 2 grootste leveranciers doen trouwens zelf support via MBSS, en geen smartnets.
Dus cisco ziet niet eens mijn service contracts ... (vandaar ook mijn PICA access).
Die MBSS houden ze volgens mij niet bij met serienummer.

[Voor 19% gewijzigd door Predator op 27-09-2010 11:54]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee