Toon posts:

Aanmaken user in AD makkelijker maken

Pagina: 1
Acties:

• demasterbaas
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 07-09 10:05
Ik vroeg me af of het maken van gebruikers niet makkelijker kan...

Wat is nu doe is:
- Bestaande gebruiker met (min of meer) dezelfde rechten kopiëren.
- Profielmap aanmaken via verkenner in de roaming profiles share
- NTFS rechten instellen op de profielmap voor zojuist aangemaakte gebruiker
- In eigenschappen gebruiker profielmap en home instellen (oude gebruikersnaam vervangen voor nieuwe)

Liefst heb ik natuurlijk iets waarbij het technische deel (aanmaken mappen enzo) niet nodig is. Waarbij ik dus gebruikers informatie, wachtwoord, etc alleen in hoef te voeren.

Iemand een idee hoe ik dit kan automatiseren?

• MADG0BLIN
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:25
Welke versie van Windows gebruik je? Kan het niet met powershell?

• marti-n
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22:36
wat ik op school heb geleerd (ongeveer dan) als je de gebruiker aanmaakt kun je toch al een home map opgeven? mocht deze map dan nog niet bestaan, dan word deze automatisch gemaakt, dat is dus al een stap minder (iets met %user% volgensmij).

de rechten kun je volgensmij in de hoofdmap instellen, en dan met een vinkje (waar, al sla je me dood xD) dan instellen dat alle onderliggende mappen dezelfde 'rechten' meekrijgen, dus dat dezelfde users erbij kunnen

correct me if im wrong, is alweer tijdje geleden, en heb t zelf pas 1 keer gedaan :P

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Je kan natuurlijk een CMD bestand maken waarin je alle handelingen stopt. Aanmaken van een directory, rechten zetten (calcs), gebruiker aanmaken (dsmod) enz enz. Het is wellicht even puzzelen maar dit kan zeker werken,

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• wouter170
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 04-07-2018
Als je naar het tabblad profiles gaat van de user properties, dan kun je hier het profielpad en homedir pad instellen. Als je dit doet door de sharenaam in te vullen bijv: \\server1\profiles\%username% dan wordt de map automatisch aangemaakt. Als je de rechten op de profiles en homedir map goed hebt ingesteld zal de nieuw aangemaakte map automatisch de juiste rechten krijgen.

• marti-n
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 22:36
wouter170 schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 12:47:
Als je naar het tabblad profiles gaat van de user properties, dan kun je hier het profielpad en homedir pad instellen. Als je dit doet door de sharenaam in te vullen bijv: \\server1\profiles\%username% dan wordt de map automatisch aangemaakt. Als je de rechten op de profiles en homedir map goed hebt ingesteld zal de nieuw aangemaakte map automatisch de juiste rechten krijgen.
dat bedoelde ik dus ;)

• demasterbaas
wouter170 schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 12:47:
Oke, dat kan idd. Alleen dan is de homedir dus gelijk aan de profile dir?

Uit wat verder onderzoek kan ik concluderen dat de home dir automatisch gemaakt wordt. De profile niet. Een optie is dus om de profile dir te maken in de home dir. Dan krijg je zoiets:

Profile dir:
\\fs\users$\%username%\Profile

Home dir:
\\fs\users$\%username%

Voor gebruiker "test" krijg je dan dus: \\fs\users$\test waarin bij de eerste keer aanmelden een map Profile gemaakt wordt.

[Voor 26% gewijzigd door demasterbaas op 25-09-2010 13:36]

• Yalopa
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

kijk eens naar GPO's en folder redirection. 1 gpo maken en alle nieuwe users krijgen een home /profile/weetikveel wat op de file server die jij wil.

Profiles aan de user hangen is zo NT4

You don't need eyes to see, you need vision

• demasterbaas
Yalopa schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 13:47:
kijk eens naar GPO's en folder redirection. 1 gpo maken en alle nieuwe users krijgen een home /profile/weetikveel wat op de file server die jij wil.

Profiles aan de user hangen is zo NT4
Voor zover ik begrepen heb kan je folder redirection en TS profile in GPO bepalen (en dat doe ik dus ook), alleen het "old school" profile pad moet nog steeds via AD doen...

• Yalopa
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

wat heb je nog in je profile dat niet in folder redirection zit?

You don't need eyes to see, you need vision

• demasterbaas
Dat is een goeie, om het geheel toch op de server te houden heb ik het zo gedaan:

In AD per gebruiker (en template) Profile: \\fs\users$\%username%\Profile
De map wordt bij de eerste keer aanmelden aangemaakt.

In GPO de rest via folder redirection naar \\fs\users$\%username%\Documenten, \\fs\users$\%username%\App data, etc

In GPO TS profile naar \\fs\users$\%username%\TSProfile

Home folder dus laten vervallen. Vooralsnog lijkt dit redelijk te werken allemaal... Ga nog ff testen

[Edit] Helaas... Als je in de template \\fs\users$\%username%\Profile gebruikt zal %username% niet veranderen als je de gebruiker naar een nieuwe kopieert. Alleen als het profielpad eindigt op %username% werkt het. Helaas krijg ik dan het profiel in dezelfde map als de folder redirection. Dat wil ik niet, bovendien zal je dan ook vaak profiel.V2 krijgen in de Users$ share.

Slecht bedacht dit...

[Voor 29% gewijzigd door demasterbaas op 25-09-2010 14:28]

• wouter170
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 04-07-2018
je zult natuurlijk wel voor je userprofiles en homedirectory's allebei een aparte map moeten aanmaken.

• ViNyL
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Denk dat je het allemaal vrij goed met Powershell kan doen wat al genoemd werd. Ook mappen aanmaken etc..

• Razwer
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 17-09 19:00
powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrshell ftw :D
de echte sysadmin is lui, powershell is voor luie mensen. powershell is goed. all hail powershell!

Newton's 3rd law of motion

• erikver
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15-09 13:51

erikver

Ik zeg...

Inderdaad lekker PowerShell gebruiken. Heb afgelopen week ons bestaande in vbscript geschreven 'user creation script' herschreven naar Powershell in combinatie met Windows Forms.

Een user aanmaken is nu echt een eitje. Zelfs de SharePoint My Site wordt automatisch aangemaakt met behulp van Powershell.

Life's not a Krentenbol

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee