• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 15:13
Ik heb sinds kort een nieuwe voeding geplaatst.
en sinds de nieuwe voeding (coolermaster silent pro M850) maakt mijn videokaart (8800 GTX) een piepend geluid bij het afsluiten van de PC.

het geluid is van de videokaart en deze maakt hij normaal omdat hij te weinig of geen voeding krijgt over zijn extra aansluitingen.

nu denk ik dat de voeding eerst de voeding afhaalt van alle componenten en dan pas vanaf het moederbord,
waardoor de graka wel een spanning krijgt van het moederbord en niet van de extra aansluitingen. hierdoor gaat hij piepen.

en aangezien ik er ook een 2de kaart bij heb gezet is er dus een extra pieptoon bijgekomen.

Nu is mijn vraag of hier iets aan te veranderen is?
of is dit gewoon aard van het beestje en moet ik er maar mee leren leven.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-05 22:50

Fid3lity

Spectre X

Ik zat laatst met een vergelijkbaar probleem icm dezelfde kaart. In mijn geval bleek het bij afsluiten zo te zijn dat het systeem nog een soort van voedingsspanning kreeg van een USB-hub die ook gevoed was via een 12V-netstroom-adapter. Dit zorgde ervoor dat alle fans onregelmatig gingen draaien, het lcd schermpje van m'n fancontroller ging knipperen en de fan van die 8800GTX met een piep afsloot. Sindsdien is die (overigens fraaie) hub niet meer aangesloten en is er geen last meer van ongewenste geluiden bij het afsluiten. Wellicht is er bij jou iets vergelijkbaars aan de hand?

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:41

Nobby

Nuts!

Ik gok dat je de 2e videokaart erbij hebt genomen doordat je niet fatsoenlijk kon gamen?

Voor de zekerheid. Je hebt nu 2 videokaarten zonder de 6-pins aansluiting in je pc zitten?
Als dit het geval is moet je toch echt gaan kijken voor een nieuwe voeding waar deze aansluitingen wel op zitten of voor verloopstekkertjes zodat je molexconnectors voor de 6-pins aansluitingen van je videokaarten kunt gebruiken.

Zonder deze 6-pins aansluitingen is het al een wonder dat je beeld krijgt, laat staan enig grafisch vermogen.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• Sandertje03
@ Blue tiger,

ik heb er niets aanhangen van een USB hub ofzo, wel een Logitech G15 maar deze zit alleen aangesloten met usb, geen aparte adapter.
daarnaast hangen er 2 schermen aan over VGA, netwerk aansluiting en optisch audio.
dus niets waar spanning op kan blijven staan helaas.

@ Nobby,

ik heb de Cooler master silent pro M850. 850 watt voeding, met 6x 8pins PCIe.
en natuurlijk heb ik elke videokaart gevoed met 2x 6pins PCIe. dus alle aansluitingen zitten er goed op, hier ben ik zeker van.
als er iets niet goed zit aangesloten krijg ik inderdaad geen beeld en kan ik zeker niet gamen.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-10-2023
Dit lijkt heel erg op Coil Whine.

Google het eens.

Probeer om dit te 'bewijzen' eens een programma uit dat in framerate niet begrensd wordt, zoals Atitool of misschien een zwaar spel om de CPU ook goed te belasten.

Hier een voorbeeld.

[ Voor 69% gewijzigd door Orwell op 25-09-2010 10:32 ]

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-05 18:58

Format-C

Tracing Rays

Het is geen coilwhine.

Het is een ingebouwd speakertje die in de 8800GTX zit.

Dit is een bekend probleem, en volgens mij hadden best veel mensen er "last" van:

http://www.google.nl/#hl=...rfai=&fp=a93d2785493b4be3

Ik heb het zelf ook eens gehad met een bepaalde combinatie van mobo/ voeding, en met een Leadtek 8800GTX. Het is irritant, maar volgens mij is er niets aan te doen. Ik denk dat dat wat de TS in de startpost zegt klopt, dit dus:
nu denk ik dat de voeding eerst de voeding afhaalt van alle componenten en dan pas vanaf het moederbord,
waardoor de graka wel een spanning krijgt van het moederbord en niet van de extra aansluitingen. hierdoor gaat hij piepen.
of is dit gewoon aard van het beestje en moet ik er maar mee leren leven.

[ Voor 38% gewijzigd door Format-C op 25-09-2010 10:54 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

• Sandertje03
@ orwell,
het is inderdaad geen voeding die dit geluid maakt, maar duidelijk mijn videokaart. piep is zeer herkendbaar bij mij, en hij doet het alleen bij een shutdown, en niet bij een full load.

@Format-C

Bedankt voor je link, heb even gekeken en dit gevonden:

until I realized the 8800 Series NEEDS 2x separate 12v line, that means one 12v1 and one 12v2 else it will beep on shutdown.

Dit lijkt me logisch en kan me er iets bij voorstellen.
nu heb ik een modulaire voeding met 6x 8pins aansluiting. maar hoe weet ik op welke 12v lijn welke uitgang zit? ik zoek momenteel zelf even en zal ook wat uitgangen uitwisselen, en zal resulaten ook posten.

Bedankt Format-C

Edit1: lees op Coolermaster site dat er een enkele 12v line is met 66A. dus uitgangen uitwisselen zou niets helpen?
Edit1.1 Na een kleine test lijkt dit waar te zijn. nadat ik de paren had omgewisselt op andere aansluitingen maakte de videokaarten nog steeds een piep bij shutdown. heb echter niet de middelen om de kaarten op andere 12V aan te sluiten of alles op 1 uitgang.

[ Voor 20% gewijzigd door Sandertje03 op 25-09-2010 22:33 ]

Pagina: 1