[Twitter] url-variabelen in je tweet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Sinds een tijdje gebruik ik Twitter om updates van een website wereldkundig te maken.

In de "tweet" staat het basis-adres van mijn website, inclusief wat variabelen die via de URL worden doorgegeven.

Een standaardopbouw van een link is bijvoorbeeld "www.mijndomein.nl/?post=new&twitter=1"

Op die manier kan ik via een simpel PHP-scriptje achterhalen dat het om een nieuwe post gaat, en dat de link van Twitter afkomstig is [overigens puur een demo, dit voorbeeldje...].

Met de nieuwe Twitter [die nog half in bèta is, geloof ik] wordt de URL in je "tweet" echter half afgebroken in de variabelen-string zelf... Gevolg is dat het adres dan wordt www.mijndomein.nl/?post=new&twitter=1 - er wordt dus maar één parameter doorgegeven, de rest wordt wel getoond - maar niet gezien als linkje...

Ik heb al geëxperimenteerd met verschillende notatie-conventies, bv.
  1. www.mijndomein.nl/?post=new&twitter=1
  2. www.mijndomein.nl/?post=new/&twitter=1
  3. www.mijndomein.nl/?post=new|&twitter=1
...maar Twitter negeert alles ná de eerste variabele... zie ook deze screenshot waarbij je direct zie wat als link wordt gezien, en welk deel van de link niet meer als link wordt gezien...

Afbeeldingslocatie: http://img26.imageshack.us/img26/20/twitttttttttttt.jpg

Natuurlijk kan ik een URL-shortener als bit.ly inzetten, maar dat is niet mijn bedoeling; ik wil gewoon alles via mijn site oplossen, ook omdat de "tweets" exact zo zijn uitgerekend dat zowel de titel, het adres als de context in één "tweet" past...

Weet iemand hoe je toch meerdere variabelen in je URL kan zetten bij de nieuwe versie van Twitter (de huidige versie doet het perfect; het gaat dus puur om de nieuwe versie van deze dienst)...

[ Voor 4% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 25-09-2010 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Lijkt me gewoon een bug in de nieuwe Twitter die je bij hen zal moeten reporten als je hem gefixt wil hebben.

Overigens hebben je bovenste en onderste tweet wel wat dubieuze karakters voor de & staan.

[ Voor 30% gewijzigd door NMe op 24-09-2010 22:55 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
NMe schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 22:54:
Lijkt me gewoon een bug in de nieuwe Twitter... Overigens hebben je bovenste en onderste tweet wel wat dubieuze karakters voor de & staan.
Dat van die vage karakters klopt... ik heb nep-tweets de wereld in gestuurd om te zien hoe Twitter er mee om ging... (sorry, 14 followers van me :) )... maar dit kan toch geen bug zijn?!

Het is zo'n beetje de grootste URL-dienst van de wereld, als je dan geen rekening houdt met wat variabelen die in een URL kunnen zitten, dan klopt er toch iets niet... Ik had de fout [als het al fout is] binnen 1 seconde door, bij mijn allereerst post... en zo slim ben ik niet...

[ Voor 4% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 24-09-2010 23:00 ]

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:43

TheDane

1.618

Die bug was me ook al eens opgevallen. Nep-oplossing was in mijn geval om urls via bit.ly op twitter te publiceren. Dergelijke urls met allerlei variabelen nemen sowieso aardig wat ruimte in, en voegen verder ook niet veel informatie toe.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

b2vjfvj75gjx7 schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 23:00:
[...]

maar dit kan toch geen bug zijn?!
Waarom niet? Bijna iedereen die urls op Twitter plaatst doet dat via een shortening service, en verder gebruikt bijna iedereen een client omdat de webinterface niet lekker werkt. Het is misschien gewoon niet opgevallen.

Waarom maak je niet zelf een shortening service op mijndomein.nl/t/hashcode? Vervolgens alle requests die niet naar bestaande pagina's gaan naar een scriptje sturen dat die hashcode uitleest en koppelt aan een echte url, klaar. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Tja, maar in de huidige versie werkt het goed... en ik vind het wel mooi staan, als alles exact in 1 tweet past... forceert me ook om weinig tekst te gebruiken.

De enige variabele die ik gebruik is &t=1 (twitter is 1)... dus dat zijn maar 4 karakters...

Toch vaag, het is redelijk normaal om een variabele in je URL te gooien, zeker via een dienst als Twitter waar je toch een beetje wil meten en kijken wat er zoal gebeurd...
Waarom maak je niet zelf een shortening service
Goed plan.. zal voor Twitter vandaag dan maar een afwijkende routine schrijven :) Thx!

-------------------------------------------------

Twee minuten werk en het werk :)

Afbeeldingslocatie: http://img830.imageshack.us/img830/5329/newwitht.jpg

Overigens niet via een .htaccess-script, maar gewoon een redirect in de map "t" die de bezoeker stuurt naar het juiste adres... feitelijk een private url-shortener, dus.

Bedankt voor de input!

[ Voor 37% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 25-09-2010 11:53 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Stuur je uberhaupt de zaak wel correct encoded naar Twitter?

code:
1
http://twitter.com/home?status=http%3A%2F%2Fdeathgrunt%2Ecom%2F%3Fdms%3D01%2C02%2C03%2C24%26t%3D1

Test

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
RobIII schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 14:38:
Stuur je uberhaupt de zaak wel correct encoded naar Twitter?

code:
1
http://twitter.com/home?status=http%3A%2F%2Fdeathgrunt%2Ecom%2F%3Fdms%3D01%2C02%2C03%2C24%26t%3D1

Test
Euhm... ik gebruik geen Twitter-client om de Tweets te posten... ik doe het direct vanaf de Twitter-site zelf...

Maar als ik op je test-link klik, krijg ik wel netjes de URL voorgedefinieerd in het Twitter-veld terug...

Afbeeldingslocatie: http://img841.imageshack.us/img841/6528/2testtwittttttt.jpg

De code / tekst die ik post, wordt via een simpel CMS'je uitgespuugd, en daarna is het copy / paste.

Zie screenshot - dit hangt achter de site waar het om gaat, en die spuugt codes uit voor oa. Twitter / Tweaker en Digg.com

Afbeeldingslocatie: http://img580.imageshack.us/img580/2287/2codez.jpg

Enige dat ik doe is de code selecteren, kopieeren en plakken in het tekstveld van bv. Twitter of Tweaker, en dat gaat goed...

Alles werkt naar behoren hoor.. de Tweets zijn clickable, het verkeer wordt netjes gemonitord, en ik krijg geen 404's of iets dergelijks... Enige tricky dat ik doe bij Twitter is dat ik een soort van bullet gebruik in de Tweet om een scheiding tussen "titel / tekst / link" aan te brengen...

En het probeem was dat de nieuwe versie van Twitter je URL afbreekt na de 1e variabele, waar de huidige versie het wel goed doet - aan de manier van "Tweeten" heb ik niets veranderd, dus ik denk dat de 'fout' dan toch in de nieuwe versie zit?

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

Geen komma's gebruiken in je URL?

edit: verkeerd gekeken. Ik zie het al. De & geeft dus een probleem. Waarom haal je niet je URL door een link-shortener? Dat kan eventueel automatisch, of niet, dat maakt niet uit, maar dan zorgen zij dat die link goed doorgeleid wordt en zit je nooit met een probleem dat het niet meer werkt. (met het voordeel dat je een langere tweet voor de link kunt zetten)

[ Voor 84% gewijzigd door Tjeemp op 25-09-2010 19:28 ]

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:35
Alles achter de ? based64 encoden en decoden?

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Volgens mij maakt het weinig uit wat je qua adres opgeeft - Twitter [de nieuwe bèta versie] pakt het adres, snapt ook de 1e variabele maar alles wat er achter komt, negeert hij.

Of het nu een & is dat de variabele inluidt, een | of desnoods een \ [wat natuurlijk niet slim is...]...

Maar de nieuwe conventie werkt;

Het adres gaat naar een mapje op server met de naam "T" - en wordt voorzien van één variabele [de enige die Twitter wel snapt] - in de map "T" wordt bekeken wat er mee gedaan moet worden en die redirect de bezoeker naar de juiste pagina, inclusief de extra variabelen.

Voor mij is het nu dus opgelost- voordeel is dat ik mijn eigen domeinnaam in de Tweets kan gooien [altijd handig SEO-wise] en ik kan zelf het script bepalen in de map "T" en ook beter afvangen in hoeverre er traffic via Twitter binnenkomt... En tegelijk wordt de bezoeker van het korte adres geforward naar een adres met meer trefwoorden er in, wat ook nog netter staat [en het scheelt gemiddeld 74 karakters]...

Ik houdt het liefst alles in eigen beheer - vanwege de flexibiliteit, modulaire aanpak van het framework dat ik gebruik en gewoon... omdat ik eigenwijs ben, vrees ik...

[ Voor 7% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 25-09-2010 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Overigens heb ik net een service gemaakt die het adres encoded naar UTF-8 en dat naar DIGG.com doorstuurt.

Die vreet echter alle adressen die ik er heen schiet, dus ik denk toch dat het een Twitter-ding is...

[ Voor 33% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 29-09-2010 03:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Hmm... Twitter blijft vaag doen...

Ik had iets van 20 followers [ja, lekker belangrijk...] en check nu deze screenshot;

Afbeeldingslocatie: http://img814.imageshack.us/img814/5827/errrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.jpg

Er staat dat er nu 0 followers zijn, maar dat ik er 21 heb en vervolgens laat hij ze zien en zegt dat ze er niet zijn?

Snapt iemand het nog... Ben ik in 1x alle followers kwijt :) ..overigens in de oude en nieuwe Twitter..

[ Voor 8% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 28-09-2010 23:31 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 23:26:
Snapt iemand het nog... Ben ik in 1x alle followers kwijt :) ..overigens in de oude en nieuwe Twitter..
Volgens mij is er momenteel een storing; ik kon eerder vanavond al niet tweeten (501), nu is 't traag als dikke stront en ik kan m'n settings niet wijzigen.

Zie overigens ook: status.twitter.com -> Follow, Follower Counts and DMs Intermittently inaccessible. Beetje verder kijken dan je neus lang is kan geen kwaad ;)

[ Voor 39% gewijzigd door RobIII op 29-09-2010 00:04 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
For those who are interested...

Ik heb een soort van API gemaakt die een encoded URL naar Twitter stuurt. In de URL zat één variable, in de vorm van "mijndomein.nl?variabele=1".

Tot dusver kon je inderdaad in een directe Tweet één variabele plaatsen, omdat alles achter de tweede (achter de"&", dus) niet als link werd gezien.

Dit had ik opgelost door een mapje te maken op mijn server, daar een Tweet met een URL erin naar toe te sturen, en in dat mapje werd de ene variabele opgesplitst in meerdere.

Nu blijkt echter dat als je een URL encoded naar de NIEUWE versie van Twitter tweet, dat er geen énkele variabele wordt meegestuurd.

Probleem is dat hij de URL afvangt [en dat gaat nog goed] maar daarna wordt je van de OUDE portal geforward naar de NIEUWE, en bij dat forwarden gaan alle variabelen verloren achter het "=" teken...

En dit heb ik weer opgelost door een corrupte URL te Tweeten, in de vorm van "mijndomein.nl?variabele|1".

Dit adres pakt hij wel tijdens, en na het forwarden en komt in de Tweet terecht- op mijn server zelf vang ik het weer af en vorm ik de "|" om naar een normale "=" waarna ik de variabele kan uitlezen...

Kortom, het werkt- maar ze maken het je moeilijk :)

[ Voor 84% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 29-09-2010 20:26 ]

Pagina: 1