• Allard1992
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-08-2022
Wat zijn op dit moment de beste 120mm fans die zowel aardig stil zijn. Ik wil ze alle vier op mijn moederbord aansluiten maar er zit maar een 4 pins fan aansluiting op dus die moet twee keer gesplit worden. Naar 4 keer 4 pins als dat kan. Het gaat voor de mensen die het nog niet wisten om PWM 4 pins fans.

Deze heb ik al opgezocht die aardig zijn

Sharkoon Silent Eagle 350 rpm~1500rpm(heel stil weinig lucht verplaatsing)
Coolermaster Blade 120 mm 500~2000rpm(veel luchtverplaatsing en nog acceptabel stil)
Scythe Sliptreams 1200rpm tot 1900rpm(redelijk luidruchtig op 12v, maar een giga airflow in je case)
Coolermaster Excalibur 600~2000rpm(Wat duurder en daardoor stil een een super airflow)

Ik heb een Antec p-183 case en deze moet gekoeld worden, omdat mijn scythe mugen niks geen lucht krijgt. Ja, en een beetje goede thermische koelpasta is ook handig. Bij installeren heb ik te veel gebruikt(beginnersfout)

Alles is beter dan antec fans.

[ Voor 27% gewijzigd door Allard1992 op 24-09-2010 22:21 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat kan je zelf toch wel uitzoeken? Kijk naar fans met een hoge CFM en een laag dB.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Allard1992
Tsurany schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 22:21:
Dat kan je zelf toch wel uitzoeken? Kijk naar fans met een hoge CFM en een laag dB.
Welke zijn dat dan volgens jouw er zijn er zoveel?

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:32
Normaal ga ik voor Papst (link). Maar zoals hierboven gaat het puur om de combi tussen dB en m³/h. Dit kan je vrij makkelijk in de pricewatch vergelijken.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-01 17:41

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik denk wel dat het scheelt om het op een fan-controller aan te sluiten zodat je zelf kan bepalen hoe hard alles draait, tenminste dat scheelt bij mij wel :).

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Allard1992
Is de scythe kama pwm 1200 rpm wat dan?

Ik wil de fans besturen met asus fanxpert. Dat is een programma die werk met stuk of 5 profiles qua instellingen. Dit programma houd rekening met temp van de chipset. Mijn mugen 2 staat er ook in en is daarmee bedienbaar. Werkt super.

[ Voor 75% gewijzigd door Allard1992 op 24-09-2010 22:32 ]

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-01 21:52
van een pwm-signaal, 4 stuks maken zie ik niet zitten, volgens mij gaat dat mis! Er moet idd een fancontroller tussen. Daarnaast is 4 casefan overbodig. 1x in en 1x out is voldoende, mits je je pc verder actief koelt.

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05-2025

• Allard1992
Kan je met drie pin ook je toerental instellen dan met een programma. En waarom zou vier 4-pins het niet werken dat snap ik dus helemaal niet.

Voor 3 pins heb ik twee aansluitingen, zijn deze te splitten naar twee zodat ik er vier op mijn mobo kan zetten.

Daarvan is één er 4-pins van de twee aansluitingen kan je deze opsplitsen naar 4 keer 4-pins zonder problemen. ik wil gewoon controleerbare fans met asus fanxpert programma. Dat is het enigste en is voor mij niet eenvoudig.

Ik wil 4 case fans, omdat de i7 8xx erg warm worden en een overclock naar 4ghz is ook wel eens leuk.
Mijn huidige temps voor idle zijn ongeveer 40 tot 55 graden en load 70 tot 98. Niet al te best. En de comminucatie tussen de cpu en gpu is enorm slecht door waarschijnlijk de hitte en te veel koelpasta.
Zo denk ik erover en als iemand mij wil verbeteren al te graag, want ik zoek oplossingen.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Allard1992 schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 22:23:
[...]

Welke zijn dat dan volgens jouw er zijn er zoveel?
Kan je dat zelf niet uitzoeken? Je weet exact wat je wilt, dan is het toch niet moeilijk wat inzet te tonen en zelf te zoeken? Bij praktisch alle fans staan de specificaties er bij.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:27
Als je CPU zo warm wordt, welke kast/CPU koeling heb je nu dan? Misschien zijn hierbinnen nog wat betere oplossingen te vinden.

Verwijderd

Zit ook te denken aan een fancontroller , gelijk een aflezing en regelbaar zonder windows. Dus als je een game aan het doen bent en je ziet de temp oplopen hoef je alleen maar een paar knopjes te verdraaien , zonder te stoppen met spelen :)

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
mugen die geen lucht krijgt, heb jij wel eens fans in je kast zitten dan????..

4 pin 4keer maken... nee....

dus wat te doen... nieuwe pasta aanbrengen

niet zo heel erg kijken naar de db en cfm etc op webshops, dat is meestal info die van de fabrikant komt, en die kunnen daar gewoon van alles over zeggen....dus klopt meer de de helft niet

scythe 900-1200 rpm fans, noctua,noiseblocker,enermax,nexus,fractal design.

een paar stille fans die de boel gewoon goed houden, wil/heb je perse een PWM versie nodig die heeft nexus wel..

[ Voor 13% gewijzigd door [Remmes] op 25-09-2010 09:07 ]

ja, daag.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Fan snelheid niet hoger dan 1300 pakken, omdat dit al veel lawaai is. Een fan op hogere toeren krijg je ook niet zover naar beneden geregeld als een langzamere fan.

Indien je meerdere fans op 1 aansluiting wilt zetten, dan moet er uitgezocht worden hoeveel stroom er getrokken wordt en hoeveel stroom de aansluiting kan leveren.
Normaal moet 2 fans per aansluiting gaan(toch de stroom ook nog kontrolleren).
Bij het bovenstaande verkeerd doen dan blaas je je moederbord op).

Koop dus een aparte fan kontroller.

• [Remmes]
mobo opblazen.. overdrijven is ook een vak

meestal kan je +- 2-3 fans op een mobo aansluiting plaatsen

"Koop dus een aparte fan kont-roller." :+

[ Voor 23% gewijzigd door [Remmes] op 25-09-2010 09:29 ]

ja, daag.

• Allard1992
Ik heb een antec P183 met maar twee fans. En een i7 870 als cpu, maar die word bloed heet. Het is zelf zo dat ik de verwarming niet aan hoef te zetten in de winter.

Inderdaad zoek ik de fans wel zelf op en ga niet boven de 1200rpm zitten. Hardware.info heeft een test gedaan met fans en heeft de fabrieks specs er staan en hun eigen meting. Dat is een eerlijke meten en kun je dus ongeveer kijken welke aardig goed en nog goed stil zijn. Alleen sommige resoneren te veel naar mijn zin. En ik heb een behuizing waar alles in stil ligt. Anders had ik wel een CM 690 ofzo gekocht. Helf van het de prijs.

Aan welke fancontroller zitten jullie te denken dan. Mijn deur moet nog wel dicht kunnen dus de knoppen moeten plat zijn ofzo iets.

Antec info
External 4 x 5.25"; 1 x 3.5"

Welke controllers kunner er bij mij in?

Cooling system:
- 1 rear (standard) 120mm x 25mm TriCool™ fan(zijn herrie makers)
- 1 top (standard) 120mm x 25mm TriCool™ fan (zijn herrie makers)
- 1 lower front chamber - 120mm fan (optional)
- 1 upper front chamber - 120mm fan (optional)
- 1 middle chamber - 120mm fan (optional)(deze weet ik niet te zitten maar goed)

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Allard1992 schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 11:19:
Ik heb een antec P183 met maar twee fans. En een i7 870 als cpu, maar die word bloed heet. Het is zelf zo dat ik de verwarming niet aan hoef te zetten in de winter.
Het is juist de koeling van de pc die er voor zorgt dat de warmte van de pc in de kamer terecht komt.

• Allard1992
Ik heb het volgende gevonden wat naar mijn idee aardig goed is. Andere merken zijn ook welkom.

Fancontrollers:
Scythe Kaza Server 5,25''
Scythe Kaza Master Ace 5,25''
Scythe Master 5,25"

Welke is de beste?(ervaring niet specs)

Fans 120mm rond de 1200 rpm
Scythe Slipstream
Scythe Gentletyphoon
Scythe Slipstream slim(het stilste van alles)
Scythe Kama Flow 2
Scythe S-flex
Sharkoon Silent Eagle
Fractal Design silent fan(aardig stil)
Titan DC fan
Titan Aluninium frame(1800rpm, maar stil)

Deze zijn controlleerbaar met een controller?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is het echt te veel gevraagd dat je zelf wat uit gaat zoeken? Kan me niet voorstellen dat er niks over te vinden is.

• Allard1992
Ik ben slecht in kiezen, omdat ze allemaal redelijk zijn. Mijn voorkeur gaat een klein beetje naar scythe, maar de rest is ook goed.

De slipstreams zijn altijd goed. de slim versies zijn stiller, maar zonder ervaring weet je weinig over of ze ook voldoen aan de eisen van een goede airflow. Alleen specs heb ik niks aan. Dan heb je de kama flow 2 die zit tussen deze twee in. Dus ik moet er vier hebben en ik weet niet welke aardig goed maar vooral stil zullen zijn. Ze gaan in een antec p183 case met een mugen 2 rev b cpu koeler met daaronder een hete i7 870.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom weet je dat niet? Specs geven zowel geluid als luchtverplaatsing, op basis daarvan lijkt het me echt niet lastig ze uit te kiezen. Zolang de zonder de 10dB zitten zal je ze echt niet gaan horen, dan zal je hardeschijf meer lawaai generen dan je fans. En als je er een stuk of 4 gebruikt dan zit het qua airflow ook wel goed, zolang ze een redelijke hoeveelheid lucht verplaatsen (20CFM) dan is de lucht circulatie goed genoeg.

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:21
Scythe Slipstream PWM pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12LM-P, 120mm

Ik heb er 4 in mijn p183 kast en nog 1 op mijn Mugen 2. Mijn moederbord vind het genoeg om ze rond de 500rpm te laten draaien bij licht gebruik. Ze zijn dan in mijn situatie onhoorbaar. Ze gaan tot max 1300rpm en vanaf 900-1000rpm begin je ze te horen.
Ik heb overigens een AMD X6 dus weet niet hoe die zich qua hitte ontwikkeling verhoudt tot een i7.

• Allard1992
Polster schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 14:23:
Scythe Slipstream PWM pricewatch: Scythe Slip Stream SY1225SL12LM-P, 120mm

Ik heb er 4 in mijn p183 kast en nog 1 op mijn Mugen 2. Mijn moederbord vind het genoeg om ze rond de 500rpm te laten draaien bij licht gebruik. Ze zijn dan in mijn situatie onhoorbaar. Ze gaan tot max 1300rpm en vanaf 900-1000rpm begin je ze te horen.
Ik heb overigens een AMD X6 dus weet niet hoe die zich qua hitte ontwikkeling verhoudt tot een i7.
Hoe krijg je ze op je moederbord. Mijn moederbord heeft maar één 4-pins aansluiting voor pwm. Dat wil ik juist dat mijn atx mobo de rpm kiest zonder fan controller. En voor mijn mugen wil ik ook wat anders alleen moet deze smal zijn, omdat mijn werkgeheugen niet meer past.

Maar hoed doen sommige dat dan met hun mugen 2 dat ze 4 pwm fans er op hebben aangesloten. Dan moet je toch iets gaan splitten.

IK BLIJF 100% BIJ SCYTHE

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kijk ook eens naar de Akasa Apache. Veel luchtverplaatsing en weinig herrie. (max 16dB)
http://www.akasa.com.tw/u...%20Control&model=AK-FN057
Heb er 2 in m'n kast, lekker stil.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Noiseblocker heeft ook erg prettige fans in de aanbieding. Zowel de 120 als de 140 mm varianten.
Made in Germany, dus moet wel goed zijn.
Ik had zelf Sharkoon silent eagle 1000's, maar deze zijn maar matig stil en hebben totaal geen airflow.
Zonde van je geld.
Scythe kun je je ook geen buil aan vallen.

• [Remmes]
elke scythe controller is wel goed, het is jou keuze welke je mooier vindt..

uhm die middle chamber fan moet je gewoon vergeten, die kan je op de bovenste hdd bay klikken als je er gene hdd's in hebt en een hele korte gpu hebt....

ja, daag.

• Polster
Allard1992 schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 14:48:
[...]

Hoe krijg je ze op je moederbord. Mijn moederbord heeft maar één 4-pins aansluiting voor pwm. Dat wil ik juist dat mijn atx mobo de rpm kiest zonder fan controller. En voor mijn mugen wil ik ook wat anders alleen moet deze smal zijn, omdat mijn werkgeheugen niet meer past.

Maar hoed doen sommige dat dan met hun mugen 2 dat ze 4 pwm fans er op hebben aangesloten. Dan moet je toch iets gaan splitten.

IK BLIJF 100% BIJ SCYTHE
Mijn moederbord heeft iets van 7 pwm headers. Als je er maar 1 hebt dan moet je werken met een PWM splitter zoals bijv. http://www.akasa.com.tw/u...20Adapters&model=AK-CB002
Of je moet gaan kijken naar een fan-controller.

Overigens krijg je bij de Mugen 2 een prima slipstream fan. Deze hoef je echt niet te vervangen voor de slim-variant zolang je RAM modules gebruikt zonder heatspreader die er bovenuit steekt.

• [Remmes]
mugen 2 met 4 fans?? uhm er gaan maar 2 fans op, en anders ben je dom bezig..

[ Voor 39% gewijzigd door [Remmes] op 25-09-2010 16:43 ]

ja, daag.

• Polster
Je kan 4 fans op een Mugen zetten maar dit is natuurlijk nutteloos en niet wat Allard bedoeld. Hij heeft 1 pwm header op zijn mobo en daarmee wil hij 4 pwm (case) fans aansturen. De Akasa link die ik aandraag kan het pwm signaal naar 3 connectors splitten en levert power via molex.

Overigens is onderstaande oplossing van Arctic Cooling ook een optie. Deze fan kan het pwm signaal over 5 fans splitsen.
http://www.arctic-cooling...php?cPath=3_48_68&mID=342

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:10

Deathchant

Don't intend. Do!

klinkt misschien stom, maar ik ben juist opzoek naar het tegenovergestelde. Geluid boeit mij voor de meter niet en ik wil fans hebben die hard blazen/zoveel mogelijk lucht verplaatsen. Dit moeten 120mm, 140mm en 200mm fans zijn. Moet ik dan alleen naar CFM/M3h kijken?

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Jup, en het is handig om uit te zoeken of ze ball-bearing of sleeve bearing zijn, zeker bij die high-rpm fans. (Ball bearing gaat langer mee)

[img]error.jpg[/img]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wat versta je onder beste?

Ik kies voor Papst wegens het industriële en ze blijven na lange tijd nog hun specs behouden ipv huishoudmeuk dat aftakelt. Een ander merk kan in het begin stiller zijn, maar na een jaartje kan het anders worden.

• Allard1992
Ik heb ram zonder head spreaders, maar het past gewoon niet. Als ik de fan wil plaatsen past de tweede ram module er niet in in dual channel positie. Laat staan evt uitbreiding. En ik wil een beetje kwaliteit fans van ongerveer 10 euro en goed stil.

Dat zijn vier fans, maar bestaat het dat ik twee 1 pwm naar 2 pwm doorlus als je begrijpt wat ik bedoel. Want 1 naar 4 bestaat niet volgens mij. het moeten 4 fans worden op pwm met een toerental tot 1200 en een redelijke airflow voor overclock tot 4 ghz.

Maar ik wil uiterste stilte daarom heb ik gekozen voor pwm en dat wil ik in mijn case zonder een controller voorin.

• Polster
Check de 2 linkjes in mijn eerdere posts dan:
http://www.akasa.com.tw/u...20Adapters&model=AK-CB002

http://www.arctic-cooling...php?cPath=3_48_68&mID=342

Als je slechts 1 pwm header op je mobo hebt en geen fan-controller wilt zul je het met 1 van deze 2 opties moeten doen.

• Allard1992
Dus die splitter van één naar drie van akasa is door te koppelen met twee van deze splitters door te koppelen naar 5 pwm headers.

Want ik moet 4 pwm headers hebben vanaf 1, omdat ik 4 fans moet hebben. Die arctic fan is leuk bedacht en goed meegedacht, maar is niet mijn oplossing. Wel bedankt voor het mee denken.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-01 13:46

aap

Ik heb ook een p183 en een i7 930 met Mugen 2. Die 870 van jou moet een hoop hitte veroorzaken, want bij mij bleef hij prima koel met de 2 standaard Antec Tricool fans.

Omdat de tricools niet bepaald stil waren, heb ik ze uiteindelijk wel vervangen door 2 Scythes: Slipstream 800 rpm aan achter outlet en S-flex 800 rpm op de boven outlet. Omdat op mijn mobo alleen de CPU-fan PWM heeft, heb ik gekozen voor fans met een vaste lage snelheid.

Ik heb de stillere Tricool nog aan de voorkant van de kast geplaatst, maar dat is meer omdat ik het zonde vond er niks mee te doen, dan dat nog een nuttige bijdrage levert.

• Allard1992
aap schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 19:31:
Ik heb ook een p183 en een i7 930 met Mugen 2. Die 870 van jou moet een hoop hitte veroorzaken, want bij mij bleef hij prima koel met de 2 standaard Antec Tricool fans.

Omdat de tricools niet bepaald stil waren, heb ik ze uiteindelijk wel vervangen door 2 Scythes: Slipstream 800 rpm aan achter outlet en S-flex 800 rpm op de boven outlet. Omdat op mijn mobo alleen de CPU-fan PWM heeft, heb ik gekozen voor fans met een vaste lage snelheid.

Ik heb de stillere Tricool nog aan de voorkant van de kast geplaatst, maar dat is meer omdat ik het zonde vond er niks mee te doen, dan dat nog een nuttige bijdrage levert.
De i7 8xx zijn gewoon klote cpu's laten we nou eerlijk zijn. Ik word er gek van. Mijn systeem staat rond de 40 graden en cpu vanaf 50 op idle tot bijna 100 in max load. Dat hoort niet. Je prestatie vliegt ervan op achterauit en je cpu ken je gpu bijna niet meer en gamen kan je ook vaarwel zeggen.

Moet ik nu andere fans in mijn pc hebben, of langer afstandsbusjes, andere koelpasta. Ik weet het niet meer daarom zit ik nu hier met deze topic. En wil gewoon stille 4 pwm fan hebben. En een cpu met een max load temp van 75 graden ben ik tevreden.

Als ik vatage 3d mark draai heb ik 3 frames in een minuut als het gaatom de cpu. En mijn gpu gaat ook niet echt vlot tot 25 frames per seconde.

IK WIL EEN OPLOSSING(en 4 fans op mijn enigste 4 pins headspreader)

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

je hebt je cpu koeler verkeerd gemonteerd, je hoort idle zo'n 30 graden te halen met een mugen
Allard1992 schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 19:46:
We zijn niet je slaafjes, dus zo communiceren we niet met elkaar

[ Voor 57% gewijzigd door Brilsmurfffje op 25-09-2010 19:59 ]

• Aardwolf
maar wat ik niet begrijp, waarom moeten het perse PWM fans zijn dan? Je kan toch ook een aantal fans gewoon op een standaard rpm laten draaien, ik bedoel die PWM laat de fan pas lopen als de kast heter begint te worden, als je standaard rpm's aanhoudt naast een enkele PWM fan, dan zorg je toch ook dat die hitte opeens niet zo snel komt op zetten, voorkomen is beter dan genezen toch?

Waarom neem je niet een paar Noctua's NF-S of -B serie die je op 700 a 800 rpm laat lopen. Dit zijn goede, stille fans en met MTBF >150.000 uur. Nadelen zijn: geen PWM (alleen regelen op voltage met bijgeleverde molexkabels), kleur beige/rood-bruin (kan nadeel zijn) en redelijk duur.

Natuurlijk kan PWM fijn zijn, maar volgens mij hoef je echt niet al je fans zo te laten lopen om een stil en koel systeem te krijgen en te houden. Denk er maar eens over.....

• Polster
Of die Akasa splitter is te daisy-chainen weet ik niet. Moet je even op googlen of aan Akasa vragen. In principe lijkt het mij geen bezwaar omdat je de fans via molex voedt. En waarom voldoet de AC oplossing niet?

Het ontgaat me overigens hoe je je processor nu koelt. Je zegt dat de slipstream fan nu niet op je Mugen past vanwege je RAM. Betekent dit dat je je CPU nu passief aan het koelen bent...??!!
Allard1992 schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 19:46:
[...]
Dat had je dus van te voren moeten bedenken en een mobo moeten kopen met meer pwm headers. Nu zul je het moeten doen met splitters of fancontrollers. Overigens kun je prima low rpm fans op de 3-pins headers aansluiten zoals Marcel87 al zegt. In sommige gevallen kun jij die ook controllen via software zoals Speedfan, al heb ik daar zelf geen goede ervaringen mee.

[ Voor 41% gewijzigd door Polster op 25-09-2010 20:24 ]

• Allard1992
Sorry voor de botte reactie.

Ik monteer de mugen 2 wel opnieuw met nieuwe koelpasta. dat zal waarschijnlijk al helpen.

En ik zoek wat stillere fans het liefst controleerbaar met PWM.
Ik weet niet of iemand hier fanxpert kent van asus. Dat werkt echt geniaal incl. Aisuite

Ik wil er gewoon zeker van zijn dat ik het kan bedienen met deze software daar gaat het mij om. Als jullie zeggen dat het ook met 3-pins kan ben ik snel klaar.

Anders moet ik dus even vragen aan akasa of er een mogelijkheid bestaat om het door te splitten.

PWM is wat luxer en heeft dus wat meer tijd nodig. En ik snap ook niet waarom PWM niet zo in trek is. Niemand heeft 4 pwm dus wil ik het wel.

Even nog iets. kan het zo zijn als je load temps te hoog zijn dat je prestaties slecht zijn. En dan bedoel ik met name de coomminucatie van de cpu gpu en dram.

Het is mijn eerste pc en ben nog wat onzeker, maar ik ga wel een boodschappenlijstje afwerken.

[ Voor 15% gewijzigd door Allard1992 op 25-09-2010 21:49 ]

• Polster
Fanxpert van Asus kan niet de 3-pins headers aansturen, alleen de pwm.
Maar wat voor een fan heb je nu op je Mugen zitten?

• [Remmes]
2 fans op je mugen zetten en de fan iets meer naar "boven" plaatsen zodat ram er gewoon in kan maar net tegen je ram aanzit..(volgens mij is een pwm header wel te splitten naar 2 zonder veel te gedoe ( correct me if i'm wrong..)

daarbij zou ik dan gewoon 2 nexus/scythe 800-1200 rpm boven/achter in en 2 voorin erbij doen en die op 12 volt zetten.. of 7 volt desnoods..

ja, daag.

• Allard1992
Volgens mij zit op de mugen de s-flex, deze past niet aan de zijde richting de drives enz.

Kijk ik zou natuurlijk het maar één keer splitten naar drie als 2 van zulke kabels niet werken. En gewoon lor rpm voorin en goeie stille pwm boven en achter. Heb je een stille en goedkope oplossing.

maar het liefst allemaal gewoon hetzelfde via fanxpert aangedreven.

En dan moet ik arctic cooling mx-2 hebben. Blijkt veel beter te zijn dan de achterhaalde silver pasta.

Dan is het opgelost en monteer ik de mugen even opnieuw en dan zou alles wel of full max power kunnen gamen en benchen.

Alleen zit ik nog met de mugen fan die wil ik toch aan de goede zijde hebben. Nu wil ik dus van een 4-pins header 5 maken en zou ik daarmee ook nog een cpu fan op kunnen zetten en die af en toe aan zetten bij gamen bijvoorbeeld. Daarom wil ik 4 of 5 pwm header maken van één.

Alleen nu zoek ik nog een de vervangbare fans voor de mugen 2 rev b. Ik zit te denken aan de scythe slim varianten, maar weet ik niet of die eraan te klippen zijn.

• Allard1992
1x Be Quiet Silent Wings PWM
1x Arctic mx-2
2x Akasa 1-4pins => 3-4pins

Dit is mijn lijstjes behalve de cpu fans dan.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Het ligt niet aan je casefans, het ligt voor 100% aan je montage van je koeler

• Allard1992
brilsmurfffje schreef op zondag 26 september 2010 @ 12:38:
Het ligt niet aan je casefans, het ligt voor 100% aan je montage van je koeler
Hoe bedoel je dat dan ik heb hem gemonteerd zoals het moest volgens scythe. Of is de pasta niet goed.

• [Remmes]
maak eens even een foto van hoe het er momenteel bij staat...

ja, daag.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

te veel pasta, en niet helemaal goed aangedraaid.
ik heb een mugen2 RevB op een core i5 750 zitten (zelfde chip)
mijn kast heeft 2casefans, een intake en 1 outtake. De fan van de mugen blaast de lucht door de koeler richting de outtakefan. Mijn warmste core is 30 graden en de koudste is 25 graden

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

Mijn AMD Phenom II X6 1055T zit ook tussen 25 en 30 °C met een goed gemonteerde Mugen 2 Rev. B. In mijn Antec Sonata II zit alleen een 12 cm 1200 rpm Papst ventilator als outtake casefan.

• Allard1992
Dan is het wel een redlijke koeler, als die goed is gemonteerd.

Alleen als ik iets vervang wil ik het vaak goed doen en wil ik graag betere pasta en stillere koelers met airflow in mijn kat.

• [Remmes]
"en stillere koelers met airflow in mijn kat"

fans voor airflow in je kat.. hoe durf je.. XD

uhm er zijn 2 oplossingen genoeg kwa splitten, je zou ook nog eens naar nexus real silent PWM fans kunne kijken.. heb ze zelf ook, op 1000 rpm+- zijn ze ong even stil als de normale 1000 rpm versies (nonPWM)
maar de PWM versie kan naar 2000 rpm, maar dan hoor je ze wel.. maar als je de extra flow nodig hebt met stressen ofzo...

ja, daag.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

meer fans = meer lawaai
minder fans = minder lawaai

veel stille fans maakt ook een boel herrie.

strekking: Monteer eerst de koeling goed en kijk dan verder

• BitchCrew
  • Laatst online: 07-01 21:32
brilsmurfffje schreef op maandag 27 september 2010 @ 08:40:
meer fans = meer lawaai
minder fans = minder lawaai

veel stille fans maakt ook een boel herrie.

strekking: Monteer eerst de koeling goed en kijk dan verder
3 stille fans kunnen/zullen stiller zijn dan 2 luide fans.
uw strekking trekt op niets.

:)

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

BitchCrew schreef op maandag 27 september 2010 @ 16:15:
[...]

Hij gaat natuurlijk uit van het zelfde type fans... Dan gaat de stelling van hem perfect op.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

BitchCrew schreef op maandag 27 september 2010 @ 16:15:
[...]

|:( |:( |:( |:(

Als je een kast vol propt met 10dB fans hoor je dat een stuk beter dan wanneer je er twee plaatst. Zeker als de CPU fan ook nog eens geluid maakt, dat versterkt elkaar allemaal en zorgt toch voor hoorbaar geluid.

• Allard1992
Hello Allard,

Thank you for your mail.

You can use two of the PWM splitters (AK-CB002) together to get 5 connectors from single motherboard header.

Regards,

Jerry

Het is dus mogelijk om pwm door te splitten.En als je 4 pwm fans heb kan je het echt wel stil krijgen. Eventueel kan je je fans dan op disable zetten. En als er gestrest word shakel je ze gewoon in.

Be quiete silent wing pwn zijn echt wel stiller dan gewoon een slipstream van 1200rpm.

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Tsurany schreef op maandag 27 september 2010 @ 18:05:
[...]

|:( |:( |:( |:(

Als je een kast vol propt met 10dB fans hoor je dat een stuk beter dan wanneer je er twee plaatst. Zeker als de CPU fan ook nog eens geluid maakt, dat versterkt elkaar allemaal en zorgt toch voor hoorbaar geluid.
Dit is klinklare onzin, doe je huiswerk maar eens wat geluid en geluidsdruk aangaat.
B.v. hier: geluidsdruk berekeningen

Cititzen of Ladonia

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:24
Als je je aantal geluidsbronnen verdubbelt stijgt het volume met ongeveer 3 dB heb ik altijd geleerd. 4 fans van 10 dB maken dus 4x zo veel herrie als eentje, alleen zit er op de lage decibellen niet zo veel verschil door de logaritmische schaal.

I'm a photographer, not a terrorist

• sorcees
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

dus 1 bron = 10 dB
2 = 13
4 = 16
.
.
.
8192 = 49 dB, dacht ik niet dus.

1 grassprietje in de wind maakt 12 dB, een heel voetbalstadion dus 90 dB en de spelers moeten gehoorbescherming dragen........ |:(

Cititzen of Ladonia

Verwijderd

gast...

geluidsdruk is heel wat anders dan wat je hoort, als er een stijging is van 10db, dan hoor je, gemiddeld genomen, 2x zoveel "geluid"

als je dubbel zoveel fans plaatst, dan stijgt de geluidsdruk met 3db (lees: de druk is dubbel zo hoog), echter hoor (subjectief!) je niet dubbel zoveel herrie, dat gebeurt pas bij een verhoging van 10db.

daarbij is 10db een BELACHELIJK zacht geluid, alsof je de gravitatiekracht van een atoom gaat berekenen uit in een voorwerp van een kilo. Het achtergrondgeluid in een zeer stil kantoor is al 30db.

...en wie zegt dat een grassprietje 12db maakt?

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:24
Ik heb het ook over hoorbaar geluid, niet geluidsdruk. Je moet de zaken niet lastiger maken dan ze al zijn. ;)
Hou er rekening mee dat ook de turbulentie langs fangrills een aanzienlijke herrie kan maken (dit ervaar ik vooral bij 40mm fannetjes in mijn Cisco devices).

I'm a photographer, not a terrorist

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

sorcees schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 00:01:
[...]

Dit is klinklare onzin, doe je huiswerk maar eens wat geluid en geluidsdruk aangaat.
B.v. hier: geluidsdruk berekeningen
Hoezo? Meer geluidsbronnen, ook al hebben ze hetzelfde volume, is meer geluid. Simpel.

Verwijderd

Het is niet alleen de geluidsdruk of hoorbaar geluid, ook de toonhoogte van de fan is belangrijk . Daar komt de fancontroller dan weer van pas om hem zo te tunen dat de fan het minst hoorbaar is .

Be quet fan maakt met volle toeren ook wat herrie , en op lage toeren is die stil maar verplaatst ook weinig lucht . De zalman fan maakt veel herrie op hoge toeren , op lage toeren hoor je hem niet ,maar verplaatst dan nog meer lucht dan de be quet . Bovendien is de zalman fan zo uit balans dat die ongeschikt is in sommige toepassingen . zeker als je een fan zoekt voor op een cpu koeler moet die goed in balans zijn:)

• sorcees
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Tsurany schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 07:30:
[...]

Hoezo? Meer geluidsbronnen, ook al hebben ze hetzelfde volume, is meer geluid. Simpel.
Wie is hier simpel, als je het niet begrijpt moet je er ook niet over discussieren!
Met geluid is het nu eenmaal niet zo simpel als 1+1=2.

Cititzen of Ladonia

Verwijderd

1+1 = >1

• Kiwitje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02-2025
Best grappig, ik heb deze discussie hier op GoT al zooovaak voorbij zien komen en iedereen weet het beter dan een ander. Who cares?

Specs

Verwijderd

who cares? inderdaad :p Gaat hier wel serieus offtopic denk ik?

[ Voor 165% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2010 20:07 ]

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ik zal het uitleggen:

Voorbeeld 1:
stel je neemt 4 casefans van 27 decibel ieder, de voedingsfan produceert 35 decibel en de processor is goed voor 30 decibel.
Nu is het belangrijk om te weten dat de schaal van geluid logaritmisch is. Voordat we het kunnen gaan optellen moeten we eerst alles door 10 delen (deci = 10). De waarde die daaruit komt wordt de exponent van 10.
de casefans: 27/10=2.7 -> 4*10^2.7 = 2004.75
de voedingsfan: 35/10=3.5 -> 10^3.5 = 3162.28
de processor: 30/10=3.0 -> 10^3.0 = 1000

Dit kunnen we bij elkaar gaan optellen, daar komt 6167.03 uit.
Vanaf hier kunnen we weer terug naar de decibellen. Hiervoor voeren we de vorige stappen omgekeerd uit:
We beginnen met hieruit het logaritmen te nemen: log(6167.03)= 3.79
Dit getal vermenigvuldigen we met 10: 3.79*10 = ongeveer 38 decibel.

Hieruit kan je ook de geluidsdruk berekenen, maar dat voert hier een beetje ver :+
Laat je 1 casefan weg, dan kom je op een totaal van 37 decibel.

Nu is dit verschil bijna niet hoorbaar, maar in dit geval heb ik stille fans gekozen. Een verschil van 3 decibel is moeilijk hoorbaar, maar een verschil van 5 decibel is duidelijk hoorbaar (om aan te geven hoe deze verdeling ligt)

Maar nu is er nog een factor in het spel en dat is de computerkast. Deze heeft de eigenschap om te gaan resoneren met de draaiende ventilatoren. Hierbij zorgen trillingen met een fase verschil van 1 labda voor versterking. Maar dit wordt wel veel rocketscience voor de vraag of meer casefans nuttig zijn :P

Conclusie: Zorg gewoon voor zo min mogelijk fans :+
extreem geval: 100 casefans van 27 decibel veroorzaken samen 47 decibel aan geluid

misschien handig om erbij te zetten:
[http://www.deafness-and-hearingaids.net]
1dB - Not noticable
3dB - Barely noticeable
5dB - Clearly noticeable change
10dB - About twice as loud
20dB - About four times as loud

[ Voor 7% gewijzigd door Brilsmurfffje op 28-09-2010 20:36 ]

• sorcees
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Interferentie is ook niet meegenomen, afhankelijk van de golfvorm van het geluid (= wisselingen in luchtdruk),
kunnen de fans elkaar versterken of zelfs dempen.
Bovengenoemd gaat uit van worst-case.

Samenvattend kun je stellen: zo weinig mogelijk geluidsbronnen, en die dan zo stil mogelijk.
Wil je gaan verbeteren, pak de luidste bron aan (logisch toch).
Hoe stiller het wordt, des te beter hoor je ook de kleinere geluidsbronnen, maak je zelf niet ongelukkig, op een gegeven moment hoor je zelfs het zoemen van de electriciteit in de leidingen in de muur!

Cititzen of Ladonia

• Allard1992
Allemaal super handig deze wiskundige gegevens. Ik wist dit totaal niet al is het wel allemal logisch.

Alleen gaat het om pwm fans, en die kan je stellen tot 500rpm(gestest op 18db) of zelf uit(0db).

Of eventueel een paar fflow 2 van 800 rpm. Die zijn ook erg stil.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

27 decibel is gemiddeld voor een casefan:
http://nl.hardware.info/r...eluidsproductie-low-speed

heb je je cpu koeler al opnieuw gemonteerd?

Verwijderd

maar je weet niet hoe dat gemeten is.

bijvoorbeeld: volgens notebookcheck maakt mijn laptop minimaal 30,3db, dat is dus met de fan uit..

altijd leuk zo'n discussie op het forum :+

• Allard1992
Silent wings onder de 20 db dus die valt nog wel mee op 7v.

Mijn koeler moet ik nog monteren, maar ik moet nieuwe pasta hebben en fans. Daar heb ik even advies voor gevraagd bij de shop.

Overigens hoe haal je de oude koelpasta het beste weg zonder het moederbord te crashen?

Antec p183 cases zijn echt stil zonder fans en alles is dempend.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

gewoon met een doek en daarop alcohol

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Is de TS er ondertussen uit?

• Allard1992
Nee. ik ben even met iedereen contact aan het opnemen over de koelers en mogelijkheden. Het heeft ook geen haast. Wel kan ik denk ik de fan op de mugen achterop plaatsen en moet de mugen even opnieuw monteren volgens boekje met goeie pasta. Dit heb ik iedergeval via highflow rotterdam in mijn gedachten.

Be Quiet! 120MM Fan SilentWings PWM 1500RPM

CODE: BL023
Aantal: X €15,90 = €63,60

Prijs Aantal BTW Subtotaal
€13,36 4 €10,16 €63,60

Arctic Cooling MX-2 Koelpasta (4g)

CODE: 900100148
Aantal: X €6,90 = €6,90

€5,80 1 €1,10 €6,90

Arctic Silver ArctiClean Reinigingskit 60ML

CODE: ACN60MLUS
Aantal: X €5,99 = €5,99

€5,03 1 €0,96 €5,99

4-Pin PWM Splitter (1x PWM -> 3x PWM) 30CM Sleeved

CODE: 81098
Aantal: X €3,49 = €6,98

€2,93 2 €1,12 €6,98

• Aardwolf
Heel leuk die 4 pin splitter, maar op hoeveel volt gaan de fans dan draaien? En waarom koop je niet direct MX-3 in plaats van MX-2. Is volgens mij net wat beter en aangezien je er wss wel ff mee doet, heb je nog wat goeds over voor toekomstige projectjes...

Verder heb ik zelf ook goede ervaringen met ArctiClean, maar misschien gaat het met zuivere alcohol ook wel, dat heb ik zelf nooit geprobeerd. Het eerste flesje ruikt naar iets van citroenzuur ofzo en weekt de zooi eraf, gaat echt vet snel. Het tweede flesje zit volgens mij iets van alcohol of iets anders in, dit is meer voor de finishing touch en droogt vet snel op. Gaat prima met dat spul.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik had een papst 8cm fan in mn mediacenter en een konig 6cm. Deze heb ik vervangen voor een Noctua en een Noiseblocker en die zijn wel stil.

Ik zou voor papst of noctua gaan (wel duur maar gaan ook gewoon 3 jaar mee)

• Polster
marcel87 schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 00:32:
Heel leuk die 4 pin splitter, maar op hoeveel volt gaan de fans dan draaien?
Niet relevant. Ze draaien nav het PWM signaal en niet op basis van een vastgesteld voltage. Bovendien wordt de splitter gevoed door een molex connector dus de stroom output van de mobo header is geen issue.

• Aardwolf
Alleen Noctua's zijn geen PWM fans, helaas.... en dat wil de TSer liever niet.... Had ik aan het begin ook al gezegd, maar zijn die Papst geen herriemakers dan?

Ik had namelijk laatst ergens gelezen dat Papst goed was voor veel m3/h (vertaald: tornado en ook het bijpassende geluid) en Noctua redelijk wat m3/h en stil. Ik weet niet wat de MTBF is van verschillende Papst fans, maar die van Noctua zouden dik meer dan 150.000 draaiuren aan moeten kunnen.

• Aardwolf
Polster schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 00:41:
[...]

Niet relevant. Ze draaien nav het PWM signaal en niet op basis van een vastgesteld voltage. Bovendien wordt de splitter gevoed door een molex connector dus de stroom output van de mobo header is geen issue.
Ok, maar als ik naar het plaatje kijk, dan zie ik geen adapter voor een grote 4 pin molex aansluiting... zie hier de link (anders dan maakt het idd weinig uit):
http://highflow.nl/aanslu...m-30cm-sleeved-black.html

oeps: per ongeluk 2 berichten achter elkaar van mezelf...mijn excuus...het is al weer wat later ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Aardwolf op 01-10-2010 00:49 ]

• Allard1992
Ik weet dat er akasa splitters bestaan, maar kwam via google hier op uit.

• Polster
marcel87 schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 00:46:
[...]

Ok, maar als ik naar het plaatje kijk, dan zie ik geen adapter voor een grote 4 pin molex aansluiting... zie hier de link (anders dan maakt het idd weinig uit):
http://highflow.nl/aanslu...m-30cm-sleeved-black.html

oeps: per ongeluk 2 berichten achter elkaar van mezelf...mijn excuus...het is al weer wat later ;)
Ah ik dacht dat hij voor die Akasa ging. Deze lijkt me geen goed idee. Met een beetje pech frituur je hiermee je PWM header op je mobo en dan heb je dus helemaal geen PWM meer.

• Allard1992
Sorry ,maar ik ga ook voor de Akasa anders doet hij gen pwm natuurlijk. Alleen via google kom je bij deze en kon ik niks anders vinden. Ik vraag het highflow wel wacht maar dan zet ik dat wel hier in deze topic.
Pagina: 1