Toon posts:

VirtualDub + DeShaker = Ultra grote bestanden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Freekers
  • Registratie: april 2009
  • Niet online

Freekers

VIP PLUS ELITE Organisme ⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig om een aantal van mijn vakantie filmpjes te bewerken in VirtualDub met behulp van de plugin DeShaker.
Het originele source materiaal was in eerste instantie 1080p Full HD beeldmateriaal en kwam je dus al gauw uit op een honderd MB per minuut. Bovendien was het in .mp4 formaat, wat VirtualDub niet accepteert (zonder plugins) en zodoende heb ik het beeldmateriaal omgezet naar .avi (DivX). Nu zijn de filmpjes stukken kleiner, bijvoorbeeld 90MB.
Echter, als ik dit 90MB filmpje ga bewerken met VirtualDub en DeShaker en daarna wil opslaan als .avi, maakt VirtualDub er een bestand van, van net geen 10GB (voor 5 minuten film)... ronduit belachelijk.
Is er een manier om ervoor te zorgen dat de bestanden kleiner zijn die VirtualDub produceert ?

PVOutput - 6130Wp (4550Wp Oost-West + 1580Wp Zuid)

• DrEvil1986
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 18-09 17:51
Je moet een compressie selecteren voor je videostroom.
Standaard slaat hij een ongecomprimeerde stream op in .avi formaat.

Staat ergens in het kopje video.
Afhankelijk van je versie, welke gebruik je?

[Voor 13% gewijzigd door DrEvil1986 op 24-09-2010 22:10]

• Freekers
  • Niet online

Freekers

Topicstarter
Top, bedankt voor deze tip ! Ik heb als compressie Xvid gekozen en nu zijn de filmpjes stukken kleiner !
Raar dat dit niet wordt aangegeven in de tutorials die ik gevolgd heb en natuurlijk stom van mij om hier niet eerder aan te denken.

Nu ben ik alleen nog op zoek naar een manier om het gehele 'deshaker' proces te automatiseren voor meerdere filmpjes. Ik heb namelijk in totaal 75 filmpjes van in totaal ongeveer 1 uur beeldmateriaal.
Het deshaken van 1 filmpje gaat in 3 stappen: Pass 1, Pass 2 en opslaan. Het Pass 1 gedeelte kost voor een filmpje van 1 minuut ongeveer 15 minuten, Pass 2 ongeveer 5 minuten en opslaan ook zo'n 5 minuten. Dan ben je dus ongeveer zo'n half uur kwijt om 1 minuut film materiaal te bewerken.
En aangezien dat materiaal opgesplitst is in 75 losse filmpjes, zou ik het bovenstaande proces 75x moeten doen.. een beetje tijdrovend.
Is dit mogelijk ? Ik zie bij file iets staan als 'Run script' en 'Job control' dus ik neem aan van wel ?

Een optie is natuurlijk om alle filmpjes achter elkaar te plakken, te deshaken en dan weer te splitsen, maar dan ben je volgens mij ook ongeveer even veel tijd kwijt met converten e.d.

• MPeek
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 18-09 11:16
Het is overigens logisch dat je na het deshaken de ongecomprimeerde bestanden weer gebruikt, constant opnieuw comprimeren zorgt ervoor dat je meer compressie artefacts krijgt uiteindelijk.

• drunkfux
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14-09 14:27

Systeem Specs

• DrEvil1986
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 18-09 17:51
Is de deshaker een los programma?
Of is de deshaker een plugin voor VirtualDub?

In het eerste geval zou ik gaan met de aanrader hierboven.
In het tweede geval zou je inderdaad in VirtualDub een job kunnen aanmaken.
Eerst geef je dan van te voren per filmpje aan wat je moet doen (kost voor 75 stuks mss ook een minuut of 10), maar daarna runt hij volledig automatisch alle jobs af.

• MPeek
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 18-09 11:16
DrEvil1986 schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 11:43:

Eerst geef je dan van te voren per filmpje aan wat je moet doen (kost voor 75 stuks mss ook een minuut of 10), maar daarna runt hij volledig automatisch alle jobs af.
Deshaker is een plugin voor virtual dub.

• Freekers
  • Niet online

Freekers

Topicstarter
MPeek schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 10:44:
Het is overigens logisch dat je na het deshaken de ongecomprimeerde bestanden weer gebruikt, constant opnieuw comprimeren zorgt ervoor dat je meer compressie artefacts krijgt uiteindelijk.
Klopt, maar dan zit ik al gauw over een terabyte aan ongecomprimeerde bestanden en dat vind ik nou net teveel van het goede.
DrEvil1986 schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 11:43:

MPeek schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 11:46:
Deshaker is een plugin voor virtual dub.
Deshaker is inderdaad een plugin voor virtual dub.
Ik heb geprobeerd een Job aan te maken in virtual dub, maar dat wil niet lukken. Ik snap niet hoe ik iets kan toevoegen in 'Job Control'.. wat ik ook doe, stel ik voeg een filter toe via Video, dit verschijnt niet in Job Control.
In een tutorial hebben ze het erover dat ik een vinkje moet zetten bij 'Save as .AVI' Don't run this job now; add it to job control so I can run it in batch mode", maar die optie om dat vinkje te zetten is er niet. (Ik gebruik versie 1.9.10)

• Freekers
  • Niet online

Freekers

Topicstarter
Ik ben hiermee aan de slag gegaan, http://www.ericphelps.com...VirtualDub/index.html#VBS, maar ik krijg steeds de error:
"Sorry, I can't handle files in the root directory!" terwijl mijn files gewoon netjes in C:\Vegas staan.. ook als ik ze verplaats naar C:\Vegas\test\qwerty krijg ik nog steeds dezelfde error.

• Caveman
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18:57

Caveman

whahoehaha

Deshaker is inderdaad een plugin voor virtual dub.
Ik heb geprobeerd een Job aan te maken in virtual dub, maar dat wil niet lukken. Ik snap niet hoe ik iets kan toevoegen in 'Job Control'.. wat ik ook doe, stel ik voeg een filter toe via Video, dit verschijnt niet in Job Control.
In een tutorial hebben ze het erover dat ik een vinkje moet zetten bij 'Save as .AVI' Don't run this job now; add it to job control so I can run it in batch mode", maar die optie om dat vinkje te zetten is er niet. (Ik gebruik versie 1.9.10)
Je moet hebben file > queue batch operation > save as ...
Dat werkt bij mij prima met versie 1.9.10

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

• Freekers
  • Niet online

Freekers

Topicstarter
De optie 'save as' staat er bij mij niet tussen als ik file > queue batch operation doe, wel save as avi, maar ook daar geen mogelijkheid om dat vinkje te zetten...

• Caveman

Caveman

whahoehaha

Freekers schreef op maandag 27 september 2010 @ 13:24:
De optie 'save as' staat er bij mij niet tussen als ik file > queue batch operation doe, wel save as avi, maar ook daar geen mogelijkheid om dat vinkje te zetten...
Hmmm, je leest ook alles letterlijk he, :) Met save as .... bedoel ik save as avi (avi kun je op de plaats van de puntjes invullen) Maar goed, ik denk dat je een oude tut heb, er is geen vinkje meer. Vroeger had je de optie "queue batch operation" niet maar wel het vinkje. Als je dus voor queue batch operation > save as avi dan staat in de queue (VD doet dan nog niets) Als je iets lager kijkt dan zie "Job control" staan en als je daarop klikt krijg je je net toegevoegde job te zien en zo kun je dus al je om te vormen filmpjes toevoegen.

• Freekers
  • Niet online

Freekers

Topicstarter
Joa, misschien wel ;) Iig bedankt voor de tip ! Het is nu gelukt... kinda... maar blijkbaar werkt dat niet zo in combinatie met DeShaker. DeShaker moet namelijk 2 aparte 'Passes' helemaal achterelkaar doorlopen en niet tegelijk, wat nu het geval is als ik het in batches doe.

Om DeShaker te gebruiken doe je normaliter het volgende:
- Je laadt het filmpje
- Je stelt de videocompressie in (op bijv. Xvid)
- Je gaat naar Video --> Filter --> Add --> DeShaker --> Pass1 --> OK
- Je drukt op het 'play' knopje met de 0 eronder
- Wacht totdat Pass1 van DeShaker klaar is..
- Je drukt op het |< knopje zodat het filmpje weer van voor af aan start
- Gaat weer naar Video --> Filter --> Add --> DeShaker --> Pass2 --> OK
- Je drukt op het 'play' knopje met de 0 eronder
- Wacht totdat Pass1 van DeShaker klaar is..
- Save as .avi
- Klaar

Als je het in Batches doet, doet VirtualDub dus Pass1 en Pass2, tegelijk en niet achterelkaar.
Hoe kan ik dit instellen ? Ik kan het werkelijk nergens vinden... ook met DubMan niet

• Caveman

Caveman

whahoehaha

kun je niet eerst je filmpjes pass 1 laten uitvoeren en daarna pas pass 2 ? dus:
avi1 pass 1
avi2 pass 1
ect
avi1 pass 2

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee