• Legendary1985
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 21-09 19:49
ik wil graag overstappen van Highpoint Rocketraid 2320 naar een Areca Arc-1220 maar ik wil mijn data op de highpoint compleet overzetten naar Areca. Dus mijn OS compleet zonder opnieuw te installeren.

Huidige setup:

Controller: Highpoint RocketRaid 2320
SSD 1: 2x Vertex 2 60GB in RAID 0 (OS)
SSD 2: 3x Vertex Turbo 120GB RAID 0 (opslag)

Nieuwe setup:

Controller: Areca Arc 1220
SSD 1: 3x Vertex 2 60GB in RAID 0 (OS)
SSD 2: 4x Vertex Turbo 120GB RAID 0 (opslag)

Is het mogelijk om mijn huidige os installatie compleet over te zetten naar een andere controller (bureaublad, snelkoppelingen, programma's etc) dus ik moet echt niks kwijt raken.

• analog_
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Dat gaat sowieso niet zonder je data tijdelijk ergens anders te zetten. Je wilt niet alleen van array groeien (in raid0 nog wel, ik ken geen enkele controller die dat kan expanden) en switchen van merk. Je zal gewoon je data ergens moeten kopieren.

• Legendary1985
analog_ schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 18:56:
Dat gaat sowieso niet zonder je data tijdelijk ergens anders te zetten. Je wilt niet alleen van array groeien (in raid0 nog wel, ik ken geen enkele controller die dat kan expanden) en switchen van merk. Je zal gewoon je data ergens moeten kopieren.
nou is kopieeren geen probleem, nou ik wil ik wel mijn complete os kopieren zoals mijn bureablad, snelkoppelingen, programma's, drivers etc. Het moet zo zijn dat ik niet moet merken dat ik nieuwe os heb geinstalleerd.

Dus ik heb niks aan back-up programma van windows zelf.

is er een programma om 1:1 mijn os te kopieren en daarna in mijn nieuwe installatie toevoegen/overnem?

• ruitech
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 24-09 12:28
Ik gebruik daar Acronis True Image voor...
In dat geval zou ik het volgende doen (afhankelijk van de hoeveelheid extra ruimte die je beschikbaar hebt):
-Image met Acronis True Image je huidige setup naar een nieuwe/gebruikte hdd (buiten je huidige/nieuwe setup om). Hierdoor kun je weer gewoon booten & werken.
-Daarna maak je je nieuwe setup + de tijdelijke disk
-Maak wederom een Image (heet in Acronis True Image: Clone harddrive) en zet deze naar je nieuwe setup.

• Legendary1985
-daarna maak je je nieuwe setup + tijdelijk disk
Moet ik hier dan op mijn nieuwe setup installeren (3x vertex 2)?
Maak wederom een Image (heet in Acronis True Image: Clone harddrive) en zet deze naar je nieuwe setup
moet ik Acronis True Image: Clone harddrive op mijn nieuwe OS installatie runnen en de hiervoor gemaakte image hierop zetten?

ik dank je voor de genomen moeite

• The-Source
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:09
Owja vergeet ook niet eerst even die controller in je Windows te installeren want anders boot hij zonder drivers en dat gaat Windows niet leuk vinden :P

Maar of dat uit eindelijk goed gaat kom je alleen achter door het te testen.

Waarom heb je 2 ssd in raid voor opslag :? opslag in de vorm van data files van games? Want anders zie ik het weinig nut hebben (tov de kosten)

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

• Legendary1985
Waarom heb je 2 ssd in raid voor opslag, opslag in de vorm van data files van games? Want anders zie ik het weinig nut hebben (tov de kosten)
het zijn er 3 btw hehehe, maar de reden hiervoor is dat ik dit map als rar map gebruik om de films snel uit te pakken. btw ik game niet op pc

• ruitech
Legendary1985 schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 22:20:
[...]

Moet ik hier dan op mijn nieuwe setup installeren (3x vertex 2)?

[...]

moet ik Acronis True Image: Clone harddrive op mijn nieuwe OS installatie runnen en de hiervoor gemaakte image hierop zetten?

ik dank je voor de genomen moeite
Benodigdheden:
  • temp harddisk van minimaal 120GB (tijdelijke opslag van SSD1)
  • temp harddisk van minimaal 360GB (tijdelijke opslag van SSD2)
  • +- een 2 a 3 uurtjes tijd (afhankelijk van hoe vol je array's zitten)
Dan nu... de te ondernemen stappen:
-Eerst gaan we SSD 1 naar een tijdelijke opslag plek verplaatsen, aangezien je de 2 vertex 60gb's wilt hergebruiken en dus tijdelijk leeg moet hebebn
-Via Acronis True Image kun je kiezen voor Clone hdd:

-Na een aantal stappen in de wizard kom je uit op:

Hierboven zie je dus de plek waar je SSD 1 array wilt plaatsen. Dit moet dus een tijdelijke harddisk zijn welke je buiten je huidige controllers om gebruikt. aangezien deze straks verwijderd/geplaatst gaan worden.

Hierna herhaal je de bovenstaande stappen voor SSD 2 (alleen dan naar een andere hdd).

Als het goed is heb je dan daarna je hele array buiten gebruik genomen en ben je helemaal gefrustreerd door de traagheid van een single disks setup, en weet je weer precies waarom je voor SDD's gekozen had :+

Hierna zijn de stappen deels het zelfde:
  • Haal de Highpoint controller uit de pc
  • Plaats de Areca
  • Maak de gewenste opslag arrays
  • Voer bovenstaande stappen weer uit alleen dan van de single disk naar de gewenste array. Het leuke aan het programma is dat deze auto kan resizen en dus je volume ook gelijk groter is :)

• ruitech
klaasbram schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 22:55:
Owja vergeet ook niet eerst even die controller in je Windows te installeren want anders boot hij zonder drivers en dat gaat Windows niet leuk vinden :P

Maar of dat uit eindelijk goed gaat kom je alleen achter door het te testen.
Zorg er inderdaad voor dat je de drivers van de Areca al geladen hebt in windows en dat je pc minimaal een keer opnieuw is gestart zodat hij de Areca kaart herkent en ook bootable is. Maar het blijft proberen.

• Legendary1985
@ruitech

Mijn dank is groot, zodra ik de controller binnen heb ga ik het maar is proberen hoop dat alles goed gaat.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee