Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-07 17:19

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Hallo mensen,

Ik heb een tijdje geleden een Asus Crosshair IV Formula gekregen. Helemaal mooi, maar ik kom er nu achter dat die waarschijnlijk kapot is. Voordat ik zoiets zeg heb ik al een hoop getest, maar ik start dit topic om te kijken of ik niet iets over het hoofd heb gezien.

De specificaties in eerste instantie:
  • Asus Crosshair IV Formula
  • Sapphire HD4870
  • Athlon II X3 435
  • OCZ Platinum DDR3 4GB LV
  • Corsair HX520
Het probleem
Het systeem wil simpelweg niet booten. Ik krijg helemaal niets op het scherm, ook niets van een post. Nu doen er zich twee situaties voor:
1) Óf het systeem zit de hele tijd te rebooten, dus echt om de 5 seconden.
2) Óf het systeem blijft aan (maar alsnog geen scherm)

Dit is afhankelijk van hoe het RAM erin is gestoken (één module, twee, verschillende slots).
Nu heeft dit moederbord van die indicatie-LEDs en die lichten dan ook op: ze gaan steeds van CPU naar DRAM bij situatie 1. Bij situatie 2 blijft DRAM de hele tijd branden.

Ik heb dus van alles geprobeerd met het geheugen:
  • één module
  • dual-channel
  • verschillende slots
Ander geheugen
Het systeem wou echter nog steeds niet booten. Ook niet met een ClrCMOS (knopje achterop). Prima, ik dacht dus dat het geheugen kapot was. Dat hoor je wel vaker van OCZ. Dus heb ik ander geheugen gekocht. Dit keer Kingston Value RAM, 12GB (6 modules dus, kon er goedkoop aan komen). Echter het probleem bleef.

Zo kaal mogelijk
Natuurlijk heb ik ook geprobeerd het systeem zo kaal mogelijk op te starten (dus geen harde schijven en optische drives aangesloten, hielp ook niet).
Ook heb ik het systeem uit de behuizing gehaald zodat kortsluiting ook uitgesloten wordt.

Andere videokaart en voeding
Dat was dus een beetje zuur, dus heb ik nog meer dingen geprobeerd. Ik heb een andere videokaart geïnstalleerd (HD4670), maar dat wou ook niet helpen. Ook heb ik een andere voeding geprobeerd (Coolermaster M520). Wil ook niet helpen.

Ander moederbord
Dan maar de laatste optie: een nieuw moederbord kopen. Ik heb gekozen voor een MSI 785GM-E51. Deze wou in eerste instantie ook niet booten, maar dat kwam volgens mij omdat er iets met die IGP aan de hand was. Met dit bordje draait de setup nu echter wel gewoon! Ik heb zowel het OCZ als het Kingston geheugen geprobeerd en beide werken (bij de OCZ's heb ik ook nog Memtest86+ gedraaid en daar kwamen geen errors naar voren).

Mijn conclusie is dus nu dat de Crosshair defect is, of heb ik nog iets over het hoofd gezien?

Kortom wat ik heb geprobeerd:
  • Één module, twee modules, verschillende slots
  • Zo kaal mogelijk opstarten
  • Ander werkgeheugen (Kingston)
  • Andere videokaart (HD4670)
  • Andere voeding (M520)
  • En een ander moederbord (MSI) waarna het geheel wel werkt!
p.s. Hangen en Opstartproblemen troubleshooter heb ik doorgenomen ja. De meeste dingen heb ik daarvan ook geprobeerd, maar ook een groot deel richt zich erop als je wel al in de BIOS kan komen. Ik zie helemaal niets op het scherm.

[ Voor 4% gewijzigd door Bolletje op 24-09-2010 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:17
Je hebt inmiddels vrij veel uitgesloten. Wat je nog kunt proberen om 1 DIMM in de 1e rode slot te stoppen en te booten met de GO-button = MEMok. Die GO-button zit vlak onder je memory slots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Ik weet niet 100% zeker of ik die GO-button heb geprobeerd heb i.c.m. één module. Wat ik wel weet is dat ik hem wel gebruikt hebt :p

Mocht ook niet baten though.

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Weet iemand misschien nog iets dat ik over het hoofd heb gezien :)?

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:17
Geen suggestie meer van mijn kant. Misschien kun je het hier in de groep gooien:
http://vip.asus.com/forum...V+Formula&SLanguage=en-us

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Polster schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 20:28:
Geen suggestie meer van mijn kant. Misschien kun je het hier in de groep gooien:
http://vip.asus.com/forum...V+Formula&SLanguage=en-us
Bedankt. Ik zie dat er meer mensen zijn die het probleem hebben, maar oplossingen zijn er zo snel niet te vinden. Misschien maak ik er nog wel een topic aan.

Ik ga kijken of dat met die GO-Button en één module nog echt het daadwerkelijke verschil maakt. Wel vreemd, want in principe zijn dit gewoon geheugen-modules die op de support-list staan. Zou je toch verwachten dat je niet zulke streken moet uithalen, maar het kan natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Bolletje op 25-09-2010 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Één module + GO-Button werkt ook niet, jammer.

Ik heb daarnaast alle configuraties nog eens geprobeerd en nog een andere videokaart erbij gehaald. Mocht ook niet baten.

Ik heb alles wel gefilmd, zodat ik straks zeker weet welke combinatie nu welk resultaat leverde.

Ik neem nu dan ook even contact op met degene waar ik het moederbord van heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:58

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als je een laptop hebt of een andere pc in de buurt kun je die aansluiten met de meegeleverde ROG connect USB kabel, installeer dan op die PC de bijbehorende software die je op de CD kan vinden en druk dan op het knopje van ROG connect naast de ROG poort.

Nu kun je op de andere pc de boot messages zien en dus kijken hoe ver hij door het POST heen komt en waar het fout gaat ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Ga ik nog even proberen!

Moet ik wel eerst even die setup weer bouwen :P

Edit:

Geïnstalleerd en het schijnt wel te werken. Ik kan de PC er mee opstarten en afsluiten enzo met mijn laptop. In de RC Poster geeft hij echte niets aan en er staat ook iets van "The Remote Computer is locked".

Wat nu?

Edit 2

Na een paar reboots zie ik nu ´CPU Initial´ staan. Hier blijft hij op haken. Zou net toevallig deze CPU (435) niet werken met dit moederbord?

[ Voor 87% gewijzigd door Bolletje op 02-10-2010 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skonak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:24
Hey, Ik had een soortgelijk probleem gehad maar dan met een crosshair III. Ik had net als jij ook al de dingen geprobeerd die jij heb gemeld, ik kreeg het uiteindelijk naar grote opluchting opgelost met een bios update.
Maar ik zie dat jij ook geen beeld hebt dus zou het echt niet weten verder :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Hehe, ja, BIOS update kan ik niet doen :P

Ik heb het nu gepost op het forum van Asus en nu is er ook een andere kerel die hetzelfde probleem heeft.

Ik heb trouwens ook video's gemaakt (zoals ik zei). Hier zijn ze:

Misschien herkent iemand het een en ander.

[ Voor 139% gewijzigd door Bolletje op 04-10-2010 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
de cpu moet werken, wordt ondersteund sinds bios 505 en dat is de first release..

enige manier om het bord uit te sluiten is het testen met een andere cpu, vermoedelijk boot hij dan ook niet en kun je hem RMA sturen.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Dan zal ik dat nog even doen.

Er staan alleen geen AM3 processors in VA ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-07 12:22
Had je een geheugen module al in het zwarte slot gestopt? Misschien hebben ze een Intel layout gebruikt, channel A is dan slot 2 en 4.

Oh staat toch in je startpost.

Misschien cmos gereset? Ook vast al gedaan ;) .

[ Voor 24% gewijzigd door Stijnd op 04-10-2010 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Ja, natuurlijk :P

Ik heb mail terug van die Asus Tech Staff gehad en die zeggen BIOS updaten terwijl ik toch duidelijk in de mail heb staan dat ik een zwart scherm heb en ik dus ook niet de BIOS in kan komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
niemand in je vriendenkring die AM3 draait? desnoods bij lokale shop even een sempron 140 halen... voor die 3 tientjes ook niet echt een issue om je bord te testen...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Nee, niet echt.
Ik heb zelf haast alleen maar Intel-systemen staan :P

Ik heb nu gereageerd op zo'n advertentie van zo'n 140, maar de verkoper reageert niet... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

http://tweakers.net/aanbo...d-athlon-64-x2-4200+.html AMD Athlon 64 X2 4200 (35 euro)

Ik zal ook eens even kijken of ik nog een processor thuis heb liggen die ik niet meer gebruik ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Ik moet een AM3 hebben hé ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ach sorry natuurlijk, my bad! *niet helemaal wakker*

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Ik had nog het een en andere op dat Asus forum gevraagd, maar veel verder dan dat ik mijn RAM niet goed geïnstalleerd had kwamen ze niet. Nadat ik enkele foto's (zie hieronder) heb geplaatst zeiden ze dat het wel goed geïnstalleerd was :p

Asus Crosshair IV Formula Geheugen
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4TJyOhiJh9r1aLY3eDSUYq3p/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XBFvAmT4xdZBiiHfDlRsRRJO/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2TEaRsErlqvNWQuZFjgIIG13/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7mdq4gt9MpKhcNDWG8TanaIU/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IqcK4ns0dJY31KesVFeMYsJC/thumb.jpg

En nog een video:

Ik ga hem dan nu denk ik eindelijk eens ter reparatie opsturen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stbabylon1
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-10-2021
Hoi pipeloi :)

Ik heb hier dus vrijwel hetzelfde probleem. Ik blijf graag op de hoogte hoe het is afgelopen.

Ik heb dit nieuw en geinstalleerd:
Asus Crosshair IV Formula
Asus Radeon HD 5850
GeIL 4x2GB 1333MHz
AMD Phenom II X6 1090T

Alles ging er vrij rap in (Corsair 620W voeding), dus de kabels konden er weer aan. En bij mij leidde dat dus tot een rood CPU_LED lampje.

Alles herbedraad, zelfde resultaat
Alles eruit op mobo, cpu en koeler na, geen piepjes, geen start-up, niks noppes nada

In beide gevallen met ROG op de laptop de boel bekeken, maar ik kreeg hetzelfde: The remote computer is locked.

Halve internet afgezocht, uiteraard nergens die term in combi met ROG, dus weet ook niet hoe ik hem unlock.

Ik was het topic waar TS het over had ook al tegengekomen op de ASUS site, en werd er eerlijk gezegd een beetje depri van.

Ik heb nu bedacht om het spul weer terug te doen naar Salland (waar ze overigens ook de CPU en Fan voor mij hebben geinstalleerd).

===========
To make matters worse, mijn oude p5k mobo erin gedaan, nieuwe videokaart erin, stroom erop, monitor kabel erin, geen beeld. Beide uitgangen geprobeerd, 2 monitors geprobeerd, oude videokaart erin, zelfde riedel, weer hetzelfde... Geen idee wat ik daar nou fout doe, lijkt me toch dat ik niks vergeten ben.

Ja, ik ben best verdrietig, had gehoopt op een weekend gamen in style...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stbabylon1
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-10-2021
Gemailed met Salland, MoBo, CPU en mem gaat terug naar Raalte -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donvincento
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 16:11
Ik heb het zelfde probleem gehad bij dit moederbord, heb er een RMA voor aangevraagd, schijnbaar dat het moederbord defect is?

Slechte serie van asus misschien ? :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Topicstarter
Ik wil even melden dat ik inmiddels een andere Crosshair IV Formula heb ontvangen en deze werkt wel gewoon zonder problemen met de configuratie.

Ik denk dus dat het vorige moederbord defect was.
Pagina: 1