[Ubuntu] Migreer installatie van HD naar usb-stick

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-07 17:00

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Topicstarter
Ik heb hier een kleine itx machine draaien met ubuntu welke ik gebruik als centrale data/backup machine. Nu is het zo dat er 2 hd's inzitten. 1 van 2TB voor mijn data/backups en 1 van 200GB voor het OS.

Nu is het zo dat in totaal mijn OS maar enkele GB's in gebruik heeft en deze disk dus eigenlijk te groot/te warm/te veel is voor mijn huidige setup. Wat ik dus wil doen is voortaan ubuntu draaien vanaf een USB stick en deze 200GB verwijderen uit de case.

Nu is het zo dat er best wat tijd is gegaan in het installeren en configuren van mijn huidige setup en als het even kan ik dit niet nog een keer wil doen (ook ivm ushare voor timemachine, ben bang dat dit kapot gaat bij een herinstallatie waardoor ik mijn geschiedenis verlies).

Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Een image van mijn huidige installatie nemen en deze terugplaatsen op een usbstick (kan dat?). Of de structuur van mijn huidige installatie nabootsen op een usbstick en de data overzetten? Of kan ik een soort live mirror maken?

Kortom, heeft iemand hier ervaring mee? En zo ja, welke methode zou je me aanraden? Of raad je dit soort rondslepen van ubuntu af (waarom?) en ben ik beter af met een nieuwe installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-07 15:56

deadinspace

The what goes where now?

Waarschijnlijk werkt het wel als je je filesystems en partities verkleint (en zoveel mogelijk aan het begin van je harddisk zet) zodat alles op je USB-stick past, en je daarna (het eerste stuk van) je harddisk 1-op-1 naar je USB-stick kopieert (met cat of dd).

In verband met het vinden van je root filesystem is het wel handig als je systeem UUIDs gebruikt (in fstab en grub), dat wil je dus eerst even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:44
Ik zou niet met dd o.i.d. gaan werken, maar het systeem booten van een live cd'tje en vervolgens de boel van je OS disk naar (partities op) je USB stick overzetten. Inderdaad wel even uitzoeken wat je in fstab en grub moet aanpassen. Vergeet ook geen grub op je stick te installeren.

Ik zou ook een image maken van je USB stick als die eenmaal klaar is, en dit regelmatig herhalen, die dingen zijn wat kwetsbaarder dan een hd.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Topicstarter
Oke, het klinkt dus zo "simpel" als ik al hoopte dat het was. Binnenkort maar eens een avondje voor uitrekken :-)

/edit, als ik grub op de usbstick heb staan, kan ik dan niet via grub zelf de nieuwe locatie van het fs vinden/instellen?

[ Voor 35% gewijzigd door swtimmer op 24-09-2010 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-07 15:56

deadinspace

The what goes where now?

Antaresje schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 14:17:
Ik zou niet met dd o.i.d. gaan werken, maar het systeem booten van een live cd'tje en vervolgens de boel van je OS disk naar (partities op) je USB stick overzetten.
En hoe dan overzetten? Je kunt de bestanden kopieren met cp natuurlijk, maar ik zie de meerwaarde daarvan over cat/dd zo niet.
swtimmer schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 15:36:
/edit, als ik grub op de usbstick heb staan, kan ik dan niet via grub zelf de nieuwe locatie van het fs vinden/instellen?
Ja, dat kan ook, maar soms wisselt de volgorde waarin schijven herkend worden, en in mijn ervaring komt dat vaker voor bij USB-schijven. Met UUIDs vermijd je dat probleem helemaal. Ook kun je dan ongestraft de USB-stick aan een andere computer opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-07 10:07
Ik zou het inderdaad met remastersys doen, die maakt een full back-up van je Ubuntu installatie, en deze kan je dan installeren op je USB stick (of zelfs live draaien).

Het is dan zo simpel als:
sudo remastersys backup

En je krijgt een installeerbare iso met AL je software + configs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Topicstarter
Ik gok dat ik daar dan voor moet gaan. Wacht nog op de laatste eBay onderdelen en dan kunnen we eens gaan pielen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-07 10:07
Het enigste probleem zou kunnen zijn dat je omgeving al te groot is volgens de ISO standaard, dan wil remastersys er geen iso meer van bakken.. Hier heb ik zelf nog geen workarround voor gevonden.

Dit kan je best aardig tweaken door je cache weg te gooien van apt, en ik had al me VM's van me pc af gehaald, toen paste het wel :P.
Pagina: 1