Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 265288

Topicstarter
Vanmiddag werd ik gebeld door een oom van me, met de vraag of ik bekend ben met avs4you. Nu is dit helaas niet het geval, dus ik ben wat dingen voor hem gaan uitzoeken, aangezien ikzelf enkel wat ervaring heb met fotobewerking en dat is toch weer net een andere hoek...

Waar het concreet om gaat is het volgende; hij is op zoek naar software om met name video's mee te bewerken. Tot nog toe deed hij dit met de standaard programma's die meegeleverd werden met W7. Dit is alleen niet meer toereikend, dus vandaar de stap naar een wat groter pakket.

Nu dacht ik altijd dat Pinnacle HET programma was op het gebied van videobewerking, maar nu moet ik zeggen dat avs4you er op zich ook goed uitziet, het lijkt gebruiksvriendelijk en biedt aardig wat programma's voor een redelijke prijs. Mijn vraag is nu echter, is dit ook zo, of zijn er betere, dan wel goedkopere oplossingen (Budget zal zo rond de 60 euro liggen)?

Wat hij o.a. met de software wil gaan doen is het volgende:
- Bewerking van camcorder films
- Fotoreportages inc. audio
- From scratch filmpjes maken

Daarbij is het wel belangrijk dat zijn systeem (nog) niet beschikt over een zware videokaart, plus dat de kennis van het Engels niet al te groot is. Het gaat dus echt nog om de beginnerfase zeg maar. Omdat ik zelf niet thuis ben in de wereld van de videobewerking hoop ik dat jullie wellicht wat advies hebben, zodat ik hem niet aan de verkeerde software help.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Kijk eens op http://www.dvscene.nl/. In het midden van het scherm staat een sectie Reviews montagepakketten. Daar kun je vast wel meer vinden.

Verder even je titel gewijzigd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heb zelf erg goede ervaringen met Ulead Videostudio. Erg stabiel, geen vastlopers en genoeg overgangen, etc.

Prijs is vlgs mij rond de € 60 - 70,- (Misschien 2e hands nog wat goedkoper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 265288

Topicstarter
Anoniem: 22659 schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 14:04:
Kijk eens op http://www.dvscene.nl/. In het midden van het scherm staat een sectie Reviews montagepakketten. Daar kun je vast wel meer vinden.

Verder even je titel gewijzigd ;)
Thanks voor de tip en aanpassing van de titel :Y). Ik ga zeker de reviews er even op naslaan!
boomsma schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 14:07:
Heb zelf erg goede ervaringen met Ulead Videostudio. Erg stabiel, geen vastlopers en genoeg overgangen, etc.

Prijs is vlgs mij rond de € 60 - 70,- (Misschien 2e hands nog wat goedkoper)
Ik heb het even bekeken, ziet er inderdaad ook goed uit, echter kost de upgrade inderdaad €70,- de volledige client kost er €90,- dus ik vrees dat het net iets boven het budget zal zitten. Maar alle info is welkom, immers ligt de keuze nog altijd bij m'n oom ;). Handig is wel dat veel van die software pakketten een trial hebben, waardoor hij zelf kan kijken wat wel en niet bevalt en daarmee dus eventueel ook het budget zou kunnen aanpassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2K
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:31

S2K

Toevallig van de week zelfde afgevraagd, ik kwam op volgende site: http://video-editing-software-review.toptenreviews.com/ Hier is veel info terug te vinden, ik miste eigenlijk de videobewerkingstool die standaard in Win7 zit in dit lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-07 14:06

Caveman

whahoehaha

Pinnacle Studio kost op het ogenblik bij Bol.com 49,95..... vind ik toch wel een erg prettig pakket voor een beginner

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knuppelhout
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik heb een vraag die in het verlengde van dit topic ligt dus maar geen nieuw topic:
welk videopakket is het meest geschikt voor bescheiden hardware-configuraties en kan toch redelijk uit de voeten met AVCHD video's uit mijn panasonic HD sd60. Het gaat om nogal wat materiaal vanwege een lange reis, dus ik wil niet halverwege concluderen dat het allemaal niks wordt. momenteel heb ik geen zin, tijd en geld om mn pc te upgraden (AMD athlon 64 3700, 3gb ram, 40gb SSD, 500Gb HDD + 1TB extern, ati GPU die niet bijzonder goed is, die zou ik nog evt kunnen vervangen)

de shortlist na wat lezen: pinnacle, sony vegas, magix of ingebouwde windows 7 movie maker 2. maar: welke is het best in staat prettig te blijven werken (dus eerst downscalen en dan mag de export-stap van mij dagen duren, als hij tijdens het bewerken van de timeline maar goed werkt)

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-07 14:06

Caveman

whahoehaha

Ik zou moviemaker links laten liggen, is handig om gauw even een wmvtje te maken maar thats it. Tja welk pakket.... das niet gemakkelijk te beantwoorden. Op het werk hebben we een machine die vergelijkbaar is met die van jouw en daar draait pinnacle studio 14 op en is werkbaar. Waarschijnlijk zullen de andere, magix, vegas en Ulead , ook wel werken. Van alle pakketen is trouwens een trail versie te downen, ik zou zeggen proberen en kijken wat je fijn vind werken.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 378748

Ik kan Magix Video deluxe van harte aanraden!

PeetjePCtje uit Udenhout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-07 12:04
Dit: http://trac.videolan.org/vlmc misschien wat? Geen ervaring mee, maar gratis dus kan het altijd even proberen....

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knuppelhout
  • Niet online
ik ga de trials van pinnacle en premiere elements eens testen (en ik heb n nieuwe radeon 5670 videokaart besteld)

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-07 13:58

GJA

Bekijk ook Nero Vision eens.
Ik kan HD editen op m'n low voltage 1.3 Ghz delletje! Coderen duurt lang maar ach.....
Wel even wennen qua bediening enzo.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-07 23:03
knuppelhout schreef op zaterdag 02 oktober 2010 @ 22:32:
ik heb een vraag die in het verlengde van dit topic ligt dus maar geen nieuw topic:
welk videopakket is het meest geschikt voor bescheiden hardware-configuraties en kan toch redelijk uit de voeten met AVCHD video's uit mijn panasonic HD sd60. Het gaat om nogal wat materiaal vanwege een lange reis, dus ik wil niet halverwege concluderen dat het allemaal niks wordt. momenteel heb ik geen zin, tijd en geld om mn pc te upgraden (AMD athlon 64 3700, 3gb ram, 40gb SSD, 500Gb HDD + 1TB extern, ati GPU die niet bijzonder goed is, die zou ik nog evt kunnen vervangen)

de shortlist na wat lezen: pinnacle, sony vegas, magix of ingebouwde windows 7 movie maker 2. maar: welke is het best in staat prettig te blijven werken (dus eerst downscalen en dan mag de export-stap van mij dagen duren, als hij tijdens het bewerken van de timeline maar goed werkt)
Naar mijn mening is dat niet echt het geval, maar goed. AVCHD is niet echt prettig met wat oudere hardware. Het is behoorlijk sterk gecomprimeerd, waardoor je processor toch wel behoorlijk wat werk heeft om ermee om te gaan. Op oudere hardware zou ik zeggen, zet de video's om naar een video's met een wat gungstigere codec. Je kunt dit eventueel nog verder versnellen door aan proxy-editing te doen.
Helaas noem je geen budget, maar de betere zaken kosten, uiteraard geld. Mijn voorkeur, als liefhebber van goede kwaliteit en met videobewerking als hobby, zou dan uitgaan naar iets van Cineform, NeoScene om precies te zijn. Alternatief is iets als VoltaicHD, daarmee kun je omzetten, maar het zelfs gebruiken om mee te bewerken. Ik heb er geen ervaring mee en afhankelijk van je eisen zal dat laatste er al snel afvallen. (Het helpt niet echt om te bepalen wat je wil door zowel het simpelste programma, Movie Maker, te noemen, maar ook Sony Vegas.) Maar er zijn nog wel meer programma's waarmee je AVCHD kunt omzetten, soms komen ze gebundeld met een handige codec, soms moet je die zelf leveren.
Proxy-editing is een extra stap die je kunt doen, mocht het echt niet werken. Bij proxy editing gebruik je de originele videos niet, maar een versimpelde versie ervan. In jouw situatie zou de eerste stap alleen al een andere codec zijn, met een mindere compressie maar daarnaast kun je ook de bitrate en resolutie lager zetten. Het gevolg is dat het bestand niet eens zoveel groter zal zijn (mindere compressie compenseer je door lagere bitrate en resolutie), of zelfs kleiner. Het resulterende videobestand gebruik je dan in je videobewerkingspakket om mee te bewerken. Het voordeel is dat je computer een stuk minder moeite zal hebben met het bewerken, alleen moet je dan wel door de mindere kwaliteit heenkijken. Als je uiteindelijk tevreden bent met de bewerkingen, vervang je de gebruikte bestanden, door de orginelen. Je doet dus niets met de projectfile!

Waar je wel rekening mee moet houden is dat lang niet alle tools met AVCHD overweg kunnen. Dus test eerst of de tool waar je graag mee wil werken uberhaupt overweg kan met AVCHD. Wil je per se met de tool werken, dan zou je ook kunnen overwegen om AVCHD links te laten liggen, door de bestanden direct, permanent, goed om te zetten naar een formaat die de kwaliteit van origineel kan evenaren.

Een opmerking die meer met het oorspronkelijke topic te maken heeft, test de software! Videobewerkingsprogramma's zijn heel persoonlijk. De makers van videobewerkingspakketten kijken geregeld bij elkaar of er interessante features zijn en voegen die eventueel toe aan hun eigen pakket. Maar wat blijft is hun vertrekpunt en de opbouw. Zo was Sony Vegas een paar jaar geleden sterker in de (surround) audio dan menig ander pakket, inclusief Adobe Premiere Pro. (De reden zal ook wel zijn omdat Adobe een dedicated audio pakket heeft, eigenlijk twee, één puur voor audio, de ander wat simpeler die gebundeld komt met Production Suite, de videobundel) Maar los daarvan is er ook echt het punt van interface, dat dieper gaat dan alleen de kleurtjes, maar ook de handigheden.
Het gevolg is dat het beste pakket voor jou, niet per se de meeste functies overall heeft, maar wat meer naar een kant leunt, of simpelweg een interface heeft waarin jij je werk sneller gedaan krijgt. Uiteindelijk is het een maar een tool en moet jij het werk toch zelf doen.
GJA schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 19:52:
Bekijk ook Nero Vision eens.
Ik kan HD editen op m'n low voltage 1.3 Ghz delletje! Coderen duurt lang maar ach.....
Wel even wennen qua bediening enzo.
Dan heb je het zeker over HDV materiaal, tapes dus. Dat materiaal is een stuk minder heftig voor je computer dan AVCHD, dat echt systemen op de knieen kan krijgen.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knuppelhout
  • Niet online
dank voor de uitgebreide reply. budget is beperkt, na dit project heb ik voorlopig geen grote video ambities, ik ben meer een fotograaf. ik heb al een SSD, 4GB ram en dus een nieuwe GPU. veel meer ga ik niet upgraden.ik heb door n fout van de pc winkel nog steeds niet mn nieuwe videokaart binnen, dat zal wel schelen. dat proxy-editen, dat klinkt als heel handig voor mij. kunnen de genoemde pakketten dat ook zelf doen, of moet dat handmatig?
vooralsnog ben ik aan de slag met pinnacle, maar elements 8 heb ik ook geinstalleerd. zodra de kaart binnen is (hopelijk binnen 1 wk) ga ik ermee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

@ Dadona; nee hoor; geen HDV maar echt AVCHD. Je kunt wel merken dat het geen high end pc is maar het werkt sneller als Studio 14 op m'n "gewone" thuis laptop met een dualcore op 2,25 gHz.
Supersnel progje dat Vision.
Ik gebruik het nu om een aantal clips te editen tot hapklare brokken en die voeg ik later samen tot de uiteindelijke film.
Voorbeeld: in de zomervakantie 's avonds de film van die dag editen. Opgeslagen zonder kwaliteitsverlies! Na de vakantie alle dagfilms aan elkaar geplakt en zo de vakantiefilm in een uurtje klaar!

@ Knuppelhout: test de software niet alleen met bewerken maar ook met het uiteindelijke resultaat. Ik heb al veel pakketten geprobeerd maar er is overal wel wat bij. Of te zwaar, of te buggy, of geen 5.1 geluid bij HD films.... Het mooiste vind ik Studio werken maar met HD video is het te zwaar voor m'n computer en 't is ook best wel buggy.
Dat Vision wat ik hierboven zo de hemel in prijs heeft als nadeel dat je de output goed moet testen. Er komt bij mij standaard iets met 25p uit en dat pakt m'n mediaspeler niet. Moet gecodeerd worden in 24p. Oh ja; menuutjes zien er in Vision ook niet zo mooi uit zonder wat extra werk.

Daikin EHVH08S23EJ9W binnen, ERGA08EAV3H7 buiten | Alfen Eve Single Pro-Line 3-fase | HassIO | DJI Mini 2 | Paard | MK3 ST | fixt keukenapparatuur en WaDro | HT-A2 | gasloos | RF900R | KLR650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-07 23:03
knuppelhout schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 11:54:
dat proxy-editen, dat klinkt als heel handig voor mij. kunnen de genoemde pakketten dat ook zelf doen, of moet dat handmatig?
vooralsnog ben ik aan de slag met pinnacle, maar elements 8 heb ik ook geinstalleerd. zodra de kaart binnen is (hopelijk binnen 1 wk) ga ik ermee verder.
Hangt van het programma af, de geavanceerdere pakketten hebben erondersteuning voor (zoals de zwaardere versies van Vegas), maar voor de pakketten waar jij naar kijkt is dat een handmatig proces.
GJA schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 19:01:
@ Dadona; nee hoor; geen HDV maar echt AVCHD. Je kunt wel merken dat het geen high end pc is maar het werkt sneller als Studio 14 op m'n "gewone" thuis laptop met een dualcore op 2,25 gHz.
Supersnel progje dat Vision.
Ik gebruik het nu om een aantal clips te editen tot hapklare brokken en die voeg ik later samen tot de uiteindelijke film.
Voorbeeld: in de zomervakantie 's avonds de film van die dag editen. Opgeslagen zonder kwaliteitsverlies! Na de vakantie alle dagfilms aan elkaar geplakt en zo de vakantiefilm in een uurtje klaar!
Ah, maar heeft die computer van jou toevallig een Nvidia videokaart erin hangen? Want Vision kan blijkbaar gebruik maken van je Cuda. Ik weet niet wat de beperkingen ervan zijn en of het daadwerkelijk goed werkt. Maar als het daadwerkelijk werkt bij het afspelen dan kan ik mij voorstellen dat je, als je jezelf beperkt tot alleen knippen, je inderdaad geen last hebt van de processor snelheid. (Bij eventuele effecten zul je waarschijnlijk al snel terugvallen op de CPU, of hebben ze effecten geschreven voor Cuda?)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJA

GJA

Nee, geen Nvidia. Ik heb een Dell Inspiron 11z met een Intel U4100 @ 1.3 gHz en een Intel GMA 4 serie met 4 GB intern geheugen.
Hardware is dus echt niet zo sterk.

Edit > Maar ik denk dat je gelijk hebt; als je pc het afspelen van AVCHD media aankan kun je met Vision editen. Effecten worden lastig om realtime te bekijken maar die gebruik ik nauwelijks.

[ Voor 37% gewijzigd door GJA op 16-10-2010 11:35 ]

Pagina: 1