Kubuntu herkent geen RAID schijven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer Kubuntu(Lucid Lynx) te installeren op systeem met RAID schijven. Dit zijn twee schijven van 320 GB, maar zodra ik bij het schijfindelingsgedeelte kom, wordt er 1 schijf van 320 GB herkent. Op deze schijf staat ook Windows Vista geïnstalleerd, maar de schijfindeler ziet dit als een lege schijf waar nog niks op staat.
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, ook het installeren in Windows, maar dan wordt bij de reboot het installer.iso bestandje, dat op de schijf staat, niet gevonden.
Het is een computer op mijn stage, waar ik Kubuntu mag gaan testen, maar Windows Vista mag er niet af.
Ik heb al verschillende tutorials bekeken, maar nog geen werkt er.
Ik hoop dat er iemand is die hier een goede oplossing voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Gezien je verhaal gok ik dat je software raid via je moederbord hebt draaien. Grote kans dat dit een windows-only raid configuratie is die het niet gaat doen met je linux installatie.

Maargoed, begin in ieder geval eens met vertellen wat voor raid systeem je hebt (welke chip enzo).

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomVis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:04

ThomVis

Detected rambling:

Idd. even vertellen welke RAID oplossing je heb, ik gok een fakeraid (MoBo RAID oplossing die vanuit de (windows-)drivers werkt).

You don't have to know how the computer works, just how to work the computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
in apparaatbeheer staat dit: Intel ICH8R/ICH9R SATA RAID controller.
ik weet niet of je met deze informatie iets kunt
het gaat hier om een dell 420
al je nog meer informatie nodig hebt, zoek ik het even op.
ik wil dit graag gefixt krijgen

btw als ik met de live cd opstart en ik typ:
ls -l /dev/mapper in de terminal(dit was een onderdeel van een tutorial)
staat er 'no raid disks'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 11:29

Crakie

I want my board back, Lance

Je hebt dmraid nodig, maar er is geen garantie voor succes, want dit progje is niet enorm uitontwikkeld. Is ook weinig behoefte aan: Linuxers kiezen standaard voor software raid.

Tutorial

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dank je, ik ga dit in ieder geval proberen
maar ik heb dmraid al gebruikt
maar als dmraid is geinstalleerd, moet je toch als je ls -l /dev/mapper intypt een lijst met schijven te zien krijgen? Dit heb ik namelijk geprobeerd in de liveCD omgeving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb dit 'probleem' ook gehad. Moederbord raid = fake raid en je hebt er onder linux niks aan, het word zoals je ziet ook niet herkend, want Linux kijkt dwars door het fake gedeelte heen en ziet de echte schijven.

Je kunt net zo goed gewoon geen raid gebruiken of inderdaad software raid, maar of je dat wilt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is Softraid makkelijk te installeren? of heb ik hier niks aan.
ik heb, zoals je misschien ziet, weinig ervaring met Linux
en is het mogelijk geen raid te gebruiken?
het is een dell pc, met garantie, waar ik in ieder geval hardware matig niks aan kan veranderen
of is het ook softwarematig uit te schakelen? of kan dit niet aangezien Windows er ook gebruik van maakt.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2010 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Om het goed te laten werken moet je kiezen voor ofwel fakeraid via de Intel controller (wat met Windows werkt maar niet met Linux) ofwel voor Linux software raid wat prima werkt onder Linux maar dan zit je onder Windows dus zonder raid.

Let er wel op dat zodra je de Intel raid oplossing uit zet dat je dan niet meer bij Windows zal kunnen. Je moet de data dus eerst overkopieren naar een externe schijf zodat je het na afloop weer terug kan zetten.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Wat een onzin.

dmraid is prima ontwikkeld. Ik heb al jaren een installatie draaien op een ICH9R chipset in RAID0.

dmraid is wel uit ontwikkeling heb ik begrepen, tegenwoordig schijnt mdraid ook bios RAID sets te kunnen detecteren. En inderdaad, een mdraid --examine --scan geeft bij mij een array terug.

Alleen grub is even gekloot, maar met wat editten in devices.map kom je een heel eind.

Aan de TS: software raid (mdraid) is heel makkelijk op te zetten, maar werkt niet samen met bios raid. Zodra je Linux software raid wil gebruiken, kan je Windows geen RAID meer gebruiken, en zijn je disken leeg.
Zoals ik hierboven al zeg, het kan wél met je normale BIOS RAID, zij het met wat handmatige configuratie. Gezien je ervaring met Linux is dit misschien wat lastig, maar je kan hiermee beginnen:

druk tijdens de setup (vóór de stap waar je de disken gaat configureren) op ctrl-alt en F2.

Als het goed is, ga je nu naar een root shell.

Voer hier in
mdadm --examine --scan
en kijk of er een regel terugkomt beginnend met ARRAY.
Als dit het geval is, voer je uit mdadm --assemble --scan
Met een beetje mazzel krijg je terug "array md0 started".

Ga terug naar het andere scherm (ctrl-alt-F7 volgens mij) Installeer hierna kubuntu op het /dev/md0 device.

Ik weet uit ervaring dat het met jou chipset kan.

Ondanks dat bovenstaande commando's niets zouden mogen veranderen aan je disk, zorg voor een backup van je bestanden voordat je met dit soort dingen gaat kloten.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik kan bovendien uit eigen ervaring zeggen dat als je zo weinig kennis van linux hebt als de TS lijkt te hebben, je eerst maar eens een tijdje met een 'normale' linux installatie aan de gang moet gaan om het te leren kennen. Want, als je er niks van weet, wat spoorde je aan om het wel te gaan proberen? Uiteraard is het geweldig dat je het wilt gaan gebruiken, maar wat is dan de reden dat je er persé raid in nodig hebt? Vaak is linux al zoveel sneller dan je van windows gewend bent, dat je de raid niet eens mist.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Installeer een extra hard disk en installeer daarop, is misschien eenvoudiger.

Je kan ook in windows installeren via virtualbox om te oefenen, hier kun je een snapshot maken, zodat je altijd terug kan springen in tijd.
Je kan hier ook met meerdere schijven de raid gaan oefenen, ik weet niet of je dit nodig hebt.

[ Voor 61% gewijzigd door jan99999 op 25-09-2010 09:16 ]

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

HTT-Thalan schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 07:22:
Ik kan bovendien uit eigen ervaring zeggen dat als je zo weinig kennis van linux hebt als de TS lijkt te hebben, je eerst maar eens een tijdje met een 'normale' linux installatie aan de gang moet gaan...
Klopt. Ik wordt er alleen een beetje moe van als mensen op een topic als dit meteen reageren met "kan niet",
"niet doen" en "werkt niet".

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al eender Linux geinstalleerd, en dat is altijd zonder problemen gelukt.
Het ging hier wel om Ubuntu, maar dat mag volgens mij niet uitmaken. Deze draait bij mij al op verschillende pc's
De reden dat ik dit wil, is voor mijn stage, waar ik dit bij wijze van proef op een pc mocht draaien
maar dit was dus een raid pc, maar het criterium was wel dat Windows Vista er niet af ging.

Is het bijvoorbeeld met een andere Linux versie wel beter mogelijk, het maakte niet heel veel uit welke distibutie ik gebruikte, het moest vooral makkelijk te gebruiken zijn voor de andere werknemers, die nu Windows gebruiken.

En in een virtual box is waarschijnlijk geen optie, omdat ik ook de performance moest testen.
Ik ga in ieder geval eens overleggen, omdat er nu toch gekozen moet worden tussen verschillende opties, en ik inderdaad niet zo gevorderd ben dit ik dit zonder problemen uit kan gaan voeren, waarschijnlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2010 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Is het criterium 'hier is een PC, installeer Linux erbij' of is het criterium 'maak een dual-boot configuratie'?

Want bij het 2e scheelt het je een hoop zelfmarteling als je een PC pakt waar Vista opstaat, maar zonder RAID.

Als je de PC gekregen hebt en het moet en zal op die PC, zul je toch door de pijn heen moeten. Je zult dan een distro met wat meer "advanced" opties moeten gebruiken. Bijvoorbeeld Debian, of als je echt machochistisch bent, Gentoo of LFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Rainmaker schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 00:38:
Wat een onzin.

dmraid is prima ontwikkeld. Ik heb al jaren een installatie draaien op een ICH9R chipset in RAID0.

dmraid is wel uit ontwikkeling heb ik begrepen, tegenwoordig schijnt mdraid ook bios RAID sets te kunnen detecteren. En inderdaad, een mdraid --examine --scan geeft bij mij een array terug.
Het is uit ontwikkeling en de TS wil dit in een bedrijfsmatige omgeving gaan gebruiken. Slechte combinatie imho ;)

Het kan inderdaad best werken, maar aangezien het niet meer actief ontwikkeld wordt is het gewoon niet aan te raden en is zeggen dat het niet kan een betere optie. Voor bedrijfsmatige doeleinden is unsupported software niet echt aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Wolfboy schreef op maandag 27 september 2010 @ 16:49:
[...]
...de TS wil dit in een bedrijfsmatige omgeving gaan gebruiken. Slechte combinatie imho ;)
Dit is volgens mij meer een huiswerk achtige opdracht.

In productieomgevingen zou ik sowieso niet aan dualboot beginnen. Dan kan raid gewoon uit, of moet er gewoon een HW raid controller in...

Pagina: 1