Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Onlangs maakte ik een vergelijking tussen mijn huidige internetabonnement en een iPhone abonnement.

Huidig: 1024 kbps down voor Euro 19,90 per maand. Geen datalimiet en geen andere limieten (zoals VoIP)
iPhone: 2048 kbps down voor Euro 29,95 per maand. Geen datalimiet, andere limieten onbekend
Huidig vaste abonnement: Alice 20 mbit down voor Euro 19,95 per maand.

De Alice ga ik opzeggen omdat ik deze eigenlijk nooit gebruik, deze maandelijkse kosten komen dus vrij.
Als belabonnement heb ik een sim only met internet, geen limieten (ook geen VoIP limiet) en onbeperkt kostenloos bellen bij de provider. Dit abonnement is uit de tijd dat T-Mobile nog goedkoop was, hier ga ik dus nooit meer iets aan wijzigen maar het zal altijd stilzwijgend worden verlengd.
Ik weet niet of de proxy nog bestaat bij T-Mobile, maar destijds heb ik met veel moeite de klantenservice kunnen overhalen om voor beide abonnementen de proxyserver (of speed.t-mobile.nl pagina) te verwijderen van mijn abonnement.

Enerzijds vind ik het zonde om mijn huidige internetabonnement weg te doen omdat deze nog volledig limietloos is, anderzijds is de iets hogere snelheid zonder datalimiet toch wel interessant. De andere eventuele limieten kunnen wellicht worden omzeild omdat ik vrijwel altijd via VPN ben verbonden.
Het iPhone abonnement voldoet in ieder geval aan de eis dat er geen datalimiet op zit.

Helaas kun je met het iPhone abonnement alleen een iPhone kopen. Het toestel interesseert me niet zo. Wellicht wil mijn vriendin een iPhone hebben, dus ik heb even gekeken naar de prijzen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
            Abo   Looptijd  Abo totaal Aansluit  Toestel       Totaal2 Binnen  Buiten
i-150  €  29,95 24 maanden  €   718,80  € 26,25  € 169,95  €   915,00  € 0,20  € 0,25 
i-300  €  44,95 24 maanden  € 1.078,80  € 26,25  €  89,95  € 1.195,00  € 0,15  € 0,25 
i-500  €  64,95 24 maanden  € 1.558,80  € 26,25  €  29,95  € 1.615,00  € 0,13  € 0,25 
i-1000 € 109,95 24 maanden  € 2.638,80  € 26,25  €   0,00  € 2.665,05  € 0,11  € 0,25 
i-150  €  29,95 12 maanden  €   359,40  € 26,25  € 359,95  €   745,60  € 0,20  € 0,25 
i-300  €  44,95 12 maanden  €   539,40  € 26,25  € 319,95  €   885,60  € 0,15  € 0,25 
i-500  €  64,95 12 maanden  €   779,40  € 26,25  € 289,95  € 1.095,60  € 0,13  € 0,25 
i-1000 € 109,95 12 maanden  € 1.319,40  € 26,25  € 199,95  € 1.545,60  € 0,11  € 0,25
Abo totaal = kosten abonnement na einde contractverplichting
Toestel = kosten bijbetalen toestel
Totaal2 = totaalkosten inclusief toestel na einde contractverplichting

Wat me eigenlijk direct opvalt is dat dit bijna lijkt op oplichting bij de 2 jarige abonnementen. Een lange klantrelatie is toch juist het doel van een telecomprovider? Waarom is het langere contract dan veel duurder? Bij een 1000 minuten abonnement ben je bij een tweejarig contract zelfs Euro 1119,45 duurder uit dan bij een eenjarig contract!

Het moge duidelijk zijn dat als ik het doe, dat ik dus een eenjarig i-150 abonnement neem, want daarmee is het abonnement het goedkoopst, maar het toestel dus ook. Het toestel is daarmee zelfs goedkoper dan de losse verkoopprijs in Parijs.
Mijn laptop is simlockvrij en T-Mobile wil best een grote simkaart leveren bij de iPhone en voor mijn huidige sim-only belabonnement een micro-sim leveren indien nodig.

Wat ik van plan ben:
- Huidige sim-only belabonnement blijft, en gaat misschien in de iPhone mocht ik besluiten deze zelf te nemen.
- Data abonnement ga ik verlengen naar een iPhone abonnement met toestel. Kosten: Euro 745,60 voor het eerste jaar, daarna Euro 359,40 per jaar. Voorheen: 238,80 per jaar.
- Alice abonnement zeg ik op. Besparing: Euro 239,40 per jaar

Mijn vragen:
- De bovenstaande berekening, klopt deze of heb ik wellicht iets over het hoofd gezien? Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen dat een eenjarig abonnement zo ontiegelijk veel goedkoper is.
- Wat zijn de limieten bij een i-150 abonnement waar de klantenservice niets over vertelt? De VoIP limiet ken ik al, dat boeit me niet zo. VPN limieten wellicht?
- Is het abonnement een echt internet abonnement? Of is alleen poort 80 en poort 443 toegestaan?
- Doe ik er goed aan om een i-150 abonnement te nemen voor mijn laptop ipv het huidige abonnement? Mijn laptop is simlockvrij, de hardware is een Dell Wireless 5540.
- Heeft dat i-150 abonnement een speed.t-mobile.nl startpagina en gebruikt die pagina nog steeds cookies? Of is die er eindelijk uitgesloopt?
- De klantenservice vertelde mij dat een i-150 abonnement best te gebruiken is voor een laptop. Echter de klantenservice levert bij de niet-standaard vragen zoals bovenstaande niet altijd het juiste antwoord. Wellicht heeft iemand er zelf ervaring mee?

Ik wil er gewoon zeker van zijn dat ik de juiste keuze maak, vandaar dat ik een beetje op zoek ben naar second opinions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 22:19

Flappiewappie

Hier nog meer

Je mag dat abo niet gebruiken voor iets anders dan een telefoon.

Beetje kromme vergelijking natuurlijk 1 jaar vs 2 jaar. 2 Jaar autorijden is toch ook duurder dan 1 jaar. Je moet het terug rekenen naar maand kosten.

Als je de telefoon gaat verkopen kan je beter een 2 jarig contract nemen. De kosten over 2 jaar zullen dan lager zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Flappiewappie op 24-09-2010 12:05 ]

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Flappiewappie schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 11:58:
Je mag dat abo niet gebruiken voor iets anders dan een telefoon.
De klantenservice van T-Mobile vertelde me dat het gewoon mag, maar kon niet alle andere vragen beantwoorden. En niet toevallig een medewerker, ik heb er inmiddels drie medewerkers over gesproken.

Wat niet mag is tethering, m.a.w. via bluetooth je telefoon verbinden met je laptop. Maar gewoon de simkaart direct in de laptop steken mag gewoon, aldus de klantenservice.
Beetje kromme vergelijking natuurlijk 1 jaar vs 2 jaar. 2 Jaar autorijden is toch ook duurder dan 1 jaar. Je moet het terug rekenen naar maand kosten.

Als je de telefoon gaat verkopen kan je beter een 2 jarig contract nemen. De kosten over 2 jaar zullen dan lager zijn.
Ik begrijp het niet helemaal. Bij een tweejarig abonnement kost het geheel 900 euro, bij een eenjarig abonnement kost het geheel 750 euro. Dan is het eenjarige abonnement toch goedkoper?

[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 24-09-2010 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-10 14:48

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ja maar voor het 2-jarig abonnement krijg je ook voor 2 jaar belminuten, anders slechts 1 jaar. Je wilt het tweede jaar toch ook nog bellen/internetten? Wat kost dat dan bij een 1-jarig abonnement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
woelders schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 12:54:
Ja maar voor het 2-jarig abonnement krijg je ook voor 2 jaar belminuten, anders slechts 1 jaar. Je wilt het tweede jaar toch ook nog bellen/internetten? Wat kost dat dan bij een 1-jarig abonnement?
Dat bellen zal niet gebeuren met het iPhone abonnement. Bovendien loopt een abonnement gewoon stilzwijgend door. Mijn huidige bel-abonnement blijft gewoon bestaan, omdat deze nog uit de tijd was dat T-Mobile nog heel goedkoop was. Ik heb zelfs nog de optie om onbeperkt (dus niet met een limiet van 1000 minuten) kostenloos te bellen naar andere T-Mobile nummers. Ik ga dus echt geen ander abonnement gebruiken om te bellen. Voor bellen is dat i-150 abonnement ook hartstikke duur :+

Als ik het toch zou gebruiken om te bellen, dan is het voordeliger om voor het tweede jaar gewoon een sim only aan te schaffen. Die zijn nog steeds redelijk geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

Hmmm, interresant.

Dus theteren mag niet, maar een Duo-sim aanvragen en die in een usb-modem oid gooien mag wel?

Feit is dat je perse het i150 abo moet hebben (WnW is geen optie), en daar is geen sim only van, oftewel het 2e jaar betaal je ook weer 30 euro. Je kan dus gaan terug rekenen wat de goedkoopste maand oplossing is.

i150 2j = 24*30+eenmalige kosten toestel+aansluit kosten/24
i150 1j = 24*30+eenmalige kosten toestel+aansluit kosten/24

Aangezien dat eenmalige kosten toestel aanzienlijk lager zijn bij 2 jaar is dus 2 jaar goedkoper.

Persoonlijk zou ik bij dit soort "constructies" er liever geen 2 jaar aan vast zitten, maar wie ben ik :-)

[ Voor 70% gewijzigd door Flappiewappie op 24-09-2010 13:08 ]

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12
Nee? waarom zou dat wel mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Duo sim aanvragen mag wel, maar dat hoeft in mijn geval niet. Ik plaats (de enige) i-150 sim gewoon in mijn laptop.

Overigens heb ik onlangs ontdekt dat het mogelijk is om een duo sim van een data-abonnement gewoon tegelijkertijd te gebruiken. De ene sim plaats je gewoon in de ene laptop, de andere sim plaats je in een andere laptop. De ene laptop zet je op GPRS en de andere op UMTS. Veel heb je er niet aan, want GPRS is zelfs voor Exchange niet echt voldoende, maar het was wel experiment-waardig. Of dat officieel mag weet ik niet. De klantenservice deed in ieder geval niet moeilijk over het leveren van een duo-sim voor m'n data abonnement.

Ik weet niet of dit vanuit een extern USB modem mogelijk is, wellicht is dit vanuit de hardware geblokkeerd met een offerlock o.i.d., maar met de ingebouwde modems werkt dit gewoon.
Flappiewappie schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 13:04:
Feit is dat je perse het i150 abo moet hebben (WnW is geen optie), en daar is geen sim only van, oftewel het 2e jaar betaal je ook weer 30 euro. Je kan dus gaan terug rekenen wat de goedkoopste maand oplossing is.

i150 2j = 24*30+eenmalige kosten toestel+aansluit kosten/24
i150 1j = 24*30+eenmalige kosten toestel+aansluit kosten/24

Aangezien dat eenmalige kosten toestel aanzienlijk lager zijn bij 2 jaar is dus 2 jaar goedkoper.

Persoonlijk zou ik bij dit soort "constructies" er liever geen 2 jaar aan vast zitten, maar wie ben ik :-)
Is 38,13 en 46,04 resp. 2jr en 1jr. Als je het zo beredeneert dan is het maandelijkse verschil slechts 8 euro, en om daarvoor nou een extra jaar aan een contract vast te zitten? Tegen die tijd zijn er wellicht snellere abonnementen voor hetzelfde geld.

[ Voor 54% gewijzigd door Trommelrem op 24-09-2010 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

Omdat je blijkbaar de verbinding wel "rechtstreeks" in een computer mag gebruiken om mee te internetten (volgens TS/Tmobile ks).

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Trommelrem schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 12:48:

Ik begrijp het niet helemaal. Bij een tweejarig abonnement kost het geheel 900 euro, bij een eenjarig abonnement kost het geheel 750 euro. Dan is het eenjarige abonnement toch goedkoper?
Bij een tweejarig abonnement kun je een jaar langer onbeperkt internetten :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Waarom kan dat met een eenjarig abonnement niet? Een eenjarig contract blijft gewoon doorlopen na dat jaar, het wordt immers steeds stilzwijgend voor een maand verlengd. T-Mobile heeft namelijk nooit een "verlopen" contract beeindigd. Een vriend van me belt nog steeds spotgoedkoop met een T-Mobile introductieabonnement, van toen NL Ben net was opgestart. Dutchtone verlengde daarentegen niet (denk aan het Dutchtone Business abonnement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Trommelrem schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 13:35:
Waarom kan dat met een eenjarig abonnement niet? Een eenjarig contract blijft gewoon doorlopen na dat jaar, het wordt immers steeds stilzwijgend voor een maand verlengd. T-Mobile heeft namelijk nooit een "verlopen" contract beeindigd. Een vriend van me belt nog steeds spotgoedkoop met een T-Mobile introductieabonnement, van toen NL Ben net was opgestart. Dutchtone verlengde daarentegen niet (denk aan het Dutchtone Business abonnement).
True, maar dat is niet gratis, dus die kosten voor dat tweede jaar moet je er wel bij optellen om een eerlijke vergelijking te kunnen maken.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie

Flappiewappie

Hier nog meer

Canaria schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 13:38:
[...]

True, maar dat is niet gratis, dus die kosten voor dat tweede jaar moet je er wel bij optellen om een eerlijke vergelijking te kunnen maken.
Wat ik dus gedaan heb met mijn berekening.

Als je die acht euro p/m voor lief neemt dan zou ik inderdaad ook voor een 1 jarig contract gaan. Als je zegt dat je het sowieso 2 jaar gaat gebruiken is 24x8 best leuk mee genomen...

Die afweging kun je voor jezelf natuurlijk maken. Laat even zien waar dit op uitloopt want een FUP 2mbit 3G verbinding voor minder dan een 10tje per maand (als je de iPhone verkoopt) is wel leuk voor erbij :-).

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Flappiewappie schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 13:44:

Die afweging kun je voor jezelf natuurlijk maken. Laat even zien waar dit op uitloopt want een FUP 2mbit 3G verbinding voor minder dan een 10tje per maand (als je de iPhone verkoopt) is wel leuk voor erbij :-).
Ach, misschien houd ik de iPhone wel. Hij is wel out of the box compatible met Exchange en je kunt er meerdere mailboxen mee verbinden. Mijn huidige telefoon (Nokia 6310i) zal het ook niet eeuwig volhouden en kan al helemaal niet met Exchange verbinden. Ik ben gewoon niet happig met tweejarige contracten, ook al lopen mijn contracten doorgaans langer dan 2 jaar. Behalve mijn berekening of het verschil van slechts 8 euro per maand heb ik bij tweejarige contracten het gevoel dat ik duurder uit ben en dat ik minder korting krijg op het toestel (dat laatste is overigens wel een feit).

Verwijderd

Trommelrem schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 12:48:
De klantenservice van T-Mobile vertelde me dat het gewoon mag, maar kon niet alle andere vragen beantwoorden. En niet toevallig een medewerker, ik heb er inmiddels drie medewerkers over gesproken.

Wat niet mag is tethering, m.a.w. via bluetooth je telefoon verbinden met je laptop. Maar gewoon de simkaart direct in de laptop steken mag gewoon, aldus de klantenservice.
Dat zijn die belmiepjes daar niet goed op de hoogte. In de prijslijst van het iPhone abonnement staat het volgende:
"Voor data gebruik geldt dat bij een oneigenlijk gebruik T-Mobile beperkingen kan stellen. Van
oneigenlijk gebruik is onder meer sprake wanneer de iPhone of de simkaart wordt gebruikt in combinatie met een computer of laptop."

• Trommelrem
Ik heb net opnieuw een berekening gemaakt aan de hand van een advies in dit topic, daaruit blijkt dat het geheel bij een tweejarig abonnement na 17 maanden voordeliger is dan bij een eenjarig abonnement dat ik 24 maanden laat doorlopen. Die 5 "overbruggingsmaanden" haal ik zeker, de laptop waar de iPhone simkaart in gaat heeft immers nog 2,5 jaar NBD onsite.

Het feit dat er slechts 5 "overbruggingsmaanden" zijn en dat de laptop toch nog 2,5 jaar NBD onsite heeft doet mij neigen naar een tweejarig abonnement. Toch ben ik zeer huiverig voor tweejarige abonnementen. Is een tweejarig abonnement misschien toch wel de juiste keuze?
Verwijderd schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 00:44:
[...]

Dat zijn die belmiepjes daar niet goed op de hoogte. In de prijslijst van het iPhone abonnement staat het volgende:
"Voor data gebruik geldt dat bij een oneigenlijk gebruik T-Mobile beperkingen kan stellen. Van
oneigenlijk gebruik is onder meer sprake wanneer de iPhone of de simkaart wordt gebruikt in combinatie met een computer of laptop."
Ik denk niet dat T-Mobile daar moeilijk over doet. Het is niet dat mijn dataverbruik in de honderden gigabytes loopt. Maandelijks verstook ik denk ik slechts zo'n 5 GB. Dat zal niet eens opvallen tussen de andere users.
Pagina: 1