SKV tilt Veendam naar symetrisch 100/100mbit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 15:18
24 september 2010
Veendam: SKV gaat voor glasvezelsnelheid over de kabel.

Dat het jaar 2010 een belangrijk jaar voor de SKV en haar abonnees zou worden bleek al snel tijdens een bestuursvergadering in december 2009. Tijdens deze bestuursvergadering kreeg het bestuur van de SKV een presentatie te zien over wat er in de toekomst te wachten staat. Nieuwe diensten zoals IPTV, interactieve televisie, meer HD-zenders en sneller internet met eventueel symmetrische snelheden.

Om volledig op de toekomst voorbereid te zijn moesten er in 2010 keuzes gemaakt worden over de aanpak van het netwerk van de SKV en haar abonnees. Er werden 3 mogelijkheden genoemd, Fiber to the Home (glasvel tot in de meterkast), Ethernet to the Home (glasvezel tot in de straatkast) of doorgaan met de huidige techniek, maar deze dan wel gaan moderniseren.

Het bestuur heeft toen besloten om een test te gaan doen met EttH in de Rivierenbuurt, naast het FttH-project in het Stationspark en verdere informatie in te winnen wat een goede keuze zou zijn voor de SKV. Met dit in gedachten heeft de SKV in mei 2010 de Anga Cable-beurs in Keulen bezocht en de diverse leveranciers en fabrikanten gevraagd mee te denken en met voorstellen te komen.

Diverse aanbieders hebben gereageerd en voorstellen gedaan hoe het netwerk van de SKV en haar abonnees te moderniseren en geschikt te maken voor de toekomstige diensten. Uit deze voorstellen heeft het bestuur een keuze gemaakt en de aanbieders de opdrachten verstrekt tot het realiseren daarvan.

Deze week zijn de laatste materialen binnengekomen en kan de SKV van start gaan met het moderniseren van het glasvezelnetwerk. Op 11 oktober 2010 zal de SKV beginnen met het herindelen van het analoge zenderpakket waardoor de frequenties van de analoge zenders gewijzigd zullen worden. Direct daarna zal alle apparatuur van het glasvezelnetwerk vervangen gaan worden zodat deze volledig geschikt is om nieuwe diensten aan te kunnen bieden. U kunt hier een nieuwe frequentielijst voor het analoge pakket bekijken.

Eén van de nieuwe diensten is supersnel internet met symmetrische snelheden tot 100 Mbps. Deze snelheid wordt al aangeboden via FttH en EttH. Om dit snel te kunnen realiseren voor de overige abonnees van de SKV is er voor gekozen om de huidige gebruikte techniek te gaan moderniseren. Aangezien de eerste contacten met de leverancier van deze apparatuur al in november 2009 hebben plaats gevonden kan de SKV de benodigde techniek al de komende maanden gaan plaatsen zodat in februari 2011 deze hoge snelheden aangeboden kunnen worden.

Het bestuur heeft besloten deze hoge snelheden aan te gaan bieden in voordelige combinatiepakketten van radio, televisie, internet en telefonie. De volgende pakketten zullen vanaf februari 2011 leverbaar zijn :

Combinatiepakket 10
10 Mbps 10 Mbps € 39,85
Combinatiepakket 25
25 Mbps 25 Mbps € 49,85
Combinatiepakket 50
50 Mbps 50 Mbps € 59,85
Combinatiepakket 100
100 Mbps 100 Mbps € 89,85

De genoemde bedragen zijn dus inclusief radio, televisie, internet en telefonie.

Tevens zal de SKV verder gaan met de uitrol van FttH. Nieuwbouwprojecten en renovatieprojecten zullen direct worden voorzien van glasvezel tot in de woning zodat het FttH-netwerk van de SKV zich niet meer zal beperken tot het Stationspark en de bedrijventerreinen.

Zodra het mogelijk is om u aan te melden voor deze combinatiepakketten zullen wij dit via de nieuwsbrief, de weekbladen en Twitter bekendmaken.

Actie EredivisieLive.

EredivisieLive heeft op dit moment een actie lopen : 10 weken voor 10 euro. Uiteraard doet de SKV ook mee met deze actie en kunt u zich hiervoor bij ons aanmelden.
toon volledige bericht
Nou dat is dan heel fijn. Als Veendammer zijnde vond ik het al doodzonde geen Ziggo meer te hebben, destijds het 50/5 pakket. Maar als dit doorgaat is dit natuurlijk veel beter dan Ziggo. 100mbit symetrisch is toch wel de natte droom van elke tweaker :P

Mijn YouTube Channel

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 16:09
Ik ben benieuwd hoe het daar gaat uitpakken.

Mijn ervaring met de gebruikte apparatuur is het relatief gevoelig is kwa signaal. Zeker als je hoge snelheden wilt halen. Ik heb deze hardware ook wel eens gebruikt voor een beurs. (Glasvezel lag in de wijkkast ongeveer 1.5km verderop, en de laatste afstand ging over coax), maar dat was niet superstabiel. (Dat was een virtual-fiber oplossing). De EoC oplossingen kennen dit probleem wat minder, maar ook daar heb ik matige ervaringen mee (maar goed, als ze de hele RF band op de schop gaan gooien kan dat natuurlijk wel beter ingedeeld worden). Groter probleem bij EoC is de bandbreedte/overboeking. Als ze dat gaan gebruiken betwijfel ik ten zeerste of die 100/100 een praktijkwaarde wordt. (of je moet de enige in je wijk zijn...)

Ook ben ik benieuwd of ze zelf ook internet gaan aanbieden, of dit door externe partijen laten doen.

Om die redenen is hier in de regio gekozen voor een Docsis platform, waarop meerdere providers hun diensten gaan aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Feitelijk heeft iedere inwoner van Veendam met een tv aansluiting dezelfde provider. Omdat er geen andere keus is. Ziggo noch UPC komen hier niet aan bod. Dit betekend overigens niet dat ook iedereen internet via de SKV heeft. ADSL(2) is wel gewoon normaal verkrijgbaar.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funrider
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 11:20
Goedkope glasvezel abo's zeg damn.

Combinatiepakket 10 (internet,bel,tv analoog en digitaal basis)
10 Mbps 10 Mbps € 39,85
Combinatiepakket 25 (internet,bel,tv analoog en digitaal basis)
25 Mbps 25 Mbps € 49,85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gedurfde zet van SKV.. gezien ze toch een behoorlijk kleine speler zijn op de markt :)

nog geen 12.000 aansluitingen namelijk ( bron: wiki )

[ Voor 24% gewijzigd door SMSfreakie op 27-09-2010 15:24 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
SMSfreakie schreef op maandag 27 september 2010 @ 15:23:
gedurfde zet van SKV.. gezien ze toch een behoorlijk kleine speler zijn op de markt :)

nog geen 12.000 aansluitingen namelijk ( bron: wiki )
De kabelmarkt is redelijk in beweging. SKV is zeker niet de enige kleinere kabelaar die in dit soort nieuwere technieken investeerd. Ook al is het klantenbestand beperkt, dat wil niet zeggen dat ze geen investeringen doen. Vaak zijn dit stichtingen,en ipv dure tvreclames, managementafdelingen en dure directieleden stoppen ze het geld in vernieuwingen...

SKV is dan een partij die naast de structuur ook de diensten zelf gaat aanbieden, maar er zijn ook kabelaars die dit aan derden overlaten (en dus meerdere providers laten concurreren)

Op zich een goede ontwikkeling dus. De vraag is alleen hoe de performance zal zijn als er wat meer interesse voor is. Docsis3 is aardig doorontwikkeld, de techniek die SKV gaat gebruiken is in NL nog nergens op dergelijke grote schaal gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
De enige manier om daar achter te komen is te wachten op februari, dan zal ik zeker dat 100/100mbit pakketje bestellen, en dan zullen we zien hoeveel van die snelheid ze kunnen waar maken. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Update:

Inmiddels een kleine week gebruik van de nieuwe internet verbinding:
Omdat de 100/100 toch aardig aan de dure kant was (30 euro per maand meer dan de 50/50) heb ik gekozen voor de 50/50.

Afbeeldingslocatie: http://speedtest.net/result/1515268604.png

De 50mbit download haal ik wel, de 50mbit upload niet helemaal. Alhoewel ik moet er wel bij zeggen dat deze test misschien niet genoeg tijd geeft om de volle upload snelheid te behalen. Met Vuze haal ik uploadsnelheden tot net boven de 6MB per seconde, dus dat zit wel goed. :)

Ik vraag me af of er Veendammers zijn die het 100/100 pakket wel hebben genomen en wat hun ervaringen zijn?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Weet niet wat de prijzen op moment zijn, maar wel prijzig :o

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-05 00:36

VIPER2001

[GOT]The Source

ik heb inmiddels het 100/100 pakket gekozen , maar ben nog niet helemaal tevereden.

speedtest met skv is 97Mb down en 75Mb up,op alle tijden (dus netwerk intern skv van en naar mij is goed).
Maar overdag , en vooral sávonds gaat het naat beneden met ongeveer 20 Mb a 30 Mb en 50 Mb up.
S'nachts is het goed en haal ik 96 Mb en 70 Mbup bij ziggo speedtest en UPC net zo.

vandaag net vib bij huis gehad en constateerde hetzelfde als mij , netwerk goed maar naar buiten een drama dus,zelfs een andere wijk was hetzelfde euvel dus.

afz . 1 van de 3 (gehoord) 100Mb gebruiker in Veendam.

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
VIPER2001 schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 18:35:
ik heb inmiddels het 100/100 pakket gekozen , maar ben nog niet helemaal tevereden.

speedtest met skv is 97Mb down en 75Mb up,op alle tijden (dus netwerk intern skv van en naar mij is goed).
Maar overdag , en vooral sávonds gaat het naat beneden met ongeveer 20 Mb a 30 Mb en 50 Mb up.
S'nachts is het goed en haal ik 96 Mb en 70 Mbup bij ziggo speedtest en UPC net zo.

vandaag net vib bij huis gehad en constateerde hetzelfde als mij , netwerk goed maar naar buiten een drama dus,zelfs een andere wijk was hetzelfde euvel dus.

Wat voor apparatuur wordt er nu gebruikt? Ik weet dat er een pilot liep met Teleste EoC apparatuur, maar afaik staat daar inmiddels ook eenArris CMTS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CTU
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-10-2021

CTU

DJSmiley schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 18:43:
[...]

Wat voor apparatuur wordt er nu gebruikt? Ik weet dat er een pilot liep met Teleste EoC apparatuur, maar afaik staat daar inmiddels ook eenArris CMTS.
Klopt, er wordt gedraaid op het Arris C4 CMTS platform, naast het oude platform (BigBand CUDA).
Gebruikte kabelmodems voor het nieuwe platform zijn de Arris Touchstone TM602B en 722B.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
VIPER2001 schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 18:35:

Gebruik je enkel Speedtest?

Mijn ervaring met Speedtest is alsof er niet voldoende tijd is om de volle snelheid te halen, aangezien met sommige torrents de snelheid wel wordt behaald.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPER2001

VIPER2001

[GOT]The Source

Ik gebruik ziggo speedtest , upc en ons net eindhoven.

kom nu ook niet hoger als 43 down en 72 up ,ping tussen 10 en 15.(ping is wel goed toch?)

intern is het goed

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1906948981.png

[ Voor 30% gewijzigd door VIPER2001 op 21-04-2012 10:55 ]

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-06 18:02

The Wizard

Moderator Mobile
voor een goede glasvezel speedtest: http://speedtest.reggefiber.nl/beta/

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPER2001

VIPER2001

[GOT]The Source

Afbeeldingslocatie: http://jakobs71.home.xs4all.nl/hopeloos.png
euh 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Elke speedtest buiten het SKV netwerk is natuurlijk een momentopname. Haal je op de piekmomenten ook goede snelheden op de SKV speedtest? Dan zit het probleem iig niet in de verbinding tussen CMTS en jouw huisaansluiting.

De uplink wordt hier echter niet mee gemeten, de leverancier kennende zit de speedtestserver direct op de CMTS. Een volle uplink vanaf de CMTS is dus niet merkbaar met een interne speedtest. Het kan nl ook 'gewoon' een capaciteitsprobleem zijn achter de cmts. Dat verklaard ook dat het wijk-onafhankelijk is. Een storingsmonteur van SKV/VIB zal hier weinig aan kunnen doen gok ik.

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 21-04-2012 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPER2001

VIPER2001

[GOT]The Source

DJSmiley schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 16:43:
[...]

Elke speedtest buiten het SKV netwerk is natuurlijk een momentopname. Haal je op de piekmomenten ook goede snelheden op de SKV speedtest? Dan zit het probleem iig niet in de verbinding tussen CMTS en jouw huisaansluiting.

De uplink wordt hier echter niet mee gemeten, de leverancier kennende zit de speedtestserver direct op de CMTS. Een volle uplink vanaf de CMTS is dus niet merkbaar met een interne speedtest. Het kan nl ook 'gewoon' een capaciteitsprobleem zijn achter de cmts. Dat verklaard ook dat het wijk-onafhankelijk is. Een storingsmonteur van SKV/VIB zal hier weinig aan kunnen doen gok ik.
De hele dag door haal ik een goeie snelheid binnen het netwerk met speedtest.net
97 down en ong 60-75 up ,de storingsmonteur kon er idd niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
DJSmiley schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 16:43:
[...]

Tuurlijk is het een momentopname, maar de reggefiber speedtest heeft genoeg capaciteit, itt de standaard speedtest servers en die van Ziggo/UPC. Deze servers zijn ook allemaal niet geschikt voor glasvezel door de kleine upload test bestanden, bij de reggefiber test zijn deze veel groter.

Mijn test met de SKV speedtest (200/200 Tweak glasvezel)
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/25854502/speedtest_SKV.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Speedtest naar Amsterdam:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/1908071130.png

Reggefiber test:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/33xg0w6.png

Populaire torrent, snelheid bereikt binnen een minuut:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/qy5rnc.png

Erg opvallend dat de download behoorlijk inkakt, maar de upload blijft wel redelijk op peil. Overigens vreemd dat bij (populaire) torrents de volle snelheid gewoon wordt gehaald. Je kunt je dan in de 1e twee tests afvragen wiens netwerk debet is aan de beperkte downloadsnelheid. :?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Of er zijn een paar seeders in het SKV netwerk... Het kan ook zijn dat er onvoldoende capaciteit op de peeringverbindingen zitten, dat zou wel de tragere verbindingen kunnen verklaren.

Dat verklaart ook waarom mijn upload naar jullie (SKV)netwerk lager is, als ik nu de speedtest draai kom ik op > 130 Mb/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CTU

CTU

Er komt in ieder geval een dikke internet pijplijn bij:
Op dit moment hebben we 2 glasvezelverbindingen, een van 1 Gb naar Amsterdam – Sara en een van 1 Gb naar Hilversum. Over de glasvezelverbinding van Amsterdam gaat ons internet en telefonieverkeer en de glasvezelverbinding naar Hilversum is voor de radio- en televisiesignalen die we rechtstreeks vanuit de MediaGateway ophalen.

Met de enorme groei aan internetabonnees en de mogelijkheid voor andere aanbieders om op ons glasvezelnetwerk hun diensten aan te kunnen bieden is er een uitbreiding nodig.

Zeer binnenkort wordt er een 10 Gb verbinding naar Amsterdam-Nikhef opgeleverd die hiervoor geschikt is. Tevens koppelen we deze verbinding met de apparatuur van onze collega’s van KabelTex voor levering van radio- en televisiesignalen. Zo kunnen we onder andere de ‘verdwenen’ regionale televisiezenders weer gaan doorgeven. Ook hebben we dan de mogelijkheid de regionale radiozenders zoals RadioNoord en Radio Drenthe weer digitaal door te gaan geven.
Afbeeldingslocatie: http://www.veendamkrijgtglasvezel.nl/wp-content/uploads/2012/04/netwerk.jpg

Bron: http://www.veendamkrijgtglasvezel.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIPER2001

VIPER2001

[GOT]The Source

Zo mag ik het lezen.
Hoop dat het dus snel voor elkaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
In elk geval is SKV één van de weinige kabelaars die zulke uploadsnelheden aanbied.

Zowel Ziggo als UPC kunnen daar met hun maximaal 10mbit upload nog een puntje aan zuigen. :)
Volgens mij gaat UPC zelfs niet eens verder dan 2,5mbit upload.

Dan zijn die 100/100 en 50/50mbit pakketjes toch om van te smullen.

Allemaal maar verhuizen naar Veendam? :P

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
De Cai in Harderwijk heeft ook 100/100 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 375601

Ook Caiway doet niet aan hoge upload op de glasvezel hoor, behalve bij het duurste abonnement van 90/90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CTU

CTU

Flinke capaciteitsuitbreiding is eindelijk een feit.
Vanwege de enorme groei die we het afgelopen jaar hebben meegemaakt en de groei die er nog aan zit te komen hebben we de afgelopen weken al onze internetapparatuur een flinke capaciteitsuitbreiding gegeven. Alle hoofdverbindingen van de apparatuur voor zowel kabelinternet als internet via de glasvezel hebben we verhoogd van 1 Gb naar 10 Gb.

Ook onze verbinding met Amsterdam waar we onze internettoegang hebben is verhoogd naar 10 Gb zodat er ruim voldoende internetcapaciteit voor al onze abonnees is.

Als afronding van de werkzaamheden hebben we afgelopen woensdag in één keer alle verbindingen probleemloos omgezet.

Tevens hebben we het mogelijk gemaakt het verbruik van ons internetverkeer live via onze website te volgen.

We hebben een grafiek op onze website geplaatst waar het gezamelijke verbruik van al onze abonnees te zien is. Deze grafiek wordt elke 2 minuten ververst zodat het verbruik live kan worden gevolgd.
Afbeeldingslocatie: http://www.veendamkrijgtglasvezel.nl/wp-content/uploads/2012/10/dataverbruik.png
Bron: http://www.veendamkrijgtglasvezel.nl/
Pagina: 1