Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem met mijn twee jaar oude Hewlett-Packerd Pavilion dv7-1130ed laptop.

Tot gisteren liep mijn laptop redelijk, hij was alleen wat traag omdat hij wat vol was gelopen en dus besloot ik om via de recovery een clean install van Windows Vista te doen.Tijdens de installatie begon het probleem, de installatie liep vast, het scherm ging op zwart en enkele tellen later vloog de laptop compleet uit. Opnieuw opgestart en installatie hervat, installatie afgemaakt maar tijdens het verder in orde maken van de software wederom hetzelfde probleem.

Ik had het vermoeden dat er iets mis was met de recovery partitie en dus pakte ik een DVD met Windows 7 om vanaf een DVD een clean install te doen. Installatie ging goed maar wederom bij het verder installeren van de benodigde software ging het scherm op zwart waarnaar de laptop enkele tijd later uitviel. Vervolgens is het moeilijk om de laptop weer op te starten, hij valt af en toe uit bij het bios scherm, af en toe na het bios scherm, tijdens 'Starting Windows' en soms nadat hij helemaal is opgestart.

Vandaag een nieuwe HD gekocht, in de laptop gedaan en opnieuw geprobeerd Windows te installeren; zelfde problemen.

Hij geeft geen foutmeldingen en de accu is vol en functioneert verder goed.

Iemand enig idee wat de oorzaak van dit vage probleem kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snobbieh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 11:29
Kan aan zoveel liggen volgens mij :P
Ik denk eerder dat het om een defect RAM-reepje gaat (ben niet zo zeker), anders kan het het moederbord ook zijn :x
Doe gewoon eens een Memtest voor je RAM :)

I7 2600K - 8GB - M550 256GB - GTX 670

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autowiel
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-08 16:09
Naar mijn idee ook waarschijnlijk het RAM. Houd als die vastloopt ook even de temperatuur van de cpu in de gaten (via een tootlje of meteen na het vastlopen in het BIOS te kijken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-09 15:19
Hoe zit het met de temperaturen? Als hij uitvalt en daarna lastig weer aan gaat kan dat er op duiden dat hij te warm is geworden.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:18
Bekende nvidia probleem van de DV7000 Dv5000 DV9000 ?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als eerste bedankt voor jullie reacties en excuses voor mijn late reactie.

-Vanmiddag geprobeerd een memtest voor mijn RAM te doen (mbv Memtest86). Resultaat: Bij ongeveer 20% (toen nog geen errors gevonden) sloeg scherm op zwart, aantal minuten later laptop volledig uit. De laptop heeft niet langer dan 30 minuten aangestaan voordat hij uitviel.

-Vervolgens laptop een tijd uit gelaten om hem helemaal af te laten koelen. Op een andere PC alsvast het tooltje 'SpeedFan 4.41' gedownload om de temperaturen te gaan controleren.

-Vanavond de laptop weer aangezet, Windows 7 laten opstarten en zo snel mogelijk het tooltje geinstalleerd. Direct na installatie gaf het tooltje aan:

GPU: 40
Core 0: 30
Core 1: 30

Inmiddels draait de laptop wonderbaarlijk alweer 2 uren (zul je altijd zien) en constant ben ik de temperatuur aan het monitoren. Intussen druk aan het filmpjes bekijken geweest, internetten, aantal applicaties nog geinstalleerd en op dit moment geeft hij aan;

GPU: 61c (max wat ik vanavond tot nu toe gezien heb is 78c
Core 0: 71c (max wat ik vanavond tot nu toe gezien heb is 74c
Core 1: 71c (max wat ik vanavond tot nu toe gezien heb is 74c

De Core 0 en 1 zijn afgelopen twee uren heel langzaam opgelopen. De GPU zat al heel snel in de 60 a 70 en schommelt nogal. De ventilatoren van de laptop blazen af en toe vrij hard maar dit heb ik eigenlijk altijd al gehad de afgelopen 1,5 jaar met deze laptop.

Tot nu toe is hij dus vanavond sinds ik de temperatuur monitoor nog niet uitgevallen. Opzich goed maar ik ben toch benieuwd als hij wel uitvalt wat op dat moment de temperaturen zijn.

Wat zeggen jullie van deze temperaturen en de situatie tot zover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
ik moet zeggen dat ik 74 graden voor de cores persoonlijk vrij hoog vind, maar dit hoeft opzich geen probleem te zijn, de Toshiba van mijn vriendin is ook zo'n heethoofd. Je zou eventueel kunnen proberen om de ventilatoren een keer schoon te blazen, wellicht dat het een beetje scheelt.

direct dat je laptop uitgevallen was bij de memtest wilde hij ook niet meer aan? of heb je dat niet geprobeerd? je zou nog even kunnen proberen om direct na zo'n crash de BIOS in te komen om daar de HWMonitor te checken als die daar in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:18
Klinkt als het wel bekende nvidia probleem
Toevallig een Nvida 8serie ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kijk eens bij de specs, staat de videokaart bij. Is 9200 dus helaas. Volgende keer beter geluk. En klinkt als het bekende nVidia probleem? Klinkt als defect geheugen!

Temperatuur is voor een laptop niet heel erg hoog, denk dat je gewoon te maken hebt met of defect geheugen of een defect moederbord. Je problemen lijken mij op een typisch geval van defect geheugen, zeker installaties die vastlopen en soms wel en soms niet. Typisch als net dat stuk geheugen gebruikt word waar een defect in zit. Echter kan het ook het moederbord zijn, dan is een geheugen bank stuk. Probeer eens te kijken of het met 1 reepje wel werkt en dan beide reepjes wisselen en ook de geheugenbanken wisselen. En dat proberen natuurlijk met memtest. Als je memtest geen uur foutloos kan draaien weet je al direct dat je een probleem hebt qua hardware. Memtest hoort gewoon 24 uur stabiel te kunnen draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door Tsurany op 28-09-2010 21:21 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
Als eerste gekeken of ik mijn laptop nog verder kon open schroeven om eventueel stof/vuil te verwijderen.Echter krijg ik het gedeelte waar de ventilatoren zitten (en waar de laptop ook het heetst wordt) niet open.

Nadat de laptop is uitgevallen wil hij inderdaad bijna niet meer aan. De ene keer komt hij wat verder dan de andere keer. Soms slaat hij alweer uit als ik in het bios zit, soms bij Starting Windows en soms pas nadat Windows is opgestart. Gecontroleerd of ik de temperatuur in het bios kan bekijken maar heb daar geen HWMonitor.

Als videokaart heb ik inderdaad de GeForce 9200M GS, geen 8 serie dus.

En dan, de nieuwe resultaten:

Gisteravond heeft de laptop zeker zo'n 4 uren goed gedraait zonder uit te vallen. Meerdere keren opnieuw opgestart, filmpjes/foto's bekeken, aantal applicaties geinstalleerd, internetten etc allemaal geen probleem.

Vanmorgen toen de laptop koud was CD van Memtest erin en opnieuw een Memtest geprobeerd (standaard instellingen). Liep goed tot ongeveer 30%, laptop valt weer in zijn geheel uit. Gelijk opnieuw opgestart en in het bios gekeken (kijken of ik een HWMonitor had) maar tijdens dat ik in het bios zat viel hij wederom uit. Na een stuk of 5 keer geprobeerd opnieuw op te starten (viel op willekeurige momenten uit) draaide Windows even, gelijk SpeedFan opgestart voor temperaturen te controleren; allemaal tussen de 60 en 70.

Nogmaals Memtest met de vollegende setting:

Geheugenreep 1 (2GB) in Bank 1 (Geheugenreep 2 (1 GB) verwijderd uit laptop): Laptop slaat uit bij ongeveer 13%

Geheugenreep 1 (2GB) in Bank 2 (Geheugenreep 2 (1 GB) verwijderd uit laptop): Laptop slaat uit bij ongeveer 17%

Geheugenreep 2 (1GB) in Bank 1 (Geheugenreep 1 (2 GB) verwijderd uit laptop): Laptop slaat uit bij ongeveer 20%

Geheugenreep 2 (1GB) in Bank 1 (Geheugenreep 1 (2 GB) verwijderd uit laptop): Laptop slaat uit bij ongeveer 30%

Allebei geheugen reepjes weer in laptop gezet en laptop 15min uitgehad. Nu weer opnieuw opgestart en laptop draait weer met GPU en Core 0 & 1 temperaturen van 51c, 43c & 43c.

8)7

• Rupie
Ik hang toch nog naar een probleem met de temperatuur. als hij na 15 minuten afkoelen 51 graden is moet ie volgens mij best warm geweest zijn. Misschien een keer de temps in te gaten houden terwijl je prime draait?

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Stofzuiger al op de fanopeningen gehad ?
En ben je een roker? ja dan kan je de laptop open gaan halen tot aan de fan en de troep er uit gaan pulken.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

TRAXION schreef op woensdag 29 september 2010 @ 10:14:
Stofzuiger al op de fanopeningen gehad ?
als je dit doet weet je zeker dat hij stukgaat 8)7

de fan gaat dan idioot hard draaien en wekt dan stroom op, dit gaat vervolgens naar het moederbord toe. Met alle gevolgen van dien

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Geen tijd meer aan besteden en terugsturen naar HP. Als ik zie dat de laptop in november 2008 in de pricewatch kwam dan heb je nu waarschijnlijk nog gewoon garantie. Jij hebt geconstateerd dat het een hardware probleem is, dan is het niet aan jou het op te lossen, daar heb je garantie voor.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
Laptop draait inmiddels alweer 2 uren zonder uit te vallen, heb er deze keer niet achter gezeten en temperatuur staat op 48c, 23c en 24c.

Ik rook niet, heb al geprobeerd om bij die ventilatoren te komen maar dat lukt mij niet.

Heb even de kassabon erbij gezocht, laptop is aangeschaft bij de Media Markt in december 2008.

Als ik op de onderkant van de laptop kijk staat op het stickertje 'hp service tag' '1 year warranty'. Heb de laptop verder ook niet verzekerd.

Lijkt mij dat ik weinig kan beginnen kwa garantie dan?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kan meer dan genoeg beginnen qua garantie aangezien een laptop wel twee jaar mee hoort te gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Gecontroleerd op de website van HP:

De volgende informatie over uw product is gevonden
Serie nummer CND8434DFN
Product nummer FW826EA
Garantiestatus Garantie is verlopen
Einddatum garantie 2009-12-06 (YYYY-MM-DD)

Lijkt me ook niet dat ik nog garantie bij de Media Markt heb?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 09:43
Verwijderd schreef op woensdag 29 september 2010 @ 14:50:
Einddatum garantie 2009-12-06 (YYYY-MM-DD)

Lijkt me ook niet dat ik nog garantie bij de Media Markt heb?
Jawel, je mag verwachten dat 'ie langer dan een jaar meegaat. Dat de fabrikant zelf er maar 1 jaar garantie op geeft is bijzaak. Lees ook dit eens door: Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jawel, zoek er maar op na. Laat je niet afschepen met slechts een jaar garantie.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
brilsmurfffje schreef op woensdag 29 september 2010 @ 10:17:
[...]

als je dit doet weet je zeker dat hij stukgaat 8)7

de fan gaat dan idioot hard draaien en wekt dan stroom op, dit gaat vervolgens naar het moederbord toe. Met alle gevolgen van dien
Aanvulling er nog bij, gaat de fan draaien steek je er een tandenstoker tussen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het doorsturen van die link, was helemaal niet op de hoogte van dat garantie gebeuren.

De laptop staat inmiddels sinds vanmorgen aan, niet veel op gewerkt maar hij blijft nu toch draaien.

Ik ga morgen nog eens de truc met de tandenstoker + stofzuiger uithalen en dan een paar dagen afwachten.

Indien nog steeds problemen ga ik met de bon naar de Media Markt en hoop ik er het beste van.

Bedankt tot zover en ik houdt jullie op de hoogte!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
lijkt wat mij betreft op een warmte probleem je proc mag tot 85 graden doordraien volgens intel
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=35581
als je laptop uitvalt dan direct even de bios induiken om de temp te controleren.
zit deze rond de 80 dan weet je bijna zeker dat het een temp kwestie is.
waarom 80 graden; omdat het ding uitvalt koelen de hoogste temps vrij snel op het koelblok maar na een aantal minuten loopt de temp weer extreem hoog op naar 85 of hoger.

wat je nog zou kunnen doen is memtest draaien tot je er bij neer valt en wel 1 volledige cycles draait.
tevens de koeler schoon blazen met pers lucht of stof zuiger kan ook.

om de fan dan niet te laten draaien hou hem dan even tegen met een pennetje of schroeven draaier maar let wel op.
Pagina: 1