Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Migratie SBS2003 > Exchange 2007

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een vervelend probleem bij een bedrijf......waar ik op zeer korte termijn stappen voor moet ondernemen.

De situatie:

Heb een SBS2003 met Exchange 2003 welke nokkie nokkie vol zit. Heb de Database limits opgekrikt naar 75gb, maar deze zitten ook helemaal vol. Om 5 uur in de nacht, als de server de database defragmentatie doet, gaat de Information store plat.
Nu ben ik bang dat ik naar een andere versie van exchange moet......waarbij ik al snel uit kom op Exchange 2007........exchange 2010 durf ik nog niet helemaal aan.

Nu had ik de volgende vragen:

- Kan Exchange 2007 op een SBS2003 server worden geinstalleerd, of moet ik Exchange 2007 op een ander server zetten?

- Heeft iemand eventueel een goede complete guide (Petri / Exchangeteam) welke goed gaat werken in mijn situatie?

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:06
exchange 2007 kun je niet installeren op een sbs 2003.
omdat deze 64 bit is.

je zou nieuwe hardware ernaast moeten installeren en daar exchange 2007 op moeten installeren.

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:32

_AN

Verwijderd schreef op donderdag 23 september 2010 @ 16:17:
Heb een vervelend probleem bij een bedrijf......waar ik op zeer korte termijn stappen voor moet ondernemen.

De situatie:

Heb een SBS2003 met Exchange 2003 welke nokkie nokkie vol zit. Heb de Database limits opgekrikt naar 75gb, maar deze zitten ook helemaal vol. Om 5 uur in de nacht, als de server de database defragmentatie doet, gaat de Information store plat.
Nu ben ik bang dat ik naar een andere versie van exchange moet......waarbij ik al snel uit kom op Exchange 2007........exchange 2010 durf ik nog niet helemaal aan.

Nu had ik de volgende vragen:

- Kan Exchange 2007 op een SBS2003 server worden geinstalleerd, of moet ik Exchange 2007 op een ander server zetten?

- Heeft iemand eventueel een goede complete guide (Petri / Exchangeteam) welke goed gaat werken in mijn situatie?
Je kan SBS 2003 eenvoudig migreren naar SBS 2008...Helaas moet dat wel naar andere hardware.

Verwijderd

Topicstarter
Weet ook iemand wat de juiste guide is om dit te kunnen doen, wat er zijn er zoveel.............een linkje zou ik zeer op prijs stellen.

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:06
Verwijderd schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 13:33:
Weet ook iemand wat de juiste guide is om dit te kunnen doen, wat er zijn er zoveel.............een linkje zou ik zeer op prijs stellen.
wat wil je precies gaan doen nu doen?

exchange 2007 installeren?
of ga je over op sbs 2008?

• fatshark
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:15

fatshark

fat to da bone

Voor migreren naar SBS 2008 (exchange 2007) onderstaande links

http://www.microsoft.com/...74E8903888&displaylang=en

http://technet.microsoft....003-migration(WS.10).aspx

Andere optie is idd een Exhange 2007 bak ernaast zetten en naartoe migreren.

http://www.msexchange.org...ge-Server-2007-Part1.html

En waarom geen Exchange 2010 is al een tijdje uit en SP1 is er al :9

[ Voor 20% gewijzigd door fatshark op 24-09-2010 13:51 ]

fat to da bone

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Misschien kun je de Exchange omgeving ook optimaliseren?
Om hoeveel medewerkers gaat het, die in dienst zijn van het bedrijf?
Als het namelijk niet veel medewerkers zijn en je hebt toch 75GB nodig voor je datastore...
Dan is het wellicht een idee om de medewerkers eens te vragen om de mailbox op te schonen?
En anders kun je uitwijken naar bijvoorbeeld archiefsystemen, zoals (bijvoorbeeld) Enterprise Vault van Symantec.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:43
Ik zou inderdaad eerst de huidige omgeving fixen.

SBS staat voor een omgeving tot 50 gebruikers
Dus dat betekend dat ze gemiddeld een mailbox hebben van 1,5 GB?

Opschonen, PST files maken, en vervolgens offline defrag om je database size in te krimpen.

Het migreren van SBS2003 naar SBS2008 doe je niet in een avondje.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:32

_AN

Grolsch schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 14:19:
Ik zou inderdaad eerst de huidige omgeving fixen.

SBS staat voor een omgeving tot 50 gebruikers
Dus dat betekend dat ze gemiddeld een mailbox hebben van 1,5 GB?

Opschonen, PST files maken, en vervolgens offline defrag om je database size in te krimpen.

Het migreren van SBS2003 naar SBS2008 doe je niet in een avondje.
75 gebruikers..

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:43
ok, dan 1GB per gebruiker gemiddeld :?
Dat vind ik nog "vrij veel".

Ik zou eerst gaan opschonen, en dan migreren.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Of het 50 of 75 gebruikers zijn, waar SBS voor bedoelt is, wil nog niet zeggen dat zoveel medewerkers ook daadwerkelijk bij het bedrijf werken waar Benjaminben zijn opdracht voor heeft.
Als we eerst dat te weten komen, kunnen we daarna pas echt zeker zeggen of optimaliseren raadzaam is.

Verwijderd

Topicstarter
Ben net aan het tellen geweest.............heb welgeteld 70 medewerkers..........daarbij heb ik nog een Public folders van 230 MB.

Nu is het zo dat ze met verschillende projecten werken, en deze makkelijk kunnen inzien.....daarom hebben we daar aparte mailboxes voor aangemaakt waar alle info mbt tot dat project in staat. Nu zijn die geen kleine mail.........er zitten heel veel autocad DWG's in, dus dan gaat het hard in de MB's.

Het komt er dus op neer dat ik het beste een Windows 2008 standard server kan inrichten, daar exchange op te zetten, en dan de mailboxen over te zetten.......... :?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Met andere woorden: zij gebruiken een mailomgeving als filestorage? :)
Lijkt mij geen strak plan en is ook zeker niet waar Exchange voor bedoeld is.
Overweeg eens om een server in te richten met bijvoorbeeld Sharepoint, wat hier veel meer mee kan.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Maar wat wel aan te raden is om nu te eerst te onderzoeken waarom je database plat gaat, dat kan je organisatie waar je dit voor doet veel geld schelen. En daarnaast bestaat kans als het migreert dat dit probleem blijft bestaan (hangt natuurlijk wel af onder welke randvoorwaarden je het doet)

Maar wat ook al eerder gezegd, maar wat ik ook nog is wil benadrukken, dat meteen migreren naar SBS2008 een betere optie is. SBS2008 is de opvolger van SBS2003.

Migrate to Windows Small Business Server 2008 from Windows Small Business Server 2003

Ik zou nu niet meer naar Exchange 2007 gaan migreren maar meteen naar Exchange 2010. Als je voor dit traject kiest zou ik twee server inrichten, en voor de data opslag en applicaties op basis van Windows Server 2008 R2, en de andere server voor de e-mail met de mailrollen erop.

[ Voor 117% gewijzigd door Turdie op 24-09-2010 19:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ben bezig geweest met het installeren van Enterprise Vault, maar dit is mijns inziens allemaal veel te complex. Ben nu aan het stoeien met GFI MailArchiver..................... heeft iemand hier ervaring mee, en is dit aan te bevelen ipv Enterprise Vault?

Verwijderd

Als je naar archiving (en je vindt EV te complex) aan het kijken bent, waarom niet naar Exchange 2010 sp1 kijken en de ingebouwde archiving van E2k10 kijken?

Verwijderd

Topicstarter
Omdat de bestaande situatie net draait, en we op zoek zijn naar een omgeving waarin we ook goed kunnen zoeken / filteren / catagoriseren ed. Denk dat het moeilijk verkoopbaar is, om na een jaar al weer nieuwe servers bij plaatsen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 14:47:
Omdat de bestaande situatie net draait
Geef die IT dienstverlener dan eens op z'n kloten omdat ie een installatie in de maag heeft gesplitst bij deze klant die totaal niet toerijkend is?

Hier zijn gewoon ernstige beoordelingsfouten gemaakt tijdens de intake met betrekking tot de scaling van je omgeving waardoor SBS 2003 sowieso nooit aan te raden is geweest.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-11 11:47
Verwijderd schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 14:47:
Omdat de bestaande situatie net draait, en we op zoek zijn naar een omgeving waarin we ook goed kunnen zoeken / filteren / catagoriseren ed. Denk dat het moeilijk verkoopbaar is, om na een jaar al weer nieuwe servers bij plaatsen.
Bij een nieuwe exchange worden er weer 70 cals afgerekend...
Je hebt geen andere opties, dan betalen.

Je kan dit overwegen:
- Mensen overbodige mail laten verwijderen (ook verwijderde items)
- Database store shrikken, met de hoop dat je genoeg ruimte krijgt.
Maar dit is een tijdelijke nood oplossing.

Je moet mensen gebruik laten maken van de fileserver functionaliteit.
DWG's horen niet in de mailbox, maar op een netwerkschijf (fileserver).
Dit zouden de gebruikers ook veel fijner vinden, als je ze laat zien wat voor extra functies je kan bieden, die een mailbox niet hebt.
En snelheid!!.

Extra functies daarmee bedoel ik shadow copiees, snel zoeken, meer snelheid.
Want files streamen uit een database is niet echt slim, het beinvloed ook de omgeving op snelheid.
Bij wie gaan ze klagen om snelheid? Juist bij jou en dat kan je dan niet met de huidige hardware en software oplossen.

Dan lopen de extra kosten voor de nieuwe omgeving nog hoger op dan de huidige omgeving.
En je oplossing blijft tijdelijk als mensen in exchange blijven opslaan.

Je kan ook een sharepoint omgeving oprichten maar die kosten lopen zomaar tegen de 50.000 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door Erwinvz1 op 06-10-2010 21:38 ]

Pagina: 1