Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• dubbi3
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-11 20:39
Misschien dat jullie dit weten:

Ik heb nu 3 MAC pro's die elk uiteraard een gigabit netwerkkaart hebben.
Nu is het probleem dat deze mac's soms tegelijkertijd videomateriaal (50 MB/s) wegschrijven naar een hardeschijf wat dus niet samen gaat.

Bestaat er een mogelijkheid om zelf een server te bouwen met verschillende hardeschijven + 3 netwerkkaarten.
Daarnaast zal elke MAC pro dan een extra gigabit netwerkkaart krijgen en deze met UTP naar de server leiden.

Kan dit en zo ja kan dit met windows en linux?

Alvast bedankt ;)

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:59
Ik weet niet of het is wat je zoekt, maar je zou een VMware / HyperV opstelling kunnen maken. Hierin zet je 3 Virtuele Machines welke je alle 3 op een andere fysieke harde schijf draaien en welke ook alle 3 aan hun 'eigen' fysieke NIC zijn gekoppeld. Vervolgens laat je de Mac Pro's ieder naar een andere virtuele machine wegschrijven. Op deze manier zul je 3 verschillende films op 3 verschillende schijven opslaan, maar of het je het werk allemaal waard is is natuurlijk maar de vraag.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Lijkt mij handiger gewoon op de bestaande server een ling aggregation te configureren. Dit kan op windows, linux (incl. osx). Enige 'maar' is dat je ook een (web)managed switch nodig hebt.
Tegenwoordig zijn die niet zo duur meer overigens.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
UTwizard schreef op donderdag 23 september 2010 @ 15:01:
Ik weet niet of het is wat je zoekt, maar je zou een VMware / HyperV opstelling kunnen maken. Hierin zet je 3 Virtuele Machines welke je alle 3 op een andere fysieke harde schijf draaien en welke ook alle 3 aan hun 'eigen' fysieke NIC zijn gekoppeld. Vervolgens laat je de Mac Pro's ieder naar een andere virtuele machine wegschrijven. Op deze manier zul je 3 verschillende films op 3 verschillende schijven opslaan, maar of het je het werk allemaal waard is is natuurlijk maar de vraag.
Dan kun je net zo goed gewoon een server pakken met een OS erop, dan 3 netwerkkaarten erin met elk een ander ip en elke client naar een ander ip laten verbinden. Dan dan als harde schijf configuratie een snelle raid opstelling en dan heb je wat je wil. Dat is een stuk makkelijker te beheren dan ;)

Maar een nettere oplossing zou zijn om een server met snelle schijfconfig aan je bestaande netwerk te hangen middels meerdere netwerkkaarten en een vorm van loadbalancing over de netwerkkaarten.

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:59
ik222 schreef op donderdag 23 september 2010 @ 15:06:
[...]

Dan kun je net zo goed gewoon een server pakken met een OS erop, dan 3 netwerkkaarten erin met elk een ander ip en elke client naar een ander ip laten verbinden. Dan dan als harde schijf configuratie een snelle raid opstelling en dan heb je wat je wil. Dat is een stuk makkelijker te beheren dan ;)
Absoluut makkelijker te beheren en als het met een snelle RAID op te lossen is dat ook een mooiere oplossing. Ik riep ook maar het eerste wat in me opkwam ;)

• dubbi3
UTwizard schreef op donderdag 23 september 2010 @ 15:15:
[...]

Absoluut makkelijker te beheren en als het met een snelle RAID op te lossen is dat ook een mooiere oplossing. Ik riep ook maar het eerste wat in me opkwam ;)
Oke heren, dit klinkt goed. Maar... hoe kan ik dat het beste installeren? Windows server 2008 of linux? En is dat lastig te configureren qua ip's?

Alvast bedankt!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 12:28
Is je beperking de netwerkkaart / netwerkverbinding van de server of is het de schijf/server zelf? Dat lijkt me het startpunt voor je verder gaat met kijken naar oplossingen.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:08

3DDude

I void warranty's

inderdaad eerst kijken of je array wel 3 x 50MB/s (of wellicht sneller als het netwerk dat toe laat ?) kan wegschrijven.
150MB/s gaat je niet lukken met 1 hardeschijf of een mirror array dat is zeker.
Verder uitzoeken of je switch dus LAG (LACP) ondersteund of trunking.

Dus:
- kijk of de switch het aankan om de verbindingen te stapelen?
- bouw extra netwerkkaart in bij de server die stapelen ondersteund?
Probeer het uit ;)

[ Voor 23% gewijzigd door 3DDude op 25-09-2010 12:06 ]

Be nice, You Assholes :)

• dubbi3
3DDude schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 12:04:
inderdaad eerst kijken of je array wel 3 x 50MB/s (of wellicht sneller als het netwerk dat toe laat ?) kan wegschrijven.

Dus:
Probeer het uit ;)
Oke.
Ik zou het liefst een zo snel mogelijk systeem willen maken zonder over te hoeven stappen op glasvezel of iscsi.
Dus moet ik 3 x (2 hdd's in raid 0) plaatsen en een LAG switch + netwerkkaarten aanschaffen?

Verder wil ik het liefst linux server draaien vanwege de licentie.

Update:
Het liefst zou ik een 19" configuratie hebben die in een flightcase met koeling gebouwd kan worden.
Het mooiste zou zijn als er een 19" server + linux draait + 19" switch.

Is het ook mogelijk om de schijven bay 19" en swapable te maken?

Laatste vraag:
Moeten de mac pro's voor een 4 GBIT LAG netwerk ook 4 NIC's hebben?

Bedankt voor de moeite

[ Voor 18% gewijzigd door dubbi3 op 25-09-2010 12:56 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dit heeft IMO weinig met Professional Networking & Servers te maken.. Move naar Serversoftware en Windows Servers

• dubbi3
3DDude schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 12:04:

Dus:
Probeer het uit ;)
Oke.
Ik zou het liefst een zo snel mogelijk systeem willen maken zonder over te hoeven stappen op glasvezel of iscsi.
Dus moet ik 3 x (2 hdd's in raid 0) plaatsen en een LAG switch + netwerkkaarten aanschaffen?

Verder wil ik het liefst linux server draaien vanwege de licentie.

Update:
Het liefst zou ik een 19" configuratie hebben die in een flightcase met koeling gebouwd kan worden.
Het mooiste zou zijn als er een 19" server + linux draait + 19" switch.

Is het ook mogelijk om de schijven bay 19" en swapable te maken?

Laatste vraag:
Moeten de mac pro's voor een 4 GBIT LAG netwerk ook 4 NIC's hebben?

Bedankt voor de moeite

Verwijderd

Voor een 4 Gbit Link Aggregation heb je alleen op de server 4 Gbit poorten nodig. Aangezien deze manier per Mac Pro dan maximaal 1 GBit throughput zal halen heeft het geen nut om meerdere NIC's in die machines te zetten.

• dubbi3
Verwijderd schreef op maandag 27 september 2010 @ 14:00:
Voor een 4 Gbit Link Aggregation heb je alleen op de server 4 Gbit poorten nodig. Aangezien deze manier per Mac Pro dan maximaal 1 GBit throughput zal halen heeft het geen nut om meerdere NIC's in die machines te zetten.
Beste heren,
Het is gelukt, via een HP managed switch en 3 x 4 GBIT MAC's heb ik snelheden van ongeveer 2,5 GBIT per seconde gehaald. Mijn opdrachtgever was tevreden en ik wil jullie bedanken voor de tips.

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-11 21:53
maar even zonder gekheid, los van het feit dat de opdracht is voltooid, het lijkt hier te gaan om zakelijk data. En dat op RAID 0, in een flightcase opstelling die dus naar alle waarschijnlijkheid wordt meegesjouwd oid? Even advocaat van de duivel spelen; Ik neem aan dat je een goede backup eraan hebt hangen omdat er immers maar één schijfje hoeft te overlijden en je bent alle data kwijt?

• dubbi3
nielsl schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 07:10:
maar even zonder gekheid, los van het feit dat de opdracht is voltooid, het lijkt hier te gaan om zakelijk data. En dat op RAID 0, in een flightcase opstelling die dus naar alle waarschijnlijkheid wordt meegesjouwd oid? Even advocaat van de duivel spelen; Ik neem aan dat je een goede backup eraan hebt hangen omdat er immers maar één schijfje hoeft te overlijden en je bent alle data kwijt?
Dat heb ik zeker. Elke dag wordt er 2 x gebackupt: 12.00 en 19.00.
Je hebt wel helemaal gelijk, maar het was meer een kosten/baten afweging!
Pagina: 1