[Scythe Ninja 3] Hoge load temperaturen

Pagina: 1
Acties:

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:31

Investig8or

What goes up, could come down

Topicstarter
Omdat ik mijn stock AMD cooler zat was (stofzuiger tijdens load, 55 graden ongeveer) ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe cooler. Ik had de Mugen 2 rev B op de lijst maar heb in de winkel toch de Ninja 3 meegenomen.

Het installeren is even goed opletten, maar is uiteindelijk toch wel gelukt. Echter niet met het gewenste resultaat. De CPU, een Phenom II 955, is niet overgeklokt en er is voldoende airflow aanwezig. Idle is de CPU dan ook ongeveer 32 graden, wat volgens mij best netjes is.

Onder load gaat het echter totaal anders: Prime95 aan en de temperatuur gaat met 1 stap van 32 naar 59 graden en zit na 1 minuut rond de 65 graden. Ik heb de cooler er maar af gehaald om te kijken hoe het met de pasta zat en het leek alsof er amper contact is tussen cooler en CPU. Er zat namelijk geen pasta op het midden van de koeler (beetje op de randen) maar nog wel zoals aangebracht op de CPU. Natuurlijk de regel van een rijstkorrel pasta gebruikt. Ik heb daarom nog een keer opnieuw de pasta aangebracht en de schroeven van de koeler zo ver mogelijk aangedraaid. Het probleem blijft echter en ik heb gevoeld aan de heatpipes tijdens Prime maar die worden niet warm. Na het stoppen van de load gaat de CPU wel weer snel terug naar de 32 graden dus is er wel afvoer.

Ik kan de backplate schroeven niet verder aandraaien (zitten gewoon erg strak) dus is er dan iets anders aan de hand. Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen is? De temperatuur wordt uitgelezen met speedfan, HWmonitor en ik heb ook in de Bios gekeken.

Idiocracy: it is real!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:03

D4NG3R

kiwi

:)

Ik neem aan dat de fan wel gewoon werkt :+?

Voelt het koelblok heet aan dan?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:31

Investig8or

What goes up, could come down

Topicstarter
D4NG3R NL schreef op donderdag 23 september 2010 @ 14:56:
Ik neem aan dat de fan wel gewoon werkt :+?

Voelt het koelblok heet aan dan?
:+

Ja, die draait wel. Als die voluit draait is idle nog steeds 32 graden en load 63. Het koelblok voelt niet warm aan en de heat pipes een beetje lauw terwijl speedfan dus een core temp geeft van 65 graden.

Edit: Ok...heel apart. Er zat blijkbaar nog een heel klein stukje plastic op ( het bescherm stickertje wat er normaal op zit had ik er in zijn geheel af gehaald) en dat zorgde dus voor een bijzonder slecht contact. Ik heb geen idee waar dat stukje plastic vandaan kwam maar nu is de situatie: idle 32 graden, Prime95 load 48 graden. Geheel zoals verwacht dus!

Gelukkig snel opgelost, hij begon al uit te vallen omdat ie te warm werd :+

[ Voor 35% gewijzigd door Investig8or op 23-09-2010 15:51 ]

Idiocracy: it is real!

Verwijderd

Ik heb hetzelfde gehad met mijn Mini Ninja. Bij mij waren die pushpins waarmij de cooler op het moederbord bevestigd zit een beetje gaar en hierdoor maakte de cooler geen optimaal contact met de CPU.
Ik heb die pushpins vervangen door schroeven en een backplate die ik nog had liggen en probleem was opgelost.

Misschien heb je hier iets aan.