[V&A] Opgelicht voor een goed doel

Pagina: 1
Acties:

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-09 14:20
Beste,

Vorige week had ik een advertentie geplaatst voor een gratis printer (verzenden zou ik dan uit eigen zak betalen) voor onze student company;
V&A gevraagd: Gevraagd gratis printer voor student company

Ik kreeg van iemand een mailtje met een fantastische aanbieding tegen verzendkosten. Geld overgemaakt en niks meer gehoord of ontvangen. 1 zoekopdracht op google met zijn e-mailadres levert meteen al antwoorden op; het is gewoon een oplichter pur sang.

Hij schijnt vaker via tweakers op te lichten. Waarschijnlijk omdat iedereen goed van vertrouwen is wat ook juist het superleuke van onze V&A is.

http://www.opgelichtopint...b2/YaBB.pl?num=1268845225
groeneveld24@hotmail.com & groeneveld24@live.nl

Mijn vraag is; Mocht hij een account hebben of wat dan ook om dat te verwijderen en een IP ban toe te kennen. Dan zijn we van deze gozer af.

Mvg
lucas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
[Verwijderde gebruiker]

Dit is zijn profiel. Zie de feedback van de anderen. Dit profiel moet dus absoluut verwijderd worden om meer van dit soort dingen te voorkomen.

Hij heeft 3 proces verbalen lopen welke nooit volledig afgerond zijn:
PL17A0.7A0.2010.4364
PL0800.800.2010.11777
BR.20.LB.0015052010

Onder hetzelfde KvK nummer (een zogenaamde V.O.F) heeft hij een nieuwe website gemaakt. http://www.executable.nl/

Het gaat bij mij om maar 6,75 euro. Maar uit principe kan ik deze gozer wel uitkotsen.

Een 1e stap is dus een IP ban en verwijdering van zijn tweakers profiel.

Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beter het account gewoon laten bestaan, dan kunnen andere mensen tenminste nog de reviews lezen voordat ze iets kopen (en hopelijk van de koop afzien). Als het account verwijderd wordt maakt hij gewoon een nieuw vers account aan zonder negatieve reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:44
Tsja, de politie doet er niks aan....

Ik ben 1 van de gedupeerden trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:51
Mr.Joker schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 16:21:
Tsja, de politie doet er niks aan....

Ik ben 1 van de gedupeerden trouwens.
Nope, die doen er inderdaad helemaal niks aan.
Het is net alsof iedereen roept je het recht maar in eigenhand moet nemen, maar ook dat mag weer niet
maar is wel verleidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
Dat klopt maar met een andere mail kan deze gozer ook gewoon een nieuw account aanmaken toch?

Overigens ik ben net pas achter d.m.v. veel gezoek wat zijn naam op tweakers is. Hij benaderde mij via mijn e-mail welke openbaar stond zodat ik de gebruikersnaam niet kon zien.

Een IP ban is dat niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-10 15:31

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Barre_Code schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 16:22:
Dat klopt maar met een andere mail kan deze gozer ook gewoon een nieuw account aanmaken toch?

Overigens ik ben net pas achter d.m.v. veel gezoek wat zijn naam op tweakers is. Hij benaderde mij via mijn e-mail welke openbaar stond zodat ik de gebruikersnaam niet kon zien.

Een IP ban is dat niet mogelijk?
En dan? dan veranderd hij zijn mac adres en krijg een nieuw ip, probleem omzeilt :/

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Zo slim is deze gozer niet.

Hij heeft ook al hartstikke veel sporen achtergelaten.

Ik heb screen van ze hyves met zijn foto, zijn rekeningnummer, zijn vriendin's rekeningnummer e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
Ben zojuist gebeld door iemand van Executable. Deze heeft een collega die Michael heet maar de achternaam is niet Groeneveld.

De man was geschokt en was al meermaals erover gebeld en vroeg zich af waarom. Als er op google "betterbytes.nl contact" wordt ingetypt kom je op de site van Executable

De sites betterbytes en executable waren volgens deze meneer door dezelfde websitemaker gemaakt waardoor je op executable terecht komt.

Het lijkt dus dat executable er niks mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Als zijn BMI boven de 30 is, dan is het michael.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
Mr.Joker schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 17:13:
Als zijn BMI boven de 30 is, dan is het michael.
Haha. Is er iemand die zijn adresgegevens heeft? Dat maakt het al veel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Die had ik wel(zou ik even op moeten zoeken), maar volgens mij is het een beetje een nomaad.
Hij zit overal en nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-10 15:31

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Barre_Code schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 17:05:
Ben zojuist gebeld door iemand van Executable. Deze heeft een collega die Michael heet maar de achternaam is niet Groeneveld.

De man was geschokt en was al meermaals erover gebeld en vroeg zich af waarom. Als er op google "betterbytes.nl contact" wordt ingetypt kom je op de site van Executable

De sites betterbytes en executable waren volgens deze meneer door dezelfde websitemaker gemaakt waardoor je op executable terecht komt.

Het lijkt dus dat executable er niks mee te maken heeft.
En je gaat er meteen vanuit dat dit klopt?
Ik zou hier mijn vraagtekens bij hebben hoor.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Verwijderd

Laten we vooropstellen dat het niet is toegestaan is persoonsgegevens te posten. Het is natuurlijk vervelend als er dit soort dingen gebeuren, maar we willen geen heksenjacht.

We hebben onze ogen hier in ieder geval op gericht, en eenieder die extra info heeft (zoals genoemde screenshots) kan het beste de gegevens mailen naar pricewatch@tweakers.net zodat we de informatie in ieder geval kunnen loggen.

Overigens is het roepen over wat wij wel of niet zouden moeten doen met dit soort zaken niet heel zinvol. Wij doen nooit mededelingen over dergelijke zaken, noch betrekken we ons in de discussie, noch kunnen we persoonsgegevens overleggen tenzij dit aan justitie is als die er officieel om vraagt. Wij zijn simpelweg middels de wet bescherming persoonsgegevens gebonden.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2010 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CrankyGamerOG schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 18:25:
[...]

En je gaat er meteen vanuit dat dit klopt?
Ik zou hier mijn vraagtekens bij hebben hoor.
Beste Def!ance,

Zoals Barre_Code al aangeeft zijn wij niet degene die jullie zoeken. Onze site is inderdaad gemaakt door dezelfde webdesigner en betterbytes.nl is gebruikt als testdomein voor onze website. Via Google kan je inderdaad op onze oude site terecht komen als je gebruikt maakt van de cache. Je zal daar ook ons oude contactformulier vinden.

Ik was geschrokken omdat mijn partner ook Michael heet. Ik dacht niet aan toeval, maar heb wel meteen aan Barre_Code gevraagd wat de achternaam is van de Michael die hij zocht. Dit kwam niet overeen, dus was het meteen helder. Je kan ons gewoon natrekken bij de Belastingdienst of KvK, en je zal tot de conclusie komen dat wij niet van Betterbytes zijn.

Verder vind ik het spijtig dat Michael Groeneveld zo bezig is. Behoorlijk triest. Ik hoop ten zeerste dat jullie hem kunnen achterhalen en jullie geld kunnen terug krijgen. Ik lees hier en op opgelichtopinternet.nl dat het bij sommigen gaat om een klein bedrag, maar het gaat hier om het principe. Het is misbruik maken van het vertrouwen van de consument. De politie moet hem met alle, door de gedupeerden aangeleverde info, wel kunnen pakken zou je zeggen.

We zijn nu 2 keer benaderd voor dingen die te maken hebben met oplichting, en je kan begrijpen dat dit ook schadelijk is voor ons bedrijf.

Maar goed, ik vond dat ik in ieder geval dit gedeelte even moest ophelderen voor jullie, zodat jullie gericht kunnen blijven zoeken naar Michael Groeneveld.

Succes voor de gedupeerden.

Executable.

PS: Ooit iemand de M. Groeneveld uit Apeldoorn opgezocht die via de Telefoongids te vinden is?

• Mivadebe
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-10 22:05
Ook ik ben nu slachtoffer van deze persoon ben ik bang.

In dit geval gaat het om [Verwijderde gebruiker]. Ik had van de beste tweaker een 5770 Hawk videokaartje overgenomen voor 106,75 incl. verzending. Al snel overgemaakt op zijn rekeningnummer die op naam stond van BETTERBYTES.

Ik heb na verschillende malen contact zoeken nog steeds niets gehoord. Na wat googlewerk kwam ik ook uit op deze persoon via opgelichtopinternet

dus PAS OP! Hij registreerd meerdere gebruikersnamen en is een behoorlijk actieve oplichter lijkt mij.

Ik hoop dat ik er naast...

Ik verwacht van tweakers.net toch wel dat ze dit probleem serieus aanpakken. Er zijn al behoorlijk wat trouwe bezoekers slachtoffer hiervaan geworden lijkt mij.

Mocht een moderator dit lezen en actie willen ondernemen: Neem gerust contact op met me.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op maandag 27 september 2010 @ 14:38:
[...]

Beste Def!ance,

Zoals Barre_Code al aangeeft zijn wij niet degene die jullie zoeken. Onze site is inderdaad gemaakt door dezelfde webdesigner en betterbytes.nl is gebruikt als testdomein voor onze website. Via Google kan je inderdaad op onze oude site terecht komen als je gebruikt maakt van de cache. Je zal daar ook ons oude contactformulier vinden.

Ik was geschrokken omdat mijn partner ook Michael heet. Ik dacht niet aan toeval, maar heb wel meteen aan Barre_Code gevraagd wat de achternaam is van de Michael die hij zocht. Dit kwam niet overeen, dus was het meteen helder. Je kan ons gewoon natrekken bij de Belastingdienst of KvK, en je zal tot de conclusie komen dat wij niet van Betterbytes zijn.

Verder vind ik het spijtig dat Michael Groeneveld zo bezig is. Behoorlijk triest. Ik hoop ten zeerste dat jullie hem kunnen achterhalen en jullie geld kunnen terug krijgen. Ik lees hier en op opgelichtopinternet.nl dat het bij sommigen gaat om een klein bedrag, maar het gaat hier om het principe. Het is misbruik maken van het vertrouwen van de consument. De politie moet hem met alle, door de gedupeerden aangeleverde info, wel kunnen pakken zou je zeggen.

We zijn nu 2 keer benaderd voor dingen die te maken hebben met oplichting, en je kan begrijpen dat dit ook schadelijk is voor ons bedrijf.

Maar goed, ik vond dat ik in ieder geval dit gedeelte even moest ophelderen voor jullie, zodat jullie gericht kunnen blijven zoeken naar Michael Groeneveld.

Succes voor de gedupeerden.

Executable.

PS: Ooit iemand de M. Groeneveld uit Apeldoorn opgezocht die via de Telefoongids te vinden is?
Volgens mij waren er manieren om de cache te clearen nadat je hebt aangetooond de eigenaar van het domein te zijn (via dnsentry of hiddenfrontpage edit)

Iperf

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:40

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Deze naam ken ik ergens van, is hij niet eerder eens langgekomen in een 'opgelicht' topic?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

wat is het ouderwetse telefoonboek handig.
Zijn er al mensen naar opgelicht geweest ?

Verwijderd

Mivadebe schreef op woensdag 29 september 2010 @ 18:13:
Ik verwacht van tweakers.net toch wel dat ze dit probleem serieus aanpakken.
Wat stel je voor dan?

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:40

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

gallery: tweet61

IP ban bijvoorbeeld?

Mischien toch maar eens een XX-activiteit voordat je in V&A mag?

[ Voor 12% gewijzigd door SinergyX op 29-09-2010 18:41 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

En wat lost dat op?

Een drempel in V&A? Daarmee schrik je iemand die echt ergens op uit is niet af. De voorbijganger die graag iets wil kopen of verkopen waar hij toevallig tegenaanloopt (niet lid) daarentegen zie je nooit meer terug, noch zie je de instroom meer van nieuwe gebruikers ook op het forum zoals die nu het geval is via V&A. Het lijkt me niet echt "in best interest" voor de gebruikers.

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2010 18:57 ]

Verwijderd

dan doe je tenminste de moeite

en lijkt het of het je iets interesseert

Verwijderd

Dat impliceert dat we nu zowel geen moeite doen, als dat het ons niets zou interesseren. Klopt ook wel hoor, daarom zetten wij ons onbetaald in voor beheer van deze zaken. Makes complete sense... Wat doe *jij* eigenlijk voor de community behalve overal tegenaanschoppen?

Wij hebben deze discussie al vaker gevoerd, en tot op heden is niemand met een realistisch plan gekomen voor zowel te ondernemen acties als het voorkomen van oplichting. Ik wijs graag nog even op de voorwaarden waar eenieder mee akkoord gaat: wij bieden een platform, en ja, advocaten die hier ook het forum bezoeken (dus niet van T.net ofzo) hebben bevestigd dat wij op die manier juist handelen. We hebben zelfs tips staan hoe je problemen kan voorkomen. In essentie kan je zelf altijd oplichting voorkomen als je voorzichtig genoeg bent.

Maar, waarom ik hier met korte vragen reageer: zoals gezegd is het steeds hetzelfde. We proberen naar oplossingen te zoeken, bieden een kosteloos platform, waarschuwen in de voorwaarden, en al wat we terugkrijgen is "Jullie moeten actie ondernemen". Welnu, hier dan de kans te vertellen welke actie dat dan moet zijn. Bewijs maar dat wij er niet goed over nagedacht hebben en dat jullie het beter weten.

Dus: Niet van die makkelijke oneliners zoals nu, maar concreet onderbouwd waarom en de onderbouwing waarom dat met de huidige wetgeving zou kunnen.

ps; Ik durf te wedden dat je in één keer goed raadt hoeveel informatie al is ontvangen op het eerder genoemde e-mailadres. Precies ja...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2010 19:02 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:51
Heb toevallig net op opgelicht.nl zitten kijken ( was er zelf nog nooit geweest)
Maar er zijn ook erg veel mensen heel erg naief en maken zo geld over zonder uberhaudt ook maar wat te hebben gezocht of nagekeken.

Ik persoonlijk probeer altijd te zoeken naar die gene op het net als ik iets koop, ik vraag altijd om adres gegevens en telefoonnummers ( om er ook op te zoeken )
Niet altijd kan je daar iets van vinden helaas, daarvoor wil ik het vaak via rembours kopen of ophalen of laten brengen.
( ze kunnen ook fake adressen geven, maar als het afwijkt van het rekening nummer en de naam die er bij hoort ga ik zeker niks storten)
Een kat in de zak kopen is zo gedaan dat blijkt maar weer

[ Voor 10% gewijzigd door Mektheb op 29-09-2010 18:54 ]

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 13:47

Gutteguttegut

CEO of TFD

Heeft iemand al een keer aan zn bank gevraagd om contact op te nemen met de begunstigde?
Onder het mom van "per ongeluk naar het verkeerde rekening nummer over gemaakt".
Dan zal de bank aan de ontvanger vragen om het terug te storten, dit is niet verplicht maar als hij het niet doet mag de bank de contact gegevens van de ontvanger overhandigen aan de verkoper zodat hij zelf contact op kan nemen.

Tenminste zoiets heb ik ergens gelezen.....correct me if im wrong..

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Mivadebe
Ik moet toegeven dat ik enigszins naief heb gehandeld door eigenlijk in alle haast gewoon te betalen. Normaal vraag ik op zijn minst telefoonnummer/email en vaak ook het adres. In dit geval niet en er zijn dan ook direct consequenties.

Wat tweakers.net eventueel zou kunnen doen is een meldpunt voor oplichting starten waar kopers kunnen melden wanneer zij denken opgelicht te zijn. Uiteraard moet er voldaan zijn aan een aantal voorwaarden voordat ze dit melden.

De melding wordt bekeken en de betreffende koper wordt een stappenplan gestuurd en gekeken hoe serieus de melding is. Aan de hand daarvan kan er bijvoorbeeld een ipban gedaan worden en eventuele advertenties van de oplichter verwijderd worden.

Deze methode hanteren ze @ marktplaats ook.

Misschien is ook een samenwerking met het forum ''opgelichtopinternet.nl" een idee.

Ik denk dat het van belang is om hier een actiepunt van te maken. Dat er veel wordt opgelicht via marktplaats is bekend. Ik ben bang dat deze mensen met kwade bedoelingen steeds meer richting tweakers.net komen vanwege de duurzame producten die hier worden aangeboden en de goede naam van tweakers.net V&A.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Mivadebe schreef op woensdag 29 september 2010 @ 19:07:
Wat tweakers.net eventueel zou kunnen doen is een meldpunt voor oplichting starten waar kopers kunnen melden wanneer zij denken opgelicht te zijn.
Dat meldpunt bestaat al en wordt nota bene genoemd in dit topic.
Aan de hand daarvan kan er bijvoorbeeld een ipban gedaan worden
Ook dat is al eerder geopperd in dit topic, maar op de vraag wat dat oplost lijkt niemand een zinnig antwoord te kunnen geven.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mivadebe schreef op woensdag 29 september 2010 @ 19:07:
Wat tweakers.net eventueel zou kunnen doen is een meldpunt voor oplichting starten waar kopers kunnen melden wanneer zij denken opgelicht te zijn. Uiteraard moet er voldaan zijn aan een aantal voorwaarden voordat ze dit melden.
Zoals al heel vaak is uitgelegd is Tweakers.net geen partij in de handel. Je verwacht toch ook niet van het buurthuis of supermarkt die een prikbord heeft hangen waar mensen advertenties ophangen, deze allemaal gaat controleren, meldpunten maakt etc. Wie gaat dat betalen?

Het is lullig maar mensen moeten toch echt leren beter op te passen. Er is niet voor niets de Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten, maar mensen zullen toch echt zelf beter moeten gaan opletten ipv anderen te verwachten dat ze alles maar gaan screenen.

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 29-09-2010 19:14 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

In alle topics wordt altijd gemeld dat gegevens gemaild kunnen worden en dat we graag loggen wat mensen melden. Er worden ook wel acties ondernomen, maar wat die zijn en hoe die uitpakken communiceren we niet, bewust niet. We willen ook zeker niet de indruk of het precedent scheppen dat mensen maar kunnen overmaken wat ze willen "en wij het daarna wel opruimen".

Wij beschermen onze community daar waar wij afwegen dat er een risico is. Dat mensen graag willen weten wat wij precies doen dan, tsja... Mensen zijn nieuwsgierig, maar om meerdere redenen waaronder wetgeving, kunnen wij niet uit de doeken gaan doen wat wie waar of hoe.

Vroeger was er een forum "internetoplichting". Die zijn over de grens gegaan en zijn offline gehaald middels een rechtszaak van iemand die onterecht werd beschadigd. Wil je goed doen, blijk je zelf een crimineel...
Zover ik kan zien hanteert opgelichtopinternet zo ongeveer dezelfde formule - in ieder geval publiceren ze allerlei persoonsgegevens. Misschien zijn ze klein en blijven buiten schot, maar anders is het een kwestie van tijd voor daar ook een aanklacht ligt. Wij staan vanwege die wetgeving niet toe persoonsgegevens te plaatsen en we staan achter die beslissing. Een samenwerking met internetoplichting is vanwege de werkwijze daar al niet opportuun, afgezien van dat mensen er een keer naar kunnen linken. De relevante gegevens kunnen we sowieso niet publiceren of afstaan.

Wat we ook melden, is dat we volledig met justitie samenwerken als daarom gevraagd wordt; laat mensen dan ook aangifte doen! Dát is de juiste weg, wij kunnen niet voor rechter spelen. Als een rechter vindt dat wij gegevens moeten afstaan dan gebeurt dat.

Even vanuit een ander oogpunt: Wij zijn ook niet gelukkig met wat voor slechte ervaring dan ook, en al helemaal niet als mensen opgelicht worden. Je biedt een platform en wil dat dat betrouwbaar is. We willen altijd verbeteren, en de juiste balans zoeken. Zo is al eens geopperd dat iedereen het geld en de spullen naar ons zouden moeten sturen, en wij het dan afleveren als beide binnen zijn. Toegegeven, een sluitend systeem. Echter, wat is realistisch te verwachten van een gratis dienst. Of in een dergelijk geval, wie is bereid significante kosten te gaan dragen voor personeel, logistiek systeem, opslag, verzekering en afdekken risico's... Dat worden heeeele dure 2e hands spullen ;) Het andersom geopperde maar volledig vrijlaten is natuurlijk het andere uiterste - en als dat zo zou zijn was V&A er al lang niet meer geweest omdat het een vrijhuis van oplichters zou zijn geworden.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2010 19:39 ]

• Barre_Code
Een discussie opzetten over wat de community wel- en niet goed doet is niet de intentie geweest van dit topic. Wel zou ik willen vragen om dit topic nog even te laten bestaan omdat het me een uiterst verstandig idee lijkt om hier gewoon een incassobureau op te zetten. Deze traceren de persoon zonder moeite met de gegevens die beschikbaar kunnen zijn!

Ik zou iedereen willen vragen om zoveel mogelijk gegevens naar mij toe te sturen + bewijsstukken van de desbetreffende Michael Groeneveld. Hoe completer hoe beter. Niet hier publiceren i.v.m de privacyschendingsregels op tweakers maar DM-en of mailen naar lucasbijlsmaATzonnetPUNTnl.

Wat mij een juiste zaak lijkt om niet de dupe te worden;
- E-mail adres niet openbaar publiceren zodat eventuele verkopers enkel met accountverificatie kunnen reageren.
- Zonder goede feedback niks overmaken of rembours.

Zo kan er weinig misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-10 15:35
Even voordat iedere Michael Groeneveld scheef aangekeken gaat worden.
Er zijn er meer met die naam, bijv. bij de Douane in Rotterdam werkt iemand met dezelfde naam.
Opletten dus dat je niet een oprecht persoon verkeerd behandeld.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mivadebe
Waarschijnlijk is dat niet eens zijn echte naam;) Iig raad ik iedereen aan aangifte te doen via:

https://www.mijnpolitiebureau.nl/index.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik mijn geld terug heb gekregen via de Rabobank.
(ik ben gebeld)
dit omdat ze deze rekening ook in de gaten houden, en de naam ook niet overeen kwam met de juiste naam dan de desbetreffende persoon.
ik weet verder niet wat de bank er mee gaar doen,(justitie gezien)(konden ze niet mee delen)

dus even een tip bel je bank. dit was ook de enige geldige reden kan ik mij geld terug kon krijgen (op het moment)

mvg,
Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mivadebe schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 22:32:
Waarschijnlijk is dat niet eens zijn echte naam;) Iig raad ik iedereen aan aangifte te doen via:

https://www.mijnpolitiebureau.nl/index.shtml
Dat is slechts een melding en geen aangifte, en geldt alleen voor gedupeerden die via marktplaats hebben gekocht...

Gewoon via 0900-8844 een afspraak maken voor aangifte bij je lokale bureau... dat is het enige wat werkt, en laat je niet afschepen met civiel, gewoon artikel 329 WvS.. oplichting dus.

@Floppus
Lees jezelf eerst eens in voordat je twee sites door elkaar haalt en hierover incomplete info post...
internetoplichting is in hoger beroep in het gelijk gesteld in het Uggs debacle, en opgelichtopinternet is zeker geen kleintje met 20.000+ leden en gemiddeld 50 gedupeerden per dag ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2010 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-10 20:47
Verwijderd schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 02:17:
[...]

Dat is slechts een melding en geen aangifte, en geldt alleen voor gedupeerden die via marktplaats hebben gekocht...

Gewoon via 0900-8844 een afspraak maken voor aangifte bij je lokale bureau... dat is het enige wat werkt, en laat je niet afschepen met civiel, gewoon artikel 329 WvS.. oplichting dus.

@Floppus
Lees jezelf eerst eens in voordat je twee sites door elkaar haalt en hierover incomplete info post...
internetoplichting is in hoger beroep in het gelijk gesteld in het Uggs debacle, en opgelichtopinternet is zeker geen kleintje met 20.000+ leden en gemiddeld 50 gedupeerden per dag ;)
Eens met het doen van aangifte, dat is altijd belangrijk bij dit soort gevallen. Hoe meer signalen de politie krijgt, hoe eerder men iets zal oppakken.

Volgens mij is de procedure tussen de laarzen site en 2ehan ds nog lang niet afgelopen. Laatste uitspraak is van een voorzieningen rechter die de uitvoer van het vonnis van de dwangsom inderdaad stillegt. De echte uitspraak in de bodemprocedure laat nog op zich wachten. Vraag me overigens af of de laarzenwinkel überhaupt nog bestaat.

[ Voor 16% gewijzigd door zeef op 11-10-2010 03:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-10 11:35
Wtf ik heb 'tweet61' 25 september al gemeld bij de mods.
Ook ik wilde de 5770 Hawx kaart kopen, maar was gelukkig zo slim om de beste man even te googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat wil je daarmee zeggen? Dat er nu een melding pas geplaatst wordt wil niet zeggen dat die ervaring nieuw is...
Verwijderd schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 02:17:
[...]

@Floppus
Ah, dat was mij niet bekend...
Feit blijft dat je als site op moet passen geen partij te worden en niet zomaar informatie af te staan. En laten we wel wezen, 20.000+ leden is leuk, maar het blijft een one-issue-site waar de meesten zich even aanmelden als ze een probleem hebben en zich daarna niet meer laten zien ;)
Wij zijn vrij breed, en ook hier zijn de 300K++ gebruikers lang niet allemaal meer actief. Doet er verder ook niet toe, maar ik zie weinig mogelijkheden tot een samenwerking met een dergelijke site. Als die politiesite zich nou snel uitbreidt om niet alleen voor MP open te staan, dan zie ik daar veel meer heil in.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2010 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

@Floppus

Het zou mij fijn lijken om een procedure vast te stellen en kenbaar te maken. Begin bijvoorbeeld met het mailadres waar de door individuele gebruikers verzamelde "bewijslast" naar toe kunnen sturen. Mocht dit overtuigend zijn, kan Tweakers.net besluiten het bewuste account in quarantaine te plaatsen en activiteit vanaf het bekende ip-adres monitoren.

De eigenaar van het in quarantaine geplaatste account kan zich wanneer hij/zij dat wil verweren. Een nieuw account aanmaken is een methode die door monitoring op ip-adres gedeeltelijk ondervangen kan worden. Ik denk dat het grootste probleem is dat het lijkt alsof Tweakers zich volledig stil houdt, terwijl dat niet de intentie is. De oorzaak hiervan lijkt mij een ondoorzichting proces in geval van vermoedens van oplichting.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat meldpunt is er al, en is ook hier genoemd: pricewatch@tweakers.net. Daarnaast kan het V&A-meldpunt gebruikt worden als ads geopend worden waarvan men vermoedt dat er iets niet pluis is. Maar, zelfs als dat adres hier expliciet gemeld wordt, is er niemand die zich meldt. Het lijkt wel alsof de verwachting is dat wij direct inspringen en alles op gaan lossen. Dat kán gewoon niet, mensen zullen zelf moeten beginnen met een aangifte. Het is niet voor niets dat we al stellen dat we geen partij zijn - we willen mensen bewust maken van wat ze er zelf aan kunnen doen niet opgelicht te worden, en als het dan toch gebeurt, er pro-actief wat mee te doen.

Dat wij onze gebruikers beschermen is natuurlijk een feit. Natuurlijk laten we geen accounts open waarvan de intenties in twijfel getrokken worden en zo meer. Hoe we dat doen in dergelijke gevallen is gewoon iets wat niet handig is te openbaren en is ook niet relevant aangezien de wet ons toch verbiedt persoonsgegevens te openbaren. Daar waar voldoende aangiftes liggen bij de politie, krijgen wij vanzelf een verzoek tot informatie. Dán mogen we gegevens afstaan. En dat wordt ook altijd weer gezegd.

Nu hopen dat die site van de politie snel klaar is voor andere meldingen, want als we daar met zijn alleen goed aan meewerken, denk ik dat we een hele stap verder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 09:22:
En wat wil je daarmee zeggen? Dat er nu een melding pas geplaatst wordt wil niet zeggen dat die ervaring nieuw is...

[...]

Ah, dat was mij niet bekend...
Feit blijft dat je als site op moet passen geen partij te worden en niet zomaar informatie af te staan. En laten we wel wezen, 20.000+ leden is leuk, maar het blijft een one-issue-site waar de meesten zich even aanmelden als ze een probleem hebben en zich daarna niet meer laten zien ;)
Wij zijn vrij breed, en ook hier zijn de 300K++ gebruikers lang niet allemaal meer actief. Doet er verder ook niet toe, maar ik zie weinig mogelijkheden tot een samenwerking met een dergelijke site. Als die politiesite zich nou snel uitbreidt om niet alleen voor MP open te staan, dan zie ik daar veel meer heil in.
Het is je direct vergeven hoor ;)
En ja, opgelichtopinternet.nl is een one-issue site, maar het is wel een issue wat met online winkelen en verkopen het meest explosief is gegroeid, procentueel denk ik zelfs meer dan reguliere misdaad, en dus een bewezen bestaansrecht als ik zo de getallen op de voordeur eens bekijk.

Als je overigens onderaan de voordeur eens naar de opgelicht stats kijkt zie je dat er van die 20K+ leden een flink deel daadwerkelijk gedupeerd zijn door internetoplichting, dus leden die zich zomaar aanmelden en dan weer wegblijven is slechts gedeeltelijk waar lijkt me. Dik 2500 aangiften in nog geen twee jaar bestaan via deze site geïnitieerd? Lijkt me toch dat ze daar goed bezig zijn.

Wat ik overigens lees is dat men alleen maar niet direct traceerbare gegevens plaatst, dus geen vaste telefoonnummers, adressen, BSN-nummers of wat al niet meer. Ik neem aan dat ze hierbij de richtsnoeren van het CPB als lijdraad hanteren? Maar wellicht dat er hier iemand van opgelichtopinternet.nl zelf kan reageren?

@zeef: Met een dochter die Uggs verslaafd is heb ik deze zaak met veel interesse gevolgd en ben gelukkig geen slachtoffer ervan geworden.
De laatste uitspraak is inderdaad dat deze laarzenclub nu veroordeeld is tot het terugbetalen van de eerder verbeurde dwangsommen van 130K, betaald door de eigenaar van de site, aan de eigenaar van internetoplichting.nl, en hiervoor een deugdelijke bankgarantie dient af te geven.
Ook de proceskosten waren voor deze club, die overigens niet zelf aanwezig was.

Aangezien ik vermoed dat deze club inmiddels meer dan failliet is en volgens gegons op het internet nu met een ontraceerbare Engelse Ltd verder aan het stoeien is, zal het kale kikker geen veren te plukken verhaal wel weer gaan spelen.

Het zaakje ruikt mijns inziens in ieder geval niet fris...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 10:19:
Nu hopen dat die site van de politie snel klaar is voor andere meldingen, want als we daar met zijn alleen goed aan meewerken, denk ik dat we een hele stap verder zijn.
Probleem zal blijven dat het slechts weer een pilotprojectje is van de Politie Kennemerland en MP als enige verkoopsite, en als je eens over de vele politiesites heensurft dan zie je dat de ICT/web presence van de politie mogelijk nog versnipperder is dan het politieke landschap. Ik ben dan ook een fan van een landelijke politie die op alle gebied daadwerkelijk één pet dragen, in plaats van 25 korpsen met eigen beleid nu.

Mocht het gaan werken dan wordt marktplaats door boefjes gemeden en gaat men naar een van de vele andere verkoopsites. Vergis je niet, er moet waarschijnlijk vanaf beide zijden flink wat custom software worden geschreven die beide sites op een bepaald niveau aan elkaar knoopt, en dat zal ook nog de toets van justitie moeten doorstaan als het gaat om bijv privacy van verkopers en kopers.
Wellicht dat de tweakers programmeurs dus ook aan de bak moeten, als een van de genomineerde sites in de beste website van 2010 verkiezing. ;)

Daarbij doe je op mijnpolitie.nl slechts een melding (dus geen rechtsgeldige aangifte zoals je die op het bureau moet doen voor oplichting) en bepaald de politie Kennemerland in dit geval dus of je alsnog aangifte moet komen doen voor je zaak, een beetje dubbelop dus. Dus gewoon aangifte doen op het bureau, want dan ligt er bij de politie/justitie in ieder geval een rechtsgeldig document waar men niet omheen kan, want de status van die melding op de site is geen enkele garantie dat er ooit iets mee gaat gebeuren vrees ik.

Met de huidige dikke stapels werk die nu al blijven liggen bij de politie vrees ik dat door alleen te melden het aantal aangiften alleen maar terugloopt, en hiermee ook het vertrouwen van de burger in de politie, voor zover daar in veel gevallen uberhaupt nog sprake van is.

Vergeef me dus dat ik niet bij voorbaat zie dat dit zou gaan werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2010 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-10 20:47
We zullen zien hoe het loopt met die pilot. Elke vorm van bestrijding van fraude en oplichting juichen we in principe toe. Dus mocht er een moment komen dat we ons kunnen aansluiten dan zullen we dat zeker doen.

Tot die tijd (en ik blijf het maar herhalen :P) : aangifte doen bij elke vorm van oplichting.

[ Voor 18% gewijzigd door zeef op 11-10-2010 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeef schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 16:40:
Tot die tijd (en ik blijf het maar herhalen :P) : aangifte doen bij elke vorm van oplichting.
Op dit moment, behalve mogelijk ook eens checken op www.opgelichtopinternet.nl het enige juiste advies ;)
En laat je niet afschepen met civiel recht... op bovengenoemde site soms gemeldt als zodanig.
Het is wel degelijk je recht om van oplichting aangifte te mogen doen, en men is verplicht deze op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mivadebe
Ik heb inmiddels aangifte gedaan tegen tweet61.
Pagina: 1