Object pascal vraagje

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op het moment bezig met een programma in pascal/delphi.
Het programma moet in een database uitlezen welke bestellingen nog niet betaald zijn.
Nu is dit me al gelukt maar er moet ook nog een stuk komen dat je kan zoeken binnen hoeveel dagen van de huidige datum deze bestelling afzit.

De datum in de database is geformuleerd als: 21-09-2010
De datum binnen pascal: 21/09/2010

Nu wil ik dit uniform krijgen naar 21092010. Nu is mijn vraag kan dit en hoe doe je dat?
Ik heb overal al gezocht en kan het niet vinden.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het echte probleem wat je hebt is dat je datum al geformatteerd is. Beter kun je een datum ook daadwerkelijk als datum opslaan. Pas bij weergaven moet je je datum formatteren.

edit:
Of misschien heb je wel een echte datum, maar denk je dat hij op een bepaalde manier opgeslagen is, door de representatie die je debugger/database viewer er aangeeft.

[ Voor 33% gewijzigd door Woy op 23-09-2010 13:06 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Ik zal het zometeen thuis even nakijken, maar volgens mij kan je uit de meeste database componenten wel een datetime lospeuteren, mits er daadwerkelijk een datumtype in de database zit. Andersom kan je er meestal ook een datetime in duwen. Het handigst is dan om in Delphi gewoon de standaard datetime aan te houden, en het lastige werk door de database(component) te laten doen.
Voor een wat gedetailleerder antwoord is het wel handig om te weten welke databasecomponent en welke database je gebruikt.

[ Voor 23% gewijzigd door dcm360 op 23-09-2010 22:53 ]

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Toppertje

www.davideografie.nl

Zeer handige site voor problemen: delphi basics.

• Styxxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 22:34
Je kan altijd de DaysBetween function gebruiken. (Overigens, TDateTime is eigenlijk niets anders dan een longint... just that you know.)

Zoals eerder gezegd kan je beter niet al te veel druk maken over de interne gebruikte formatting bij de database. Je kan die namelijk perfect laten omvormen (FORMAT) door jouw database bij het selecteren.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Datums - Representatie en opslag ;)
Styxxy schreef op donderdag 23 september 2010 @ 22:59:
Zoals eerder gezegd kan je beter niet al te veel druk maken over de interne gebruikte formatting bij de database.
Bij een datetime veld (en dus niet een varchar met daarin iets wat lijkt op een datetime) is er helemaal geen formatting; het is puur de view (je applicatie, de IDE, de debugger of whatever) die de formatting doet ;)

[ Voor 53% gewijzigd door RobIII op 23-09-2010 23:01 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Styxxy schreef op donderdag 23 september 2010 @ 22:59:
(Overigens, TDateTime is eigenlijk niets anders dan een longint... just that you know.)
Hartstikke extended, geen longint... Voor de komma de datum, erachter de tijd. maargoed, dit is eigenlijk offtopic hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedank jullie links hebben veel geholpen:)
Ik ga weer aan de slag!
Pagina: 1