Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Overpeinzing Serverruimte / kast / hok...

Pagina: 1
Acties:

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 16:21
Something that's on my mind...

Een klant heeft besloten nieuwe hardware en software aan te schaffen om hun Windows 2000 SBS omgeving uit de oertijd te vervangen. Nu wil de klant de nieuwe hardware in een hok plaatsen, waar nu ook de patchkast hangt (met daarin een aantal switches/routers/telefooncentrale). Dit hok is toegankelijk via een magazijn op de eerste etage.

Nu komen er twee ML350G6 servers en twee UPS'en bij in hetzelfde hok. Ik denk dat de ruimte 1,80x1,50x3 is ongeveer. Klant is voornemens er een airco in te hangen, en gezien de grootte van de ruimte, hoeft dat natuurlijk helemaal geen groot apparaat te zijn. Ik ben echter bang dat de kleinste units die er zijn de ruimte wel koel kunnen houden, maar dat het er gortdroog gaat worden, met alle gevolgen van dien...

Nu ben ik geen expert op dit gebied, dus ik hoopte dat er tweakers zijn met ervaring aangaande airco in zeer kleine ruimtes / berghokken, en wat de vereisten zijn voor luchtbehandeling/bevochtiging... thnx in advance :)

By each crime and every kindness, we birth our future

• BruceWayne
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-08 20:29

BruceWayne

Heeft een alterego

Er zijn airco's geschikt voor kleinere ruimtes welke zonder problemen kunnen bevochtigen. Heb persoonlijk goede ervaring met Trane. Zij leveren diverse soorten en vormen, misschien een vrijblijvend belletje waard?

Het is natuurlijk vrij specifiek aan de locatie wat de mogelijkheden zijn, dus om van afstand een goed advies te kunnen geven blijft lastig. Wat de precieze eisen zijn wat betreft vochtigheidswaardes voor servers/UPS. Misschien dat de fabrikanten van die producten dat kunnen vertellen?

• Freggel_United
Daar ben ik inderdaad al mee bezig (welke luchtvochtigheid er voorgeschreven wordt voor de geoffreerde apparatuur). De klant gaat in zee met hun huidige aircoboer, lijkt me ook niet meer dan een logische keuze. Ik heb ze al gemaild, echter nog geen reactie gehad.

Toch wel benieuwd wat de inzichten zijn hierin...

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Als je een niet-standaard kantoor apparaat zonder bevochtiger neemt ben je al gauw de klos. Dat is denk ik het enige wat vrij relevant is. Als de lucht te droog wordt gaat je apparatuur namelijk statisch geladen worden en dat wil je dus niet ;)

Dus, zorg voor een bevochtiger in je airco, welke variant je ook neemt, maar daar kan de airco boer je vast mee helpen.

Overigens is het een ideetje om meteen "The Green DC" mee te nemen. Zet de airco dus op 23 graden ofzo en niet op 19 :) Dat is helemaal nergens goed voor. Bedrijven als HP geven de laatste tijd steeds vaker het advies om de temperatuur zelfs iets warmer te zetten dan "vroeger" het geval was.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:01
WhizzCat schreef op donderdag 23 september 2010 @ 12:10:
Als je een niet-standaard kantoor apparaat zonder bevochtiger neemt ben je al gauw de klos. Dat is denk ik het enige wat vrij relevant is. Als de lucht te droog wordt gaat je apparatuur namelijk statisch geladen worden en dat wil je dus niet ;)

Dus, zorg voor een bevochtiger in je airco, welke variant je ook neemt, maar daar kan de airco boer je vast mee helpen.

Overigens is het een ideetje om meteen "The Green DC" mee te nemen. Zet de airco dus op 23 graden ofzo en niet op 19 :) Dat is helemaal nergens goed voor. Bedrijven als HP geven de laatste tijd steeds vaker het advies om de temperatuur zelfs iets warmer te zetten dan "vroeger" het geval was.
ik kwam laatst een stukje tekst tegen die zelfs aangaf dat 30 graden totaal geen problemen waren voor servers zolang de temp maar constant was.

huidige max temps van servers zit tegen de 46 graden aan bij warning en 50+ voor shutdown...

* AjDuLion houd alles nog op 23 graden koud/warm zat...

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Verwijderd

Een (comfort)airco =/ klimaatbeheersing in serverruimte.
Alleen als de lokale aircoboer verstand van serverruimtes heeft zou ik hem dit laten doen. Anders kom je al snel met een Comfort airco te zitten die naast de temperatuur laag houd, vooral ook de luchtvochtigheid (VEEL te) laag houdt.
Voor een serverruimte geldt dat de ideale relatieve luchtvochtigheid tussen de 45 en 55% moet zitten.

Ik zou je adviseren om eens info op te vragen bij de grote jongens zoals APC te vragen voor info.
Ik vond hier een basic uitleg over oa het verschil comfort airco en klimaat beheersing airco.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Zo nauw steekt de vochtigheidsgraad nu ook niet. Maar het moet natuurlijk van de gevarenzone wegblijven.
Een wat degelijke airco voor serverrooms kan prima de vochtigheidsgraad in orde houden.

Dit zijn onze 2 datarooms vandaag:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/J6W4LQ0CEEV5Vm6YLMsqG8P4/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qoASYUcz6XmEvTPCTla5ev7k/full.jpg

Vergeet wel niet dat hoe kleiner de ruimte, en hoe voller die staat, hoe sneller je temps naar omhoog schieten als je airco even uit staat ...

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Predator
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

angel00008 schreef op donderdag 23 september 2010 @ 12:13:
[...]

ik kwam laatst een stukje tekst tegen die zelfs aangaf dat 30 graden totaal geen problemen waren voor servers zolang de temp maar constant was.

huidige max temps van servers zit tegen de 46 graden aan bij warning en 50+ voor shutdown...

* Predator houd alles nog op 23 graden koud/warm zat...
Eind vorig jaar zijn onze beide airco systemen plat gegaan tijdens een collectieve sluitingsperiode en tijdens de nacht.

De temperatuur was gigantisch hoog geworden. Naar de 40 graden toe.
Een deel van de servers had zichzelf uitgezet, maar het grootste deel draaide gewoon nog lekker door... 8)7

Verwijderd

Predator schreef op donderdag 23 september 2010 @ 14:14:

[...]

Vergeet wel niet dat hoe kleiner de ruimte, en hoe voller die staat, hoe sneller je temps naar omhoog schieten als je airco even uit staat ...
Dan kan het inderdaad erg hard gaan. Een temp-alarm is eigenlijk toch wel een vereiste en een dubbel uitgevoerde airco gewenst. Servers gaan meestal vanzelf wel uit, als het echt te warm wordt. Maar echt goed voor de hardware is het niet. :)

• Predator
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Verwijderd schreef op donderdag 23 september 2010 @ 14:24:
[...]

Dan kan het inderdaad erg hard gaan. Een temp-alarm is eigenlijk toch wel een vereiste en een dubbel uitgevoerde airco gewenst. Servers gaan meestal vanzelf wel uit, als het echt te warm wordt. Maar echt goed voor de hardware is het niet. :)
Alarmen zijn leuk, maar als het binnen 10 minuten 40°C geworden is ... dan heb je geen tijd om er wat aan te doen ;)

Verwijderd

Predator schreef op donderdag 23 september 2010 @ 14:46:
[...]

Alarmen zijn leuk, maar als het binnen 10 minuten 40°C geworden is ... dan heb je geen tijd om er wat aan te doen ;)
Misschien niet binnen 10 minuten. Maar dan heb je het ook wel over een extreme stijging. Enige oplossing in zo'n geval: remote zoveel mogelijk apparatuur uitschakelen. Ik wil ooit nog weleens gaan kijken of dit proces te automatiseren is, maar helaas is daar voorlopig geen tijd voor.

• Predator
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Verwijderd schreef op donderdag 23 september 2010 @ 14:53:
[...]

Misschien niet binnen 10 minuten. Maar dan heb je het ook wel over een extreme stijging. Enige oplossing in zo'n geval: remote zoveel mogelijk apparatuur uitschakelen. Ik wil ooit nog weleens gaan kijken of dit proces te automatiseren is, maar helaas is daar voorlopig geen tijd voor.
Ik overdrijf natuurlijk ;)

Maar een airco herstel je niet op 10 minuten ook. Tenzij die gewoon gereset moet worden.

Voor een zaaltje met 2 HP servers en 2 UPS'n ga je ook geen 2 airco's zetten :)

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Als het zaaltje wat groter is dan een gemiddeld rommelhok is heb je volgens mij met 2 servers absoluut geen airco nodig.. Heb hier in ons serverhokje (3.5x3.5m) pas airco's gehangen toen we van 4-5 servers naar een blade chassis gingen..

edit: 1.8x1.5m is inderdaad wel klein..

[ Voor 8% gewijzigd door axis op 23-09-2010 17:01 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Met 2 servers en een UPS, is het misschien niet mogelijk om een goede luchtcirculatie te fixen ? Zo'n airco kost behalve de aanschaf ook een aardig bedrag aan energie, dat kan flink oplopen.
Je geeft aan dat het hok naast of in een magazijn zit, ik zou dan kijken of het mogelijk is om de warme lucht in het magazijn te lozen, uitgaande dat dit een grote ruimte is.
Met een binnentemp van 30graden of lager zullen ze het nog steeds prima doen, alleen even checken hoe warm het magazijn kan worden in de zomermaanden.

Bij een klant van mij staan 5x HP DL380G4 (dual netburst CPU) met 2 cisco switches in een 'hok' van ongeveer 1.5X2.0x2.0, met een goede luchtcirculatie (denk wel aan stoffilters!) prima te koelen met de lucht van de naastgelegen fabriekshal. Ook in de zomermaanden komt de interne server temp niet boven de 26graden uit.

Overigens, als er airco gekocht zal worden, moet deze berekend worden op wat hij moet koelen en niet alleen hoe groot de ruimte is. (is een soort van rekensommetje, als ik me niet vergis minimaal 80% van de opgenomen vermogen te koelen apparatuur)

[ Voor 17% gewijzigd door Madshark op 23-09-2010 17:56 ]

• Freggel_United
WhizzCat schreef op donderdag 23 september 2010 @ 12:10:

Het niet te koel zetten van de airco vind ik zowieso "common practise", het is waanzin om je serverruimte op 18 graden te houden. Ik probeer dit bij al m'n klanten ook in de gaten te houden, ruig doen met je airco doe je maar thuis :)

Ik wacht nog op reactie van de aircoboer...
Verwijderd schreef op donderdag 23 september 2010 @ 14:24:
[...]

Temperatuur monitoring komt er, dubbel zelfs... De ILO2 van de servers, plus de managementkaart in de UPS. Wat betreft het dubbel uitvoeren, ik denk dat de klant dat ook een beetje overkill vind, ik eerlijk gezegd ook. Laten we eerst maar eens proberen één unit in dat hok te proppen :)
Madshark schreef op donderdag 23 september 2010 @ 17:51:
...

Overigens, als er airco gekocht zal worden, moet deze berekend worden op wat hij moet koelen en niet alleen hoe groot de ruimte is. (is een soort van rekensommetje, als ik me niet vergis minimaal 80% van de opgenomen vermogen te koelen apparatuur)
Ik meen dat je 1500 btu per server aan moet houden, en 1000 btu per UPS... nu lijkt me dat wat overdreven, maar je moet inderdaad wel rekening houden met meer dan alleen de inhoud van de ruimte...

• Freggel_United
Nou, de airco hangt er inmiddels, het is een vrij standaard apparaat (LG), met extra vochtopvang. De aircoboer verteld dat dit apparaat in meerdere apparaat-/serverruimtes gebruikt wordt, naar tevredenheid van een ieder.

We gaan het zien, ik ben benieuwd :)

Pagina: 1