Toon posts:

Laptop-USB poorten opgeblazen? toch vreemd....

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
De USB poorten op onze laptop HP Pavilion dv9000 (een paar jaar oud, buiten garantie)
werken ineens niet meer! De poorten aan zowel de linker- als de rechterkant niet.
Omdat iemand er gisteren mee gespeeld had met opladen-via-usb, en het sindsdien
niet meer werkt denk ik dat het daar aan heeft gelegen, echter als ik nu nog iets
aansluit op de poorten krijg ik wel nog even stroom: op 2 poorten ca. 1 seconde,
en op de andere 2 poorten ca. 4 seconden voordat het wegvalt.
Hierdoor twijfel ik eraan of de voeding hiervan opgeblazen is, want dan zou ik toch
helemaal geen signaal meer krijgen?
Elke tip zeer welkom! (een reparatie van 400,-- lijkt me niet meer interessant....)
Gr

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:37
Hmm.. Opladen via USB zou normaal gewoon helemaal goed moeten gaan. Ik snap uberhaupt niet dat je daar mee kan "spelen". Ik mag hopen dat jullie niets vreemds hebben gedaan?

Verder, wat voor apparaat test je nu in de USB poort? Een wat minder verbruikend iets als een muis zou ik sowieso proberen. Verder kun je nog software uitsluiten (ook al lijkt me dat sterk) door even een Linux Live CD er in te stoppen (Ubuntu bijvoorbeeld).

Maar als het niet gaat werken ben ik toch bang dat de USB controller wellicht deels gefrituurd is ofzo. En in dat geval kun je het eigenlijk wel vergeten.

Verwijderd

Topicstarter
hoi!
bedankt voor je snelle antwoord.
mee spelen ... ja, dat was een lader voor modelvliegtuigen. die je middels usb
kunt firmwaren e.d.

als ik een usb-stickje erin doe, dan werkt dat lampje van die stick wel.
zwaardere dingen als een muis (optisch lampje er onderin) doet het dus heel even, en
gaat dan weer uit.....

bedankt ook voor de tip van de live cd.
gr

• GENETX
Verwijderd schreef op donderdag 23 september 2010 @ 10:24:
hoi!
bedankt voor je snelle antwoord.
mee spelen ... ja, dat was een lader voor modelvliegtuigen. die je middels usb
kunt firmwaren e.d.
Dat is toch nog wel vreemd 8)7 . Je zou verwachten dat er enkel wat data naartoe wordt geschreven en dat hooguit dat ding gewoon kapot kan gaan door het falen van een update... Ik programmeer zo vaak microcontrollers via USB, dat is eigenlijk niks anders.

Maar alles kan fout gaan inderdaad... Ik vrees het ergste.

Verwijderd

Topicstarter
zou je zeggen ja, maar het gaathier om een lader voor modelvliegtuigen
die middels usb aangepast kan worden qua werking. een juiste aansluiting (net
even nagekeken) is volgens mij wel belangrijk?
het gaat om http://media.hyperion.hk/dn/eos/

Verwijderd

Topicstarter
trouwens: ik kwam er net achter dat er nog ergens anders een usb-poort op dit ding zit (een plek waar je dit normaal nooit hebt) en DEZE WERKT WEL???!!!
nou breekt me de klomp.....
een idee misschien hieromtrent?

• ®androiid
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-12 16:50

®androiid

Euroshopper

ik weet niet precies hoe dit bij laptops zit, maar bij een desktop heb je verschillende aansluitingen om een USB poort aan te sluiten, waardoor dus niet alle USB poorten kapot zouden hoeven zijn. vandaar dat deze nog wel werkt als het op dezelfde manier werkt als een desktop mobo

Pils €0,50

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op donderdag 23 september 2010 @ 10:50:
trouwens: ik kwam er net achter dat er nog ergens anders een usb-poort op dit ding zit (een plek waar je dit normaal nooit hebt) en DEZE WERKT WEL???!!!
nou breekt me de klomp.....
een idee misschien hieromtrent?
Sja als één klomp stuk is betekend dat niet dat automatich alle klompen stuk zijn ;)

Iperf

• GENETX
Verwijderd schreef op donderdag 23 september 2010 @ 10:45:
zou je zeggen ja, maar het gaathier om een lader voor modelvliegtuigen
die middels usb aangepast kan worden qua werking. een juiste aansluiting (net
even nagekeken) is volgens mij wel belangrijk?
het gaat om http://media.hyperion.hk/dn/eos/
Een juiste aansluiting is altijd belangrijk natuurlijk. Maar had je er nog wat anders aan hangen onderutssen. Met de USB kabel zelf kan weinig fout gaan natuurlijk...

Maar als die USB poort werkt (waar zit hij trouwens, wees wel specifiek, anders hebben we nog niks aan de info..) dan kunnen het wellicht ook wat spoortjes zijn.

Sowieso heb ik het vermoeden dat er een te hoge stroom heeft gelopen (wellicht kortsluiting).

Verwijderd

Topicstarter
ja, die usb poort zit rechts, hélemaal vooraan....daar verwacht je ze niet. er zitten er nl.
al een paar aan de linkerzijkant en een aan de rechterzijkant.

ik denk ook aan zoiets als een sluiting, maar toch vreemd dat de andere poorten een
klein beetje stroom nog geven: te weining voor bv een muis, maar wel iéts nog
(genoeg om het lampje op een usb-stick te laten branden)

• GENETX
Verwijderd schreef op donderdag 23 september 2010 @ 12:27:
ja, die usb poort zit rechts, hélemaal vooraan....daar verwacht je ze niet. er zitten er nl.
al een paar aan de linkerzijkant en een aan de rechterzijkant.
Voor jou vreemd, voor een ander niet. Ik zat eerder te denken aan iets interns... Mijn vorige laptop had 1 aan de rechterkant, 2 achterop en 1 zelfs aan de voorkant ;)
ik denk ook aan zoiets als een sluiting, maar toch vreemd dat de andere poorten een
klein beetje stroom nog geven: te weining voor bv een muis, maar wel iéts nog
(genoeg om het lampje op een usb-stick te laten branden)
Maar kun je de USB stick ook benaderen, of dat niet?

Het zou kunnen dat de datalijnen nog wel werken (waar wss het activiteiten ledje van een USB stick gewoon aan hangt), maar dat de voedingslijn er uit ligt die het lampje in de muis nodig heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 23-09-2010 12:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja, het lampje werkt wel gewoon, maar ik kan de stick niet benaderen nee.
althans, uiteraard wel in die ene-werkende-usb-poort....
trouwens: bedankt voor je hulp dusverre!

Verwijderd

kun je een powered hub ertussen plakken om te kijken wat dat doet?

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:09
Al bij apparaatbeheer je usb controllers verwijdert en opnieuw laten aanmaken?, misschien zijn ze overstuur van het erin deruit in de loop van gebruik van alles wat op usb werkt.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:35
Heb je de laptop ook al eens even helemaal spanningsloos gemaakt? Dus adapter loskoppelen, accu eruithalen en de pwr-knop even tien secoden vasthouden.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:50

MsG

Forumzwerver

En als je een USB stickje er in doet en dan naar het BIOS gaat ziet het BIOS hem ook niet? Misschien gaat het in Windows zelf wel fout. Probeer eens een Ubuntu CD ofzo en gooi het stickje er dan eens in.

Brand dit dus eens: http://releases.ubuntu.co...-10.04.1-desktop-i386.iso

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Topicstarter
@mektheb: had ik al gedaan ja

@nielson: had ik ook al gedaan, met de accu een tijdje eruit en op de knop 30 secs.

@MsG: Hij ziet de usb helemaal niet nee: niet als werkend bootdevice bij het booten,
maar wél in de bios bij instellingen (maar die zijn algemeen): tijdens het opstarten kijkt ie
realtime welk device aanwezig is in het bootrmenu, maar USB is dan uit die lijst weg, tenzij
ik deze in het werkende usb-slot doe....

@sinner2stroke: die ga ik even proberen: als die dan wél werktr meld ik dit hier direct.

Thanks allen!
Pagina: 1