• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 17:16
Goedenavond!

Ik heb al een jaar of 4 geleden een Olympus FE-100 voor mijn verjaardag gekregen. Daar ik niet echt veel budget had/heb en toch veel dure hobby's heb ik me gesterkt door de gedachte dat "een goede fotograaf meer doet dan een goede camera" verdiept in de materie. Nu ben ik een paar jaar verder en ondertussen hard aan het sparen voor mijn eerste dSLR. Normaal gesproken ga je dan merken kijken en een lijstje opstellen wat voor lenzen je denk nodig te hebben. Daar heb ik nu een probleem.

Ik ben helemaal verknocht geraakt aan macro fotografie, wat dat simpele compactcameraatje heel goed doet. De macro stand werkt op die FE-100 echter alleen op de 35mm equiv stand (6.2mm dus) dus zo groothoek mogelijk als het apparaatje aankan. Voor zo'n foto, van meestal dode dingen, ga je met de lens op een afstand van een cm of 2 a 3 zitten om de wereld volledig uit zijn verband te rukken. Ik heb nu eens goed naar mijn fotos gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat wat ik mooi vind in de foto niet alleen het 'macro' maar ook de perspectiefvertekening in de foto is.

Als ik nu echter naar macro lenzen ga zoeken beginnen die bij zo'n 50 a 60 mm, maar met DX zit je dan al op 75 tot 85 mm. Ik vind de perspectiefvertekening van groothoek juist zo leuk, helemaal in combinatie met macro. Mijn vraag is dus nu: kan ik met een DSLR dezelfde fotos maken zoals ik dat met mijn compact gewend ben? Ik weet dat ik tussenringen kan kopen maar een dedicated macro lens lijkt me beter. (?) Met ik hiervoor naar een balg of een lensbaby kijken? Ik weet dat het lastig is om ergens 2 cm vandaan te zitten als je lens zelf al 6cm doorsnee is en dat je in je eigen schaduw aan het fotograferen bent, dus moet ik dan ook een ringflitser hebben?

Ik heb voor de duidelijkheid een paar foto's gemaakt, op 35mm equiv en gecropped van verder weg, dus de kwaliteit is niet helemaal jofel, maar hopelijk begrijpen jullie het idee.

Allereerst een 3,5mm jackplug op het equivalent van 35 mm. Ik vind die perspectief vertekening echt leuk werken.
Afbeeldingslocatie: http://www.pc-tutorials.nl/images/ktf/jack-35mm.jpg
En dan cropped op iets was 93mm zou moeten zijn
Afbeeldingslocatie: http://www.pc-tutorials.nl/images/ktf/jack-93mm.jpg
Tenslotte, een slecht geknutseld "dolly zoom" GIFje :)
Afbeeldingslocatie: http://www.pc-tutorials.nl/images/ktf/dollyzoom.gif

Alvast bedankt!

edit: ohja, wat betreft de reproductie ratio, mijn cameraatje lukt het om een foto van een lineaal te maken, met daarop 2,5cm in de breedte zichtbaar. Dat zou omgerekend naar full frame een reproductieratio van 1,4:1 zijn :) Ik heb foto's in mijn collectie die zo dicht bij zijn, dus het zou fijn zijn als de lens in kwestie in ieder geval 1:1 haalt.

[ Voor 7% gewijzigd door ktf op 14-02-2021 20:30 ]

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:22

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

edit: ohja, wat betreft de reproductie ratio, mijn cameraatje lukt het om een foto van een lineaal te maken, met daarop 2,5cm in de breedte zichtbaar. Dat zou omgerekend naar full frame een reproductieratio van 1,4:1 zijn Ik heb foto's in mijn collectie die zo dicht bij zijn, dus het zou fijn zijn als de lens in kwestie in ieder geval 1:1 haalt.
Volgens mij klopt jouw aanname niet.

http://www.olympus.nl/consumer/29_FE-100_Specifications.htm
Sensor afmeting = 1/2,5" CCD vastestof beeldopname-element met 4,23 miljoen pixels.
dat is (1/2.5) * 25.4 = 10.16mm diagonaal

Bij een beeldverhouding van 4/3 is dat een sensorbreedte van 8.1mm

Als je 25mm meetlat op de foto kunt zetten, heb je nooit een vergroting.

Of maak ik nu een denkfout?

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dus ik heb het ook eens geprobeerd, met een groothoeklens:

de 10mm stelt al scherp op een centimeter of tien:

Afbeeldingslocatie: http://www.nutz.nl/grab/d2868d1f66061d453afea9af1b6d3f98.jpg

en met een 4.5 millimeter fisheye. Daar zie je gelijk het probleem. Het ding stelt scherp op een paar millimeter, maar probeer daar maar eens een gelijkmatige belichting tussen te krijgen:

Afbeeldingslocatie: http://www.nutz.nl/grab/a8a04ceae9df6553840f14fed2e4bb41.jpg

Je ziet het probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door burne op 23-09-2010 00:05 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• ktf
APClll schreef op woensdag 22 september 2010 @ 23:48:
Volgens mij klopt jouw aanname niet.
(...)
Als je 25mm meetlat op de foto kunt zetten, heb je nooit een vergroting.
Ik heb het denk ik een beetje lullig neergezet. Ik zei, omgerekend naar full-frame, daar bedoel ik mee, als ik dezelfde foto op een full-frame DSLR ga maken (dat is waar de lensspecs altijd naar refereren) dan betekend dat een reproductieratio van 1,4:1. Op DX zou dat 1:1,1 zijn. Natuurlijk kan ik me hier natuurlijk ook helemaal in vergissen :?
burne schreef op donderdag 23 september 2010 @ 00:04:
Daar zie je gelijk het probleem. Het ding stelt scherp op een paar millimeter, maar probeer daar maar eens een gelijkmatige belichting tussen te krijgen:
(...)
Je ziet het probleem.
Ja, daar was ik al bang voor, ik heb meer mensen horen zeggen dat je dan in je eigen schaduw staat te fotograferen. Het lijkt mij alleen vreemd als je een dergelijk effect wel met zo'n simpel compactcameraatje kan bereiken en dat er geen oplossing voor is bedacht voor grotere camera's. Daarom vroeg ik me af of ik een balg + speciale balglens kan gebruiken (die zijn meestal wat kleiner toch?) of een ringflitsen aan moet schaffen ofzo.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
De groothoek macrolenzen die ik ken zijn inderdaad alleen voor gebruik op een balg... hoeveel je dan nog van 't groothoek effect overhoudt weet ik eigenlijk niet. Olympus had een 20mm en 38mm macrolens voor 't OM systeem bijv.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Sigma maakt de 20/1.8, 24/1.8 en 28/1.8 welke alledrie heel dichtbij scherpstellen (een centimeter of 2-3 voor de lens). Op crop geeft je dat niet echt groothoek, maar wel de perspectivische vertekening die je zoekt.

Je moet wel uitkijken dat je niet alleen 'effecten' nastreeft, maar ook een beetje nadenkt over wat goede foto's maakt. Een fisheye kopen bijvoorbeeld heeft voor de meeste mensen uiteindelijk heel weinig nut; ze gebruiken het 3 keer maar daarna is het teveel gedoe om voor een foto van een plein of de lucht helemaal hun FE mee te nemen. Dan is een wideangle zoom bijvoorbeeld weer nuttiger.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:44
ktf schreef op donderdag 23 september 2010 @ 07:55:
[...]Ik heb het denk ik een beetje lullig neergezet. Ik zei, omgerekend naar full-frame, daar bedoel ik mee, als ik dezelfde foto op een full-frame DSLR ga maken (dat is waar de lensspecs altijd naar refereren) dan betekend dat een reproductieratio van 1,4:1. Op DX zou dat 1:1,1 zijn. Natuurlijk kan ik me hier natuurlijk ook helemaal in vergissen :?
Reproductieratio blijft hetzelfde. Alleen de sensor is anders van formaat. Een 1:1 lens op 35mm stelt je in staat om een object van 35mm het gehele frame te laten vullen. Dezelfde lens op 20mm stelt je ins taat een object van 20mm het gehele frame te laten vullen. Een crop-sensor heeft dus een positief effect op de vergrotingsfactor. Anders gezegd: Het plaatje wat je schiet met een 1:10 lens op een 1,5x crop sensor komt ongeveer overeen met het plaatje wat je schiet met een 1:6,5 lens op FF. Wil je ook nog zelfde perspectief en diafragma hebben dan komt het plaatje van een 50mm 1:10 f2.8 lens op crop ongeveer overeen met een 75mm 1:6,5 f4.

Ik heb nog best goeie ervaringen met tussenringen voor groothoeklenzen. Ik denk wel dat het zeer moeilijk zou zijn om een 1:1 reproductieratio te behalen. Als ik je foto's zie ben je daar ook niet naar op zoek.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• ktf
abrakadaver schreef op donderdag 23 september 2010 @ 08:32:
De groothoek macrolenzen die ik ken zijn inderdaad alleen voor gebruik op een balg... hoeveel je dan nog van 't groothoek effect overhoudt weet ik eigenlijk niet. Olympus had een 20mm en 38mm macrolens voor 't OM systeem bijv.
Klinkt interessant. Waar vind ik daar meer informatie over? Ik kan wel heel veel balgen vinden, maar dat is altijd voor normale lenzen, speciale balglenzen kan ik eigenlijk niet vinden, alleen historische informatie.
ssj3gohan schreef op donderdag 23 september 2010 @ 08:37:
Sigma maakt de 20/1.8, 24/1.8 en 28/1.8 welke alledrie heel dichtbij scherpstellen (een centimeter of 2-3 voor de lens). Op crop geeft je dat niet echt groothoek, maar wel de perspectivische vertekening die je zoekt.
Ehm... groothoek is toch wat de perspectief vertekening maakt? Dus geen groothoek is geen perspectiefvertekening? :S
Je moet wel uitkijken dat je niet alleen 'effecten' nastreeft, maar ook een beetje nadenkt over wat goede foto's maakt. Een fisheye kopen bijvoorbeeld heeft voor de meeste mensen uiteindelijk heel weinig nut; ze gebruiken het 3 keer maar daarna is het teveel gedoe om voor een foto van een plein of de lucht helemaal hun FE mee te nemen. Dan is een wideangle zoom bijvoorbeeld weer nuttiger.
Ja, daar ben ik me van bewust. Ik zie alleen dat 85% van mijn niet-'vakantiekiekjesachtigefotos' macro is en dat 100% van die macro's groothoekmacro is... Ik heb een grote collectie met die dingen, ik heb onderhand handigheid in dingen zien die het fotograferen waard zijn (tenminste, dat denk ik) en ik vind het echt een leuke tak van sport. Ik heb echt het gevoel dat het een achteruitgang is als ik niet meer dat soort foto's kan schieten. Voor mezelf kan ik in ieder geval verantwoorden wat geld te spenderen voor een lensoplossing daarvoor. Een (DX) FE is inderdaad wel een dure grap en dan heb je na crop nog flink wat vervorming.
Makkelijk schreef op donderdag 23 september 2010 @ 09:49:
Reproductieratio blijft hetzelfde. (...)

Ik heb nog best goeie ervaringen met tussenringen voor groothoeklenzen. Ik denk wel dat het zeer moeilijk zou zijn om een 1:1 reproductieratio te behalen. Als ik je foto's zie ben je daar ook niet naar op zoek.
Op zich zijn de technische details ook niet zo belangrijk. :) Als ik van het weekend thuis bij mijn collectie fotos ben zal ik er wel een paar hier neerzetten, om een idee te geven van wat ik dan wel nodig heb.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

ktf schreef op donderdag 23 september 2010 @ 15:37:

Ehm... groothoek is toch wat de perspectief vertekening maakt? Dus geen groothoek is geen perspectiefvertekening? :S
24mm op crop is wat mij betreft meer dan genoeg perspectivische vervorming als je van zo dichtbij gaat scherpstellen. Zoals hierboven ook al gezegd: op 10mm proberen iets er nuttig belicht op te krijgen van zo'n afstand... dat is nuttig voor 1 foto, en that's it. De 24mm kun je voor veel meer gebruiken. Sterker nog, ik gebruik bijna niks anders op mijn 450D.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:44
Als ik het zo zie is de sigma 24mm wel ideaal voor je inderdaad!

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Sony maakt een 30mm 1:1 macro. Misschien is die ook wel interessant. Stelt scherp tot ongeveer 1 cm voor het front element. Met 30mm x 1.5= 45mm effectief ook nog redelijk bruikbaar als walkaround.

[ Voor 23% gewijzigd door martijn_tje op 23-09-2010 19:04 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik wilde roepen "macroringen!" Maar zelfs met de dunste macroring die ik heb op mijn sigma 10-20 is de focus al op de stofjes die op het glas liggen. Tenzij je naar de 20mm toe gaat, maar dan verlies je weer redelijk wat vervoirming ten opzichte van de 10mm. Maargoed, het is IIG bruikbaar vanaf zo'n 20mm. (belichten is dan alleen erg lastig)

[ Voor 12% gewijzigd door _ferry_ op 23-09-2010 19:13 ]

Pagina: 1