[SSD] Welke configuratie: TRIM, of RAID?

Pagina: 1
Acties:

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Hey guys, wat zou de beste optie zijn van deze 3?

120GB Vertex 2, onboard, dus TRIM support
2x60GB Vertex 2 Raid0 onboard op ICH9R, dus TRIM support (klopt dat?)
2x60GB Vertex 2 Raid0 op Areca 1231ML, geen TRIM support, maar wel op snellere controller.

Is het inderdaad zo dat de nieuwe (9.6, maart ofzo) Intel drivers TRIM ondersteunen in raid arrays?
De array op de Areca heeft 2GB cache om mee te werken en een snellere IOP als voordeel, maar geen TRIM, waardoor er vrij snel degradatie plaatsvindt, en 2x per jaar een sanitary erase/secure erase/hdderase nodig is.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:08
TRIM op SSD's die zelf in RAID0 staan kan (volgens mij) nog niet...
Je kan wel een SSD naast een andere RAID0 array hangen en die kan dan TRIM gebruiken omdat de controller het 1 op 1 door kan zetten.

Even niets...

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

Het ligt een beetje aan waar je de SSD's voor gaat gebruiken. Als bootschijf zou ik zeker gaan voor een enkele SSD. De doorvoersnelheid is veel minder van belang dan de access times, die niet minder worden met een raid set.

De controller is in deze situatie ook minder van belang.

-_-

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
M2M schreef op donderdag 23 september 2010 @ 11:41:
Het ligt een beetje aan waar je de SSD's voor gaat gebruiken. Als bootschijf zou ik zeker gaan voor een enkele SSD. De doorvoersnelheid is veel minder van belang dan de access times, die niet minder worden met een raid set.

De controller is in deze situatie ook minder van belang.
Waarschijnlijk niet, maar de doorvoersnelheden zijn wel mooi meegenomen. Veel verschil in accesstimes zal het toch niet maken?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:13

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je tien procent van de capaciteit van een Vertex ongepartioneerd laat (er moet dan wel nooit geschreven zijn naar deze lba-adressen) kun je prima af zonder trim.

De toename van de toegangstijd door raid 0 is minimaal of niet aanwezig. Het hangt sterk af van de controller. Belangrijker is dat je gemiddelde responstijd gemiddeld zo'n 40 procent lager wordt om sequentiële of gelijktijdige I/O sneller afgehandeld kan worden.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Ik zou persoonlijk voor Trim gaan. Een SSD is snel genoeg zonder Raid 0. Bij HDD's was dat wel een ander verhaal. Daar had je een merkbaar verschil in Raid 0. En mocht er straks wel trim mogelijk zijn in Raid kun je altijd een 2e Vertex 2 120 kopen. Zijn dan wellicht ook niet zo duur meer.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Pagina: 1