Sinds kort hebben we hier een hekwerk op de oprit die automatisch open en dicht gaat. Er zitten twee motoren van 48v op.
Het hele zootje wordt met een pic16f876 aangestuurd, geen pwm, simpel met relais. Nu is het de bedoeling dat als de motoren teveel stroom trekken (er zit iets tegen het hek) dat de controller daarop reageert en het hek de andere kant op gaat.
Alles "werkt" al en is al gemaakt.. echter zit er _VEEL_ storing in
Net is zelfs de opamp in een van de stroombegrenzingprintjes in rook opgegaan
En ik denk dat dat komt doordat ik 3 verschillende voedingen gebruik:
[list]
• 5v voor de microcontroller
• 12v voor de optocouplers (alle sensoren zitten via optocouplers aan de microcontroller)
• 48v voor de motoren
Alle voedingen zitten met de min aan elkaar (kan in dit geval niet anders door de stroombegrenzing
)
5v en 12v komen uit dezelfde voeding, dus ook hier de min aan elkaar.
De stroombegrenzer:
KLIK!
De motoren gaan via R4
J2 zit rechtstreeks aan de mictrocontroller (met pulldown en condensatortje naar min).
Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste aan kan pakken..
Ander soort stroombegrenzingcircuit gebruiken (galvanisch gescheiden)?
De optocouplers de deur uit schoppen (12v niet meer nodig) en de 5v uit de 48v halen?
Iets compleet anders?
Ik hoop dat jullie het een beetje kunnen begrijpen want ik ben inmiddels de weg helemaal kwijt
Dit mede doordat de storingen _COMPLEET_ random optreden en nooit als ik er een scope oid aan heb hangen
Het hele systeem draait al bijna een half jaar zo.. dus het "werkt" wel..
Als er meer uitleg of andere schema's nodig zijn, just ask!
Het hele zootje wordt met een pic16f876 aangestuurd, geen pwm, simpel met relais. Nu is het de bedoeling dat als de motoren teveel stroom trekken (er zit iets tegen het hek) dat de controller daarop reageert en het hek de andere kant op gaat.
Alles "werkt" al en is al gemaakt.. echter zit er _VEEL_ storing in

En ik denk dat dat komt doordat ik 3 verschillende voedingen gebruik:
[list]
• 5v voor de microcontroller
• 12v voor de optocouplers (alle sensoren zitten via optocouplers aan de microcontroller)
• 48v voor de motoren
Alle voedingen zitten met de min aan elkaar (kan in dit geval niet anders door de stroombegrenzing
5v en 12v komen uit dezelfde voeding, dus ook hier de min aan elkaar.
De stroombegrenzer:
KLIK!
De motoren gaan via R4
J2 zit rechtstreeks aan de mictrocontroller (met pulldown en condensatortje naar min).
Nu is mijn vraag hoe ik dit het beste aan kan pakken..
Ander soort stroombegrenzingcircuit gebruiken (galvanisch gescheiden)?
De optocouplers de deur uit schoppen (12v niet meer nodig) en de 5v uit de 48v halen?
Iets compleet anders?
Ik hoop dat jullie het een beetje kunnen begrijpen want ik ben inmiddels de weg helemaal kwijt

Dit mede doordat de storingen _COMPLEET_ random optreden en nooit als ik er een scope oid aan heb hangen
Als er meer uitleg of andere schema's nodig zijn, just ask!