Tweakers,
Is een hexacoreprocessor eigenlijk een octacore processor?
Matthias
Is een hexacoreprocessor eigenlijk een octacore processor?
Matthias
als je uitgaat dat de cpu's zo'n patroon MOETEN volgen, dan kan ik me dat voorstellen. Echter is dit patroon absoluut niet waar. Vaak worden de ontwerpen gemaakt waarbij 2 rekenkernen bij elkaar geschoven worden en daar wat L2 cache naast aan beide kanten. Dus je zult niet snel een 3 of 5 core zien zonder een uitgeschakelde core erop.MatthiasH schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:30:
Ja dat weet ik, maar bij de les informaticabeheer vandaag zei men dat er enkel 1,2,4,8,16,32 enzcores bestaan, en zo zeiden ze mij dat een hexa eigenlijk een 'gehandicapte' octacore is
[ Voor 44% gewijzigd door Aragnut op 22-09-2010 16:34 ]
[ Voor 85% gewijzigd door itsalwaysme op 22-09-2010 16:32 ]
Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).
[ Voor 4% gewijzigd door Salandur op 22-09-2010 16:33 ]
Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel
Er zijn ook tri-cores (zover ik weet de enige met een oneven aantal).MatthiasH schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:30:
Ja dat weet ik, maar bij de les informaticabeheer vandaag zei men dat er enkel 1,2,4,8,16,32 enzcores bestaan, en zo zeiden ze mij dat een hexa eigenlijk een 'gehandicapte' octacore is
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Dit is wel het geval met sommige dual of triple cores van AMD. Deze kunnen quad cores zijn met een defecte of afgekeurde core, waardoor deze niet weggegooid hoeven worden. Soms is het zelfs goedkoper om enkel quad cores te produceren, zodat er geen processen opgezet hoeven te worden om dual/triple cores te ontwikkelen. Als consument merk je hier niks van en als je geluk hebt kan je de gedisablede core unlocken om van je dual of triple core een quad core te maken.MatthiasH schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:30:
[ Voor 4% gewijzigd door tarlitz op 22-09-2010 16:35 ]
[ Voor 173% gewijzigd door Ultraman op 22-09-2010 16:38 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Ligt eraan welke CPU je gebruikt, dat is toch echt een zoekertjeMatthiasH schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:35:
ok, bedankt, dan kan ik tegen die van 'beheer' weer eens zeggen dat hij ongelijk had
verder, welke cpu klokt hetrapste, Intel of AMD?
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
[ Voor 20% gewijzigd door Soggney op 22-09-2010 16:41 ]
Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory
Op het moment juist andersom.MatthiasH schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:38:
Maar Intel is standaard hoger geklokt dan AMD, of had hij wéér ongelijk?
[ Voor 35% gewijzigd door Ultraman op 22-09-2010 16:39 ]
Eén is toch ook oneven (als in single core) !?DukeBox schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:34:
Er zijn ook tri-cores (zover ik weet de enige met een oneven aantal).
Eerst het probleem, dan de oplossing
De Power7 van IBM komt in ieder geval tot 4.25 GHz, maar clock zegt vrij weinig over performance, hooguit binnen een processor familie kan het prestatie verschil aangeven. Bijv een 3 GHz Pentium 4 is langzamer dan een 3Ghz core (ook op enkele kern).MatthiasH schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:35:
ok, bedankt, dan kan ik tegen die van 'beheer' weer eens zeggen dat hij ongelijk had
[ Voor 22% gewijzigd door MatthiasH op 22-09-2010 16:41 ]
IBMMatthiasH schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:35:
while (! ( succeed = try ()));
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
"Men" weet er blijkbaar geen steek van...MatthiasH schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:30:
2^x cores zijn zowat in de minderheid (qua type, qua aantallen ligt dat waarschijnlijk anders).[...]
Hardware examples
[...]
- Ambric Am2045, a 336-core Massively Parallel Processor Array (MPPA)
- Radeon and FireStream multi-core GPU/GPGPU (10 cores, 16 5-issue wide superscalar stream processors per core)
- Vega 1, a 24-core processor, released in 2005.
- Vega 2, a 48-core processor, released in 2006.
- Vega 3, a 54-core processor, released in 2008
- CSX700, 192-core processor, released in 2008 (32/64-bit floating point; Integer ALU)
- Xenon, a triple-core, SMT-capable, PowerPC microprocessor used in the Microsoft Xbox 360 game console.
- Teraflops Research Chip (Polaris), a 3.16 GHz, 80-core processor prototype, which the company says will be released within the next five years
- SEAforth 40C18, a 40-core processor [9]
- SEAforth24, a 24-core processor designed by Charles H. Moore
- GeForce 200 multi-core GPU (10 cores, 24 scalar stream processors per core)
- picoChip PC200 series 200–300 cores per device for DSP & wireless
- SiCortex "SiCortex node" has six MIPS64 cores on a single chip
- Texas Instruments TMS320C80 MVP, a five-core multimedia video processor.
- TILE-Gx, a 100-core 64-bit processor
- 36-core 610 MHz AsAP
- 167-core 1.2 GHz AsAP2
Oslik blyat! Oslik!
Ik was niet te lam om zelf iets uit te zoeken, ik wist gewoon dat ik gelijk had, maar vroeg om response van kenners...Tsurany schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:42:
Ach met zulke studenten die zelf te lam zijn iets uit te zoeken verdien je ook geen betere leraar.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik had inderdaad enkel bevestiging nodig, toch bedankt dat je mij die gegeven hebtTsurany schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:46:
Als je wist dat je gelijk had kon je dat zelf ook op Google opzoeken. Als jij alles zo goed weet waarom moet je het hier dan nog komen vragen? Kennelijk wist je het niet goed want je had alsnog flink wat bevestiging nodig. De manier waarop je het vraagt laat zien dat je het totaal niet weet maar geen zin hebt het zelf op te zoeken.
[ Voor 6% gewijzigd door MatthiasH op 22-09-2010 16:55 ]
En wie zegt dat? Waarom kun je er niet per core bijschuiven? De CPU van de Xbox360 heeft zo ook 3 cores.Aragnut schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:31:
als je uitgaat dat de cpu's zo'n patroon MOETEN volgen, dan kan ik me dat voorstellen. Echter is dit patroon absoluut niet waar. Vaak worden de ontwerpen gemaakt waarbij 2 rekenkernen bij elkaar geschoven worden en daar wat L2 cache naast aan beide kanten. Dus je zult niet snel een 3 of 5 core zien zonder een uitgeschakelde core erop.
Dit is GoT en we verwachten dat je eigen inzet toont voordat je een topic opent. Dat geldt zowel voor zelf op zoek te gaan als voor de topicstart zelf (en je verdere posts).MatthiasH schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:45:
[...]
Ik was niet te lam om zelf iets uit te zoeken, ik wist gewoon dat ik gelijk had, maar vroeg om response van kenners...
Ik weet ook dat er maps zijn van 6cores waarvan geen 2 uitgeschakelde cores bijsteken.
Doe aub ook de moeite om te achterhalen hoe het forum werkt:PS: topic mag dicht
Topics gaan alleen op slot als ze kansloos zijn. Dit topic zit op het randje, maar dat is puur omdat jij weinig zichtbare moeite hebt gedaan, niet omdat er een antwoord gegeven isTopiceinde
Een topic kan op verschillende manieren ten einde lopen. Een verstomde discussie behoeft geen uitleg, maar in twee specifieke gevallen verwachten wij het volgende:
Slotje: Een moderator heeft je topic gesloten. Neem in dat geval altijd goed de sluitmessage door. Bij twijfel of vragen kun je contact opnemen met de moderator in kwestie via één van de mogelijkheden in zijn profiel. Zie verder hierboven.
Opgelost: Je hebt een probleemtopic geopend en het is opgelost. Post dan altijd op welke manier je het hebt opgelost. Op deze manier is het voor een volgende lezer ook makkelijker een oplossing te vinden. Post ook als je het uiteindelijk hebt 'opgelost' door middel van een herinstallatie of format. Opgelost betekent niet dat het topic daarna op slot moet.
Oslik blyat! Oslik!
Ik denk dat zijn documentatie uit het Pentium4/AthlonXP tijdperk komt.MatthiasH schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:39:
Dus eigenlijk had hij 2 maal ongelijk? Daarvan krijgen wij dus les in Antwerpen...![]()
Bedankt iedereen voor de snelle reacties!
Ook toen is sterk de vraag of het geklopt zou hebben. Non-x86 CPUs zijn vaak hoger geklokt geweest. Misschien is dat even acht jaar terug (toen de P4 in korte tijd van 2GHz naar 3.4GHz sprong) anders geweest, maar daarvoor was het vaak nog frappanter, denk aan de DEC Alpha die anno 1992 op 200MHz draaide, terwijl x86 niet hoger kwam dan 66MHz waarbij de Alpha duidelijk ook per kloktik sneller was.Ultraman schreef op woensdag 22 september 2010 @ 17:43:
[...]
Ik denk dat zijn documentatie uit het Pentium4/AthlonXP tijdperk komt.
In die tijd ging Intel voor pure clockspeed en zodoende hoger geclocked dat de AthlonXP. Maar de AthlonXP was efficiënter en verzette dus meer werk per kloktik.
Alle thuis computers waren toen nog single-cores. Multi-cores waren op x86 er volgens mij nog niet. Multi-processor had je wel en dat ging inderdaad in even aantallen.
Dus het is wel te verklaren waarom je docent dat verteld. Maar hij (en/of zijn documentatie) is(/zijn) duidelijk niet met de tijd mee gegaan.
Oslik blyat! Oslik!
lol.. wijsneus
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Het wordt tijd dat die gast uit zijn grot komt en weer met hardware bezig gaat.MatthiasH schreef op woensdag 22 september 2010 @ 16:39:
Dus eigenlijk had hij 2 maal ongelijk? Daarvan krijgen wij dus les in Antwerpen...![]()
Bedankt iedereen voor de snelle reacties!
Anoniem: 47000
Zou je die eens uit willen leggen? Waar is hij 'flauw' behandeld?Anoniem: 47000 schreef op donderdag 23 september 2010 @ 15:40:
Beste forummoderator,
Ik heb alle tips van je doorgelezen, en weet nu beter voor de volgende topicstart van mij. Nogmaals excuses.
Voor mij is het probleem opgelost, er bestaan ook geen 'gehandicapte' sixcores is het besluit.
ik vind dat je een beetje flauw behandeld bent, want ik snap wel dat je héél zeker van je zaak wilt zijn, dat pleit voor je.
Vind jij misschien flauw, maar "Hyper-Threading" veranderd niets aan het fysieke aantal kernen. Er komen virtuele kernen bij.1,2,3,4 ~ 6 of 8 kernen dus [of 12....als je hyperthreading meetelt]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq