Toon posts:

Welk ledje moet ik hebben?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil blauwe ledjes in mijn kast doen.
Heb ik nog speciale ledjes nodig?
ik heb een Aopen HX08 kast, verder wil ik die van mijn aopen 48x cd rom en van mijn floppie drive ook doen.

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
loop je gewoon de plaatselijke elektroboer in en vraag naar blauwe leds, klaar is M_O_L66 :)

Audi A8 W12 6.0

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Ja, daar heb je heel speciale ledjes voor nodig: BLAUWE!!!!!!!!! ;)

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

Topicstarter
dus je hebt niet het verschil tussen 5, 7 en 12 volt?

• bugs
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Nope, doordat ze blauw zijn zitten ze allemaal rond de 4.5V

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-07 10:26
Dus de ledjes voor HD, POWEr enzo moeten rond de 5 V werken?

Verwijderd

je moet wel ff letten op de maat : in m'n inwin kast zaten 5 mm. in antec 3mm in op cd-rom bij mij van die kleine frut dingen ... smd heet dat geloof ik... moet je dus wel ff op letten ..

• Orbit
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-07 10:26
Ok, dat je op de maat moet ltten lijkt me nogal logisch, maar welk voltage moet je hanteren? 5 volt of wat geeft je mobo juist af kwa voltage?

• Carel
  • Laatst online: 16-08 23:33
Ik snap geen flikker van die LEDjes , zijn ze nou allemaal rond 4,5 volt ??, en blauwe ledjes zijn makkelijk verkrijgbaar geloof ik, maar als ik in de conrad gids kijk, zie ik ook vet dure staan ofzo , en welke maat is de doorsnee led nou, 3 of 5mm, welke kant meet je dan van zo'n ding ??, 5mm is toch de normale led ?

• Carel
Nou, ik zit hier nu met de conrad gids, en ik wordt er niet wijs uit :

LED 5mm 2,7-3.2V Fl : 4.45
LED 5mm 50-150 mA Fl : 14.95
LED, alle kleuren voltage bepaald de kleur FL : 10.95
LED 5mm Groen, superfel 9 piek en LED superfel rood FL 8 piek

Lijkt me nu sterkt dar het voltage wat mijn ledjes nu hebben 4.5 V is, eerder 3 V ofzo ??
, een waar zijn die lazer LED's gebleven, die zijn nog vetter als blauwe :)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

In theorie: Het nieuwe ledje moet de zelfde spanning zijn als de oude.

In de praktijk: Gewoon een nieuwe erin zetten. Alle ledjes in je pc hebben al een voorschakelweerstand. Het enige nadeel kan zijn dat een blauw ledje (dat in theorie dus een hogere spanning nodig heeft) wat minder fel brandt.

3mm of 5mm is de doorsnede van de behuizing. Die ledjes in je kast zijn normaal gesproken altijd 5mm. In je cd-rom en floppy drive sitten waarschijnlijk ander maten, dat kan ik je zo niet vertellen.

succes!

[toevoeging]
Op dinsdag 13 maart 2001 16:21 schreef Carel het volgende:
Die raad ik je af. Die full color brand maar in een kleur omdat de spanning niet (nauwelijks) verandert. Die superfelle zijn te fel. Die kun je zo ongeveer als zaklamp gebruiken. Laat dan je rode en groene die erin zitten maar zitten...
[/toevoeging]

• Carel
Dat is juist vet, zo'n vette straal licht, voor bijv. je schijfledje, maar kan je lelectronica dat wel aan , lijkt mij sterk dat je een lichtbundel kan krijgen vanuit je mobo voor het normale LED voltage ?

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 12:10

AcouSE

Swedish Chef

Het felle ledje trekt veel meer stroom bij dezelfde diode-spanning. Daardoor zal de op het moederbord geintegreerde weerstandje meer meetellen en de spanning wat zakken.

Ik kan je niet vertellen of het werkt of niet, dat zul je moeten uitproberen.

Die lichtstraal zie je niet, tenzij je er een rookmachine bij zet. Misschien krijg je wel een lichtvlek op de muur tegenover je pc :P

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Onderstaand stuk staat in de nog in bewerking zijnde DOC-FAQ:
Over LED’s en stroompjes

Als je je caseLED’s wil vervangen door een ander kleurtje, is de maat de belangrijkste factor; 3 of 5mm.
Regelmatig komt de vraag langs; “Welke LED moet ik nemen?”, waarbij mensen heel moeilijk gaan zitten doen over spanningen en stromen; getuige vragen als deze: ”Een LED is toch maar 1,8v? En in het boekje staat dat er 5v op die aansluiting staat!”
Vergeet die waarde maar en kijk voor de grap eens wat er al aanzit. Juist; een LED.
En dat is geen LED met allemaal ingebouwde stroombegrenzers en dergelijke, maar een doodnormaal LEDje van twee duppies (ex.BTW).
Die stroombegrenzing zit namelijk al op het moederbord ingebouwd. Er staat weliswaar 5v op die aansluiting, maar de stroom die er kan lopen zal maximaal 20mA zijn.
Via dezelfde truc kan je een LED op het lichtnet laten branden. De weerstand daarvoor bereken je via de wet van Ohm.
Diegenen die nog niet bekend zijn met de wet van Ohm; die gaat als volgt: U=IxR, waarbij U de spanning is, I de stroom en R de weerstand. Om het helemaal netjes te doen moet je de spanning van het verbruikende apparaat (de LED in dit geval) aftrekken van de voedingsspanning. Als je je LEDstroom op 15mA wil begrenzen, (mooie waarde; dan branden ze fel genoeg, maar heb je geen oversturing, aangezien de meeste LED’s maximaal 20mA kunnen hebben) dan verbouw je de formule tot R=U-Uapp/I, en kom je uit op 230-1,8=228,2V/0,015A=15213Ohm.
Ronden we het af naar 15kOhm om het boodschappen doen wat makkelijker te maken.:)
LET OP!!! Dit is een theorieberekening; hierbij heb ik geen rekening gehouden met het te dissiperen vermogen in de weerstand!
Nou vooruit, doen we dat ook nog ff: dat wordt P=UxI, waarbij P het vermogen in Watt is. Dan hebben we het dus over 228.2Vx0,015=3,42W. Maak er voor de zekerheid 5 Watt van, dan blijft de warmteafgifte wat beter verdeeld en gaat je weerstand wat langer mee.
Overigens is dat vermogen alleen belangrijk bij hogere spanningen; bij de spanningen in een computer volstaat 1/5 Watt, normaal is Œ Watt

Waarom bovenstaande berekening? Om aan te tonen dat het eigenlijk niets uitmaakt hoe hoog de spanning is, zolang de stroom maar begrensd is.
Trek je dus bij het modden van je LED’s niets aan van spanningsvermeldingen, en vervang gewoon het ene standaard LEDje met de andere.

Verwijderd

netjes !

Verwijderd

Jongens, ik wil niet lastig zijn hoor, maar ik heb het voltage over zo'n blauw ledje gemeten terwijl er 20 mA doorheen ging.

Hij gaf 3,5 volt aan, niet 4,5

'T is maar dat je het weet.

Verwijderd

Op Tuesday 13 March 2001 16:21 schreef Carel het volgende:
Nou, ik zit hier nu met de conrad gids, en ik wordt er niet wijs uit :

LED 5mm 2,7-3.2V Fl : 4.45
LED 5mm 50-150 mA Fl : 14.95

Lijkt me nu sterkt dar het voltage wat mijn ledjes nu hebben 4.5 V is, eerder 3 V ofzo ??
, een waar zijn die lazer LED's gebleven, die zijn nog vetter als blauwe :)
die felle rode en groene heb ik nu op mijn babybus zitten, heb ze ook bij de conrad gehaald. ziet er sjiek uit, maarja dat mag ook wel voor 3 geeltjes ledjes hebt.
Pagina: 1